Lionel Lindon (1905-1971): camera.
Er zijn 20 films gevonden.

The Manchurian Candidate

1962 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1962. Thriller van John Frankenheimer. Met o.a. Frank Sinatra, Laurence Harvey, Janet Leigh, Angela Lansbury en Henry Silva.

In deze politieke thriller naar het boek van Richard Condon speelt Frank Sinatra een Korea-veteraan die, door nachtmerries geplaagd, ontdekt dat hij tijdens de oorlog door communisten is gehersenspoeld. Hoe zit dat met zijn voormalige bataljonmaat Raymond Shaw (Harvey), wiens familie inmiddels druk bezig is het Witte Huis te veroveren? Scherp en huiveringwekkend speelde de film destijds in op de Amerikaanse angst voor communisme én de hysterie van de reactie daarop: mccarthyisme. In 2004 maakte Jonathan Demme een remake met een voor die tijd actuele lading.

Don't Push, I'll Charge When I'm Ready

1977 | Actiefilm, Drama, Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van Nathaniel Lande. Met o.a. Enzo Cerusico, Sue Lyon, Cesar Romero, Dwayne Hickman en Jerry Colonna.

In deze redelijke dienstklucht, die speelt tijdens WO II (1941-45) wordt de Italiaan Angelo Rossini (Cerusico), die in Amerika krijgsgevangene is, opgeroepen voor de dienstplicht. In 1969 gefilmd en lag acht jaar op de plank voordat hij werd uitgezonden door omroep NBC. Het scenario is van Al Ramus en John Herman Shaner. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Technicolor, Mono.

Columbo: Ransom For A Dead Man

1971 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Mysterie van Richard Irving. Met o.a. Peter Falk, Lee Grant, John Fink, Harold Gould en Patricia Mattick.

Een oudere rechter is ontvoerd. Als het losgeld betaald is, wordt de rechter echter dood aangetroffen. De niet al te snugger lijkende Lt. Columbo (Falk) moet een onderzoek instellen en bemerkt dat de tas met het losgeld teruggevonden wordt op de plaats waar die met een sportvliegtuigje werd afgeworpen. Omdat een dode man geen geld waard is, vermoedt Columbo dat er van moord sprake is. De veel jongere, maar ijskoude echtgenote van de rechter, advocate Grant weet vast meer. De twijfels van het O.M. over de doodsoorzaak verhinderen dat ze de erfenis niet kan incasseren tot het onderzoek voorbij is. Dus kan Columbo (Falk) haar aardig onder druk zetten. Grant kreeg voor haar rol de Emmy Award-nominatie. De tweede pilot van de serie.

The Meanest Men of the West

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Charles S. Dubin en Samuel Fuller. Met o.a. Lee Marvin, Charles Bronson, Charles Grodin, Lee J. Cobb en Miriam Colon.

Een compilatie van twee afleveringen van het tv-westernfeuilleton THE VIRGINIAN, respectievelijk uit 1962 en 1972. De scenario's van die twee afleveringen vertoonden een meer dan gewone gelijkenis en dus monteerde een handige knaap alles door elkaar en, voilà, ziedaar een film met Marvin én Bronson. Wie goed oplet ziet niet alleen dat de twee acteurs nooit samen in beeld zijn, maar bemerkt tevens het kleurverschil tussen de verschillende scènes en een toch nog behoorlijk verwarrend scenario. Een verbluffend idee natuurlijk, maar een bedenkelijk resultaat.

Grand Prix

1966 | Drama, Sportfilm, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. James Garner, Yves Montand, Eva Marie Saint, Toshirô Mifune en Brian Bredford.

Na een ongeluk waarbij een teamgenoot gewond raakt wordt de Amerikaanse Formule 1-coureur Pete Aron (Garner) ontslagen. Hij probeert het bij een concurrerende, Japanse renstal. Tussen de races door, hebben de renners het in Frankenheimers Grand Prix ook heel druk met hun liefdesleven. Prachtige, spannende beelden van autoraces, met wagens die weliswaar niet zo hard konden als de hedendaagse exemplaren, maar er wel veel beter uitzagen. Gedraaid op 70 mm film, met prachtig resultaat. Deels opgenomen op de circuits van Monaco, Monza en Zandvoort. Oscars voor effecten, montage en geluid.

All Fall Down

1962 | Drama

Verenigde Staten 1962. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. Warren Beatty, Eva Marie Saint, Karl Malden, Angela Lansbury en Brandon De Wilde.

Onwaarschijnlijk, maar boeiend scenario van William Inge over een narcistische jongeman (Beatty), zijn jongere broer (de Wilde) die hem bewondert, toegeeflijke ouders (Lansbury en Malden) en de oudere vrouw (Saint) die haar liefde voor hem met de dood moet bekopen. Prima spelprestaties. Camerawerk van Lionel Lindon.

The Young Savages

1961 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1961. Misdaad van John Frankenheimer. Met o.a. Burt Lancaster, Dina Merrill, Shelley Winters, Telly Savalas en Pilar Seurat.

Voormalig tv-regisseur John Frankenheimer zag zijn tweede speelfilm als een proeve van bekwaamheid. Zijn speelfilmdebuut (The Young Stranger uit 1957) vond hij maar 'zo zo', dus werd het tijd voor een revanche die niet alleen de kritiek maar vooral hemzelf kon overtuigen. En dat lukte, mede dankzij vriend Burt Lancaster, die een glansrol speelt als nobele rechtsdienaar met oog voor de noden van de opgroeiende jeugd. The Young Savages speelt in het Spaanse deel van Harlem, NY. Bekend terrein voor zowel hoofdrolspeler als regisseur: Lancaster werd er geboren, Frankenheimer bracht er een groot deel van z'n jeugd door.

Alfred Hitchcock presents: A Personal Matter

1959 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1959. Mysterie van Paul Henreid. Met o.a. Wayne Morris, Joe Maross, Frank Silvera en Anna Navarro.

Fred Johnson (Morris) en Joe Philips (Maross) leren elkaar kennen bij de aanleg van een tunnel in Mexico en gaan elkaar waarderen. Joe die de leiding over het project heeft, weet dat het werk grote risico`s met zich meebrengt, waardoor er doden kunnen vallen. Hij staat onder zware druk van tunnelbouwer Rodriguez (Silvera) om snel met resultaten te komen. Hij is blij dat Fred hem komt helpen. Hij wordt echter tegen het beëindigen van de werkzaamheden achterdochtig over Fred als hij over de radio hoort dat een voorman van een tunnelproject in de USA gezocht wordt wegens moord op de gewetenloze aannemer, die met de veiligheidsvoorschriften een loopje nam. Nu staat Joe voor een dilemma, temeer hij in Freds spullen een pistool heeft aangetroffen. Ging het om doodslag of was het zelfverdediging? Het scenario van Joel Murcott naar een verhaal van Brett Halliday is spannend tot het eind. De regie van Henreid staat op een hoog peil en de spelprestaties mogen er zijn. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 162.

Alfred Hitchcock Presents: Man From The South

1959 | Thriller

Verenigde Staten 1959. Thriller van Norman Lloyd. Met o.a. Steve McQueen, Peter Lorre, Neile Adams, Katherine Squire en Tyler McVey.

Een na[KA3]ieve jongeman (McQueen) uit het zuiden gaat in Las Vegas een vreemde weddenschap aan met een sinister personage (Lorre): indien hij zijn aansteker tien maal na elkaar kan doen branden zonder [KA1]e[KA1]en misser krijgt de jonge kerel diens luxueuze wagen. Mist hij echter een enkele maal zal de man, als tegenprestatie, de pink van de linkerhand van de jongeman kappen. Een vreemd verhaal dat onder hoogspanning verfilmd werd. De regisseur (ex-acteur Lloyd en vaste medewerker van Hitchcock) gebruikt elk detail om de spanning op te drijven. Hoe eenvoudig en rechtlijnig het verhaal ook is, toch zit het vol onverwachte wendingen. McQueen, toen nog een jonge acteur met enkel de tv- reeks WANTED: DEAD OR ALIVE op zijn palmares, heeft duidelijk reeds het nodige flegma om zijn personage waar te maken, terwijl Lorre weinig problemen heeft om de psychisch gestoorde gokker neer te zetten. Het einde komt als een schok over. William Fay baseerde zijn scenario op een verhaal van Roald Dahl, waarvan Hitchcock meerdere verhalen in deze reeks opnam, o.a. het schitterende LAMB TO THE SLAUGHTER, dat door de meester zelf verfilmd werd. Fotografie is van Lionel Lindon.

I Want to Live!

1958 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1958. Biografie van Robert Wise. Met o.a. Susan Hayward, Simon Oakland, Virginia Vincent, Theodore Bikel en Wesley Lau.

De kijker wordt niet gespaard in I Want to Live! Het gaat van kwaad tot erger met Barbara Graham (Hayward); regisseur Wise zorgt ervoor dat geen naar moment aan de kijker voorbij gaat en Hayward pompt zo veel gevoel, leven en realisme in haar rol dat haar aanschouwen bijna ondraaglijk wordt. Niemand vond het gek dat Hayward de Oscar won. In 1958 was het publiek bekend met het echte leven van Barbara Graham, maar met I Want to Live! valt tijdloos mee te leven. Barbara, product van een gebroken gezin, laat zich in met de verkeerde mensen, wordt moeder en drugsverslaafde en raakt betrokken bij moord.

Alfred Hitchcock presents: The Right Kind of House

1958 | Mysterie, Misdaad

Verenigde Staten 1958. Mysterie van Don Taylor. Met o.a. Robert Emhardt, Jeanette Nolan, James Drury, Harry O. Tyler en Jamie O'Hara.

Midden in de nacht hoort Sadie Grimes (Nolan) gestommel in haar huis in Ivy Corners. Het is haar misdadige zoon Michael (Drury) die onverwacht zijn moeder komt `bezoeken`. Hij heeft een tas bij zich. Wat later hoort Sadie een schot en Michael is morsdood. De onbekende moordenaar is gevlucht. Na Michaels begrafenis wordt het duidelijk, dat hij had deelgenomen aan een bankoverval, waarbij tweehonderdduizend dollar werd buitgemaakt. Vermoedelijk zat het geld in de tas. Waar Michael de tas heeft verstopt, weet Sadie tot op heden niet. Hoewel Michael geen lieverdje was, wil Sadie zijn vroegtijdige dood wreken. De jaren zijn verstreken en Sadie wil haar huis verkopen. Ze vraagt vijftigduizend dollar, hoewel de makelaar (Tyler) meent dat het slechts tienduizend waard is. Er meldt zich een koper, een zekere Mr. Waterbury (Emhardt). De prijs is geen bezwaar, hij meent dat hij het ideale huis gevonden heeft en hij laat zich niet afschrikken door de moord, die hier gebeurd is. Nu weet Sadie bijna zeker dat het Mr. Waterbury om de buit van toen te doen is. Ze nodigt hem uit een glas limonade te drinken en krijgt hem aan de praat. Er volgt een bekentenis. Haar wraak is zoet en inspecteur van politie Singer (Maxwell) heeft het nakijken, want Mr. Waterbury heeft het niet overleefd. Het aardige scenario is van Robert C. Dennis naar een verhaal van Henry Slesar. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 101 is minder opwindend dan andere, maar het spel is goed en het tempo zeer vlot.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.

Alfred Hitchcock presents: Reward to Finder

1957 | Mysterie, Misdaad, Korte film

Verenigde Staten 1957. Mysterie van James Neilson. Met o.a. Jo Van Fleet, Oskar Homolka, Claude Akins, Ann Hunter en Robert Whitesides.

Het scenario is van Frank Gabrielson naar een verhaal van F.J. Smith. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 82.

Alfred Hitchcock Presents: The Diplomatic Corpse

1957 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1957. Mysterie van Paul Henried. Met o.a. Peter Lorre, George Peppard, Mary Scott, Isabel Elsom en John Verros.

Op aandringen van haar Britse tante (Elsom) overtuigt Janet Wallace (Scott) haar echtgenoot Evan (Peppard) om een bezoek te brengen aan Mexico, ook al laat haar visum dit niet toe. Bij aankomt in Tijuana blijkt tante, die achterin de auto zit, aan een hartaanval overleden. Het probleem wordt nog groter als blijkt dat hun auto, met het lijk van tante, gestolen werd. De politie inschakelen is onmogelijk, dus doet Evan beroep op priv[KA1]e-detective Tomas Salgado (Lorre). Ondertussen werd de auto echter door de politie teruggevonden, maar van tante ontbreekt elk spoor. Maar Salgado zal het klusje wel voor hen klaren. Een vreemd verhaal dat zich afspeelt in een fictief Hollywood-Mexico in een decor dat duidelijk uit een of andere B- film afkomstig is. Het onwaarschijnlijke verhaal wordt plezierig dank zij de speelse vertolking van Lorre, die weer totaal opgaat in zijn personage met alle sublieme one-liners van dien. Robert C. Dennis baseerde het scenario op een verhaal van Alec Coppel. Fotografie is van Lionel Lindon.

Around the World in 80 Days

1956 | Avonturenfilm, Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Michael Anderson. Met o.a. David Niven, Cantinflas, Shirley MacLaine, Robert Newton en John Carradine.

Fraaie bewerking van Jules Vernes boek uit 1872, die ook nu nog boeit dankzij het levendige script, de opnames op locatie en vooral door gastoptredens van meer dan veertig filmsterren, zoals Marlene Dietrich en Frank Sinatra. Het verhaal moge bekend zijn: een weddenschap is voor Phileas Fogg (Niven op z’n meest Brits) aanleiding voor een reis rond de wereld in 80 dagen. Veel Oscars: Beste Film, Beste Regie, Beste Scenario, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Muziek (Victor Young).

Hell's Island

1955 | Mysterie, Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1955. Mysterie van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Mary Murphy, Francis L. Sullivan, Eduardo Noriega en Arnold Moss.

Een obscuur werkje van Karlson over advocaat Mike Cormack (Payne), die geconfronteerd wordt met zijn ex-verloofde, Janet Martin (Murphy). Zij blijkt betrokken te zijn bij diefstal van een kostbare edelsteen en een serie enge moorden. Op de soundtrack is 'muziek uit voorraad' te horen van o.a. Franz Waxman en Victor Young zonder dat zij op de credits staan vermeld. Het scenario is van Maxwell Shane, producenten William H. Pine en William C. Thomas naar een verhaal van Martin Goldsmith en Jack Leonard. Ook regisseur Karlson schaafde aan het scenario, maar hij staat in die hoedanigheid niet op de aftiteling. Het camerawerk is van Lionel Lindon. In 1962 opnieuw uitgekomen als SOUTH SEA FURY.

Casanova's Big Night

1954 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1954. Komedie van Norman Z. McLeod. Met o.a. Bob Hope, Joan Fontaine, Audrey Dalton, Basil Rathbone en Raymond Burr.

Kleermaker Pippo Popolino wordt door de hertogin van Genua ingehuurd om de betrouwbaarheid van haar aanstaande schoondochter Elena op de proef te stellen. De hertogin stelt hem een grote beloning in het vooruitzicht, mits hij zijn taak goed weet te volbrengen. Pippo houdt zijn dekmantel als Casanova geheim totdat hij ziet dat het verloofde paar echt verliefd is. Maar de slechte doge van Venetië ontdekt het bedrog en gebruikt de Casanova-dekmantel voor zijn eigen plannetjes. Pippo moet alle zeilen bijzetten om Elena te kunnen beschermen

Drums In the Deep South

1951 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Avonturenfilm van William Cameron Menzies. Met o.a. James Craig, Barbera Dayton, Guy Madison, Barton Maclane en Craig Stevens.

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog houdt een Zuidelijk peloton onder leiding van Craig een heuvel bezet van waaraf ze de treinen van de Noordelijken kunnen stoppen. Craigs vroegere vriend Madison leidt de Noordelijke tegenaanval. Beiden zijn verliefd op Payton, die echter gehuwd is met Stevens. Een ingewikkeld scenario van Philip Yordan en Sidney Harmon, dat door de uitwerking herinneringen oproept aan GONE WITH THE WIND (waarvoor Menzies trouwens de decors ontwierp), maar gemaakt met veel minder geld en talent dan die film. Zoals steeds bij Menzies wordt optimaal gebruik gemaakt van de prachtige, door hemzelf ontworpen decors. Lionel Lindon stond achter de camera en Dimitri Tiomkin componeerde een knappe score. Rod Amateau fungeerde als dialoog-regisseur.

My Favorite Brunette

1947 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1947. Komedie van Elliott Nugent. Met o.a. Bob Hope, Dorothy Lamour, Peter Lorre, Lon Chaney jr en John Hoyt.

De Amerikaanse entertainer Bob Hope (1903-2003) dankte zijn populariteit aan talloze film- en televisieproducties en aan zijn verluchtende werk voor de overzeese troepen. In My Favorite Brunette schmiert de koning van de oneliners er lustig op los als portretfotograaf - gespecialiseerd in babykiekjes - die stiekem de detectivepraktijk van zijn buurman overneemt. Dorothy Lamour speelt de dame die hem op het spoor zet van een serie misverstanden en vergissingen, met Peter Lorre als kwelgeest en een dodencel als eindpunt. De verbale grappen doen nu belegen aan maar Hope's timing en biomechanica zijn nog altijd legendarisch.

Road to Utopia

1945 | Muziek, Romantiek, Avonturenfilm, Komedie

Verenigde Staten 1945. Muziek van Hal Walker. Met o.a. Bing Crosby, Bob Hope, Dorothy Lamour, Hillary Brooke en Douglass Dumbrille.

Hope en Crosby krijgen een plattegrond van een goudmijn in Alaska in handen en besluiten deze te gaan zoeken. De kaart was echter van enkele booswichten, die hen achtervolgen, evenals de rechtmatige eigenaar (Lamour) en nog enkele andere gegadigden. Vervelende aflevering uit de ROAD TO-reeks, met enkele geslaagde one-liners, maar als geheel toch minder aantrekkelijk. Een beer die iets zegt en enkele opmerkingen van commentator Robert Benchley zijn de beste invallen. Songs werden geschreven door Johnny Burke en James Van Heusden. Het scenario is van de hand van Melvin Frank en Norman Panama. Het in de studio opgebouwde Alaska, gefilmd door Lionel Lindon, bevat zelfs geen realistisch ijs.