Fred Thomson: cast.
Er zijn 29 films gevonden.

The Sunset Legion

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Lloyd Ingraham en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Edna Murphy, William Courtright, Harry Woods en Jim Corey.

Thomson als Texas Ranger, die een bende outlaws uitschakelt. Frank Clifton was de scenario-schrijver, Mack Stengler de cameraman en zijn assistent was Jack Greenhalgh. Een goede western met uitstekend camerawerk. Nog steeds werd Thomson echter achtervolgd door JESSE JAMES; ook deze film trok maar matig publiek. Thomson wilde een laatste poging doen het Amerikaanse volk weer aan zijn kant te krijgen, en dat werd het tragische gebeuren rond KIT CARSON.

The Pioneer Scout

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Lloyd Ingraham en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, William Courtright, Tom Wilson en George Marion.

Pioniers trekken weer met hun huifkarren door de prairies op weg naar een gebied waar ze een toekomst kunnen opbouwen. Als Indianen verklede blanke bandieten proberen de stoet te overvallen. Thomson is de begeleider van de stoet en wordt zelfs gevangen genomen. Frank Clifton was de scenarist en Mack Stengler de cameraman van dit epos. Maar de film flopte, terwijl het een behoorlijk gemaakte western was. Met JESSE JAMES had Thomson zijn naam van de ene op de andere dag verspeeld. Amerika was boos en liet een idool vallen. Paramount had spijt dat men een contract voor vier dure westerns met Thomson had gesloten.

Kit Carson

1928 | Western

Verenigde Staten 1928. Western van Alfred L. Werker en Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Dorothy Janis, Raoul Paoli en William Courtright.

Na alles wat Thomson met JESSE JAMES over zich heen had moeten laten gaan, hoopte hij met de verfilming van het leven van de legendarische pionier en legergids Kit Carson (1809-1868) de gunst van het publiek terug te krijgen. Het was een perfect gemaakte western, door Paul Powell geschreven naar een verhaal van Frank Clifton en met camerawerk van Mack Stengler. Alles klopte - maar het publiek had Fred nog niet vergeven. Volkomen ontmoedigd en gedesillusioneerd kwam het super-idool aan zijn raadselachtige einde. Op de avond voor Kerstmis 1928 werd hij opgenomen in een ziekenhuis. Op kerstdag stierf hij, 38 jaar jong. Hij had op een roestige spijker getrapt en stierf nu aan wondkramp omdat hij het genegeerd had. Met opzet? Niemand heeft er ooit een antwoord op kunnen geven. Overlevenden waren zijn vrouw, scenariste Frances Marion, met wie hij sinds 1919 getrouwd was, zijn drie jaar oude zoon Fred Jr. en een twee-jarige jongen Richard, die door het paar was geadopteerd. Marion overleed in 1973. Ze won enkele Oscars als scenariste en was hertrouwd met regisseur George Hill, die echter al spoedig daarna ook stierf. In vele interviews heeft zij de herinnering aan Fred levend gehouden.

Silver Comes Through

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Edna Murphy, William Courtright, Harry Woods en Mathilde Brundage.

De ode van Thomson aan zijn paard Silver King. De titel is daarom lichtelijk verwarrend, want Silver was het paard van Buck Jones, maar men vond de titel anders te lang. Ingraham bewerkte het verhaal van Frank Clifton, met Mack Stengler achter de camera. Alles draait om Silver King, waarbij Fred probeert het dier uit handen te houden van een stel bandieten, en daartussen loopt wat romantiek.

Jesse James

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, Montague Love, Mary Carr en James Pierce.

De start van de vier westerns die Thomson voor Paramount zou maken. Budget: $250000; gage voor Thomson $100000. Het was een uitstekend gemaakt produkt en Paramount was aanvankelijk razend enthousiast. De film bracht 1,5 miljoen dollar op! Maar een storm van verontwaardiging stak op over de film en daarmee over het hoofd van Thomson, die voor Jesse James speelde. Er waren toen nog slachtoffers van de befaamde outlaw in leven; zij namen het Thomson kwalijk dat hij Jesse voorstelde als een held, een slachtoffer van zijn omgeving. Ja, zelfs Quantrill zou een held geweest zijn! Frank Clifton schreef het; wist hij niet beter of paste het niet bij het imago van Thomson? Technisch adviseur was Jesse James Jr., de zoon van de outlaw - is het zijn schuld? Maar Thomson was de baas, het was zijn produktie. De kritiek moest hij alleen aanvaarden. Allen Siegler was de cameraman. Pierce was Frank James en Woods was Bob Ford, de moordenaar van Jesse.

Don Mike

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Ruth Clifford, Noah Young, Albert Prisco en William Courtright.

Young wordt door Thomson eerst met de zijnen uit de woestijn gered, probeert daarna zijn weldoener van zijn land af te helpen en schuift hem ook nog een moord in de schoenen. Stank voor dank, maar Thomson slaat terug! Frank Clifton leverde het verhaal en Ross Fisher deed het camerawerk. Ingraham zou bekender worden als acteur in tientallen western-rollen tot in de jaren vijftig toe, maar in de periode van de stomme film was hij ook regisseur en scenarist. Hij debuteerde in 1912 en leefde van 1875-1956. Hij overleed aan longontsteking na bijna een halve eeuw in het vak te hebben gezeten.

Arizona Nights

1927 | Western

Verenigde Staten 1927. Western van Lloyd Ingraham. Met o.a. Fred Thomson, Nora Lane, J.P. McGowan, William Courtright en Lottie Williams.

McGowan in de rol van een boef die onder [KA1]e[KA1]en hoedje speelt met een Indianen-opperhoofd (Paterson); samen pogen zij de mijnwerkers te grazen te nemen. Dat mislukt door Thomson en zijn paard Silver King. Stewart Edward White leverde het verhaal, waarvan Hal Conklin een scenario maakte. Mack Stengler was de cameraman van deze twaalfde en daarmee laatste western die Thomson voor FBO maakte. Hij sloot een contract met Paramount voor vier films binnen één jaar, per western $250000 budget en $100000 aan gage voor hem. Plus één procent van de winst. Want geld had Thomson nodig voor zijn grootse wijze van leven.

The Two-Gun Man

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Olive Hasbrouck, Joseph Dowling, Sheldon Lewis en Frank Hagney.

Er is veel te doen voor de held en zijn paard Silver King. Er worden mensen gered, hij weet te voorkomen dat zijn vader zijn ranch op een smerige wijze kwijt raakt en moet een bende veedieven onschadelijk maken. De films van Thomson kenden actie en humor door elkaar, een beetje het midden houdend tussen de westerns van Tom Mix en Hoot Gibson, maar ze kwamen aan en Thomson verdiende in een paar jaar tijd 2,5 miljoen dollar. William Wing bewerkte het verhaal van Stewart Edward White, Ross Fisher was de cameraman met als assistent Jack Greenhalgh, de man die later als cameraman voor Sam Newfield bij tientallen westerns uit de jaren dertig en veertig van de partij zou zijn.

The Tough Guy

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Lola Todd, Robert McKim, William Courtright en Billy Butts.

Dit was een western zoals de fans wilden dat ze rond Thomson gemaakt werden. De ster helpt de dominee (Thomson was zelf een domineeszoon en was enige jaren dominee geweest) om gestolen geld terug te vinden. Hij wint de hand van diens dochter, helpt weesjongen Butts, bevrijdt de jongen als hij ontvoerd wordt en dan blijkt deze ook nog het verloren broertje van Todd te zijn. Kortom, een gelukkige familie, wier rust is bevochten door de held. Buckleigh Fritz Oxford bewerkte het verhaal van Frank Clifton, met Ross Fisher achter de camera en Alfred Werker als assistent-regisseur.

Lone Hand Saunders

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van B. Reeves Eason. Met o.a. Fred Thomson, Bess Flowers, Billy Butts, Frank Hagney en Albert Priscoe.

De westerns van Thomson waren vaak anders dan andere; deze ook, maar wel goed. Een beetje sentiment en toch spannend. Thomson gebruikt nimmer zijn rechterhand, niemand weet waarom. Tot Thomson in de woestijn de kreupele jongen Butts vindt. Hij bekent hem dat hij chirurg is en dat zijn zuster tijdens een door hem uitgevoerde operatie is gestorven. Hij herwint zijn moed om de jongen te opereren. Ondertussen zit een groot aantal mensen achter hem aan omdat hij wordt aangezien voor een moordenaar en postkoets-overvaller. Hagney is de ware schurk en met een truc weten Thomson en Flowers hem tot een bekentenis te krijgen. Goed werk van Del Andrews, die het verhaal van Frank Clifton bewerkte, en van cameraman Ross Fisher. Alfred Werker was Breezy's assistent.

Hands Across the Border

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Tyrone Power sr, Bess Flowers, William Courtright en Clarence Geldert.

Thomson in actie tegen een bende smokkelaars en daarnaast loopt hij hevig achter de schone Flowers aan. De een weet hij uit te schakelen, de ander voor altijd aan zijn zijde te krijgen. William Wing bewerkte Frank Cliftons verhaal en Ross Fisher stond achter de camera.

A Regular Scout

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, Olive Hasbrouck, William Courtright, T. Roy Barnes en Margaret Seddon.

Het optreden van padvinders (Boy Scouts) in westerns was vroeger niets ongewoons. Verscheidene western-idolen hebben er gebruik van gemaakt; het werd ook gezien als sympathiek en het waren toch vooral de jongens die dweepten met hun Fred, Tom, Buck of Hoot en Ken? De padvinders, Thomson en diens paard Silver King weten samen Hasbrouck te bevrijden uit de handen van een stel outlaws, die het hebben voorzien op de ranch van haar en haar moeder. Kirkland bewerkte het verhaal van Buckleigh Fritz Oxford. Ross Fisher deed het camerawerk.

The Wild Bull's Lair

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Del Andrews. Met o.a. Fred Thomson, Catherine Bennett, Herbert Prior, Tom Carr en Frank Hagney.

Hagney als gefrustreerde Indiaan maakt problemen door vee te stelen van de ranchers. Thomson wordt naar het gebied gestuurd om de zaak uit te zoeken en de rust te herstellen. Marion Jackson bewerkte het verhaal van Frank M. Clifton. Ross Fisher was de cameraman en Alfred Werker de assistent-regisseur.

The Bandit's Baby

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van James P. Hogan. Met o.a. Fred Thomson, Helen Foster, Harry Woods, Mary Louise Miller en Clarence Geldert.

Vals beschuldigd moet Thomson zich verstoppen, maar voor één dag wordt er amnestie gegeven. Thomson gaat naar de stad om aan een rodeo deel te nemen, maar wordt door een aardig meisje opgezadeld met een baby. Origineel verhaal van Leete Renick Brown, bewerkt door Marion Jackson, met Ross Fisher als cameraman van deze onderhoudende western.

That Devil Quemado

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Del Andrews. Met o.a. Fred Thomson, Nola Luxford, Albert Priscoe, Byron Douglas en Joseph Bell.

De eerste van twaalf westerns die Thomson maakte voor FBO. Stuk voor stuk goede actie-westerns, tegen een fatsoenlijk budget gemaakt: de serie werd gefinancierd door Robertson-Cole, en per produktie werd een bedrag uitgetrokken van 40 tot 45000 dollar. In deze eerste aflevering is Thomson een Mexicaanse bandiet, maar een die de zwakkeren beschermt tegen echte misdadigers en corrupte gezagsdragers. Marvin Wilhite en William W. Winter schreven het scenario, Ross Fisher was nog steeds (overgenomen van de vorige serie) de cameraman en Alfred Werker was hier assistent-regisseur.

Ridin' The Wind

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Del Andrews en Alfred L. Werker. Met o.a. Fred Thomson, Jacqueline Gadsdon, Lewis Sargent, David Dunbar en Betty Scott.

De laatste van acht westerns die Thomson voor Monogram maakte. Werker (1896-1975), later een befaamd regisseur, maakte hier zijn regiedebuut! Marion Jackson schreef het verhaal over Thomson, die zichzelf alles ontzegde om zijn jongere broer Sargent maar te kunnen laten studeren. De knaap blijkt echter lid te zijn van een bende outlaws en Thomson komt daar op een pijnlijke wijze achter als hij bij een overval een gemaskerde bandiet weet te grijpen die zijn broer blijkt te zijn. Maar alles krijgt een happy-end. Zo ook Thomson. Zijn ster was in korte tijd immens gestegen; hj werd de enige bedreiging voor Tom Mix. Zijn salaris lag al op 6000 dollar per week; hij kocht een leuke behuizing van 650000 dollar en bouwde een kleiner optrekje van 25000 dollar voor zijn paard Silver King.

All Around Frying Pan

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van David Kirkland. Met o.a. Fred Thomson, James Marcus, William Courtright, John Lince en Clara Horton.

Kirkland bewerkte zelf het verhaal van Frank Richardson Pierce, waarin Thomson heel wat moeilijkheden te doorstaan heeft. Hij komt in botsing eerst met een sheriff, daarna met een ranch-voorman en wordt dan ook nog verdacht van moord. Maar alles lost zich op. Onderhoudend, vol actie en goed verzorgd waren de westerns die Thomson maakte, en waardoor hij inmiddels een idool was geworden. Ross Fisher was nog steeds de vaste cameraman.

Thundering Hoofs

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Ann May, Fred Huntley, Charles Mailes en Charles DeRevenna.

Lowery is de schurk die kans ziet de relatie tussen Thomson en May te verstoren, sterker: hij ziet kans met een valse beschuldiging Thomson tot een bandiet te bestempelen en diens paard, Silver King in te pikken. De climax is ongewoon voor een western: een stierengevecht op zijn Amerikaans! Marion Jackson bedacht het verhaal, Ross Fisher nam het op.

The Silent Stranger

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Hazel Keener, George Williams, Richard Hendrick en Frank Hagney.

Thomson in actie tegen een bende outlaws die voortdurend postzendingen overvalt. Een aardig punt in het scenario is, dat Thomson om geen aandacht te trekken voor een doofstomme speelt, tot de bende er niet langer in trapt. Marion Jackson bewerkte een verhaal van Stuart Heisler; Ross Fisher deed het camerawerk voor producent Harry Joe Brown.

The Mask of Lopez

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Wilfred Lucas, David Kirby, Hazel Keener en Frank Hagney.

Frederick Clifton Thomson werd in 1890 als zoon van een dominee geboren. Hij maakte zijn filmdebuut in THE LOVE LIGHT (zie daar voor zijn start) en startte hier zijn carri[KA2]ere als western-ster. Aanvankelijk werd er voor zijn serie een budget van 10000 dollar uitgetrokken. Na een paar films waardoor zijn ster sterk was gestegen, werd dat verviervoudigd. Harry Joe Brown produceerde zijn westerns aanvankelijk, de man die 30 jaar later met Randolph Scott zou werken. Cowboy Thomson is hier verliefd op ranch-eigenares Keener, komt erachter dat de voorman vee steelt en weet de bende op te rollen, waarna het meisje hem behoort. Marion Jackson was de scenariste en Ross Fisher de cameraman voor Monogram (niet dezelfde als de maatschappij uit de jaren dertig en veertig), die haar films liet distribueren door FBO.

The Fighting Sap

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Hazel Keener, Wilfred Lucas, Frank Hagney en George Williams.

Het gebruikelijke team van Rogell (die vaart hield in zijn westerns), bestaande uit scenariste Marion Jackson, cameraman Ross Fisher en producent Harry Joe Brown maakte alle acht Monogram-westerns van Thomson op de laatste na. Hier ligt Thomson overhoop met zijn vader, komt achter een komplot om een goudmijn in te pikken, weet de bende uit te schakelen, de hand van Keener te winnen en zich weer te verzoenen met pa. Routineus, maar goed gedaan.

The Dangerous Coward

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Hazel Keener, Frank Hagney, Andrew Arbuckle en David Kirby.

Cowboy Thomson is bokser, maar houdt ermee op als hij denkt zijn tegenstander ernstig verwond te hebben. De man deed echter alleen maar alsof. Marion Jackson schreef weer, Ross Fisher deed het camerawerk en Harry Joe Brown produceerde.

North of Nevada

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Hazel Keener, Joseph Swickard, Taylor Graves en Joe Butterworth.

Een rancheigenaar laat zijn eigendom na aan een neef en een nicht uit het oosten. Voorman Thomson wordt verliefd op de nicht, Keener. De sluwe Indiaan Magrill weet neef Graves ertoe te brengen zijn deel van de ranch aan hem te verkopen en ontvoert daarna Keener om ook haar tot verkoop te dwingen. Marion Jackson schreef en Ross Fisher was de cameraman voor producent Harry Joe Brown.

Galloping Gallagher

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Albert Rogell. Met o.a. Fred Thomson, Hazel Keener, Frank Hagney, Nelson McDowell en Shorty Hendrix.

Thomson wordt tot sheriff benoemd en maakt korte metten met een bende outlaws waarvan de bankdirecteur de leider blijkt te zijn, uit wiens handen hij Keener redt. Een belangrijke rol is ingeruimd voor Thomsons paard Silver King, een prachtdier dat hij in 1920 had gekocht en zeer veel had bijgebracht. Het dier zou zijn baas overleven. Marion Jackson was de scenariste, Ross Fisher de cameraman en Harry Joe Brown de producent.

The Eagle's Talons

1923 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van Duke Worne. Met o.a. Fred Thomson, Ann Little, Al Wilson en Joe Bonomo.

Serial in vijftien hoofdstukken. Na 1921 maakte Thomson vier films als bijrol-acteur. Dit was zijn eerste hoofdrol, tevens was dit de enige serial waarin hij ooit speelde. Volgens het scenario van Anthony Coldeway, Jefferson Moffitt en Bertram Millhauser (gebaseerd op een verhaal van Millhauser en Theodore Warton) wil een bende de tarwemarkt in bezit krijgen teneinde schatrijk te worden. Ze worden in dat streven gedwarsboomd door Little`s vader. Ze willen dan via de dochter de vader onder druk zetten. Maar dan komt Thomson. Thomson werd door deze Universal-serial een ster en zou niet anders meer dan hoofdrollen spelen in westerns voor FBO (het latere RKO). Hij werd de grootste bedreiging voor Tom Mix in de jaren twintig. Zijn carrière kwam tot een abrupt einde toen hij eind 1928 stierf, 38 jaar oud, en op het toppunt van zijn populariteit.

A Chapter In Her Life

1923 | Drama

Verenigde Staten 1923. Drama van Lois Weber. Met o.a. Claude Gillingwater, Jane Mercer, Jacqueline Gadsden, Frances Raymond en Robert Frazer.

Sentimenteel drama over de in zichzelf gekeerde Gillingwater, die opleeft als het meisje Mercer, zijn kleinkind, bij hem in huis komt. Weber en Doris Schroeder bewerkten de roman Jewel: a Chapter In Her Life van Clara Louise Burnham. Benjamin Kline was de cameraman. Het was de laatste maal dat Thomson een B-rol speelde. Zijn western-carrière startte met THE MASK OF LOPEZ.

Oath-Bound

1922 | Drama

Verenigde Staten 1922. Drama van Bernard J. Durning. Met o.a. Dustin Farnum, Ethel Grey Terry, Fred Thomson, Maurice (Lefty) Flynn en Norman Selby.

Iemand maakt gebruik van Farnums schip voor smokkeldoeleinden. Achteraf blijkt dat zijn broer (Thomson) te zijn. Een simpel melodrama, door Edward J. LeSaint en Jack Strumwasser geschreven en met camerawerk van Don Short. Thomson, wiens vierde rol dit was, kreeg nu de hoofdrol in de serie The Eagle's Talons. Zijn stercarrière stond voor de deur.

The Love Light

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van Frances Marion. Met o.a. Mary Pickford, Fred Thomson, Raymond Bloomer, Evelyn Dumo en Edward Phillips.

Een door Marion geschreven drama, spelende in WO I waarin Pickford Thomson ontmoet zonder te weten dat hij een Duits spion is. Als ze erachter komt, is het te laat en haar broer sterft. Ze is echter wel van Thomson in verwachting, maar ook hij sterft. Als haar echte verloofde, Bloomer, blind terugkeert van het front, wil ze aanvankelijk van het kind af. Pickford produceerde het drama zelf; Charles Rosher en Henry Cronjager deden het camerawerk. Marion regisseerde op verzoek van Pickford en was zelf veel bekender als scenariste. In 1919 trouwde zij met Thomson, de zoon van een dominee die sinds 1913 zelf dominee was, geestelijke in het leger werd in 1916 na de dood van zijn eerste vrouw Gail Dubois Jepson, en in het hospitaal waar hij gewond lag, Pickford en Marion ontmoette. Ze trouwden nadat hij in Amerika terug kwam. Op aandringen van zijn vrouw en haar vrienden gaf hij het domineeschap op en werd filmster. Hij zou de op één na populairste western-ster van de jaren twintig worden. Dit was zijn filmdebuut.

Just Around the Corner

1921 | Drama

Verenigde Staten 1921. Drama van Frances Marion. Met o.a. Margaret Seddon, Lewis Sargent, Sigrid Holmquist, Fred Thomson en Edward Phillips.

Een drama rond een moeder, die met haar dochter (Holmquist) en zoon (Sargent) samenwoont en wier gezondheid aan het teruglopen is, terwijl de dochter intussen verkikkerd raakt op Phillips. Als ma de dood tegemoet gaat, wil ze eindelijk de verloofde van haar dochter zien. Dan komt zijn ware schurkachtige karakter naar boven en in wanhoop wendt het meisje zich tot een vreemdeling, Thomson, die bereid is te doen alsof hij de man is. Ma kan rustig sterven, want ze vindt Thomson een fijne vent! Marion bewerkte het boek van Fannie Hurst. Henry Cronjager was de cameraman.