Edward Sedgwick: regie en cast.
Er zijn 49 films gevonden.

Ma and Pa Kettle Back on the Farm

1951 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1951. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Marjorie Main, Percy Kilbride, Richard Long, Meg Randall en Barbara Brown.

De Kettles worden lastiggevallen door hun snobistische schoonfamilie, terwijl ze te maken krijgen met geboefte dat denkt dat er bij hen uranium in de grond zit. Een typische, sentimentele film uit de ouwe doos. Zie ook: 'Ma en Pa Kettle'- serie.

A Southern Yankee

1948 | Komedie

Verenigde Staten 1948. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Red Skelton, Brian Donlevy, Arlene Dahl, George Coulouris en Lloyd Gough.

Een uitstekende Skelton-klucht gesirueerd tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog waarin Red een blunderende spion voor de yankees in het Zuiden is. De film doet denken aan een klucht uit de zwijgende periode, omdat Buster Keaton de meeste van de filmgrappen bedacht. Bewerkt door Harry Tugend naar een verhaal van Melvin Frank en Norman Panama. Het camerawerk is van Ray June.

Air Raid Wardens

1943 | Komedie

Verenigde Staten 1943. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Stan Laurel, Oliver Hardy, Edgar Kennedy, Jacqueline White en Horace McNally.

Stan en Ollie gaan tijdens WO II bij de luchtbescherming en maken van de oefeningen een grote puinhoop. Als ze eruit geschopt zijn, gaan ze op zoek naar een nazi-saboteur. Goed bedoelde oorlogspropaganda, die als lachfilm niets is. Stephen McNally staat in de cast vermeld als Horace.

So You Won't Talk

1940 | Komedie

Verenigde Staten 1940. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Joe E. Brown, Frances Robinson, Vivienne Osborne, Bernard Nedell en Tom Dugan.

Een goede klucht over een bekend gegeven: boekenwurm Brown wordt - opgelegd pandoer - aangezien voor een beruchte bendeleider.

Spooks! Beware

1939 |

1939. Edward Sedgwick. Met o.a. Mary Carlisle, Clarence Kolb en Joe E. Brown.

Een goede klucht over een bekend gegeven: boekenwurm Brown wordt - opgelegd pandoer - aangezien voor een beruchte bendeleider.

Beware, Spooks!

1939 | Komedie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Joe E. Brown, Mary Carlisle, Clarence Kolb en Marc Lawrence.

Dolle pret als Brown een geheim oplost en de held van een lachshow op Coney Island wordt. Onschuldig, voorspelbaar, maar onderhoudend komisch spookverhaal van Columbia.

The Gladiator

1938 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1938. Komedie van Edward Sedgewick en Edward Sedgwick. Met o.a. Joe E. Brown, Man Mountain Dean, June Travis, Dickie Moore en Lucien Littlefield.

Een verlegen, teruggetrokken jongen neemt een drankje in en wordt de held van de school. Eenvoudig, serieus en vermakelijk.

Riding on Air

1937 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1937. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Joe E. Brown, Guy Kibbee, Florence Rice, Vinton Haworth en Anthony Nace.

Doorsnee Brown-rolprent waarin hij te maken krijgt met smokkelaars en een apparaat dat vliegtuigen bestuurt door middel van radiogolven.

Pick a Star

1937 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1937. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Jack Haley, Rosina Lawrence, Patsy Kelly, Mischa Auer en Tom Dugan.

Dit werkje, abusievelijk voor een L&H-film gehouden, is in feite een Hal Roach-productie over een kleinsteeds meisje (Lawrence) dat hoopt op sterrenstatus in Hollywood. Sappig verhaaltje met bizarre muzikale nummers. Gaststerren L & H zijn te zien in twee erg leuke scènes. Het scenario is van Richard Flournoy, Arthur Vernon Jones en Thomas J. Dugan. Het camerawerk is van Norbert Brodine en Art Lloyd. Hertiteld: MOVIE STRUCK.

What! No Beer?

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Jimmy Durante, Roscoe Ates, Phyllis Barry en John Miljan.

Een middelmatige droogleggingsklucht over niet al te snuggere dranksmokkelaars Keaton en Durante. Het scenario slaat nergens op. Durante is ongelooflijk aan het schmieren. De beste scènes zijn die met Keaton en tegenspeelster Barry.

The Passionate Plumber

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Jimmy Durante, Irene Purcell, Polly Moran en Gilbert Roland.

Een hoogdravende bewerking van HER CARDBOARD LOVER tot een film voor Keaton, die door de Parisienne Purcell wordt ingehuurd om haar minnaar Roland jaloers te maken. Echt grappige momenten zijn er weinig en dan nog met lange tussenpozen.

Speak Easily

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Jimmy Durante, Ruth Selwyn, Thelma Todd en Hedda Hopper.

De ernstige, conservatieve professor Keaton krijgt een brief dat hij een fortuin heeft geërfd. Hij besluit nu eindelijk eens van het leven te gaan genieten. In de trein ontmoet hij het toneelgezelschap van Durante en hij raakt gefascineerd door de actrice Selwyn. Om de groep een kans te geven, besluit hij zijn geld te steken in een Broadway-musical. Hij heeft niet in de gaten dat de brief geschreven is door zijn assistent, die zijn baas hiermee een welverdiende vakantie wilde gunnen. Uiterst vermakelijke Keaton-komedie, met een uitstekend scenario van Ralph Spence en Lawrence E. Johnson, naar het toneelstuk Footlights van Clarence Buddington Kelland. Keaton, die al op zijn retour was, bewees met deze film dat hij ook best geluidsfilms kon maken, als hij maar dezelfde vrijheid had als vroeger. Hij wordt prima ondersteund door een goed geselecteerde cast van nevenrollen. Fotografie van Harold Wentstrom.

Parlor, Bedroom and Bath

1931 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1931. Romantiek van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Natalie Moorhead, Charlotte Greenwood, Edward Brophy en Reginald Denny.

Een wat onwaarschijnlijke komedie over de aanplakker van reclame-affiches Keaton, die bijna omver gereden wordt door een boze, trouwlustige automobilist, wiens verloofde niet eerder wil trouwen voordat haar oudere zuster is getrouwd. Keaton moet hem uit de brand helpen. Houdt niet over, op gedenkwaardige scènes na, en behoorlijk spel van de ondersteunende rollen.

Maker of Men

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Edward Sedgwick. Met o.a. Jack Holt, Richard Cromwell, Joan Marsh, Robert Allen en John Wayne.

Een vader-zoon drama. Holt en zoon Cromwell komen met de sportclubs van twee scholen tegenover elkaar te staan. Naast Wayne (in een bijrol) is de latere westernster Allen te zien.

Free and Easy

1930 | Musical

Verenigde Staten 1930. Musical van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Anita Page, Robert Montgomery, Edgar Dearing en Lionel Barrymore.

Interessante vroege geluidsfilm-en musical met Keaton die filmster wordt. Vele gastrollen waaronder: Cecil B. DeMille en William Haines, om deze ongelijke film sjeu te geven. Hertiteld: EASY GO.

Doughboys

1930 | Komedie

Verenigde Staten 1930. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Sally Eilers, Victor Potel, Cliff Edwards en Edward Brophy.

Een van Busters slechtste films met Brophy als vervelende sergeant die de weinige komische momenten tenietdoet; vermoeiende legerkomedie met paar leuke scènes rond 'Ukulele Ike' Edwards.

Spite Marriage

1929 | Komedie

Verenigde Staten 1929. Komedie van Edward Sedgwick en Buster Keaton. Met o.a. Buster Keaton, Trilby Drew, Lionel Benmore, Dorothy Sebastian en Edward Earle.

Weinig groots lachfilmpje met Keaton (in zijn belangrijke periode van de zwijgende film) als assistent-kleermaker (een meester in het broeken persen) op wie de vrouwen nu niet direct vallen, maar die het klaarspeelt om te trouwen met de actrice van zijn dromen. Hoewel hij meent dat zij in zijn blauwe ogen gelooft, is ze met hem getrouwd om haar ex-geliefde te kwetsen. Te weinig grappen. Herverfilmd als I DOOD IT.

West Point

1928 | Drama

Verenigde Staten 1928. Drama van Edward Sedgwick. Met o.a. William Haines, Joan Crawford, William Bakewell, Neil Neely en Ralph Emerson.

Een verwende, rijke jongeman komt op West Point en zijn arrogantie roept irritatie bij medeleerlingen op. Hij moet zich bewijzen. Een komedie-drama dat vooral in het begin veel gelach oplevert.

The Cameraman

1928 | Komedie, Zwijgende film

Verenigde Staten 1928. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Buster Keaton, Marceline Day, Harold Goodwin, Harry Gribbon en Sidney Bracy.

Een briljante zwijgende film met Buster die graag een goed cameraman voor het journaal wil worden, maar steeds te laat is. Uiteindelijk komt alles toch nog goed als hij per ongeluk uniek filmmateriaal aflevert. Scenario van Richard Schayer en Clyde Bruckman. Camerawerk van Elgin Lessley en Reggie Lanning.

The Bugle Call

1927 | Drama

Verenigde Staten 1927. Drama van Edward Sedgwick. Met o.a. Jackie Coogan, Claire Windsor, Herbert Rawlinson en Sarah Padden.

Debuut van het voormalige voetbalidool Brown, goede bezetting, met Coogan als de bugelspeler die bij zijn stiefmoeder (Windsor) woont. Een militaire soap opera met Rawlinson als held.

Spring Fever

1927 | Komedie

Verenigde Staten 1927. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. William Haines, Joan Crawford, George K. Arthur, Eileen Percy en Edward Earle.

Liefdesperikelen rond de 'country club' op het golfterrein. Niet erg enerverend, maar Crawford schittert toch in haar simpele rol.

The Flaming Frontier

1926 | Western

Verenigde Staten 1926. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Anne Cornwall, Dustin Farnum, Ward Crane en Kathleen Key.

Westernepos rond Sitting Bull (Johnson) en zijn strijd tegen generaal Custer (Farnum) bij Little Big Horn. Hoot is pony express-man die op voorspraak van een senator op de militaire academie komt, verliefd wordt op de dochter van de senator en diens zoon in bescherming neemt door de schuld op zich te nemen wanneer deze in een schandaal dreigt te raken. Hij wordt van de academie afgestuurd, vervoegt zich bij Custer en wordt Custer om hulp gezonden. In deze uitstekende western werkten Sedgwick en Raymond Schrick weer samen aan het verhaal. Edward Montague en Charles Kenyon bewerkten het. Virgil Miller keerde terug naar Hoots westerns als cameraman.

Two-Fisted Jones

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Jack Hoxie, Kathryn McGuire, William Steele, Harry Todd en Frank Rice.

Terwijl Hoxie onderweg is om een bandiet te grijpen, ontmoet hij McGuire. Hij wordt verliefd op haar maar moet tevens gelijk in actie komen tegen Todd, die de ranch van McGuire wil inpikken en een bende huurt om haar vee te stelen. W. Scott Darling was de scenarist, Sarah Saddoris leverde het verhaal en het camerawerk werd gedaan door Harry Neumann.

The Saddle Hawk

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, G.Raymond Nye, Josie Sedgwick en Charles K. French.

Vaart en actie genoeg in deze western. Gibson en Nixon komen naar de ranch van haar vader maar onderweg weet de schurk Nye het meisje te ontvoeren naar de vijand van haar vader. Gibson moet haar veilig uit handen van het gespuis krijgen. Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller nam op - het betekende voorlopig het einde van de samenwerking tussen Gibson en Sedgwick.

The Hurricane Kid

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, William Steele, Arthur Machley en Violet La Plante.

Hoot en Steele vechten om Nixon. Iets minder dan de gemiddelde Gibson-westerns. Will Lambert leverde het verhaaltje waar Richard Schayer iets van moest maken. Virgil Miller was nog steeds de cameraman. Lambert was eigenlijk, naar verluidt, Lambert Hillyer.

Phantom of the Opera

1925 | Romantiek, Horror, Zwijgende film, Drama

Verenigde Staten 1925. Romantiek van Rupert Julian en Edward Sedgwick. Met o.a. Lon Chaney, Mary Philbin, Norman Kerry, Snitz Edwards en Gibson Gowland.

Eerste en nog steeds meest aangrijpende verfilming van de klassieker van Gaston Leroux, met een geniale Lon Chaney in de titelrol. Dankzij hem werd het meer een somber melodrama over een afgewezen liefde dan een gruwelijk sprookje. Chaney, ontsnapt van Duivelseiland, leeft in de catacomben onder de Parijse Opera. Wanneer hij de jonge Philbin hoort zingen, raakt hij betoverd door haar eerlijke en zuivere stem. Hij ontvoert haar, maar wekt alleen maar haar afkeer vanwege zijn uiterlijk. Haar verloofde Kerry en politieman Carewe zullen haar redden. Het scenario van Elliot J. Clawson is redelijk trouw aan de roman, met weglating van alle neventhema's. De film werd in 1930 opnieuw onder handen genomen door Edward Sedgwick, die het gemaskerd bal, oorspronkelijk gefilmd in tweekleuren Technicolor, herstelde zoals Julian het bedoeld had. Hij liet tevens een soundtrack samenstellen met muziek van Gabriel Thibaudeau en enkele gezongen stukken. Voor het prachtige camerawerk tekende Charles Van Anger. Verschillende keren opnieuw verfilmd.

Let 'er Buck

1925 | Western

Verenigde Staten 1925. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Nixon, Charles K. French, G.Raymond Nye en William Steele.

Romantiek speelt in Hoots westerns altijd een belangrijke rol. Het draait meestal om een meisje, en deze western is daarop geen uitzondering. Nixon is het meisje waar cowboy Hoot van droomt, maar neef Nye daagt hem uit tot een duel. Die doet dan alsof hij is neergeschoten, zodat Hoot de benen neemt. Als er een rodeo plaatsvindt, ontmoet iedereen elkaar weer. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het script en Virgil Miller deed het camerawerk.

The Sawdust Trail

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Josie Sedgwick, David Torrence, Charles K. French en Harry Todd.

Carl Laemmle, directeur van Universal, was een gelukkig mens. Gibson bracht miljoenen op met zijn films. In 1924 kreeg Gibson - die toch al 14.500 dollar per week verdiende - een garantiecontract voor de komende drie jaar voor 1 miljoen dollar! Het geeft iets van de grote populariteit weer die Gibson in de jaren twintig had. Hier is hij lid van een Wild West Show, evenals Sedgwick (een zus overigens van de regisseur). Zij wordt door hem gered uit handen van een stel schurken. William Dudley Pelley leverde het verhaal dat door Richard Schayer werd bewerkt.

The Ridin' Kid From Powder River

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Gladys Hulette, Gertrude Astor, Tully Marshall en Walter Long.

Gibson wreekt zich na jaren op de moordenaar van zijn pleegvader. Hij verstopt zich voor de sheriff op de ranch van bandiet Marshall en wordt verliefd op diens dochter Hulette. Dat brengt hem in botsing met Long en kost hem bijna het leven. Humes, later zelf een ster bij Universal, speelt voor bandiet The Scorpion en jongensster House (geb. in 1913) speelt hier voor de 10-jarige Gibson. Hij zou in 1927, eveneens bij Universal, een eigen serie korte westerns van 20m elk krijgen en daarmee de bijnaam krijgen The Boy Wonder of Universal Westerns. Die films waren THE RIDING WHIRLWIND, RED WARNING, BUCKSKIN DAYS, allen uit 1927 en uit 1928 WINGED HOOFS, SON OF THE FRONTIER, THE UNTAMED, THE FIGHTING KID en THE DANGER TRAIL. Grootste succes was de non-western-serial THE FINAL RECKONING.

Ride For Your Life

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Harry Todd, Robert McKim en Howard Truesdell.

De schurk in deze western, McKim, maakt Gibson zijn ranch en spaarcentjes afhandig. Maar hij weet beide terug te krijgen en daarnaast ook nog een levensgezellin te vinden in La Plante, die hem al in een half dozijn films het ja-woord gegeven had. Humes, de bandiet die La Plante bedreigt, wordt door Gibson neergeschoten. Korte tijd later kreeg hij van Universal zijn eigen serie kortewesterns om dan te promoveren naar volwaardige westerns waarin hij de held was.

Hook and Ladder

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Mildred June, Frank Beal, Edwards Davis en Philo McCullough.

Ook in het Wilde Westen was brandweer nodig. Hoot, een brandweerman, wordt verliefd op de dochter van zijn baas en als hij die ook nog eens uit het vuur redt is alles koek en ei. Sedgwick en Raymond Schrock schreven het verhaal en Richard Schayer bewerkte het. Dat was het vaste team rond Hoot. Cameraman was Virgil Miller.

Hit and Run

1924 | Komedie

Verenigde Staten 1924. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Marion Harlan, Cyril Ring, Harold Goodwin en De Witt Jennings.

Dit is geen western, want Hoot speelt een honkbalster die verliefd wordt op Harlan. Ze worden ontvoerd door gokkers die niet willen dat zijn club wint. Licht amusement, door Sedgwick en Raymond Schrock geschreven en door Virgil Miller in beeld gebracht.

Forty-Horse Hawkins

1924 | Western

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Anne Cornwall, Richard Tucker, Helen Holmes en Jack Gordon Edwards.

Verliefde cowboys kunnen soms te ver gaan. In dit geval is Hoot zó verliefd op actrice Cornwall dat hij haar en haar gezelschap achterna reist naar New York. Daar weet hij de première van een nieuw stuk te redden en haar hart te winnen. Lichte komedie, zoals dat van Hoot werd verwacht. Vaste ploeg was weer bezig: Sedgwick en Raymond Schrock schreven en Virgil Miller was de cameraman.

Broadway Or Bust

1924 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1924. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Ruth Dwyer, King Zany, Gertrude Astor en Stanhope Wheatcroft.

Het hart van rancher Gibson breekt wanneer zijn teer beminde Dwyer een fortuin erft in het oosten en naar New York verdwijnt. Hoot en partner stuiten tot hun geluk op een radiumvoorraad en weten hun ranch goed te verkopen. Ze gaan ook naar New York en spelen daar de rijke heren. Hoot redt Dwyer uit de klauwen van Malatesta en weet dat zij eeuwig de zijne is. Dorothy Yost bewerkte het gegeven van Sedgwick en Raymond Schrock.

The Thrill Chaser

1923 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1923. Avonturenfilm van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, James Neill, Billie Dove, William E. Lawrence en Bob Reeves.

Cowboy Gibson werkt als figurant in films en valt op bij een Arabische prins die Hollywood bezoekt. Hij gaat mee naar Arabië om daar zowel verliefd te worden op een prinses als betrokken te raken in een strijd tussen twee partijen. Heerlijke nonsens, maar leuk. Sedgwick en Raymond Schrock lieten hun verhaal door Richard Schayer bewerken. Virgil Miller was nog steeds de cameraman bij de Gibson-ploeg.

The Ramblin' Kid

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Harold Goodwin, William Welsh en W.T. McCulley.

Voor de zoveelste maal in 1923 valt Gibson in deze film op La Plante. Hij weet haar bewondering af te dwingen door een rodeo te winnen ondanks de tegenwerking van de schurk Nye. Het verhaaltje is helemaal niet geweldig, maar het wordt leuk gebracht. Gibson kreeg inmiddels de beste technische faciliteiten waarover Universal beschikte, zodat elk produkt er verzorgd uitzag. Universal had met Gibson haar grote moneymaker, en met óók Jack Hoxie en Art Acord op westerngebied was Fox de maatschappij voor het genre. Er werd geld verdiend aan westerns. Richard Schayer bewerkte het verhaal van Earl Wayland Bowman en Gibson zou het in 1929 nogmaals verfilmen als THE LONG, LONG TRAIL.

The Gentleman from America

1923 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1923. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Tom O'Brien, Louise Lorraine, Carmen Philips en Frank Leigh.

Dit is een van de weinige uitstapjes die Hoot maakte naast de westerns. Hij en O'Brien zijn twee soldatenmaatjes in WO I die in Spanje terechtkomen. Daar stelt Hoot vast dat Lorraine tegen haar wil moet trouwen; hij ontvoert haar. Raymond Schrock leverde het verhaal en George Hull bewerkte het. Virgil Miller deed het camerawerk. Het zij opgemerkt dat Hoot ook in werkelijkheid gediend heeft in Frankrijk gedurende WO I. Hij zat in het tankkorps en werd diverse malen wegens dapperheid onderscheiden. Toen hij in 1919 de dienst verliet was hij van soldaat opgeklommen tot sergeant.

Single Handed

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Elinor Field, Percy Challenger, William Steele en Philip Sleeman.

Gibson raakt tegen zijn wil verzeild in een kaartspel. Hij moet vluchten en raakt dan betrokken bij Fields probleem. Ze moet een stuk van een kaart vinden waarop een schat staat. Die heeft achteraf niets te betekenen, maar dat weten de schurken niet vooraf. Gibson overhandigt het gespuis aan de sheriff. George Hull bewerkte Sedgwicks verhaal. Wright was de regisseur van vier korte 20m westerns met Gibson in de hoofdrol: WOLF TRACKS, MASKED, THIEVES' CLOTHES en THE BRONCHO KID, alle uit 1920.

Shootin' For Love

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Alfred Allen, William Welsh en William Steele.

Gibson keert terug uit WO I. Hij heeft daar een afschuw van wapens gekregen. Zijn vader, een rancher, accepteert de instelling van zijn zoon niet en houdt hem voor een lafaard. Hij moet zijn mening herzien op het moment dat tussen hem en zijn buurman een ernstig conflict uitbreekt over waterrechten. Ray Schrock en Albert Kenyon schreven het script en Virgil Miller was de cameraman.

Romance Land

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Barbara Bedford, Frank Brownlee, George Webb en Pat Chrisman.

Een vreemde western, waarin Mix Bedford redt, maar ook al is zij verliefd op hem, pa heeft haar hand aan de voorman van de ranch beloofd. Pa besluit wagenrennen in Ben Hur-stijl te houden om vast te stellen wie van hen beiden met zijn dochter mag trouwen. Allemaal nonsens, maar er kwamen drommen bioscoopgangers op af en er zat vaart in. Joseph Franklin Poland baseerde zijn scenario op de roman The Gun Fanner van Kenneth Perkins. Daniel Clark was er natuurlijk voor het camerawerk.

Out Of Luck

1923 | Drama

Verenigde Staten 1923. Drama van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Laura La Plante, Howard Truesdell, Elinor Hancock en De Witt Jennings.

Cowboy Hoot denkt iemand vermoord te hebben en neemt daarom dienst bij de marine. Als hij erachter komt dat er niets aan de hand is kan hij de dienst niet meer verlaten. Zijn positie is niet best tot hij de kapitein redt, en dat later nog eens overdoet. Diens nicht is dan zijn vaste partner voor het leven. George Hull en Raymond Schrock bewerkten Sedgwicks verhaal. Virgil Miller deed het camerawerk.

Dead Game

1923 | Western

Verenigde Staten 1923. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Robert McKim, Harry Carter, Laura La Plante en William Welsh.

Sedgwick schreef deze western zelf. Hoot houdt de postkoets aan om La Plante, zijn geliefde, te ontvoeren omdat zij gedwongen wordt met schurk McKim te trouwen. Die slaagt erin haar weer terug te vinden maar Hoot komt op tijd om het huwelijk te voorkomen. Charles Kaufman was de cameraman. Sedgwick was een broer van de actrices Josie en Eileen. Hij leefde van 1892 tot 1953 en begon als acteur in 1915. In 1921 maakte hij zijn regiedebuut. Hij werd [KA1]overbekend door zijn komedies (o.a. met Buster Keaton) uit de jaren dertig, na een lange reeks westerns met o.a. Hoot en Tom Mix.

Blinky

1923 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1923. Komedie van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Esther Ralston, Mathilde Brundage, De Witt Jennings en Elinor Field.

Hoot is de zoon van een ruwe kolonel, maar hij wordt door zijn medesoldaten niet voor vol aangezien omdat hij padvinder was. Hun mening verandert als hij de dochter van een majoor uit handen van haar ontvoerders redt. Sedgwick bewerkte het verhaal van Gene Markey.

The Bearcat

1922 | Western

Verenigde Staten 1922. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Hoot Gibson, Lillian Rich, Charles French, Joe Harris en Alfred Hollingsworth.

Hoot is de Bearcat, een zwervende cowboy die in een stadje aankomt. Hij wordt maatjes met de sheriff, French, en redt Rich het leven. Dat levert hem een baan op op de ranch van Rich's vader. Rich blijkt verloofd te zijn met een studiegenoot van haar broer. Die blijkt echter problemen te hebben: hij wordt gechanteerd door een meisje met wie hij een korte verhouding heeft gehad. Hoot moet alles oplossen. George Hively schreef het script naar een verhaal van Frank Buckley, en Charles Kaufman stond achter de camera.

Do and Dare

1922 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1922. Avonturenfilm van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Dulcie Cooper, Claire Adams, Claude Peyton en Jack Rollins.

Uitstekende actiefilm met Mix, die het avontuur in het bloed heeft zitten en daarom naar Zuid-Amerika gaat, waar de revoluties je om de oren vliegen. Hij wordt gevangen genomen als spion, maar weet zich uit de meest nare situaties te redden. Marion Brooks leverde scenarist Sedgwick het verhaal, met Daniel Clark aan de camera.

Chasing the Moon

1922 | Western, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1922. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, William Buckley, Sid Jordan en Elsie Danbric.

Rancher en miljonair Mix snijdt zich, en dat zou besmetting met een gif betekenen dat binnen 30 dagen dodelijk is. Alleen een Russische professor kan uitkomst bieden. Tom gaat op zoek naar de man. Ondertussen komt zijn verloofde erachter, dat er helemaal geen gif in het spel is en dat het tegengif juist dodelijk zal zijn. Zij gaat dus op jacht naar Tom. Ratjetoe, maar wel vermakelijk door Tom en Edward Sedgwick geschreven, met Benjamin Kline voor hjet camerawerk.

The Rough Diamond

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Tom Mix, Eva Novak, Hector Sarno, Edwin J. Brady en Sid Jordan.

Omdat hij liep te zingen, wordt Mix op een ranch als cowboy ontslagen. Hij sluit zich aan bij een circus, wordt verliefd op Novak en raakt betrokken bij een staatsgreep in een denkbeeldig staatje. Een vreemde western, maar wel onderhoudend en humoristisch. Mix schreef zelf het verhaal met Edward Sedgwick en die bewerkte het. Benjamin Kline was cameraman.

Bar Nothin'

1921 | Western

Verenigde Staten 1921. Western van Edward Sedgwick. Met o.a. Buck Jones, Ruth Renick, Arthur Carew, James Farley en William Buckley.

Buck Jones wordt voorman op de ranch van Ruth Renick en haar invalide broer William Buckley. En een harde vent is nodig, want Carew en Farley stellen pogingen in het werk hen van hun bezit te ontdoen. Frank B. Good was de cameraman; Jack Strumwasser en Clyde Westover schreven deze acceptabele western.

Fantomas

1920 | Fantasy, Actiefilm

Verenigde Staten 1920. Fantasy van Edward Sedgwick. Met o.a. Eva Balfour, Edna Murphy, Johnny Walker, Edward Roseman en Lionel Adams.

Serial in twintig hoofdstukken. De befaamde schepping van Marcel Allain en Pierre Soubestre werd bewerkt door Sedgwick tot een lange serial. Fox was de producent, maar de serial sloeg niet echt goed aan. Zo'n 45 jaar later zouden Jean Marais en Louis de Funès er een hit van maken.