Friedrich Ermler: regie.
Er zijn 4 films gevonden.

Ona zashchishchayet rodinu

1943 | Oorlogsfilm

USSR 1943. Oorlogsfilm van Friedrich Ermler. Met o.a. Vera Maretskaya, L. Smirnova, Piotr Aleinikov en Nikolai Bogolyubov.

Een boerenvrouw, wier familie door de Duitsers is gedood, komt haar verdriet te boven en wordt leider van een groep partizanen. Deze hero[KA3]ische vrouwen-partizanenfilm is gedateerd in vergelijking met soortgelijke films als RADUGA en ZOYA, maar hij was destijds succesvol zowel in de Sovjet-Unie als in de USA (waar hij werd vertoond met een Engelse geluidsband). Een schematische, anti-Duitse film die werd bekroond met de Stalinprijs.

Krestyaniye

1935 | Drama

USSR 1935. Drama van Friedrich Ermler. Met o.a. Nikolai Bogolyubov, A. Petrov, Yelena Yunger, Boris Poslavsky en Vladimir Gardin.

Een realistisch drama over het leven in een Siberische kolchoz in de vroegere stadia van de collectivisering en over het verbeten verzet van de koelakken tegen de landbouwpolitiek van de staat. Ermler vermijdt een zwart-wit beeld te geven, maar hij gaat soms te ver in de psychologische uitdieping van de personages.

Vstretsjnji

1932 | Komedie

USSR 1932. Komedie van Friedrich Ermler en Sergei Joetkevitsj. Met o.a. Vladimir Gardin, Maria Blumenthal-Tamarina, T. Goeretskaja, Andrei Abrikosov en Boris Tenin.

Een moralistische komedie over het conflict tussen een oudere en een jongere generatie arbeiders, tegen de achtergrond van de industrialisatie in het kader van het eerste vijf-jaren plan. Een van de eerste films over het nieuwe thema van socialistische opbouw die nog niet zozeer besmet was met het schematisme dat het socialistisch realisme kenmerkte. Deze nieuwe lijn werd door de Partij officieel gesteund en gold als tegenhanger van de avant-gardistische films van o.a. Eisenstein en Poedovkin. De muziek is van Dimitri Sjostakovitsj.

Parizhsky sapozhnik

1928 | Drama

USSR 1928. Drama van Friedrich Ermler. Met o.a. Veronica Buzhinskaya, Fjodor Nikitin, Valeri Solovtsov, Yakov Gudkin en Varvara Myasnikova.

Centraal staat een jonge zwangere vrouw (lid van de Komsomol), die door haar vriend in de steek wordt gelaten en alleen bij een doofstomme schoenmaker hulp vindt. Zijn hulpvaardigheid brengt hem echter in moeilijkheden. Vanwege het gevoelige onderwerp (anti-sociaal gedrag van de jonge communisten) werd het scenario nauwkeurig door de Partij- autoriteiten bestudeerd alvorens met het draaien kon worden begonnen. Een van de films uit de twintiger jaren die de veranderingen in seksuele gewoontes en de rol van de vrouw in de nieuwe maatschappij tot onderwerp hadden.