Patrice Noia: regie, cast en productie.
Er zijn 2 films gevonden.

Echappée belle

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Jérôme Enrico. Met o.a. Christian Charmetant, Viktor Miletic, Emmanuelle Devos, Raphaëline Goupilleau en Lucienne Hamon.

Sinds zijn moeder het gezin verlaten heeft leeft de elf- jarige Miletic samen met zijn vader Charmetant. Ze kunnen best met elkaar opschieten en de jongen is ervan overtuigd dat zijn moeder zal terugkeren. Zijn vader is echter een andere mening toegedaan en doet zijn best een nieuwe moeder te zoeken voor zijn zoon. Wanneer hij hem op een dag aan zijn nieuwe vriendin, Devos, voorstelt, komt het tot een breuk tussen vader en zoon. De geschiedenis van een gevoelige jongen die de scheiding van zijn ouders niet kan verwerken en die een ware machtsstrijd voert met de nieuwe vriendin van zijn vader die geen partij kan kiezen. Gevoelig, maar soms op het randje van het oversentimentele, gemaakte reflectie op de complexiteit van een vader-zoon relatie. Claude Gutman en Enrico baseerden hun scenario op de romans Toufdepoil en La folle cavale de Toufdepoil van Gutman. Fotografie van Michel Abramowicz. Formaat 16/9.

Au nom du père et du fils

1992 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk 1992. Drama van Patrice Noia. Met o.a. Patrice Noia, Judicaël Noia, Carolina Rosi en Pierre Paolo Capponi.

Regisseur/scenarioschrijver/producent Noia is van oorsprong geluidstechnicus bij de film. Deze film, waarin hij met zijn eigen zoon de hoofdrol speelt is grotendeels autobiografisch. Noia`s vader, metselaar van beroep kwam net zoals vele anderen tijdens een crisisperiode uit Itali[KA3]e en vestigde zich met de hoop op een nieuw bestaan in Z.W. Frankrijk (in casu het D[KA1]epartement des Landes). In 1978 wordt Noia`s vader in de buurt van Bordeaux vermoord. Noia, de hoofdrolspeler, neemt zijn zoon (Judica[KA3]el) mee in een felrode Ferrari naar het Z.W. en vervolgens naar zijn roots in Itali[KA3]e. Hier vermengt de film Dichtung en Wahrheit. Ze nemen onderweg een lifter mee, Salvatore (Capponi) die in feite een dief blijkt te zijn (hij pikt zelfs de auto). De zoon van Noia beleeft een romance met de mooie Giulia (Rosi), die stuk loopt als vader probeert haar te veroveren. Tegen het einde van de film maakt vader Noia zoon Judica[KA3]el duidelijk dat de moord op zijn grootvader voor hem een leegte veroorzaakte, waardoor Judica[KA3]el extra aandacht krijgt. De toenadering is dan een feit. Noia heeft te veel willen vermengen - een toeristische reis door zijn geboorteland (Sienna, Rome, Napels), een trauma en de vader-zoon verhouding opgeklopt met een melodramatische intrige. De film heeft eronder geleden en dat is jammer. Het camerawerk is van Armand Marco.