Francesco Bruni

1961 Scenarist

Francesco Bruni (1961) is scenarist.
Er zijn 10 films gevonden.

Il capitale umano

2013 | Drama

Italië/Frankrijk 2013. Drama van Paolo Virzì. Met o.a. Valeria Bruni Tedeschi, Fabrizio Bentivoglio, Matilde Gioli, Guglielmo Pinelli en Fabrizio Gifuni.

Il capitale umano - de titel verwijst naar een juridische term waarmee de contante waarde van een mensenleven wordt aangeduid - is een stijlvolle verfilming van Human Capital, een familiedrama van de Amerikaanse schrijver Stephen Amidon. De Italiaanse regisseur Paolo Virzì verplaatste de handeling naar Noord-Italië en goot het in een interessante structuur: in drie naar de hoofdrolspelers vernoemde hoofdstukken wordt beetje bij beetje duidelijk wat hun aandeel was in een dodelijk ongeluk. Bekroond met de Premi David di Donatello voor beste film, die voorbestemd leek voor Paolo Sorrentino's met een Oscar bekroonde La grande bellezza.

La prima cosa bella

2010 | Komedie, Drama

Italië 2010. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Valerio Mastandrea, Micaela Ramazzotti, Stefania Sandrelli, Claudia Pandolfi en Marco Messeri.

Komisch drama van Paolo Virzi over boze zoon die na jaren terugkeert naar zijn stervende, onconventionele moeder.

Caterina va in città

2003 | Komedie, Drama

Italië 2003. Komedie van Paolo Virzì. Met o.a. Alice Teghil, Sergio Castellitto, Margherita Buy, Antonio Carnevale en Silvio Vannucci.

Nadat de ouders van de dertienjarige Caterina van het rustige platteland verhuizen naar het hectische Rome verandert er nogal wat. Zo zijn de kinderen uit haar klas in twee kampen verdeeld: aan de ene kant zitten de joelende en schreeuwende ‘communisten’, aan de andere kant de even agressieve ‘fascisten’. De timide Caterina moet kiezen: wordt de vrijgevochten dochter van een schrijfster haar beste vriendin, of het zwaar opgemaakte meisje dat vergezeld door een chauffeur uit winkelen gaat? Boeiende schets van het moderne Italië, alleen is het jammer dat Caterina, toch de hoofdpersoon van de film, nauwelijks boven de ruzies en discussies uitkomt.

Preferisco il rumore del mare

2000 |

Italië 2000. Mimmo Calopresti. Met o.a. Paolo Cirio, Fabrizia Sacchi, Michele Raso en Silvio Orlando.

Strenge vader en opstandige zoon ontfermen zich over een jongen van wie de moeder is vermoord en de vader in de gevangenis zit. Familiedrama.

Commissario Montalbano : La forma dell'acqua

2000 | Misdaad, Mysterie

Italië 2000. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Isabella Sollman en Pietro Montandon.

In de officieuze tippelzone (we zijn in Itali[KA3]e!) in het verlaten industriegebied van het havenplaatsje Vig[KA2]ata vinden twee vuilnisophalers het levenloze lichaam van Luparello, een bekende advocaat uit het stadje, die in de gemeentepolitiek zat. Het ziet ernaar uit dat Luparello van opwinding aan een hartaanval gestorven zou zijn. De autoriteiten willen de dood van Luparello zo snel mogelijk afleggen en klasseren als `zonder misdrijf`, ware het niet dat Luparello`s vriend, de advocaat Rizzo (Montandon) ervan overtuigd is, dat de overledene geen hoerenloper was, en meent dat er een spoor leidt naar de plaatselijke politiek. Montalbano (Zingaretti), die de zaak onderzoekt, weet dat Luparello door iemand werd bespioneerd, maar kan er zijn vinger niet op leggen. Ook met Rizzo's opmerkingen kan hij niets beginnen; de zaak is zoals de titel aangeeft, vormloos en glijdt door de handen. Deze aflevering schildert een aardig portret van de Italiaanse provincie. Het scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri, die met de plaats Montelusa zijn woonplaats Agrigent bedoelt, en met Vigàta zijn geboorteplaats Porto Empedocle beschrijft. De spelprestaties zijn goed. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

Commissario Montalbano : Il cane di terracotta

2000 | Misdaad, Mysterie

Italië 2000. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Giuseppe Lo Presti en Leopoldo Trieste.

Maffiakiller Tano u Grecu (Lo Presti) vreest zijn opdrachtgevers meer dan de politie. Hij zoekt bescherming bij Commissario Montalbano (Zingaretti), maar het mag niet baten. De toorn van de peetvaders velt hem en legt hem voor eeuwig het zwijgen op. In zijn 'nalatenschap' treft Montalbano een waardevol spoor naar een wapenhandel, die de hele omgeving in angst houdt en voert hem naar een mysterieuze moord, die dateert uit de klassieke oudheid. Onopwindende film met een intrigerend gegeven, waarin teveel gepraat wordt en te weinig spannende actie zit. Beiden zaken lost Montalbano met goed gevolg op. De beslist niet onbekwame rolverdeling inspireert niet. Het scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

Commissario Montalbano : Il ladro di merendine

1999 | Misdaad, Mysterie

Italië 1999. Misdaad van Alberto Sironi. Met o.a. Luca Zingaretti, Katharina Böhm, Peppino Mazzotta, Guija Jelo en Mouna Noureddine.

Salvo Montalbano (Zingaretti) onderzoekt de moord op zakenman Lap[KA2]ecora die in de lift naar zijn appartement is doodgeschoten. Hij hoort Karima (Jnifen), een beeldschone Tunesische, die de ma[KA4]itresse van het slachtoffer was. Volgens de weduwe van het slachtoffer heeft Karima het gedaan, maar Montalbano ziet geen duidelijk motief. Als hij Karima nog eens wil ondervragen, is zij verdwenen. Ondertussen worden kinderen op een school in de buurt geplaagd door een dief die hun versnaperingen pikt. De boosdoener is algauw in de kladden gegrepen en het is Karima`s zoon die zijn moeder kwijt is. Mantalbano heeft medelijden met het kind en neemt het in huis. Zowel zijn vriendin Livia (Böhm) als hij zelf hechten zich gauw aan de jongen, die hem onverwacht aan een clou over de moord op Lapècora bezorgt. Ondertussen was de commissario ook betrokken bij het onderzoek naar de toedracht hoe een jonge Tunesische visser per ongeluk door de Italiaanse kustwacht kon zijn doodgeschoten. De zaak Lapècora en de onnatuurlijke dood van de visser blijken met elkaar in verband te staan. Na een ziekenhuisreeks met Böhm, nu een halfgare misdaadserie; of zij nu met een collega-dokter samenleeft of met een speurder, het is en blijft min of meer oude wijn in nieuwe zakken. Sfeervol, puur Italiaans, veel gepraat maar zonder dat er veel actie is. Het trage scenario is van Francesco Bruni en Andrea Camilleri naar de gelijknamige roman van Camilleri. Het camerawerk is van Franco Lecca en Stefano Ricciotti.

La parola amore esiste

1998 | Romantiek

Frankrijk/Italië 1998. Romantiek van Mimmo Calopresti. Met o.a. Fabrizio Bentivoglio, Marina Confalone, Emanuela Macchniz, Giovanna Giuliani en Mimmo Calopresti.

Angela (Bruni Tedeschi) uit Rome is dertig. Ze hoeft niet te werken, woont in een comfortabel appartement en ze laat zich leiden door haar grillen. Zo raakt haar tijd verdeeld tussen verstorende psychoanalyses, gestoorde vriendinnen en haar ongestoorde moeder. Ze laat haar lot bepalen door de numerologie en witte vlakken; vooral dat laatste maakt het leven voor haar behoorlijk ingewikkeld. Als ze de praktijk van haar psychiater verlaat, ziet ze Marco (Bentivoglio), een zo pas gescheiden celloleraar van veertig met een motor. Angela staat onmiddellijk in vuur en vlam en heeft nu een doel voor ogen. Ze bestookt Marco met anonieme, zeer kunstzinnige liefdesbrieven en gedichten, maar Marco denkt dat ze afkomstig zijn van een van zijn onbezonnen leerlingen. Angela ontmoet Marco via een list, maar de munt valt niet, waarop zij zich in een psychiatrische inrichting verbergt. Zij is niet meer opgewassen tegen het leven. Daar leert zij Sara (Confalone) kennen, die haar steun en toeverlaat wordt. Ondertussen heeft Marco de juiste conclusie getrokken en is op zoek naar Angela. Het toeval brengt hen in de bevredigende finale bij elkaar. Klinkt best goed, de film is niet te lang en de aantrekkelijke hoofdrollen zijn geloofwaardig, maar er zijn Franse films die dit soort portretten veel beter schilderen; de dialogen zijn te gezwollen en er valt nauwelijks iets te lachen. Jammer, het had dus beter gekund, maar de rolprent is toch een aardig alternatief voor gelijksoortige comedies uit Hollywood - zeker als je voor een keer iets anders wil. Depardieu die aanvankelijk als een van de medeproducenten zou optreden, speelt een hele kleine rol als advocaat. Het scenario is van regisseur Calopresti, Francesco Bruni en Heidrun Schleef in samenwerking met Doriana Leondeff. Het camerawerk is van Alessandro Pesci.

Ovosodo

1997 |

Italië 1997. Paolo Virzì. Met o.a. Nicoletta Braschi, Marco Cocci, Salvatore Barbato en Edoardo Gabbrielini.

Angela (Bruni Tedeschi) uit Rome is dertig. Ze hoeft niet te werken, woont in een comfortabel appartement en ze laat zich leiden door haar grillen. Zo raakt haar tijd verdeeld tussen verstorende psychoanalyses, gestoorde vriendinnen en haar ongestoorde moeder. Ze laat haar lot bepalen door de numerologie en witte vlakken; vooral dat laatste maakt het leven voor haar behoorlijk ingewikkeld. Als ze de praktijk van haar psychiater verlaat, ziet ze Marco (Bentivoglio), een zo pas gescheiden celloleraar van veertig met een motor. Angela staat onmiddellijk in vuur en vlam en heeft nu een doel voor ogen. Ze bestookt Marco met anonieme, zeer kunstzinnige liefdesbrieven en gedichten, maar Marco denkt dat ze afkomstig zijn van een van zijn onbezonnen leerlingen. Angela ontmoet Marco via een list, maar de munt valt niet, waarop zij zich in een psychiatrische inrichting verbergt. Zij is niet meer opgewassen tegen het leven. Daar leert zij Sara (Confalone) kennen, die haar steun en toeverlaat wordt. Ondertussen heeft Marco de juiste conclusie getrokken en is op zoek naar Angela. Het toeval brengt hen in de bevredigende finale bij elkaar. Klinkt best goed, de film is niet te lang en de aantrekkelijke hoofdrollen zijn geloofwaardig, maar er zijn Franse films die dit soort portretten veel beter schilderen; de dialogen zijn te gezwollen en er valt nauwelijks iets te lachen. Jammer, het had dus beter gekund, maar de rolprent is toch een aardig alternatief voor gelijksoortige comedies uit Hollywood - zeker als je voor een keer iets anders wil. Depardieu die aanvankelijk als een van de medeproducenten zou optreden, speelt een hele kleine rol als advocaat. Het scenario is van regisseur Calopresti, Francesco Bruni en Heidrun Schleef in samenwerking met Doriana Leondeff. Het camerawerk is van Alessandro Pesci.

La seconda volta

1996 | Drama, Komedie

Italië/Frankrijk 1996. Drama van Mimmo Calopresti. Met o.a. Nanni Moretti, Valeria Milillo, Roberto De Francesco, Marina Confalone en Simona Caramelli.

Alberto Sajevo (Moretti), professor in Turijn, ontmoet per toeval Lisa Venturi (Bruni-Tedeschi), de vrouw die twaalf jaar ervoor gepoogd had hem te doden. Hij herkent haar onmiddellijk, zij niet. Zij wil haar verleden als terroriste vergeten en doet zich voor als administratief medewerkster op een kantoor. Hij is echter vastbesloten uit te zoeken waarom ze juist op hem een aanslag pleegde. Hij probeert haar als een onbekende het hof te maken, waarop zij pretendeert het te geloven, maar als Alberto de waarheid boven tafel brengt, geeft ze haar halve vrijheid op en trekt zij zich terug in haar cel. Ze bevindt zich in een eindeloos conflict en zucht onder de zware last van haar jeugdzonden, waarvan zij toen de consequenties niet kon overzien. Alberto koestert nog immer een wrok en begrijpt niet waarom de beweging van toen zo kon dwalen. Toch is er tussen beiden een band ontstaan en heeft bij hen een verandering teweeg gebracht die ze niet goed kunnen verklaren, maar waardoor ze zich verplicht voelen met elkaar te blijven communiceren. Het scenario van Calopresti, Heidrun Schleef en Franceso Bruni is intelligent, geloofwaardig en weigert een gemakkelijke oplossing te kiezen. Het spel is behoorlijk goed en Calopresti's regiedebuut is lovenswaardig. Wie plaats en tijd van deze Italiaanse turbulente tijden uit de jaren 1970 niet kent, begrijpt van de film heel weinig en heeft de neiging hem vaag te vinden en meent dat de film met twee sterren minder gewaardeerd had moeten worden. Het camerawerk van Alessandro Pesci is dik in orde - daarover zijn alle partijen het eens.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Francesco Bruni op televisie komt.

Reageer