Paul van den Bos

Cameraman

Paul van den Bos is cameraman.
Er zijn 38 films gevonden.

Een vlucht regenwulpen

1981 | Komedie, Drama

Nederland 1981. Komedie van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Marijke Merckens, Henriëtte Tol, Claire Wauthion en Huib Rooymans.

Verlegen bioloog met trekjes van zijn geestelijk vader krijgt van stoere alter ego opdracht binnen een week een vrouw te versieren. Krabbé kwijt zich kranig van zijn dubbelrol. Je vraagt je alleen af waarom hij als stoethaspel zoveel moeite moet doen om aan de vrouw te komen. Onhandigheid is juist charmant en zo'n rare houtje-touwtje-jas trekken ze wel uit. Daar heb je geen alter ego bij nodig. Het macho gedroom over dé ideale vrouw werd door regisseur De Jong alleraardigst in beeld gebracht, maar feministes konden er niet vrolijk van worden. Gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Maarten 't Hart.

V.I.S.S.E.N

2012 | Documentaire

Nederland 2012. Documentaire van Pieter-Rim de Kroon.

De Kroons opvolger van Gouden Kalf-winnaar Hollands Licht (2003, over de bijzondere lichtval in Nederland), zit opnieuw boordevol fraaie beelden uit Nederland-Waterland. De bij vlagen hilarische, maar altijd respectvolle documentaire belicht de Nederlandse visser. Alle mogelijke verschillende vissers – jong/oud, man/vrouw, hoog opgeleid/laag opgeleid – vertellen over hun fascinatie voor het vissen. De Kroon gaat ook zelf onderwater en bekijkt vanuit visperspectief het bonte gezelschap aan de waterkant. Prachtige beelden, mooie momenten, maar net niet scherp of verrassend genoeg om te beklijven.

All My Tomorrows

2010 | Documentaire

Nederland 2010. Documentaire van Sonia Herman Dolz.

De Kroons opvolger van Gouden Kalf-winnaar Hollands Licht (2003, over de bijzondere lichtval in Nederland), zit opnieuw boordevol fraaie beelden uit Nederland-Waterland. De bij vlagen hilarische, maar altijd respectvolle documentaire belicht de Nederlandse visser. Alle mogelijke verschillende vissers – jong/oud, man/vrouw, hoog opgeleid/laag opgeleid – vertellen over hun fascinatie voor het vissen. De Kroon gaat ook zelf onderwater en bekijkt vanuit visperspectief het bonte gezelschap aan de waterkant. Prachtige beelden, mooie momenten, maar net niet scherp of verrassend genoeg om te beklijven.

Ave Maria

2006 | Documentaire

Nederland 2006. Documentaire van Nouchka van Brakel.

De Kroons opvolger van Gouden Kalf-winnaar Hollands Licht (2003, over de bijzondere lichtval in Nederland), zit opnieuw boordevol fraaie beelden uit Nederland-Waterland. De bij vlagen hilarische, maar altijd respectvolle documentaire belicht de Nederlandse visser. Alle mogelijke verschillende vissers – jong/oud, man/vrouw, hoog opgeleid/laag opgeleid – vertellen over hun fascinatie voor het vissen. De Kroon gaat ook zelf onderwater en bekijkt vanuit visperspectief het bonte gezelschap aan de waterkant. Prachtige beelden, mooie momenten, maar net niet scherp of verrassend genoeg om te beklijven.

Peter Van Straaten/Een Gelukkige Hand

2005 | Biografie, Drama, Documentaire

Nederland 2005. Biografie van Pieter Verhoeff. Met o.a. Pierre Bokma, Ingeborg Elzevier, Renée Fokker, Hans Kesting en Gijs Scholten van Aschat.

Film over de Peter van Straaten is een mengsel van documentaire en drama. Bekentenissen van de tekenaar, cartoons en een achtdelig feuilleton waarin acteurs verhalen van Van Straaten naspelen wisselen elkaar af. De mooiste stukken van Een gelukkige hand spelen zich af in het Italiaanse of Gelderse bos waar de tekenaar naar vogels spiedt. 'Hoor! Een Vlaamse gaai!'

The Master and his Pupil

2003 | Documentaire

Nederland 2003. Documentaire van Sonia Herman Dolz.

Zonder één woord technische uitleg schetst Herman Dolz het grote verschil tussen
meesterdirigent Valeri Gergjev en zijn onervaren masterclass-studenten.

Hollands licht

2003 | Documentaire

Nederland 2003. Documentaire van Pieter-Rim de Kroon.

In de fraaie documentaire Hollands licht proberen Pieter-Rim de Kroon (regie) en Maarten de Kroon (idee en scenario) de mythe van Hollands licht te ontsluieren. Althans, ze doen alsof. De orakelende hoofden van experts worden doorsneden met ronddraaiende opnamen van adembenemende wolkenformaties en veelkleurige luchten. Dát is de grootste verdienste van Hollands licht; na afloop ziet de wereld er een klein beetje anders uit.

Nynke

2001 | Biografie, Drama, Historische film

Nederland 2001. Biografie van Pieter Verhoeff. Met o.a. Monic Hendrickx, Jeroen Willems, Peter Tuinman, Rients Gratama en Carine Crutzen.

Sjoukje Troelstra-Bokma de Boer (Hendrickx) - beter bekend als Nynke van Hichtum, schrijfster van het klassieke jeugdboek Afke's Tiental - was gehuwd met socialistisch voorman Pieter Jelles Troelstra (Willems). Als die al zijn aandacht richt op de klassenstrijd raakt Sjoukje in een emotioneel isolement en komt er van schrijven weinig meer terecht. Op aanraden van een zenuwarts 'stelt zij haar gave in dienst van het gezin'. Want 'het heroïsche van de vrouw schuilt in het gewone alledaagse zorgende leven'. Terechte winnaar Gouden Kalf beste speelfilm en beste actrice.

Maten

1999 | Drama, Misdaad, Oorlogsfilm

Nederland 1999. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Victor Reinier, Elsie de Brauw, Monic Hendrickx, Willem Nijholt en Merel Laseur.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Cesare Pavese - Een man alleen

1999 |

Nederland 1999. Hein Aalders en Hans Keller.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Over de liefde - Niet alles hoeft gezegd

1998 |

Nederland 1998. Eric Oosthoek. Met o.a. Christine Bijvanck, Fred van der Hilst, Hymke de Vries, Hans Dagelet en Ella van Drumpt.

Een Bosnisch meisje, dat door Dutchbatters is verkracht, komt twee jaar na dato met haar verhaal in de krant. De soldaten zouden tevens verantwoordelijk zijn voor de dood van haar broertje, hoewel daar in geen enkel rapport melding van wordt gemaakt. Een jonge officier van justitie (gespeeld door Victor Reinier) krijgt de opdracht de kwestie uit te zoeken, maar wordt daarbij in meerdere opzichten gehinderd. Maten werd geproduceerd in de reeks Telefilms van de gezamenlijke omroepen.

Meine Lieder erzählen Geschichte

1998 | Documentaire, Biografie, Muziek

Nederland/Duitsland 1998. Documentaire van Carrie de Swaan. Met o.a. Gisela May, Jürgen Schebera, Willem Breuker Kollektief, Peter Siche en Christine Ehlert.

Centraal in deze documentaire staat een optreden van de in 1923 geboren Duitse zangeres Gisela May in de Stadsschouwburg in Amsterdam. We volgen de repetities en fragmenten van het optreden. Ondertussen praat regisseur/scenariste Swaan met haar over haar werk met Brecht, Weill, Eisler, Paul Dessau en al die andere iconen van Duitse cultuurmakers van de eerste helft van de twintigste eeuw. Tijdens het gesprek brengen we tevens een bezoek aan het Berliner Ensemble en volgen een Meisterklasse door May in Berlijn gegeven. Bij haar thuis haalt May, aan de hand van een fotoboek, herinneringen op aan haar jeugd. Gewoonweg schitterend is een archiefopname waarin May, op de piano begeleid door Hanns Eisler, Zwei Schwestern zingt. Geschiedkundige Jürgen Schebera komt regelmatig tussenbeide om Mays verhaal in de tijd te situeren. Een boeiend portret van een unieke vrouw, die na Lotte Lenya de fakkel overnam als performer van Brechts œuvre. Montage is van Jelle Redeker en de camera werd gehanteerd door Paul van den Bos, Niels van 't Hoff en Cees Samson.

De Ziener

1998 | Drama

Nederland 1998. Drama van Gerrit van Elst. Met o.a. Porgy Franssen, Carine Crutzen, Gijs Naber, Elizabeth Hoijtink en Liz Snoyink.

Pieter Le Roy (Franssen) is in de dertig en woont nog steeds bij zijn oude moeder (Hoijtink). Hij werkt niet en doodt de tijd met het bespioneren van zijn medemens - eigenlijk begluurt hij ze; hij komt tot een hoogtepunt als hij door een vrijend paartje in het park wordt betrapt als voyeur. Zijn leven als gluurder krijgt een nog grotere dimensie als lerares Rappange (Crutzen) bij hen op kamers komt wonen. Pieter kan zijn hart ophalen aan het verspreiden van achterklap. Hij schept een immens plezier in het manipuleren van haar als hij een jongen, Dick (Naber), die bijles komt nemen in haar armen kan duwen, maar dan gaat hun geluk een grote rol spelen. Naar de in 1959 verschenen gelijknamige roman van Simon Vestdijk, die door Hans Sinnema en regisseur van Elst tot scenario werd bewerkt. Vestdijk beoogde zijn lezers een spiegel voor te houden zodat die zich kon herkennen in de verstikkende hypocrisie, kleinburgerlijkheid en het egoïsme. Of iedereen zich daarin herkende, valt te betwijfelen. De spelprestaties zijn navenant aan hun onderwerp. Gedraaid ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van deze Nederlandse 20ste eeuwer, die nimmer de Nobelprijs voor de literatuur kreeg. Tegelijkertijd werden er nog een tweetal verhalen, Glinsterend Pantser en Ivoren Wachters verfilmd. In 'première' gegaan op het tv- en filmfestival van Utrecht en twee weken later op de kijkbuis vertoond.

Falling Angels

1997 | Muziek

Nederland 1997. Muziek van Hans Hulscher.

Pieter Le Roy (Franssen) is in de dertig en woont nog steeds bij zijn oude moeder (Hoijtink). Hij werkt niet en doodt de tijd met het bespioneren van zijn medemens - eigenlijk begluurt hij ze; hij komt tot een hoogtepunt als hij door een vrijend paartje in het park wordt betrapt als voyeur. Zijn leven als gluurder krijgt een nog grotere dimensie als lerares Rappange (Crutzen) bij hen op kamers komt wonen. Pieter kan zijn hart ophalen aan het verspreiden van achterklap. Hij schept een immens plezier in het manipuleren van haar als hij een jongen, Dick (Naber), die bijles komt nemen in haar armen kan duwen, maar dan gaat hun geluk een grote rol spelen. Naar de in 1959 verschenen gelijknamige roman van Simon Vestdijk, die door Hans Sinnema en regisseur van Elst tot scenario werd bewerkt. Vestdijk beoogde zijn lezers een spiegel voor te houden zodat die zich kon herkennen in de verstikkende hypocrisie, kleinburgerlijkheid en het egoïsme. Of iedereen zich daarin herkende, valt te betwijfelen. De spelprestaties zijn navenant aan hun onderwerp. Gedraaid ter gelegenheid van het honderdste geboortejaar van deze Nederlandse 20ste eeuwer, die nimmer de Nobelprijs voor de literatuur kreeg. Tegelijkertijd werden er nog een tweetal verhalen, Glinsterend Pantser en Ivoren Wachters verfilmd. In 'première' gegaan op het tv- en filmfestival van Utrecht en twee weken later op de kijkbuis vertoond.

De langste reis

1996 | Drama

Nederland 1996. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Eric van der Donk, Olga Zuiderhoek, Joke Tjalsma en Johan Leysen.

Gerard Mertens (Leysen) is een werkloze academicus die niet zo uitgekookt was als zijn compagnons, waardoor hij aan het kortste eind trok. Hij heeft een gezin en hij is gefrustreerd. Willem-Jan Schuyt (Van der Donk) is een brave jongen die alle studies die hem werden opgedragen, met goed gevolg heeft afgelegd. Hij is in de zaak van z'n vader gestapt die hij heeft uitgebouwd tot een succesvolle onderneming. Gerard Mertens koestert wrok jegens de maatschappij en hij berooft Willem-Jan van zijn vrijheid in de hoop op een lieve som losgeld. De twee mannen komen tegenover elkaar te staan en blijken niet de ballen en blagen te zijn waarvoor men ze aanvankelijk houdt. Eigentijdse tv-film naar succesvolle Hollandse receptuur: veel gepraat en weinig actie. Scenario van Kees van Beijnum en regisseur Verhoeff. Paul van den Bos bemande de camera.

Het Laatste glas melk

1995 |

Nederland 1995. Eric Oosthoek. Met o.a. Machteld Stolte, Jacob Derwig, Birgitta Vreengoor, Gees Linnebank en Dirk Zeelenberg.

Gerard Mertens (Leysen) is een werkloze academicus die niet zo uitgekookt was als zijn compagnons, waardoor hij aan het kortste eind trok. Hij heeft een gezin en hij is gefrustreerd. Willem-Jan Schuyt (Van der Donk) is een brave jongen die alle studies die hem werden opgedragen, met goed gevolg heeft afgelegd. Hij is in de zaak van z'n vader gestapt die hij heeft uitgebouwd tot een succesvolle onderneming. Gerard Mertens koestert wrok jegens de maatschappij en hij berooft Willem-Jan van zijn vrijheid in de hoop op een lieve som losgeld. De twee mannen komen tegenover elkaar te staan en blijken niet de ballen en blagen te zijn waarvoor men ze aanvankelijk houdt. Eigentijdse tv-film naar succesvolle Hollandse receptuur: veel gepraat en weinig actie. Scenario van Kees van Beijnum en regisseur Verhoeff. Paul van den Bos bemande de camera.

De andere kant van de tunnel

1995 |

Nederland 1995. Bob Entrop. Met o.a. Mimuon Oaïssa, Truus te Selle, John Leddy, Linda van den Bremer en Nikolai van den Hoek.

Gerard Mertens (Leysen) is een werkloze academicus die niet zo uitgekookt was als zijn compagnons, waardoor hij aan het kortste eind trok. Hij heeft een gezin en hij is gefrustreerd. Willem-Jan Schuyt (Van der Donk) is een brave jongen die alle studies die hem werden opgedragen, met goed gevolg heeft afgelegd. Hij is in de zaak van z'n vader gestapt die hij heeft uitgebouwd tot een succesvolle onderneming. Gerard Mertens koestert wrok jegens de maatschappij en hij berooft Willem-Jan van zijn vrijheid in de hoop op een lieve som losgeld. De twee mannen komen tegenover elkaar te staan en blijken niet de ballen en blagen te zijn waarvoor men ze aanvankelijk houdt. Eigentijdse tv-film naar succesvolle Hollandse receptuur: veel gepraat en weinig actie. Scenario van Kees van Beijnum en regisseur Verhoeff. Paul van den Bos bemande de camera.

Voetnoten bij een oeuvre

1994 |

1994. Hans Keller.

Gerard Mertens (Leysen) is een werkloze academicus die niet zo uitgekookt was als zijn compagnons, waardoor hij aan het kortste eind trok. Hij heeft een gezin en hij is gefrustreerd. Willem-Jan Schuyt (Van der Donk) is een brave jongen die alle studies die hem werden opgedragen, met goed gevolg heeft afgelegd. Hij is in de zaak van z'n vader gestapt die hij heeft uitgebouwd tot een succesvolle onderneming. Gerard Mertens koestert wrok jegens de maatschappij en hij berooft Willem-Jan van zijn vrijheid in de hoop op een lieve som losgeld. De twee mannen komen tegenover elkaar te staan en blijken niet de ballen en blagen te zijn waarvoor men ze aanvankelijk houdt. Eigentijdse tv-film naar succesvolle Hollandse receptuur: veel gepraat en weinig actie. Scenario van Kees van Beijnum en regisseur Verhoeff. Paul van den Bos bemande de camera.

Respect

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Eric Oosthoek. Met o.a. Antonie Kamerling en Willem Nijholt.

Nijholt, een bekend homoseksueel toneelschrijver, wordt geïnterviewd door de jonge homofiele HP-journalist Kamerling in de hal van een chique hotel. Nijholt, die voorbereid is op het zoveelste vraaggesprek met standaardvragen over zijn seksuele voorkeur, wordt verrast door Kamerlings innerlijke motivatie. Tijdens het gesprek blijkt gaandeweg dat Nijholt met de man met wie Kamerling samenwoonde een tijdje is vreemdgegaan. Kamerling weet dat, maar dat Nijholt het weet, maakt Kamerling pas op uit de levensvragen waarmee Nijholt hem bestookt. Nijholt heeft 95 procent van de tekst, Kamerling moet vooral luisteren en speelt teveel op de camera, een 'afwijking' die de jonge acteur overhield van zijn soapserie-ervaring Goede Tijden, Slechte Tijden. Scenario van niemand minder dan Robert Long. Camerawerk van Paul van den Bos. Tot stand gekomen met subsidie van de EU en verder gefinancieerd door TV Plus, de gezamenlijke breedbeeldzender van de verzuilde Nederlandse omroepen. Gedraaid in HD-TV.

Minder beter

1994 |

1994. Pieter-Rim de Kroon.

Nijholt, een bekend homoseksueel toneelschrijver, wordt geïnterviewd door de jonge homofiele HP-journalist Kamerling in de hal van een chique hotel. Nijholt, die voorbereid is op het zoveelste vraaggesprek met standaardvragen over zijn seksuele voorkeur, wordt verrast door Kamerlings innerlijke motivatie. Tijdens het gesprek blijkt gaandeweg dat Nijholt met de man met wie Kamerling samenwoonde een tijdje is vreemdgegaan. Kamerling weet dat, maar dat Nijholt het weet, maakt Kamerling pas op uit de levensvragen waarmee Nijholt hem bestookt. Nijholt heeft 95 procent van de tekst, Kamerling moet vooral luisteren en speelt teveel op de camera, een 'afwijking' die de jonge acteur overhield van zijn soapserie-ervaring Goede Tijden, Slechte Tijden. Scenario van niemand minder dan Robert Long. Camerawerk van Paul van den Bos. Tot stand gekomen met subsidie van de EU en verder gefinancieerd door TV Plus, de gezamenlijke breedbeeldzender van de verzuilde Nederlandse omroepen. Gedraaid in HD-TV.

Het Vuur

1994 |

1994. Eric Oosthoek.

Nijholt, een bekend homoseksueel toneelschrijver, wordt geïnterviewd door de jonge homofiele HP-journalist Kamerling in de hal van een chique hotel. Nijholt, die voorbereid is op het zoveelste vraaggesprek met standaardvragen over zijn seksuele voorkeur, wordt verrast door Kamerlings innerlijke motivatie. Tijdens het gesprek blijkt gaandeweg dat Nijholt met de man met wie Kamerling samenwoonde een tijdje is vreemdgegaan. Kamerling weet dat, maar dat Nijholt het weet, maakt Kamerling pas op uit de levensvragen waarmee Nijholt hem bestookt. Nijholt heeft 95 procent van de tekst, Kamerling moet vooral luisteren en speelt teveel op de camera, een 'afwijking' die de jonge acteur overhield van zijn soapserie-ervaring Goede Tijden, Slechte Tijden. Scenario van niemand minder dan Robert Long. Camerawerk van Paul van den Bos. Tot stand gekomen met subsidie van de EU en verder gefinancieerd door TV Plus, de gezamenlijke breedbeeldzender van de verzuilde Nederlandse omroepen. Gedraaid in HD-TV.

De vuurtoren

1994 | Komedie, Avonturenfilm

Nederland 1994. Komedie van Pieter Verhoeff. Met o.a. Hans Heerschop, Jaron de Paauw, Jacky Lok, Peter Tuinman en Joke Tsalsma.

`Romantiek op de schaats en een scheet onder het bidden` noemde Hans Beerekamp in NRC Handelsblad deze driedelige serie, een poging tot het maken van een soort Nederlandse HEIMAT (1984 van Edgar Reitz). Het eerste deel begint in het Friese Lemmer, anno 1949. Heerschop leeft er met zijn familie in een gesloten gemeenschap aan de Zuiderzee. De dromen, fantasie[KA3]en en ontwakende seksualiteit van de veertien-jarige botsen met de dagelijkse realiteit. Als de dood (van een verre grootvader en een lief buurmeisje) zich voor het eerst in zijn leven aandient zoekt hij troost in de afgedankte vuurtoren van het dorp, de geheime plek waar tieners mijmeren over het leven. In het tweede deel wordt Heerschop verliefd op de onbereikbare notarisdochter en componeert hij voor haar een serenade op zijn trompet. Tuinman, zijn vader, die sleepbootkapitein hoopte te worden, wordt gepasseerd door het gekonkel van de dominee en de ouderlingen. In het derde en laatste deel doet het `echte` leven zijn intrede met de terugkeer van zijn broer uit Nederlands- Indi[KA3]e. Heerschops eerste bezoek aan Amsterdam confronteert hem met zijn roeping, de klassieke muziek. De invloed van Federico Fellini`s AMARCORD (1973) zal niemand ontkennen, ook Verhoeff niet die zijn jeugdherinneringen zelf opschreef zonder er meteen een autobiografie van te maken. Het melodramatische wordt door de ironiserende toon weggeveegd. Knap vakwerk, door en door Hollands, maar vaak ontroerend en steeds oprecht menselijk. Het scenario is van regisseur Verhoeff. Het camerawerk is van Paul van den Bos.

Changes in Coney Island

1992 |

Nederland 1992. Frank Schots. Met o.a. Piet Bestebroer, Vichy Serac en Ruud Meulmeester.

`Romantiek op de schaats en een scheet onder het bidden` noemde Hans Beerekamp in NRC Handelsblad deze driedelige serie, een poging tot het maken van een soort Nederlandse HEIMAT (1984 van Edgar Reitz). Het eerste deel begint in het Friese Lemmer, anno 1949. Heerschop leeft er met zijn familie in een gesloten gemeenschap aan de Zuiderzee. De dromen, fantasie[KA3]en en ontwakende seksualiteit van de veertien-jarige botsen met de dagelijkse realiteit. Als de dood (van een verre grootvader en een lief buurmeisje) zich voor het eerst in zijn leven aandient zoekt hij troost in de afgedankte vuurtoren van het dorp, de geheime plek waar tieners mijmeren over het leven. In het tweede deel wordt Heerschop verliefd op de onbereikbare notarisdochter en componeert hij voor haar een serenade op zijn trompet. Tuinman, zijn vader, die sleepbootkapitein hoopte te worden, wordt gepasseerd door het gekonkel van de dominee en de ouderlingen. In het derde en laatste deel doet het `echte` leven zijn intrede met de terugkeer van zijn broer uit Nederlands- Indi[KA3]e. Heerschops eerste bezoek aan Amsterdam confronteert hem met zijn roeping, de klassieke muziek. De invloed van Federico Fellini`s AMARCORD (1973) zal niemand ontkennen, ook Verhoeff niet die zijn jeugdherinneringen zelf opschreef zonder er meteen een autobiografie van te maken. Het melodramatische wordt door de ironiserende toon weggeveegd. Knap vakwerk, door en door Hollands, maar vaak ontroerend en steeds oprecht menselijk. Het scenario is van regisseur Verhoeff. Het camerawerk is van Paul van den Bos.

Contrast

1990 |

1990. Pieter-Rim de Kroon. Met o.a. Jasper Reyn, Dirk van der Plas en Marco Carolei.

`Romantiek op de schaats en een scheet onder het bidden` noemde Hans Beerekamp in NRC Handelsblad deze driedelige serie, een poging tot het maken van een soort Nederlandse HEIMAT (1984 van Edgar Reitz). Het eerste deel begint in het Friese Lemmer, anno 1949. Heerschop leeft er met zijn familie in een gesloten gemeenschap aan de Zuiderzee. De dromen, fantasie[KA3]en en ontwakende seksualiteit van de veertien-jarige botsen met de dagelijkse realiteit. Als de dood (van een verre grootvader en een lief buurmeisje) zich voor het eerst in zijn leven aandient zoekt hij troost in de afgedankte vuurtoren van het dorp, de geheime plek waar tieners mijmeren over het leven. In het tweede deel wordt Heerschop verliefd op de onbereikbare notarisdochter en componeert hij voor haar een serenade op zijn trompet. Tuinman, zijn vader, die sleepbootkapitein hoopte te worden, wordt gepasseerd door het gekonkel van de dominee en de ouderlingen. In het derde en laatste deel doet het `echte` leven zijn intrede met de terugkeer van zijn broer uit Nederlands- Indi[KA3]e. Heerschops eerste bezoek aan Amsterdam confronteert hem met zijn roeping, de klassieke muziek. De invloed van Federico Fellini`s AMARCORD (1973) zal niemand ontkennen, ook Verhoeff niet die zijn jeugdherinneringen zelf opschreef zonder er meteen een autobiografie van te maken. Het melodramatische wordt door de ironiserende toon weggeveegd. Knap vakwerk, door en door Hollands, maar vaak ontroerend en steeds oprecht menselijk. Het scenario is van regisseur Verhoeff. Het camerawerk is van Paul van den Bos.

Een Geschiedenis van de toekomst

1989 |

Nederland 1989. Hans Keller.

`Romantiek op de schaats en een scheet onder het bidden` noemde Hans Beerekamp in NRC Handelsblad deze driedelige serie, een poging tot het maken van een soort Nederlandse HEIMAT (1984 van Edgar Reitz). Het eerste deel begint in het Friese Lemmer, anno 1949. Heerschop leeft er met zijn familie in een gesloten gemeenschap aan de Zuiderzee. De dromen, fantasie[KA3]en en ontwakende seksualiteit van de veertien-jarige botsen met de dagelijkse realiteit. Als de dood (van een verre grootvader en een lief buurmeisje) zich voor het eerst in zijn leven aandient zoekt hij troost in de afgedankte vuurtoren van het dorp, de geheime plek waar tieners mijmeren over het leven. In het tweede deel wordt Heerschop verliefd op de onbereikbare notarisdochter en componeert hij voor haar een serenade op zijn trompet. Tuinman, zijn vader, die sleepbootkapitein hoopte te worden, wordt gepasseerd door het gekonkel van de dominee en de ouderlingen. In het derde en laatste deel doet het `echte` leven zijn intrede met de terugkeer van zijn broer uit Nederlands- Indi[KA3]e. Heerschops eerste bezoek aan Amsterdam confronteert hem met zijn roeping, de klassieke muziek. De invloed van Federico Fellini`s AMARCORD (1973) zal niemand ontkennen, ook Verhoeff niet die zijn jeugdherinneringen zelf opschreef zonder er meteen een autobiografie van te maken. Het melodramatische wordt door de ironiserende toon weggeveegd. Knap vakwerk, door en door Hollands, maar vaak ontroerend en steeds oprecht menselijk. Het scenario is van regisseur Verhoeff. Het camerawerk is van Paul van den Bos.

Van geluk gesproken

1987 | Drama, Komedie

Nederland 1987. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Mirjam Sternheim, Peter Tuinman, Marijke Veugelers, Michiel Romeyn en Geert de Jong.

Afwisselend grappig en dramatisch portret van verschillende families op drie verdiepingen in een Amsterdams pand, waarbij de trap symbool staat voor het bekende stedelijke leed van langs elkaar heen leven. Boven wonen twee studenten, daaronder de mislukte zangeres Karin met werkloze Harrie en beneden Wouter met zijn demente moeder. Op aanraden van een collega huurde regisseur Verhoeff de latere Jiskefetters Prins en Romeyn in. Gouden Kalveren voor regisseur Verhoeff, Veugelers en Romeyn. Jean van de Velde bewerkte het boek van Marijke Höweler tot scenario.

De Wisselwachter

1986 | Drama, Komedie

Nederland 1986. Drama van Jos Stelling. Met o.a. Jim van der Woude, Josse De Pauw, Stéphane Excoffier, Ton van Dort en John Kraaykamp.

Een psychologisch drama van Stelling die al eerder hoge ogen gooide met DE ILLUSIONIST. De hele film speelt zich af in een verlaten spoorwegstation in de heuvels van Schotland, waar een dame per ongeluk is uitgestapt. Het station wordt bevolkt en af en toe bezocht door bizarre personages. Er wordt zeer intens geacteerd en het wisselende licht in de Schotse Hooglanden levert bijzonder mooie plaatjes op, maar het blijft allemaal erg kunstmatig en daardoor niet echt boeiend.

Wildschut

1985 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Nederland/België 1985. Thriller van Bobby Eerhart. Met o.a. Josse De Pauw, Hidde Maas, Jack Monkau, Annick Christiaens en Chris Lomme.

Destijds maakte deze Belgisch-Nederlandse thriller naar het boek van Felix Thijssen wel wat los. Het gezin van Deleye wordt op hun afgelegen boerderij Wildschut in België gegijzeld door twee gewetenloze rotzakken. Ondertussen is de plaatselijke politieman op zoek naar twee ontsnapte overvallers van een casino net over de grens met Nederland. Filmkijkers van de Lage Landen schrokken nogal van het 'Amerikaans' aandoende harde geweld, tegelijkertijd is het acteerwerk over de hele linie bovengemiddeld. Vooral De Pauw als boerenvader en Maas als gangster zijn aan elkaar gewaagd. Gemaakt met een budget van 300 duizend gulden.

De Dream

1985 | Drama, Historische film

Nederland 1985. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Peter Tuinman, Joke Tjalsma, Huub Stapel, Freack Smink en Adrian Brine.

Een op historische feiten gebaseerd Fries drama van de regisseur van het onvolprezen TEKEN VAN HET BEEST. Tuinman is een militante socialist, die ten onrechte wordt veroordeeld voor een brutale roofoverval. Eén en ander ruikt overduidelijk naar politieke manipulatie, en de dorpsonderwijzer raakt geïntrigeerd door de zaak. Hij botst bij zijn onderzoek echter op heel wat gesloten deuren... Hoewel technisch puntgaaf en sterk vertolkt mist de film een duidelijke invalshoek en blijft het gegeven teveel 'faits divers' om het geheel dramatisch te ondersteunen. Originele versie in het Fries en in het Nederlands ondertiteld.

Hans het leven voor de dood

1983 | Documentaire

Nederland 1983. Documentaire van Louis van Gasteren. Met o.a. Jan Cremer, Shireen Strooker en Misha Mengelberg.

Een monumentale documentaire over de vrienden van Hans van Sweeden, een dichter/componist die in 1963 zelfmoord pleegde. In hun herinneringen tekenen de nabestaanden vooral zichzelf. De onaangepastheid van destijds blijkt inmiddels te zijn uitgelopen in desillusies, gefliptheid of totale verburgerlijking. Van Gasteren ontving tijdens de Nederlandse Filmdagen zowel het Gouden Kalf voor de Beste Lange Film, als de Prijs van de Filmkritiek. Het camerawerk is van Jos van Schoor.

Brandende liefde

1983 | Drama, Erotiek

Nederland 1983. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Monique van de Ven, Peter Jan Rens, Ellen Vogel, Huub van der Lubbe en Siem Vroom.

Vakbekwame Wolkers-verfilming van Ate de Jong (Alle dagen feest, In de schaduw van de overwinning, Fogbound) hoort qua mentaliteit eigenlijk thuis in de jaren zeventig. Brandende liefde is de naam van een heftig bloeiende plant. Zo verliefd is kunstschilder Jan Bosman (Peter Jan Rens) op zijn Anna (Monique van de Ven) dat hij alles doet om bij haar in de buurt te zijn - eerst in Parijs en later in Nederland. Maar hoe gaan die dingen? Ze verliezen contact en pas jaren later komen ze elkaar weer tegen als Anna door haar man is verlaten. Dieuwertje Blok sloeg de hoofdrol af, terwijl Liz Snoyink het nakijken had.

Menuet

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Lili Rademakers. Met o.a. Carla Hardy, Hubert Fermin, Theu Boermans, Jenny Tanghe en Mariska Navaro.

Een opvallend indrukwekkend drama, het debuut van Fons Rademakers` echtgenote (die als Lili Veenman assistent was van Fellini bij LA DOLCE VITA) met gaaf acteerwerk. Een fabrieksarbeider verzamelt gruwelijke krantenberichtjes. Zijn vrouw wil wel wat m[KA1]e[KA1]er en laat zich pakken door een onstuimige zwager. Een dertienjarig dienstmeisje (een leuke rol van Akkemay) bezorgt de bedrogen echtgenoot wat troost. Een scenario van Lili en Hugo Claus naar het boek van Louis Paul Boon.

Hoge hakken, echte liefde

1981 | Komedie

Nederland 1981. Komedie van Dimitri Frenkel Frank. Met o.a. Rijk de Gooyer, Monique van de Ven, Geert de Jong, Leen Jongewaard en Dolf de Vries.

De hoge, vanzelfsprekend felrode hakken uit de titel behoren toe aan een Amsterdamse kantinejuffrouw, heerlijk ordinair maar levensecht gespeeld door Monique van de Ven. Aan kandidaat lovers heeft ze geen gebrek maar zo te zien maakt fabrieksdirecteur Roggeveen (De Gooyer) de meeste kans. Niet als de stijve 'meneer van kantoor' overigens, maar incognito, als jan modaal met aanplaksnor en gepermanente pruik. Op dit filmdebuut van Dimitri Frenkel Frank valt een hoop af te dingen (slechte timing, onverstaanbare dialogen) maar de koddige stijl en de verteltrant hebben aangename kanten.

No Fun

1980 |

1980. Dini Damave. Met o.a. Gerard Thoolen, Olga Zuiderhoek en Monique Eckhart.

De hoge, vanzelfsprekend felrode hakken uit de titel behoren toe aan een Amsterdamse kantinejuffrouw, heerlijk ordinair maar levensecht gespeeld door Monique van de Ven. Aan kandidaat lovers heeft ze geen gebrek maar zo te zien maakt fabrieksdirecteur Roggeveen (De Gooyer) de meeste kans. Niet als de stijve 'meneer van kantoor' overigens, maar incognito, als jan modaal met aanplaksnor en gepermanente pruik. Op dit filmdebuut van Dimitri Frenkel Frank valt een hoop af te dingen (slechte timing, onverstaanbare dialogen) maar de koddige stijl en de verteltrant hebben aangename kanten.

Lieve Jongens

1980 | Drama

Nederland 1980. Drama van Paul de Lussanet. Met o.a. Hugo Metsers, Hans Dagelet, Bill van Dijk, Albert Mol en Marina de Graaf.

Een mislukte verfilming van een scenario naar de onverfilmbare boeken De Taal der Liefde, Lieve Jongens en Het Lieve Leven van Gerard Reve. Het archaïsche taalgebruik van Reve laat zich zo niet verfilmen, al had de Victoriaanse sfeer uit De Lussanets debuut MYSTERIES anders doen vermoeden.

Dag dokter

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Ate de Jong. Met o.a. Bill Ward, Kitty Janssen, André van den Heuvel, Monique van de Ven en Derek de Lint.

Een jong medicus, getrouwd met een doktersdochter, lijkt voorbestemd om de praktijk over te nemen van zijn schoonvader, die hartklachten heeft. Een generatieconflict en een identiteitscrisis zijn het onontkoombare gevolg. Een matige film, die wèl een stap vooruit betekende voor regisseur Ate de Jong.

Andy, Bloed en Blond Haar

1978 | Drama

Nederland 1978. Drama van Frank Wiering. Met o.a. Andy Vrielink, Jonna Koster, Truus Dekker, Jan van Rooyen en Peter Schneider.

Een punkerige provinciaalse jongen ontmoet een sjiek Amsterdams fotomodel dat hem na een beroving bij de politie aangeeft. Een oorspronkelijke film, aansluitend bij de Amerikaanse tradities van de jaren vijftig (THE WILD ONE), die als debuut helaas onder de maat bleef door een belabberd scenario en slecht acteerwerk.

Gouden jaren

1976 |

Nederland 1976. Hans Verhagen.

Een punkerige provinciaalse jongen ontmoet een sjiek Amsterdams fotomodel dat hem na een beroving bij de politie aangeeft. Een oorspronkelijke film, aansluitend bij de Amerikaanse tradities van de jaren vijftig (THE WILD ONE), die als debuut helaas onder de maat bleef door een belabberd scenario en slecht acteerwerk.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Paul van den Bos op televisie komt.

Reageer