Oscar Peterson: cast, camera en muziek.
Er zijn 4 films gevonden.

The Quarry

1998 | Thriller, Drama

Nederland​/​​Frankrijk​/​​Spanje​/​​België 1998. Thriller van Marion Hänsel. Met o.a. John Lynch, Jonny Phillips, Serge-Henri Valcke, Sylvia Esau en Oscar Petersen.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

Jazz Collection: Bill Evans

1996 | Documentaire, Muziek

Frankrijk 1996. Documentaire van Paul Goldin.

The Quarry is na Dust uit 1984 de tweede film van Marion Hänsel die in Zuid-Afrika is gesitueerd. Dust was een drama over de invloed van apartheid op een gezin, The Quarry is een morele detective-film die zich afspeelt op het platteland. Ook al is Mandela aan het bewind gekomen, de oude ziektes van de apartheidssamenleving woekeren hier - meer nog dan in de grote stad - nog voort. De uitstekend geacteerde film opent met fraaie beelden van een korenveld met daarin een rennende blanke jongen die duidelijk op de vlucht is. Deze jongen vermoordt een gefrustreerde homoseksuele dominee en slaagt erin zijn plaats in te nemen. Zijn eerste preek gaat over een de bijbeltekst 'Ik heb leed gekend' uit Jeremia. De achtergrond van de moordenaar blijft echter duister. De moord heeft echter gevolgen: een blanke politieagent arresteert een aantal zwarten die marihuana kweken (voor eigen gebruik, zoals dat heet) en dus wel schuldig zullen zijn. De moordenaar komt steeds meer in gewetensnood. Het prachtige weidse en dorre landschap waarin de film (in cinemascope) gedraaid werd, levert het gevoel op van een western. Tegelijkertijd gebruikt Hänsel voor haar universele speurtocht naar integriteit in een paranoïde samenleving ook het klassieke Hitchcock-idioom van de schuldige onschuldige en de vluchteling. Daarnaast is de film een aanklacht tegen de voortdurende schijnheiligheid waarvan de zwarten nog altijd het eerste slachtoffer zijn.

Pruimenbloesem

1982 | Erotiek

Nederland 1982. Erotiek van Willem van Batenburg. Met o.a. Diana de Koning, Tanja Overeem en Richard Wildens.

Een jonge vrouw ontvangt in haar luxe boerderijtje in de polder zowel heren als dames, in groepjes of alleen. Van Batenburg was een Utrechtse bioscoopeigenaar die uit ergernis over de kwaliteit van de doorsnee-pornofilms een betere wilde maken. Dat is hem een klein beetje gelukt.

The Silent Partner

1978 | Misdaad

Canada 1978. Misdaad van Daryl Duke. Met o.a. Susannah York, Christopher Plummer, Elliott Gould, Celina Lopez en Michael Kirby.

Vermomd als kerstman tracht de beruchte gangster Plummer het bankfiliaal van een winkelcentrum te beroven. De stipte bediende Gould kan hem afschepen met een klein bedrag, maar maakt van de gelegenheid gebruik om zelf een mooie som te verduisteren. Via de pers komt Plummer achter het bedrog. Hij zint op wraak, maar Gould is niet meer die brave, keurige jongen die hij ooit was. Inventieve thriller met enkele gewelddadige fragmenten, die een beetje misstaan in het geheel van dit spel van speels bedrog. De acteurs leveren uitstekend werk af. Curtis Hanson baseerde zijn scenario op de roman Think Of A Number van Anders Bodelson. Billy Williams was verantwoordelijk voor de fotografie.