Mady Berry: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Les Oeufs de l'autruche

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Denys de La Patellière. Met o.a. Pierre Fresnay, Simone Renant, Marguerite Pierry, Georges Poujouly en Ypko Tani.

Een zelfingenomen fabrieksdirecteur meent ook een voorbeeldig gezinsleven te hebben, tot hij merkt dat zijn oudste zoon homoseksueel is en modeontwerper wil worden, terwijl de jongste zich laat inpalmen door een Japanse gravin. Een venijnige boulevardkomedie van André Roussin - die inmiddels veel scherpte verloren heeft - kreeg een bekwame maar fantasieloze filmversie, maar biedt de verrassing van de anders op het pompeuze af serieuze Fresnay in de komische vaderrol.

Une caprice de Caroline Chérie

1952 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1952. Historische film van Jean Devaivre. Met o.a. Martine Carol, Jacques Dacqmine, Jean-Claude Pascal, Véra Norman en Denise Provence.

Caroline, de echtegenote van een generaal is met haar man in bezet Italië waar hij zich ontpopt als ontoombare rokkenjager. Ze neemt wraak door heftig te flirten met een Italiaan die echter een rebellenleider is en haar ontvoert. Het vervolg op een succesformule waarin de hoofdrollen nog altijd het lonken niet kunnen laten. Dat de vluchtige staten van ontkleding van Carol ooit voor uiterst gewaagd golden is nu veel verbazingwekkender dan al haar avontuurtjes. Scenario van Jean Anouilh naar een roman van Cecil Saint-Laurent. Camerawerk van André Thomas.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

On ne triche pas avec la vie

1949 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 1949. Drama van René Delacroix en Paul Vandenberghe. Met o.a. Madeleine Robinson, Line Noro, Mady Berry, Suzanne Gabriello en Thérèse Dulac.

De vrucht van de samenwerking tussen twee onbekende regisseurs. Een film over het dagelijks leven van een jonge vrouwelijke arts. Zij leidt een geïsoleerd bestaan in een klein dorpje en moet vechten tegen het bijgeloof, de gebroken ledematen die ze weer in het lid moet zetten, de afgunst en de middelmatigheid. Zij wint het op alle fronten en ontmoet er bovendien de grote liefde. Deze stijve en verschrikkelijk coformistische film is hopeloos verouderd als het gaat om gevoelens en gedragingen. Alleen als tijdsdocument, is hij nog het aanzien waard.

L'inconnue no 13

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Marcelle Derrien, Mady Berry, Janine Miller, Paulette Andrieux en René Dary.

Een jeugdige knaap is op zoek naar zijn moeder, daarbij geholpen door een journaliste en een fotograaf. Zij is het slachtoffer van een ongeluk en lijdt sindsdien aan geheugenverlies. Langzamerhand krijgt zij (uiteraard) haar geheugen terug. Er breken gelukkiger tijden aan in gezelschap van haar zoon en de journaliste, inmiddels zijn echtgenote. Dit zeurderige lijkt afkomstig uit een fotoroman. De regie is van soortgelijk niveau. Een van de laatste films van Jean-Paul Paulin (1902-1980) die - ongetwijfeld in een helder ogenblik - besloot zich daarna met produktie te gaan bezighouden.

Clochemerle

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Pierre Chenal. Met o.a. Armontel, Mady Berry, Jean Brochard, Jean-Roger Caussimon en Saturnin Fabre.

De installatie van een pissoir tegenover de dorpskerk leidt tot twisten tussen 'klerikalen' en 'progressieven' die zo hoog oplopen dat het leger er zich mee moet bemoeien. De kolderieke dorpsschetsen van Gabriel Chevalier kregen een, vanwege de onbenullig afgeschilderde geestelijkheid, destijds controversiële verfilming waarvan de scherpte inmiddels grotendeels verloren is gegaan, zodat alleen de sjeuïge mannetjesmakerij van een reeks karakterspelers is overgebleven.

La dame d'onze heures

1947 | Mysterie, Thriller

Frankrijk 1947. Mysterie van Jean Devaivre. Met o.a. Paul Meurisse, Micheline Francey, Pierre Renoir, Gilbert Gil en Pierre Louis.

Een detective is door zijn vriend ingeschakeld om chantage van en dreigbrieven aan zijn vader te onderzoeken, waarna de vriend zelf wordt vermoord. Er vallen nog meer slachtoffers in de familie vóór het spoor leidt naar de aanstaande schoonzoon. Conventioneel en al te snel voorspelbaar 'wie is de dader' verhaal is vooral het aanzien waard vanwege de bezetting van inmiddels overleden top-acteurs. Scenario van de regisseur en Jean-Paul Le Chanois naar de roman van Pierre Apestéguy. Camerawerk van René Gaveau.

L' Ange qu'on m'a donné

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Choux. Met o.a. Simone Renant, Gabrielle Dorziat, Catherine Fonteney, Mady Berry en Charlotte Ecard.

Naar een toneelstuk van de geheel vergeten schrijver Jean Charma. Een jonge vrouw neemt in 1940 een baby onder haar hoede die ze in 1945 weer aan de vader moet teruggeven. Ze treedt als huishoudster bij hem en zijn vrouw in dienst en bemerkt dat de laatste aan een ernstige vorm van geheugenverlies lijdt. Aan het einde neemt zij ontslag. Een zeer dramatisch werk, erg ouderwets vanwege de erin gehuldigde opvattingen en de filmische aanpak.

Sans lendemain

1939 | Drama

Frankrijk 1939. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Edwige Feuillère, Georges Rigaud, Pauline Carton, Daniel Lecourtois en Mady Berry.

Een jonge vrouw met een duister verleden heeft een onterende baan in een nachtclub en vindt zichzelf haar grote liefde van vroeger niet meer waardig als deze plotseling opduikt. Ze verdwijnt geheel uit het zicht van de man waarvan ze hield en het kind, waar ze verzot op was. Een stemmig melodrama in de trant van QUAI DES BRUMES. Scenario van Jean Villème, Jean Jacot, Curt Alexander en André-Paul Antoine. Camerawerk van Eugen Schüfftan.

Pièges

1939 | Thriller

Frankrijk 1939. Thriller van Robert Siodmak. Met o.a. Maurice Chevalier, Marie Déa, Erich von Stroheim, Pierre Renoir en André Brunot.

Elf jonge vrouwen zijn in Parijs spoorloos verdwenen. Een vriendin van [KA1]e[KA1]en van hen laat zich als lokvogel gebruiken door ook te reageren op advertenties voor kamermeisjes. Het behendig geconstrueerde misdaadintrige kreeg voor het thrillergenre de ideale visuele aanpak van Siodmak, maar de film is daarnaast nu ook interessant door de manier waarop de dreigende WO II in scenario (Jacques Companeez en Ernest Neuville) en dialoog zijn verwerkt. Eén van de zeer weinige ernstige rollen van Chevalier.

Les Otages

1938 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1938. Oorlogsfilm van Raymond Bernard. Met o.a. Saturnin Fabre, Dorville, Fernand Charpin, Pierre Larquey en Noël Roquevert.

1914: gevechten, verwoesting, bezetting, doden. Moord op een Duitse officier en aanwijzing van gijzelaars in een Noordfrans dorp. Best aardig maar met een beetje te veel wrange humor, wat tot gevolg heeft dat het met de werkelijkheid niet zo nauw genomen wordt.

Le Puritain

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Jeff Musso. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Pierre Fresnay, Viviane Romance, Alexandre Rignault en Georges Flamant.

Een overspannen Ierse moraalprofeet vermoordt uit zuiveringsdrang zijn lichtzinnige buurvrouw en schuift de schuld op haar minnaar. De commissaris van politie raakt geïntrigeerd door zijn merkwaardige psychologie en komt zo achter de waarheid. Een verouderde, maar boeiende karakterstudie/politiefilm, die behalve door zijn opmerkelijke rolbezetting ook curiositeitswaarde heeft door de situering in Dublin. De Ierse Liam O'Flaherty schreef het scenario, dat vervolgens werd vertaald in het Frans.

Le Chemin de Rio

1937 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1937. Drama van Robert Siodmak. Met o.a. Käthe von Nagy, Jules Berry, Jean-Pierre Aumont, Suzy Prim en Charles Granval.

Journalisten stellen een onderzoek in naar de handel in blanke slavinnen. De tweespalt tussen de baas van de organisatie en zijn rechterhand - wiens geliefde zelfmoord heeft gepleegd - leidt tot wraakoefeningen over en weer. Deze film op basis van authentieke gegevens kreeg een melodramatische scenarioverpakking in film-noir traditie en picturaal sfeervolle regie. Henri Jeanson, Herbert Juttke en G. Murray bewerkten het het geschrift van Jean Masson Cargaison Clandestine tot scenario. Camerawerk van René Gaveau.

La Mort du Cygne

1937 | Familiefilm

Frankrijk 1937. Familiefilm van Jean Benoît-Levy en Marie Epstein. Met o.a. Yvette Chauviré, Mia Slavenska, Janine Charrat, France Ellys en Mady Berry.

Illusie en desillusie van een aankomend danseresje (Janine Charrat). Veel emoties en gevoelens van geluk in de coulissen van de Opéra, waarbij de jonge kijkers van destijds konden wegdromen. Scenario van Paul Morand, camerawerk van Léonce Burel en de choreographie is van Serge Lifar.

Arsène Lupin détective

1937 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1937. Mysterie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Gabriel Signoret, Jules Berry, Suzy Prim en Mady Berry.

Een trouwe bewerking van de roman L'agence Barnett van Maurice Leblanc. Een avontuur van de befaamde gentleman- oplichter, vlot verfilmd door deze vakbekwame en produktieve regisseur en producent. Een van zijn beste films, vooral dankzij het spel in het algemeen en in het bijzonder dat van ene Berry, in een onvergetelijke hoofdrol.

Rigolboche

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk 1936. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Mistinguett, Jules Berry, André Berley, Georges Tourreil en Mady Berry.

Een zangeres wordt temidden van haar dansers verdacht van moord en diefstal. Alles komt op z'n pootjes terecht, en een rijke stinkerd trouwt met haar. Deze poging tot muzikale komedie op z'n Frans verdient lof maar is niet overtuigend. Mistinguett is wél boeiend.

Prête-moi ta femme

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Maurice Cammage. Met o.a. Pierre Larquey, Pierre Brasseur, Monique Rolland, Suzanne Dehelly en Colette Darfeuil.

Bewerking van een luchtig blijspel van Maurice Desvallières. Klassieke misverstanden en wendingen rond een dubbel huwelijk. De bruid treedt op dezelfde dag met twee mannen in het huwelijk en strijkt daarmee een aardig bedrag op; met alle consequenties van dien.

La Terre qui meurt

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Vallée. Met o.a. Pierre Larquey, Alexandre Rignault, Simone Bourday, Germaine Sablon en Lucien Galas.

Een bewerking van een roman van René Bazin die alvorens in de vergetelheid te raken zeer beroemd was. Hoewel de ethiek van het verhaal uit de tijd is, nog steeds een bezienswaardigheid, want hij toont ontroerend mooie beelden, vervaardigd volgens een voor die tijd geheel nieuw kleurprocédé.

Don Quichotte

1933 | Musical, Historische film

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1933. Musical van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fedor Chaliapine, Mireille Balin, Dorville, Charles Martinelli en Mady Berry.

Een filmbewerking van de klassieke en wereldberoemde roman van Cervantes, door Paul Morand en Alexandre Arnoux. Het gloedvolle, soms nostalgische en satirische aspect van het origineel zijn erin terug te vinden, evenals de vloeiende manier van vertellen, waarin Pabst uitmunt. Hetzelfde geldt voor de snelle montage, die hij perfect beheerst, en die een hoogtepunt bereikt tijdens de aanval op de molens, waarbij ook de belichting van Nicolas Farkas en Paul Potier wonderen verrichten. Verder is er dan ook nog de prachtige muziek, die prima past bij de stijl van het boek. Ten slotte zijn er nog de onvergetelijke opnamen, die spelen met de wijdse velden en aan Orson Welles doen denken. Er is ook een Engelstalige versie DON QUIXOTE die tegelijkertijd gedraaid werd en apart besproken is. De Britse versie is 82m en de Amerikaanse 93m, terwijl de in Duitsland uitgebrachte versie 120m is. In 1968 werd het oorspronkelijke materiaal tot een tv- film gemonteerd. Het schimmenspel is van Lotte Reiniger.

Les Gaietés de l'escadron

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Maurice Tourneur. Met o.a. Raimu, Jean Gabin, Fernandel, Lucien Nat en Frédérique Munie.

Een provinciale dienstplichtige snapt niets van de militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheid van de adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten. De film naar de roman van Georges Courteline (door George Dolley tot scenario bewerkt) is de vader van alle militaire kluchten, maar sindsdien in vindingrijkheid nooit overtroffen. Fernandel zou nog vaak klunzen-in-uniform spelen maar nooit meer zo goed. Een onverwacht komische rol van Gabin als adjudant. Camerawerk van Raymond Agnel en René Colas.

Le Rosier de Madame Husson

1932 | Komedie

Frankrijk 1932. Komedie van Bertrand Roland. Met o.a. Françoise Rosay, Fernandel, Marguerite Pierry, Mady Berry en Marcel Simon.

Een damescomité kent de jaarlijkse deugdzaamheidsprijs, bij gebrek aan vrouwelijke kandidaten, toe aan een brave 'dorpsidioot', die als gevolg van deze onverwachte eer prompt minder voorbeeldig wordt. Deze satirische komedie, die Fernandel tot ster maakte, heeft weinig aan effectiviteit verloren, mede dankzij de andere rake typeringen. Twintig jaar later werd de komedie opnieuw gefilmd met Bourvil.

Gloria

1932 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Drama van Yvan Noé. Met o.a. Brigitte Helm, André Luguet, André Roanne, Jean Gabin en Mady Berry.

De vrouw van een bekende piloot vraagt hem af te zien van deelname aan een luchtrace. Een huisvriend wordt winnaar en de heldin gaat met hem een vliegtochtje maken. Uit woede schrijft de echtgenoot zich in voor een oversteek naar New York. Het simpele huwelijksdramaatje krijgt curiositeitswaarde door de opnamen van de vliegerij anno 1930. In deze Franstalige versie van de gelijknamige Duitse film van Hans Behrendt (met Gustav Fröhlich en Fritz Kampers tegenover Brigitte Helm) de eerste proletarische rol van Jean Gabin als de mecanicien van de held.

Tout ça ne vaut par l'amour

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Jacques Tourneur. Met o.a. Marcel Levesque, Josseline Gaël, Jean Gabin, Mady Berry en Jane Loury.

Een menslievende apotheker helpt een meisje dat een miskraam krijgt over haar depressie heen en cijfert zich filosofisch weg als ze verliefd wordt op haar jongere buurman. Deze sentimentele liefdesfilm was kenmerkend voor zijn ontstaansperiode, maar kreeg nodige frisheid van beginnend regisseur. Gabin - ook aan de start van zijn carrière - in één van zijn weinige echte jeune premier-rollen.

Les cinq gentlemen maudits

1931 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1931. Misdaad van Julien Duvivier. Met o.a. Harry Baur, René Lefèvre, Robert le Vigan, Rosine Déréan en Marc Dantzer.

Een Marokkaanse tovenaar spreekt de vloek uit over een vijftal heren op doorreis, van wie er inderdaad drie vervolgens om het leven komen. Alles blijkt echter geënsceneerd te zijn om een oplichterskomplot op te rollen. Deze vroege geluidsfilm maakt vernuftig gebruik van de nieuwe mogelijkheden en heeft boeiende locatieopnamen van Marokko. Het verrassende scenario maakt het méér dan alleen een filmhistorische curiositeit, hoewel Baur de hoofdrol wel heel erg plechtstatig aanzet.