Ernest Palmer: camera.
Er zijn 10 films gevonden.

Broken Arrow

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Delmer Daves. Met o.a. James Stewart, Jeff Chandler, Debra Paget, Basil Ruysdael en Will Geer.

Befaamde western waarin Stewart de rol van Tom Jefford speelt, die probeert de vrede met de Apachen en hun grote leider Cochise (Chandler) te handhaven. Hierdoor neemt hij stelling tegen de blanken die een oorlog proberen uit te lokken en de Indianen als tweederangs mensen willen behandelen. Vanaf dit moment nam de westernindustrie het vaak op voor de Indianen in plaats van hen alleen maar als bloeddorstige agressieve wezens af te schilderen. Indianen kregen nu ook gevoel en kenden nu ook liefde. Het scenario van Michael Blankfort is gebaseerd op de roman [KL]Blood Brother[KLE] van Elliott Arnold. De film werd gevolgd door een gelijknamige tv-serie (1956-1958) met John Lupton en Michael Ansara in de rollen van Stewart en Chandler.

The Ghosts of Berkeley Square

1947 | Komedie, Horror

Verenigd Koninkrijk 1947. Komedie van Vernon Sewell en Harold V. King. Met o.a. Robert Morley, Claude Hulbert, Felix Aylmer, Yvonne Arnaud en Abraham Sofaer.

Vernon Sewells beste werk is niet klassiek, maar bevat veel goeds. De komedie wordt bijvoorbeeld bevolkt door Britse acteurs die in de jaren veertig top of the bill waren. Felix Aylmer, Robert Morley, Martita Hunt, Wilfred Hyde-White, James Hayter - om er maar een paar te noemen - waren, vooral in Engeland, beroemd door hun prestaties op het toneel en in film. BBC 2 biedt vandaag de schaarse mogelijkheid om deze acteerhelden (opnieuw) te ontdekken en op waarde te schatten. Eveneens interessant is het werk van Ernest Palmer, een pionierende, Oscarwinnende cameraman die met Ivanhoe in 1912 reeds faam maakte. Een lang kraanshot in het begin van The ghosts of Berkeley Square toont gelijk zijn klasse. Het verhaal is wat dun, maar de dialogen zijn vaak amusant gevat. Morley en Aylmer spelen erin twee dwaze achttiende-eeuwse officieren met pensioen, die in een poging de oorlog te verkorten zichzelf om zeep helpen. Om kosmische redenen is het koppel vervolgens gedoemd om als geesten in hun Londens landhuis op Berkely Square te vertoeven, totdat ze koninklijke adel zover kunnen krijgen om hun huis te bezoeken.

The Stars Look Down

1940 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1940. Drama van Carol Reed. Met o.a. Michael Redgrave, Margaret Lockwood, Emlyn Williams, Nancy Price en Edward Rigby.

Tezelfdertijd grimmig en romanesk sociaal realisme van Reed (The Third Man, Odd Man Out). Mijnwerkerszoon Davey Fenwick studeert zich een slag in de rondte om met een armeluisbeurs naar de universiteit van Tynecastle te kunnen. Al even geëngageerd als zijn pa, wil hij later sterk staan in de strijd van onderbetaalde kompels en hun straatarme gezinnen tegen de uitbuitersbazen. Sombere zwart-witfotografie en gedreven spel brengen de schets van een vooroorlogs Brits mijnstadje tot leven. Naar de roman uit 1935 van A.J. Cronin, die als arts jarenlang mijninspecteur was.

The Edge of the World

1937 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1937. Drama van Michael Powell. Met o.a. Belle Chrystall, John Laurie, Finlay Currie, Eric Berry en Nial Macginnis.

Het verhaal over leven en dood op een afgelegen Shetland- eiland wanneer het door zijn bewoners wordt ontruimd. Een pakkend drama, dat gefilmd werd op het Noordzee-eiland Foula. Powell en degenen van de acteurs en technici die nog in leven waren, zochten de locatie veertig jaar later weer op om de documentaire RETURN TO THE EDGE OF THE WORLD op te nemen. Het camerawerk is van Ernest Palmer, Skeets Kelly en Monty Berman.

Death on the Set

1935 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1935. Thriller van Leslie Hiscott. Met o.a. Henry Kendall, Jeanne Stuart, Eve Gray, Garry Marsh en Wally Patch.

Een zeer onbemind filmregisseur, die een soort dubbelleven lijkt te lijden, wordt dood gevonden in de studio. Een goed gemaakte 'kleine' thriller waarin Henry Kendall zich kan uitleven.

The Ghost Camera

1933 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1933. Thriller van Bernard Vorhaus. Met o.a. Henry Kendall, Ida Lupino, John Mills, S. Victor Stanley en George Merritt.

Een apotheker heeft even een glimp gezien van het fotografisch materiaal, voordat het gestolen wordt, waarmee bewezen kan worden dat een man niet schuldig is aan moord. Een spannende bewerking van de misdaadroman van J. Jefferson Farjeon, met in de hoofdrol Henry Kendall, de koning van de Engelse B- film. Het is zo'n beetje z'n beste film geworden, met zwier en verve geregisseerd.

Our Daily Bread

1930 | Drama

Verenigde Staten 1930. Drama van F.W. Murnau. Met o.a. David Torrence, Charles Farrell, Mary Duncan, Ivan Linow en Guinn Williams.

Een door producent William Fox ter wille van de commercie ingekorte versie van Murnaus oorspronkelijke 'Symfonie van ons dagelijks Brood'; de later toegevoegde geluidsband hielp ook al niet veel. Maar Murnaus spel met licht en schaduw is door alles heen zichtbaar gebleven in dit drama over graanboeren en seizoenarbeiders in Oregon. Scenario van Berthold Viertl en Marion Orth naar de roman The Mud Turtle van Elliott Lester. Camerawerk van Ernest Palmer.

The River

1928 | Romantiek

Verenigde Staten 1928. Romantiek van Frank Borzage. Met o.a. Mary Duncan, Charles Farrell, Alfred Sabato, Ivan Linow en Margarett Mann.

Deze film wordt gerekend tot een der belangrijkere werken uit Borzage's zeer omvangrijke oeuvre en zorgde indertijd voor grote opwinding. Het is een typische produktie uit de transitieperiode van de zwijgende film naar de geluidsfilm. Er werd zowel een sprekende als stomme versie gedraaid, maar alles wat voor het nageslacht bewaard is gebleven, zijn ongeveer 42m van de geluidloze prent. De intrige betreft femme fatale Duncan, wiens echtgenoot, opvliegende trapper Sabato in de bak geslingerd is, nadat hij een aanbidder had doodgeslagen. Houthakker Farrell raakt van een eerste aanblik in vuur en vlam; om af te koelen en zijn liefde te bewijzen, gaat hij met ontbloot bovenlijf hout splijten; door een bloedstuwing bezwijkt hij en Duncan verwarmt hem met haar naakte lichaam om hem weer tot leven te wekken - de betroffen scène werd veel te gewaagd gevonden en zorgde toentertijd voor grof schandaal. Tegenwoordig laat dergelijke erotiek ons waarschijnlijk koud. Gesitueerd in winters Alaska. Scenario van Philip Klein en Dwight Cummins naar het boek van Tristram Tupper. Camerawerk van Ernest Palmer.

7th Heaven

1927 | Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1927. Zwijgende film van Frank Borzage. Met o.a. Marie Mosquini, David Butler, Ben Bard, Charles Farrell en Janet Gaynor.

Deze film wordt gerekend tot een der belangrijkere werken uit Borzage's zeer omvangrijke oeuvre en zorgde indertijd voor grote opwinding. Het is een typische produktie uit de transitieperiode van de zwijgende film naar de geluidsfilm. Er werd zowel een sprekende als stomme versie gedraaid, maar alles wat voor het nageslacht bewaard is gebleven, zijn ongeveer 42m van de geluidloze prent. De intrige betreft femme fatale Duncan, wiens echtgenoot, opvliegende trapper Sabato in de bak geslingerd is, nadat hij een aanbidder had doodgeslagen. Houthakker Farrell raakt van een eerste aanblik in vuur en vlam; om af te koelen en zijn liefde te bewijzen, gaat hij met ontbloot bovenlijf hout splijten; door een bloedstuwing bezwijkt hij en Duncan verwarmt hem met haar naakte lichaam om hem weer tot leven te wekken - de betroffen scène werd veel te gewaagd gevonden en zorgde toentertijd voor grof schandaal. Tegenwoordig laat dergelijke erotiek ons waarschijnlijk koud. Gesitueerd in winters Alaska. Scenario van Philip Klein en Dwight Cummins naar het boek van Tristram Tupper. Camerawerk van Ernest Palmer.

The Miracle Man

1919 | Drama, Zwijgende film

Verenigde Staten 1919. Drama van George L. Tucker en George Loane Tucker. Met o.a. Lon Chaney, Betty Compson, Thomas Meighan, Joseph J. Dowling en W. Lawson Butt.

Deze rolprent laat het verhaal zien van een stel schurken die willen profiteren van een blinde man (Dowling) die over geneeskracht beschikt. De schurken worden door hem echter zo beïnvloed dat zij worden bekeerd. De film betekende een enorm succes voor Paramount. Niet alleen door het goede verhaal, maar ook door de bekwame regie. Betty Compson was meteen een ster. De sprekende versie van 1932 deed het veel minder.