Marcel Chicot: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Les moyens du bord

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Bernard Toublanc-Michel. Met o.a. Gabriel Cattand, Catriona MacColl, Olivier Destrez, Diane Stoloian en Denise Grey.

We zijn eind jaren 1930 tijdens de zomervakantie. Historicus Guillaume Le Cormier (Cattand) verblijft met zijn gezin in een groot herenhuis ergens aan de kust van Bretagne. Hij hoopt dat zijn negentienjarige zoon Ronan (Destrez) zal trouwen met Martine (Stoloian), de dochter van de adellijke buurman. Ronan droomt van een heropstanding van het keizerrijk Europa en heeft zich aangesloten bij een rechts-nationalistische organisatie. Guillaume heeft het hier moeilijk mee en vermits hij zijn zoon van zijn ongelijk wil overtuigen drijft hij een wig tussen hen in. Ondertussen maakt hij kennis met Grace (MacColl), de Amerikaanse gaste van Martine's ouders. Tussen hen beiden groeit een idylle. Bijzonder traag melodrama over de leegheid van het bestaan van de aristocratie aan de vooravond van WOII. Er wordt verschrikkelijk veel gepraat en weinig gehandeld. De langdradigheid wordt op de duur haast ondragelijk, met tijd die opgevuld wordt door toeristische standjes als een bezoek aan het huis van Victor Hugo of het eindeloos zeilen op zeeën en meren. Michel Mohrt baseerde het scenario op zijn eigen roman. Voor de fotografie tekende Jean Orjollet. Oorspronkelijk uitgezonden in twee delen.

Madame G.

1976 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1976. Drama van Jean-Luc Miesch. Met o.a. Jeannette Granval, Elisabeth Bourgine, Marcel Chicot, Yann Le Bonniec en Marcelle-Jeanne Bretonnière.

Deze verzonnen biografie wordt ons verteld door Catherine, de dochter van Madame G. die variété-artieste in Parijs is. Het begint in Rennes, waar madame G. oftewel Jeanne zelfmoord heeft gepleegd. Haar zieke en aan de drank verslaafde echtgenoot was eerder op onwaardige wijze in de kamer van Catherine gestorven. Daarna waren huisuitzetting, ruzie met haar schoondochter en het loslaten van Catherine, die naar Parijs vluchtte, haar deel. Deze film is het beste te omschrijven als een slechte Zola in een misdaad-jasje en is bovendien ongewild komisch omdat de regisseur de materie nauwelijks beheerst. De montage lijkt nergens naar en de acteurs werden slecht begeleid. Een paar ideeën vallen wel op in dit veel te ambitieuze project. Zo gaan de kleurenscènes over de werkelijkheid, de zwart-wit-scènes over het verleden en zijn de ingelaste scènes in de kleur lichtroze fantasieën. Ook bekend als Madame G. OU LA FABULEUSE HISTOIRE DE JEANNE PLONGEUSE.