Carlo Di Palma: regie en camera.
Er zijn 23 films gevonden.

Deconstructing Harry

1997 | Komedie

Verenigde Staten 1997. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Caroline Aaron, Woody Allen, Kirstie Alley, Bob Balaban en Richard Benjamin.

Allens alter ego Harry wordt in zijn neurotische zoektocht naar geluk getergd door herinneringen aan zijn rampzalige (liefdes)leven. Normaliter ordent schrijver Harry zijn chaotische leven in zijn verhalen - tot ergernis van familie en geliefden die zichzelf herkennen in de groteske personages - maar een writer's block maakt hem volstrekt weerloos tegen zijn aanzwellende depressie. Kritiek van zijn vleesgeworden romanpersonages helpt weinig tijdens een bizarre autotocht met zijn gekidnapte zoon, een kortgerokte prostituee en een dodelijk zieke vriend. Harry's opmerking 'it's kind of sad but also funny' somt de sfeer van de film aardig op.

Everyone Says I Love You

1996 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1996. Musical van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Edward Norton, Drew Barrymore, Julia Roberts en Alan Alda.

Woody Allens hommage aan de grote Hollywoodmusicals van Busby Berkeley, Vincente Minnelli en Gene Kelly. Het verhaal gaat over de familie, vrienden en bekenden van de schrijver Joe (Allen) die door zijn Parijse vriendin wordt gedumpt en naar New York terugkeert. Dan volgen verwikkelingen met zijn ex, haar man, zijn dochter, de moeder van zijn dochters vriendin en nog veel meer. Het hele verhaal wordt onderbroken door zang en dans, niet altijd even zuiver maar wel zeer aanstekelijk. De topcast draagt bij aan een vrolijke, optimistische film, een van Allens leukste in jaren.

Mighty Aphrodite

1995 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1995. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Helena Bonham Carter, Mira Sorvino, Michael Rapaport en F. Murray Abraham.

Lenny (Allen) heeft nog maar net een gepassioneerd betoog tegen adoptie gehouden, of we zien hoe hij en zijn vrouw (Bonham Carter) een elders ongewenste baby in hun leven opnemen. Enkele jaren later gaat hij op zoek naar de biologische moeder van zijn kind. Zo stuit hij op Linda (Sorvino), een nuchtere prostituee met een stem die ijzer doet breken. Deze zeer innemende komedie over ouderschap en familie wordt op gepaste tijden onderbroken door een klassiek Grieks koor dat de gebeurtenissen van commentaar voorziet. Allens scenario werd genomineerd voor een Oscar, Sorvino nam het beeldje mee naar huis voor haar doorbraakrol.

Il mostro

1994 | Drama, Horror, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1994. Drama van Roberto Benigni. Met o.a. Roberto Benigni, Nicoletta Braschi, Michel Blanc, Jean-Claude Brialy en Massimo Girotti.

Benigni is een werkloze nietsnut met aardig wat ambities. Vrienden heeft hij niet, ook niet in het flatgebouw waar hij woont. Om aan geld te komen neemt hij hier en daar wat klusjes aan, w.o. een tuincentrum waar het falikant fout gaat. Een collega maakt hem attent op de plaatslijke schone, die nymfomaan is. Als Benigni een kansje wil wagen, pakt hij de verkeerde. Dat mens denkt dat ze te maken heeft met de seriemoordenaar die de stad onveilig maakt en reeds achttien slachtoffers gemaakt heeft. Doldwaze film met een bittere ondertoon. Benigni die samen met Vincenzo Cerami het scenario schreef, maakt gebruik van puur cabaret, slapstick, running gags en satire om een satirisch beeld op te trekken van de (hedendaagse) maatschappij. Somber en poëtisch in beeld gebracht door Carlo Di Palma. Dolby Stereo.

Bullets Over Broadway

1994 | Komedie

Verenigde Staten 1994. Komedie van Woody Allen. Met o.a. John Cusack, Dianne Wiest, Jennifer Tilly, Chazz Palminteri en Mary-Louise Parker.

Lichtvoetige en zeer geslaagde parodie op de kunstzinnige pretenties en hypocrisie van theatermakers. Cusack speelt een naïeve regisseur die in de jaren twintig met maffiageld zijn debuut mag maken op voorwaarde dat hij het weinig talentvolle gangsterliefje Olive Neal (Tilly) als ster in de cast opneemt. Hij heeft problemen met zijn eersteling totdat mafioso Cheech (Palminteri) hem van scenarioadviezen gaat voorzien. Woody Allen is deze keer als acteur niet van de partij, maar Cusack fungeert als een soort alter ego. Oscar voor bijrol van Wiest.

Manhattan Murder Mystery

1993 | Komedie, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1993. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Diane Keaton, Alan Alda, Anjelica Huston en Jerry Adler.

Na alle gedoe rond zijn scheiding van Mia Farrow, en de neerslag daarvan in het indrukwekkende Husbands and Wives (1992) pakte Woody Allen de zaken anders aan. In Manhattan Murder Mystery verdenkt Carol Lipton (Keaton) haar buurman van moord op zijn vrouw. Niet dat ze daar een reden voor heeft, de buurvrouw stierf aan een hartaanval. Volgens haar man (Allen) moet ze de zaak laten rusten. Ze luistert niet. Vooral door de hoofdrolspelers, natuurlijk, doet de film denken aan Allens vrolijke en onbekommerde meesterwerk Annie Hall, maar dan vijftien jaar later.

Shadows and Fog

1992 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1992. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, John Malkovich, Madonna en Donald Pleasence.

Fantast Allen verwerkt moeiteloos invloeden van Bergman, Fellini, Lang, Brecht en Kafka in een ode in zwart-wit aan de Duitse expressionistische cinema en met name aan M., EINE STADT SUCHT EIN MORDER. Niet Allens beste, maar voer voor cinefielen en bewonderaars van zijn gedoseerde zwarte humor, pathos en gevoeligheid, zijn troosteloze en gevoelige filosofie. Commercieel dieptepunt in de relatie van Allen met de productiemaatschappij Orion, die aan de film $ 15 miljoen verloor en mede daardoor in ernstige financiële moeilijkheden kwam.

Husbands and Wives

1992 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1992. Drama van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, Sydney Pollack, Judy Davis en Juliette Lewis.

Twee echtparen uit de bovenste laag van de Newyorkse middenklasse maken een huwelijkscrisis door. Pollack-Davis vallen het beeld binnen met de aankondiging van hun echtscheiding waardoor Allen-Farrow zich vragen gaan stellen over hun relatie. Hierop volgt dan weer schitterend ironiserend, hilarisch gedram afgewisseld met gemijmer van deze vier neurotische personages. Pollack gaat aanpappen met de te jonge Anthony, Allen zelf wordt versierd door Lewis, een van zijn leerlingen, Farrow drijft haar beste vriendin Davis in de armen van Neeson, een van haar collega's. Allen blijft ten slotte alleen achter als een zielige antiheld. Met een irritant zwaaiende camera wordt dat allemaal in beeld gebracht. Allen, uiteraard verantwoordelijk voor het scenario, bewijst opnieuw een grootmeester te zijn in het oproepen van trieste wijsheden via scherpe observaties en rake one-liners. Regisseur Pollack verrast als een bonkig, sympathiek overkomend en fenomenaal acteur.

Alice

1990 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1990. Drama van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Alec Baldwin, Blythe Danner, Judy Davis en William Hurt.

Na vijftien jaar huwelijk met yuppie Hurt lijkt Alice (Farrow) geslaagd te zijn in het leven. Ze baadt in weelde, en elke dag is mooi ingedeeld. Dan veranderen vrijwel gelijktijdig twee dingen in haar leven. Op de school van een van haar kinderen ontmoet ze de gescheiden saxofonist Mantegna, die haar aan het succes van haar leven doet twijfelen, en de oude Chinees (Luke in zijn laatste filmrol) die ze op aanraden van vrienden in verband met rugklachten opzoekt. Hij geeft haar een poeder dat onverwachte gevolgen heeft. Een dramatische komedie, die rustig en zonder hoogte- of dieptepunten voortkabbelt. Het is als een momentopname uit het leven van een vrouw, schitterend geënsceneerd, zoals alleen Allen het kan. Knappe vertolking van de hele, bekende cast. Zoals altijd schreef Allen zelf het scenario, maar de muziek die hij op de soundtrack plaatste is soms te opdringerig. Carlo Di Palma stond in voor de fotografie.

The Secret of My Succe$s

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Herbert Ross. Met o.a. Michael J. Fox, Helen Slater, Richard Jordan, John Pankow en Margaret Whitton.

Fox speelt een boerenzoon die het in New York wil gaan maken. Zijn rijke oom geeft hem een baantje in de postkamer van zijn bedrijf. Maar onze held wil meer, betrekt een leegstaande kantoorkamer en doet zich voor als hoge piet om indruk te maken op het meisje van zijn dromen. Dat levert een hoop logistieke problemen op. Leuke komedie met een aantrekkelijke rolbezetting, waarbij alles zich snel voltrekt, al is het laatste deel wat geijkt en het geheel misschien wat aan de lange kant. Fox doet het leuk.

Radio Days

1987 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1987. Komedie van Woody Allen. Met o.a. Mia Farrow, Seth Green, Julia Kavner, Josh Mostel en Michael Tucker.

New York aan de vooravond van WO II. De familie van de kleine Green, een doorsneefamilie, is verslingerd aan het nieuwe medium radio. Voor iedereen worden nieuwe werelden geopend, hero[KA3]isch, romantisch of economisch van aard. Dagdromen versmelten met illusies die door een of ander programma zijn gewekt. Realistische gruwel (een meisje vastgeklemd in een put) staat tegenover gefantaseerde horror (paniek veroorzaakt door hoorspel van Orson Welles). Lichtvoetige nostalgische beschouwingen van Allen over de plaats die de radio innam in zijn jeugdjaren. Zelf verschijnt hij niet in beeld, maar door zijn commentaar is hij alomtegenwoordig. Voor de muzikale achtergrond compileerde Dick Hyman zo'n veertig populaire nummers uit die periode. Een film als een droom, geschreven door Allen zelf en in beeld gebracht door Carlo Di Palma. Een optimistisch portret van een deprimerende tijd, vol typisch joodse humor van Allen.

Off Beat

1986 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1986. Komedie van Michael Dinner en Michael Winner. Met o.a. Judge Reinhold, Meg Tilly, Cleavant Derricks, Joe Mantegna en Jacques d'Amboise.

Bibliothecaris Reinhold is een lieve, bedeesde jongen, die door pech achtervolgd wordt. Hij vervangt een bevriend politieman bij de audities voor een politiefeest. Tot zijn grote verbazing wordt hij geselecteerd voor een dansnummer, met als partner de mooie politieagente Tilly. Komedie die maar niet van de grond komt. Het scenario van Mark Medoff, naar een verhaal van Dezso Magyar sleept zich voort op de prestaties van de bijrolspelers, zoals Mantegna, Turturro, Tolkan, Wright en Zerbe. De hoofdrolspelers kunnen de toeschouwer niet boeien. Camerawerk van Carlo di Palma en een zwierige score van James Horner.

Hannah and Her Sisters

1986 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1986. Drama van Woody Allen. Met o.a. Woody Allen, Mia Farrow, Michael Caine, Barbara Hershey en Max von Sydow.

Na een mislukt huwelijk met hypochondrische acteur Mickey (Allen) is Hannah (Farrow) nu gelukkig getrouwd met Elliot (Caine). Hannah heeft twee zussen: Holly (Wiest) is actrice, haar jongere zus Lee (Hershey) heeft een verhouding met de misantropische kunstenaar Frederick (Von Sydow). Dan krijgen ­Elliot en Lee een verhouding en voelt Hannah dat er iets mis is met haar huwelijk. Het navelstaren van de New Yorkse incrowd wordt in typische Allen-stijl geestig over het voetlicht gebracht. Oscars voor het script van Allen en de bijrollen van Caine en Wiest.

Identificazione di una donna

1982 | Drama, Experimenteel, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1982. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Tomas Milian, Daniela Silverio, Christine Boisson, Marcel Bozzuffi en Lara Wendel.

Filmregisseur Niccolo (Milian) zoekt inspiratie voor een vrouwelijk personage in een nieuwe film. Zowel zijn verhouding met een grillige en seksueel gefrustreerde aristocrate als die met een pragmatische jonge actrice lopen echter stuk op wederzijds onbegrip. Hij overweegt dan een SF-film te gaan maken. Deze Italiaanse film, de come-back van Antonioni, grijpt terug op diens relatieprobleem uit de jaren 1960-70 maar wordt geformuleerd in eigentijdse termen. De vaagheid van emoties en handeling kan - als vanouds - irriteren, maar naast een opmerkelijke visuele aanpak biedt de film ook enkele liefdesscènes van uitzonderlijke intensiteit. Antonioni kreeg voor dit werk in Cannes een speciale prijs, die in het leven geroepen was ter gelegenheid van het 35-jarige bestaan van het filmfestival. Het scenario is van Gérard Brach en regisseur Antonioni naar een verhaal van deze laatste. Het camerawerk is van Carlo Di Palma. Stereo.

La tragedia di un uomo ridicolo

1981 | Thriller, Drama

Italië 1981. Thriller van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Ugo Tognazzi, Anouk Aimée, Victor Cavallo, Olympia Carlisi en Laura Morante.

Terroristen gijzelen Giovanni (Ricky Tognazzi), de zoon van industrieel Primo Spaggiari (Ugo Tognazzi) en eisen losgeld dat de verkoop van diens onderneming noodzaakt. Moeder Barbara (Aimée) denkt alleen aan het welzijn van haar kind, de vader aarzelt - eerst uit een vermoeden dat zijn zoon zelf medeplichtig is en generatiewraak beoogt, later omdat hij meent dat de jongen toch al gestorven is. De interessante stof stelt in de uitwerking teleur, niet omdat Bertolucci geen positie kiest ten opzichte van de Rode Brigades, maar omdat zijn dubbelzinnigheid in àlle opzichten de film al te abstract maakt. Niettemin een schitterende rol van Ugo Tognazzi, die daarvoor de prijs als Beste Acteur op het filmfestival van Cannes ontving. Het scenario is van regisseur Bertolucci en camerawerk van Carlo Di Palma. Technicolor.

Qui comincia l'avventura

1975 | Komedie, Actiefilm

Italië 1975. Komedie van Carlo Di Palma. Met o.a. Monica Vitti, Claudia Cardinale, Ninetto Davoli, Guido Leontini en Fernando Camerini.

Een geëmancipeerde motorrijdster onttrekt een zuidelijke huissloof aan haar sleurbestaan, die op haar beurt haar nieuwe vriendin uit vele onbezonnen avonturen zal moeten redden. Feministische versie van een Hill & Spencer-klucht waarbij Vitti in plaats van dynamisch vooral aanstellerig doet. Cardinale voldoet veel beter in deze actiefilm waarvan de gefantaseerde 'western-scènes' in zwart-wit zijn opgenomen.

Teresa la ladra

1973 | Drama, Komedie, Biografie

Italië 1973. Drama van Carlo Di Palma. Met o.a. Monica Vitti, Stefano Satta Flores, Michele Placido, Isa Danieli en Fiorenzo Fiorentini.

Een arm volksmeisje gaat door financiële nood gedwongen stelen, gaat door een reeks celstraffen en verhoudingen met andere sociale kneuzen heen, maar laat zich niet reclasseren omdat voor haar de diefstal tot een verslaving en tegelijk een uiting van protest is geworden. Deze ware - door Dacia Maraini opgetekende - levensgeschiedenis kreeg een kleurrijke verfilming van ex-cameraman di Palma, die het evenwicht tussen vitale humor en pathos niet altijd weet te treffen, waardoor het mineur-einde loodzwaar en zeer uitgerekt wordt en de bravoure-rol van Vitti als een slijtage-slag gaat werken.

Dramma della gelosia

1970 | Komedie, Romantiek, Drama

Spanje​/​​Italië 1970. Komedie van Ettore Scola. Met o.a. Marcello Mastroianni, Monica Vitti, Giancarlo Giannini, Marisa Merlini en Hercules Cortes.

Getrouwde bouwvakker Oreste (Marcello Mastroianni) verlaat zijn vrouw voor bloemenverkoopstertje Adelaide (Monica Vitti) en stelt haar voor aan pizzabakker Nello (Giancarlo Giannini), die zijn politieke medestander is. Er ontstaat een driehoeksverhouding met jaloerse conflicten, zelfmoordpogingen en zelfs een experimentele ménage à trois. Deze parodie op de kasteelroman-dramatiek gecombineerd met links-politieke (lees: communistische) speldeprikken betekende de doorbraak van regisseur Ettora Scola (Una giornata particolare), al werd de film pas internationaal ontdekt en gewaardeerd ná zijn latere successen. Een briljante rol van Mastroianni, die de prijs voor beste acteur op filmfestival van Cannes ontving, en goed gesecundeerd wordt door Vitti.

The Appointment

1969 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. Omar Sharif, Anouk Aimée, Lotte Lenya, Fausto Tozzi en Didi Perego.

Een briljant advocaat (Sharif) uit Rome wordt verliefd op een mysterieuze jonge vrouw (Aimée, die de verloofde van een collega blijkt te zijn, en een dubbelleven leidt als call-girl) die hem uiteindelijk zal ruïneren. Melodramatisch en te lang. Scenario van James Salter. Camerawerk van Carlo di Palma.

Blowup

1966 | Thriller, Mysterie, Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1966. Thriller van Michelangelo Antonioni. Met o.a. David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles, John Castle en Jane Birkin.

Een gevierde modefotograaf (Hemmings) maakt wat achteloze kiekjes van een liefdespaar in een park. Bij het uitvergroten blijkt dat hij zonder het te weten ook een duistere zaak heeft geregistreerd. Intrigerende, stijlvolle eerste Engelstalige film van Antonioni toont Swinging London uit de jaren zestig, met de nodige seks, drugs en rock 'n roll (van o.a. The Yardbirds). Antonioni speelt voortdurend met de werkelijkheid, zodat de hoofdpersoon en het publiek op het verkeerde been worden gezet. Gebaseerd op een verhaal van Julio Cortázar. Gouden Palm in Cannes.

Il deserto rosso

1964 | Drama, Romantiek

Italië 1964. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Monica Vitti, Richard Harris, Carlo Chionetti, Rita Renoir en Xenia Valderi.

Giulana is getrouwd en manisch depressief. Iedereen in haar omgeving merkt haar stemmingswiselingen op, maar niemand, zijzelf incluis, geeft toe dat ze ziek is. De Engelse ingenieur Zeller begrijpt Giulana's situatie en krijgt een relatie met haar. Dit help Giulana om haar ziekte te begrijpen. Antonioni kreeg een gouden leeuw voor zijn regie op het filmfestival van Venetië.

L'assassino

1961 | Drama, Misdaad

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Elio Petri. Met o.a. Marcello Mastroianni, Micheline Presle, Christina Gaioni, Salvo Randone en Andrea Checchi.

Maatschappelijk geslaagde antiquair wordt gearresteerd op verdenking van moord op ex-geliefde. Uit onderzoek blijkt hoe hij zijn huidige status heeft bereikt. Politie-intrige is aanleiding voor psychologisch portret van karakterzwakke streber. Zeer goed geacteerd in alle rollen. De officiële debuutfilm van Petri.

Divorzio all'italiana

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Pietro Germi. Met o.a. Marcello Mastroianni, Daniela Rocca, Stefania Sandrelli, Leopoldo Trieste en Margherita Girelli.

Toen deze film gemaakt werd was scheiden in Italië nog niet toegestaan. Toch wil de reeds gehuwde Siciliaanse baron Fernando Cefalú (Mastroianni) met zijn mooie zestienjarige nichtje Angela (Sandrelli) trouwen. Hij wil dus van zijn vrouw af. Als zij overspel zou plegen kan hij haar vermoorden en er met een lichte straf vanaf komen, hij moet immers zijn eer verdedigen. Hij zoekt dus een minnaar voor zijn vrouw. Venijnige, af en toe bijzonder geestige satire op de Italiaanse huwelijkswetgeving en dubbele moraal, met een fraaie hoofdrol voor Mastroianni. Oscar voor het scenario.