John Corigliano: muziek.
Er zijn 3 films gevonden.

Le violon rouge

1998 | Drama, Romantiek, Muziek

Canada​/​​Italië​/​​Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van François Girard. Met o.a. Samuel L. Jackson, Carlo Cecchi, Irene Grazioli, Silvia Chang en Don McKellar.

De Oscar voor beste muziekscore (van componist John Corigliano, uitgevoerd door violist Joshua Bell en het London Philharmonic Orchestra) ging in 2000 naar dit fraai geconstrueerde verhaal rond een rode viool. Gemaakt in Italië rond 1680, belandt het muziekinstrument onder meer in de handen van ­zigeuners en van Chinese muziekliefhebbers tijdens de Culturele Revolutie, om uiteindelijk op te duiken bij een veiling in hedendaags Canada. De makers verweven passie voor muziek met verschillende historische decors. Visueel uitbundig vormgegeven, thematisch wat minder bevredigend.

Revolution

1985 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1985. Historische film van Hugh Hudson. Met o.a. Al Pacino, Donald Sutherland, Nastassja Kinski, Joan Plowright en Dave King.

Verschrikkelijk pretentieus en verwarrend verhaal over het begin van de Amerikaanse onafhankelijkheidsstrijd, met Pacino, die dienst neemt in het Britse leger, nadat zijn zoon als 'vrijwilliger' gerecruteerd werd. Het scenario van Robert Dillon concentreert zich op de onderlinge strijd tussen Pacino en de sadistische officier Sutherland. Na een half uur geef je gewoonweg op om te trachten het chaotische verhaal te ontwarren. Wat overblijft zijn een reeks zeer ruw geschetste schilderingen, die onderling weinig verband houden met elkaar. Nadat de film was uitgekomen ging de studio failliet en deze film geldt als een van de 'Edsels' van de filmindustrie.

Altered States

1980 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1980. Horror van Ken Russell. Met o.a. William Hurt, Blair Brown, Bob Balaban, Charles Haid en Thaao Penghlis.

Hurt is researcher aan de Universiteit van Cordell. Hij onderzoekt de oorsprong van het leven en spuit zichzelf in met een van de Indianen afkomstige drug, die hem via hallucinaties moet terugvoeren naar het prilste begin van het leven op aarde. Om zich volledig te kunnen concentreren, sluit hij zich op in een stalen kist, ondanks protesten van zijn echtgenote Brown en zijn collega's Balaban en Haid. Hij wordt één met de aapmensen. Een staaltje van visuele perfectie waarvoor special effects-man Bran Ferren alle registers mocht opentrekken. Narratief is de film echter erg verward en chaotisch, en het is begrijpelijk dat scenarioschrijver Paddy Chayefsky, die ook het boek schreef dat eraan ten grondslag lag, zijn naam liet verwijderen van de titelrol. Het script werd toegeschreven aan een fictieve Sidney Aaron. Zoals steeds bij Russell-films is het de regisseur die met zijn barokke vormgeving de hoofdrol speelt. Fantastische decors van Richard MacDonald. Dit filmdebuut van Hurt werd in beeld gebracht door Jordan Cronenweth.