Kiko de la Rica: camera.
Er zijn 13 films gevonden.

Ma Ma

2015 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk 2015. Drama van Julio Medem. Met o.a. Penélope Cruz, Luis Tosar, Asier Etxeandia, Àlex Brendemühl en Teo Planell.

Leed doet leven in dit pretentieuze Cruz-vehikel van Julio Medem (Lucía y el sexo). De zomer is nog maar net begonnen als Magda (Cruz) werkloos blijkt, haar man met een blonde studente naar zee is vertrokken en ze ook nog borstkanker blijkt te hebben. Meer leed volgt, dat gepaard gaat met amoureuze verwikkelingen rond een voetbalscout en een knappe, zingende gynaecoloog. En met een engelachtige verschijning die te pas en te onpas opduikt in dit onvervalste melodrama met de diepgang van een doktersromannetje. Sentimentele kitsch die vermakelijk is voor wie het als camp bekijkt, mede dankzij de Spaanse evenknie van Shaffy's 'Zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder'.

Kiki, el amor se hace

2016 | Komedie

Spanje 2016. Komedie van Paco León. Met o.a. Natalia de Molina, Álex García, Paco León en Ana Katz.

Een vrouw die opgewonden raakt als ze door een overvaller wordt bedreigd, een man die valt op slapende vrouwen, of een vrouw die onmiddellijk met haar man naar bed wil als ze hem ziet huilen: Kiki, el amor se hace gaat over de wat meer buitenissige manieren waarop mensen omgaan met erotiek. En vooral over hoe ze hun partners zover krijgen dat die daarin meegaan. Het wordt allemaal vlot en geestig in beeld gebracht, mede dankzij de enthousiaste cast. De film, een remake van de Australische The Little Death (2014) deed het uitstekend in de Spaanse bioscopen.

Blancanieves

2012 | Drama

Spanje​/​​Frankrijk​/​​België 2012. Drama van Pablo Berger. Met o.a. Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho en Ángela Molina.

Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin regisseur Berger het sprookje van Sneeuwwitje verplaatst naar het Sevilla van de jaren twintig. Deze zwijgende zwart-witfilm vertelt het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), de enige dochter van een beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen. Berger maakte zijn film voor een groot publiek, maar dat zal weinig kunnen met de vele filmcitaten (Freaks, La passion de Jeanne d'Arc), de sombere toon en het asgrauwe einde.

Las brujas de Zugarramurdi

2013 | Komedie, Horror

Spanje​/​​Frankrijk 2013. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Hugo Silva, Mario Casas, Pepón Nieto, Carolina Bang en Terele Pavez.

Groteske en tactloze horrorkomedie van de hand van cultregisseur Álex de la Iglesia (Balada triste de trompeta), die wederom met veel flair en de nodige smakeloosheid talloze filmgenres door elkaar mixt. De geschifte plot draait om juwelenrovers die op onfortuinlijke wijze hun toevlucht zoeken in een restaurant dat in werkelijkheid een heksenhotel blijkt te zijn. Niet voor tere zieltjes, want nonnen laten hun kruisen zien, een gouden Jezus-figuur slaat erop los en Angela Merkel en Margaret Thatcher worden neergezet als beroemde heksen.

Balada Triste De Trompeta

2010 | Komedie, Drama, Oorlogsfilm

Spanje​/​​Frankrijk 2010. Komedie van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carlos Areces, Antonio de la Torre, Sancho Gracia, Santiago Segura en Fernando Guillen Cuervo.

Moordende clowns tegen de achtergrond van de Spaanse Revolutie. Regie Álex de la Iglesia.

Return To Hansala

2008 | Drama

Spanje 2008. Drama van Chus Gutiérrez. Met o.a. Farah Hamed, José Luis García Pérez, Antonio de la Torre en Adam Bounnouacha.

Drama van Chus Gutiérrez over 37 Marokkaanse immigranten die verdrinken op weg naar Spanje. Dertien van hen kwamen uit het dorpje Hansala.

Mataharis

2007 | Komedie, Drama

Spanje 2007. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Najwa Nimri, Maria Vazquez, Nuria González, Diego Martín en Tristán Ulloa.

Tragikomedie van Icíar Bollaín over drie vrouwelijke detectives die precies weten wat er mis is in de levens van de mensen die ze moeten volgen, maar blind zijn voor hun eigen privé problemen.

Torremolinos 73

2003 | Komedie, Drama

Spanje​/​​Denemarken 2003. Komedie van Pablo Berger. Met o.a. Javier Cámara, Candela Peña, Juan Diego, Mads Mikkelsen en Thomas Bo Larsen.

Spanje, jaren 70. Noodlijdende encyclopedieverkoper Alfredo begint met het maken van 'educatieve' seksfilms voor Scandinavië met zichzelf en zijn naar een baby hunkerende vrouw Carmen in de hoofdrol (Cámara en Peña). 'Torremolinos 73' moet zijn meesterstuk worden, een Bergman-achtig werk gefilmd tegen het decor van de welbekende badplaats. Maar de producenten hebben onverwachte plannen met zijn vrouw omdat zij zich in het noorden heeft ontpopt tot een rijzende ster. Torremolinos 73 is een aandoenlijke, in treffend oranjebruin uitgevoerde zedenschets over naïeve kunstenaars in de dop waarbij de met religie doordrenkte Spaanse Franco-nadagen speels worden afgezet tegen de Scandinavische vrijzinnigheid.

Días de fútbol

2003 | Sportfilm

Spanje 2003. Sportfilm van David Serrano. Met o.a. Alberto San Juan, Ernesto Alterio, Natalia Verbeke en Pere Ponce.

Antonio komt uit de gevangenis en wil, om zijn leven weer op de rails te krijgen, het voetbalteam uit zijn jeugd nieuw leven inblazen.

Lucía y el sexo

2001 | Romantisch drama

Spanje​/​​Frankrijk 2001. Romantisch drama van Julio Medem. Met o.a. Paz Vega, Tristán Ulloa, Najwa Nimri, Daniel Freire en Elena Anaya.

Lucía werkt in een bar in Madrid wanneer ze bericht krijgt over de dood van haar geliefde, een schrijver. Prompt vertrekt ze naar een stil eilandje waar hij het vaak over had en ontdekt daar aspecten van Lorenzo's leven die ze nooit heeft gekend. Medem (Vacas, La ardilla roja) springt heen en weer in de tijd om terug te grijpen naar de ontmoeting tussen Lucía en Lorenzo en om andere personages te introduceren die iets met hen te maken hebben. Net als in zijn andere films schept Medem er plezier in aan de structuur van zijn verhaal te morrelen en de kijker door een soort filmisch doolhof te lokken.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

Lucía werkt in een bar in Madrid wanneer ze bericht krijgt over de dood van haar geliefde, een schrijver. Prompt vertrekt ze naar een stil eilandje waar hij het vaak over had en ontdekt daar aspecten van Lorenzo's leven die ze nooit heeft gekend. Medem (Vacas, La ardilla roja) springt heen en weer in de tijd om terug te grijpen naar de ontmoeting tussen Lucía en Lorenzo en om andere personages te introduceren die iets met hen te maken hebben. Net als in zijn andere films schept Medem er plezier in aan de structuur van zijn verhaal te morrelen en de kijker door een soort filmisch doolhof te lokken.

Sólo se muere dos veces

1996 | Horror, Komedie

Spanje 1996. Horror van Esteban Ibarretxe. Met o.a. Juan Inciarte, Álex Angulo, Rosana Pastor, Saturnino García en Angel De Andres Lopez.

Lucía werkt in een bar in Madrid wanneer ze bericht krijgt over de dood van haar geliefde, een schrijver. Prompt vertrekt ze naar een stil eilandje waar hij het vaak over had en ontdekt daar aspecten van Lorenzo's leven die ze nooit heeft gekend. Medem (Vacas, La ardilla roja) springt heen en weer in de tijd om terug te grijpen naar de ontmoeting tussen Lucía en Lorenzo en om andere personages te introduceren die iets met hen te maken hebben. Net als in zijn andere films schept Medem er plezier in aan de structuur van zijn verhaal te morrelen en de kijker door een soort filmisch doolhof te lokken.

Salto al vacio

1995 | Drama

Spanje 1995. Drama van Daniel Calparsoro. Met o.a. Najwa Nimri, Karla Calparsoro, Saturnino García, Karra Elejalde en Alfredo Villa.

Lucía werkt in een bar in Madrid wanneer ze bericht krijgt over de dood van haar geliefde, een schrijver. Prompt vertrekt ze naar een stil eilandje waar hij het vaak over had en ontdekt daar aspecten van Lorenzo's leven die ze nooit heeft gekend. Medem (Vacas, La ardilla roja) springt heen en weer in de tijd om terug te grijpen naar de ontmoeting tussen Lucía en Lorenzo en om andere personages te introduceren die iets met hen te maken hebben. Net als in zijn andere films schept Medem er plezier in aan de structuur van zijn verhaal te morrelen en de kijker door een soort filmisch doolhof te lokken.