Otto Horsch

Geluidsman, Art Director

Otto Horsch is geluidsman en art director.
Er zijn 30 films gevonden.

Spreek niet. Dat hebben zij ook niet gedaan.

1999 |

Nederland 1999. Hedda van Gennep.

Noorderlicht - De katoenmot

1998 |

Nederland 1998. Marian Tjaden.

De weg

1998 | Documentaire, Muziek, Experimenteel

Nederland 1998. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Louis Andriessen, Tomoko Mukaiyama, Elmer Schönberger, Burchard Mansvelt Beck en Mukiayama Tomoko.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

De keuken van Kok

1998 |

Nederland 1998. Niek Koppen.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Werkteater

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Niek Koppen.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Salomon Rodrigues de Miranda

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Hedda van Gennep.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Jaargang '94 - aflevering 4

1997 |

1997. Peter Gielissen.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Een kettingzaag voor het verleden

1997 |

Nederland 1997. Ad 's Gravesande.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Jaargang '94 - afl. 3 - Nobele onbeschaamdheid

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Peter Gielissen.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Rivierenbuurt - het gelijk van Berlage

1995 |

Nederland 1995. Jan Wiegel.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Helicopter string quartet

1995 | Documentaire, Muziek

Nederland 1995. Documentaire van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

De slag in de Javazee

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Niek Koppen.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

de Spookschrijver

1994 |

Nederland 1994. Guus Van Waveren.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Op het Noorden

1994 |

1994. Leo de Boer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Jaargang '94 - afl. 2 - Impulsen

1994 |

Nederland 1994. Peter Gielissen.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Jaargang '94 - De Schifting

1994 |

Nederland 1994. Peter Gielissen.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Het Oog van de Naald

1993 |

1993. Hedda van Gennep.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Cucumber Salad

1993 |

Nederland 1993. Piet Hurkmans en Peter Gielissen.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Siki

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Niek Koppen.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

Njemnogo

1992 |

Nederland 1992. Hilde van Oostrum.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

Jeroen Krabbé & het witte doek

1991 |

Nederland 1991. Cees van Ede.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

Gehoorzame centimeter

1991 |

1991. Peter Gielissen en Piet Hurkmans.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

De Streep

1991 |

Nederland 1991. Piet Hurkmans en Peter Gielissen.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

Patricia

1990 |

Nederland 1990. Niek Koppen.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

Diogenes

1990 |

Nederland 1990.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

De Vreemdelingenpolitie (deel 1-4)

1990 |

Nederland 1990. René Roelofs.

Documentaire speurtocht naar de waarheid achter de legende van de Afrikaanse bokskampioen uit de jaren twintig.

De Pitch

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Bernie IJdis.

Portret van de wereld der reclamebureaux, toegespitst op strijd om Amstel als klant te krijgen.

Brood op de plank

1987 |

Nederland 1987. Tijs Tinbergen.

Portret van de wereld der reclamebureaux, toegespitst op strijd om Amstel als klant te krijgen.

Parfait Amour

1985 | Drama, Documentaire

Nederland 1985. Drama van Jean van de Velde. Met o.a. Onno Molenkamp, Guusje van Tilborgh, Peter Tuinman, Leen Jongewaard en Piet Kamerman.

Een opmerkelijke, maar helaas nogal slap uitgewerkte psychologische thriller met Molenkamp als Pavel Mosz, een om politieke redenen naar Nederland uitgeweken Tsjech die in het begin van de film overreden wordt en aan geheugenverlies lijdt. Hij wordt door allerlei mensen gemanipuleerd en gaat vertwijfeld op zoek naar de waarheid omtrent het 'ongeval'. Het interessante scenario heeft te lijden onder de al te tamme regie van Van de Velde, zodat de film uiteindelijk ver onder zijn mogelijkheden blijft.

Mara

1985 | Drama

Portugal/Nederland 1985. Drama van Angela Linders. Met o.a. Sao José Lapa en Marijke Beversluis.

Een opmerkelijke, maar helaas nogal slap uitgewerkte psychologische thriller met Molenkamp als Pavel Mosz, een om politieke redenen naar Nederland uitgeweken Tsjech die in het begin van de film overreden wordt en aan geheugenverlies lijdt. Hij wordt door allerlei mensen gemanipuleerd en gaat vertwijfeld op zoek naar de waarheid omtrent het 'ongeval'. Het interessante scenario heeft te lijden onder de al te tamme regie van Van de Velde, zodat de film uiteindelijk ver onder zijn mogelijkheden blijft.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Otto Horsch op televisie komt.

Reageer