Ichirô Saitô (1909-1979): muziek.
Er zijn 6 films gevonden.

Midareru

1964 | Drama

Japan 1964. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Yuzo Kayama, Mitsuko Kusabue, Aiko Mimasu en Mie Hama.

Wanneer de jonge Reiko bij een bombardement haar echtgenoot verliest, bouwt ze hun winkel, grotendeels verloren gegaan, weer op. Maar in naoorlogs Japan rukt de supermarkt op en Reiko komt tegenover haar schoonfamilie te staan. Haar schoonzussen hebben bovendien al een nieuwe man voor haar op het oog. De zeer produktieve regisseur Naruse heeft in een van zijn laatste films, zoals in zijn hele oeuvre, veel aandacht voor het innerlijke leven van zijn vrouwelijke hoofdpersonage dat laveert tussen hang naar traditie en moderniteit. Naruse werkte veelvuldig samen met actrice Takamine.

Ukigumo

1955 | Drama, Romantiek

Japan 1955. Drama van Mikio Naruse. Met o.a. Hideko Takamine, Masayuki Mori, Mariko Okada, Daisuke Katô en Isao Yamagata.

In 1946 keert Yukiko Koda (Takamine) terug uit Indochina (tegenwoordig Vietnam), waar ze in WO II als secretaresse gewerkt had tijdens de Japanse bezetting. Ze zoekt Kengo Tomioka (Mori) op, een landbouwkudig ingenieur, die ze er heeft leren kennen en met wie zij een amoureuze relatie had. Kengo had haar beloofd van zijn vrouw Kuniko (Nakakita) te gaan scheiden, maar als de deur wordt open gedaan staat Kengo`s vrouw Kuniko in de deurpost. Teleurgesteld probeert Yukiko het hoofd boven water te houden en sluit uit materi[KA3]ele nood vriendschap met een Amerikaanse GI (James), die tot de bezetters van haar land hoort. Na een tijd komt Kengo haar opzoeken en vraagt haar mee te gaan naar een kuurplaats in de bergen. Kengo is een trouweloze hond, want hij gaat in op de avances van Osei Mukai (Okada), de jonge vrouw van de oudere herbergier. Jaren later kunnen Kengo en Yukiko eindelijk samen zijn en ze besluiten naar het Zuiden van Japan te gaan. Onderweg wordt Yukiko ziek en zij sterft bij aankomst. Dit zeer Japanse drama wordt gerekend tot een der belangrijkere films van regisseur Naruse, die het rond zijn vijftigste draaide. Het spel van de twee hoofdrollen is prachtig en maakt de film nog altijd de moeite waard, ook al is hij in zwart-wit. Scenario van Yôko Misuki naar de roman van Fumiko Hayashi. Camerawerk van Masao Tamai.

Ugetsu Monogatari

1953 | Drama, Oorlogsfilm

Japan 1953. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Machiko Kyo, Masayuki Mori, Kinyo Tanaka, Sakae Ozawa en Mitsu-ko Mito.

Een griezelig spookverhaal uit Japan in de 16e eeuw, over twee boeren die hun gezin in de steek laten, de [KA1]e[KA1]en om in de stad rijk te worden, de ander om een samoerai te worden. Deze prachtig gefotografeerde film (camera Kazuo Miyagawa) werd bekroond op het filmfestival van Venetië.

Gion Bayashi

1953 | Drama

Japan 1953. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Ishiura Sumao, Koshiba Kanji, Ichirô Sugai, Shindo Eitaro en Kawazu Seizaburo.

Een griezelig spookverhaal uit Japan in de 16e eeuw, over twee boeren die hun gezin in de steek laten, de [KA1]e[KA1]en om in de stad rijk te worden, de ander om een samoerai te worden. Deze prachtig gefotografeerde film (camera Kazuo Miyagawa) werd bekroond op het filmfestival van Venetië.

Saikaku ichidai onna

1952 | Drama

Japan 1952. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Kinuyo Tanaka, Toshirô Mifune, Toshiko Yamane, Yuriko Hamada en Ichiro Tsugai.

Een obligaat verhaal over de schone Tanaka, die verbannen wordt omdat ze een samoerai (kleine rol van Mifune) bemint. Zij eindigt als een hoer. Het verhaal wordt verteld door een vrouw van vijftig en getoond aan de hand van flashbacks. Visueel en feministisch. Deze film kreeg een prijs op het Internationale Jury Filmfestival in Venetië, 1952.

Saikaku nichidai onna

1952 | Drama

Japan 1952. Drama van Kenji Mizoguchi. Met o.a. Yuriko Hamada, Hisako Yamane, Toshirô Mifune en Kinuyo Tanaka.

Een obligaat verhaal over de schone Tanaka, die verbannen wordt omdat ze een samoerai (kleine rol van Mifune) bemint. Zij eindigt als een hoer. Het verhaal wordt verteld door een vrouw van vijftig en getoond aan de hand van flashbacks. Visueel en feministisch. Deze film kreeg een prijs op het Internationale Jury Filmfestival in Venetië, 1952.