Roger Van Hool

1940 Acteur

Roger Van Hool (1940) is acteur.
Er zijn 45 films gevonden.

L'odyssée

2016 | Biografie, Drama, Avonturenfilm

Frankrijk 2016. Biografie van Jérôme Salle. Met o.a. Lambert Wilson, Pierre Niney, Audrey Tautou, Laurent Lucas en Thibault de Montalembert.

Biopic over de vermaarde Franse onderwater-ontdekkingsreiziger, filmmaker en uitvinder Jacques Cousteau (Wilson), met als rode draad de problematische verhouding tot diens tweede zoon Philippe (Niney). Die werd, toen Cousteau aan zijn avonturen met het schip de Calypso begon, als tienjarige achtergelaten op een kostschool. Hoewel de film reflecteert op de rol van film en televisie als mystificatoren en Cousteau 'ontmaskert' als egocentrische vrouwenversierder en gewiekste zakenman, blijkt regisseur Salle niet helemaal bestand tegen de verleiding om te romantiseren. Gefilmd met vaart en oog voor schoonheid.

Tanguy

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Étienne Chatiliez. Met o.a. André Dussollier, Eric Berger, Hélène Duc, Aurore Clément en Jean-Paul Rouve.

Hij is achtentwintig, slim en heel vriendelijk, maar toch willen zijn ouders van hem af: Tanguy (Berger) heeft zijn ouderlijk nest in Parijs nog steeds niet verlaten en daar krijgen Edith (Azéma) en Paul (Dussolier) inmiddels behoorlijk genoeg van. Terwijl Tanguy rustig Chinees en Japans studeert broeden zijn ouders op een plan. Komedieschrijver-regisseur Étienne Chatiliez (La vie est un long fleuve tranquille) heeft zijn acteurs goed gekozen, maar blijft wat te gretig aan de amusante premisse hangen. En passant maakt hij een vergelijking met de gangbare gezinssituaties in China.

La route à l'envers

1999 | Romantiek

Frankrijk 1999. Romantiek van Chantal Picault. Met o.a. Ludmila Mikaël, Sylvain Joubert, Élodie Navarre, Roger Van Hool en Loïc Corbery.

In de jaren 1970 waren Yelena (Mika[KA3]el) en Erwan (Joubert) gepassioneerde minnaars tijdens hun studies aan de academie. Daarna verloren ze elkaar uit het oog. Twintig jaar later is Yelena een succesvolle modeontwerpster, terwijl Erwan op het punt staat bankroet te gaan. Het enige dat hem nog rest is zijn zeilschip waarmee hij graag een reis rond de wereld zou maken. In afwachting van het vertrek legt hij het schip aan in Saint-Nazaire, waar hij een baantje aanneemt als gids. Zo maakt hij kennis met Lucia (Navarre), Yelena's dochter. Deze toevallige ontmoeting heeft grote gevolgen want Lucia is vast van plan om Erwan terug samen te brengen met haar moeder. Een sympathieke, wat naïeve romantische tragikomedie, bevolkt met echte personages met al hun gebreken. Een lekker ontspannende vrouwenfilm zonder pretenties. Lang blijft dit stationsromannetje je niet bij, maar voor een koude winteravond is het ongetwijfeld een opwarmertje. Acteur Joubert schreef tevens het scenario. Achter de camera nam Jean-Claude Saillier plaats.

Un coup de baguette magique

1997 | Romantiek, Komedie

Frankrijk/Duitsland/Italië 1997. Romantiek van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Roger Van Hool, Michael York en Agathe De La Fontaine.

Jeanne Delvaux (Barrault), hertrouwt met Achille (Van Hool), verneemt dat haar eerste man in Brazili[KA3]e om het leven gekomen is. Ze moet dit trieste nieuws melden aan Arthur (St[KA1]evenin) en Marie (Beudaert), de kinderen uit dit huwelijk. Ook Achille heeft reeds een dochter uit zijn vroeger huwelijk met P[KA1]en[KA1]elope (Mika[KA3]el), die ondertussen nog een kind kreeg uit een andere relatie, die op zijn beurt een zoontje heeft bij een Vi[KA3]etnamese. Deze laatste wordt uit Frankrijk gezet en vertrouwt het kind toe aan Jeanne, die inmiddels kennis gemaakt heeft met de Duitse dirigent Ilya Kim (York). Een tragi-komische kijk op uiteengetrokken huwelijken die als een mozaïek in elkaar passen. Het pleit voor het meesterschap van Vadim dat hij al deze ingewikkelde relaties toch op een duidelijke manier in elkaar doet vloeien zonder dat het artificiëel aandoet. Hij schreef zelf het onderhoudende scenario, dat schitterend vertolkt wordt door een reeks uitstekende acteurs. Voor de fotografie tekende Roberto Ventura. Stereo.

Sud lointain

1997 | Drama, Historische film

België/Frankrijk 1997. Drama van Thierry Chabert. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Yerlès, Xavier Deluc, Elise Tielrooy en Pierre Forest.

Drie jonge Fransen trekken anno 1900 naar Saigon: Ronan (Forest), die er als evangelist aan de slag wil, Francis (Yerles), die zijn geliefde Madeleine (Tielrooy) achterna reist en Alban (Deluc), die snel beste maatjes wordt met Keizer Thanh Thai (Nguyen) en aan steile opgang begint. Hoewel hun motieven voor emigratie totaal verschillen, zullen de drie nog vaak met elkaar te maken krijgen. Maar niet zij staan centraal in door Daniel Saint-Hamont geschreven scenario naar roman [KL]Le courier de Saigon[KLE] van Erwan Bergot, maar Catherine Tannerre (Jannot), journaliste en eigenaresse van krant die belangen verdedigt van Franse gemeenschap in Saigon. Zij wordt verliefd op Francis en volgt met meer dan gewone belangstelling diens succes als plantage-eigenaar. Wanneer Madeleine sterft trouwt Francis met Catherine. Zij krijgen kinderen, het oorspronkelijke trio en hun nazaten beleven aardig wat romantische en humane intriges. Vrij interessante achtergrond in verband met politieke aspecten van Indochina tussen 1900 en 1925, toen al een verziekte Franse kolonie. Verhaal zelf is te melodramatisch, de landschappen en kostumes zijn mooi. De tijdreconstructie van de driedelige miniserie is verzorgd.

Bob Million

1997 | Komedie

Canada/Frankrijk 1997. Komedie van Michaël Perrotta. Met o.a. Bernadette Lafont, Yves Jacques, Madeleine Barbulée, Catherine Allégret en Lucie Phan.

In een Frans provinciestadje leeft de tachtig-jarige Marie- Louise Lepoust[KA1]e (Barbul[KA1]ee). De oude dame is verslaafd aan tv-spelletjes. Op het ogenblik dat de populaire Canadese presentator Bob Million (Jacques) zich met zijn spelletje Le jack pot de la planète bij haar aanbiedt sterft ze echter. Haar erfgenamen krijgen nu de kans om een miljoen dollar te winnen, maar dan moeten ze wel binnen de twee uur alle familieleden, afgedrukt op een trouwfoto, bijeen zien te brengen. Een bijtende satire op de domme tv-spelletjes waarbij men zelfs geen eerbied kan opbrengen voor een dode. Alles is goed zolang er maar voldoende kijkcijfers zijn en de show verder kan gaan. De film is echter lang niet cynisch genoeg. Hij werd dan ook voor tv geproduceerd en welke tv-zender leeft er niet van idiote spelletjes? Vincent Solignac bedacht het verhaal, en schreef het scenario samen met Perrotta. Paco Wiser stond achter de camera. Stereo.

La nouvelle tribu

1996 | Drama, Komedie

Frankrijk 1996. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Ludmila Mikaël, Jean-Pierre Bisson, Pascale Petit en Agathe de La Fontaine.

Vadim die kan bogen op zo'n bijna 25 films, w.o. markante en baanbrekende werken, maakte niet in de laatste plaats naam door zijn vrouwen, Bardot, Fonda en Deneuve. Hij heeft sedert 1991 geen werk meer in de zalen uitgebracht. Inmiddels is hij 68 jaar en maakte dit verhaal over een eigentijdse familie als produktie voor de Franse tv. Het gaat over moderne mannen en vrouwen, die een tweede huwelijk hebben, kinderen uit eerdere banden en weer nieuwe uit hun jongste verbintenis. Ze werken hard, ze raken hun werk kwijt en de kinderen veroorzaken problemen, komen in aanraking met de justitie of kruipen tussen de mazen van het net. Tweede huizen vallen in de handen van deurwaarders als de hypotheek niet meer op tijd wordt afgelost. Kortom modieuze soap uit Gallië. Veel dialoog, emoties en de nodige verwikkelingen. Vaardig geacteerd en niet onverdienstelijk geregisseerd. Scenario van Vadim, die zich liet inspireren door een tv-uitzending getiteld La marche du siècle, gewijd aan - sociologisch gezien - de nieuwe gezinnen. Wordt uitgezonden in twee delen.

De ooggetuige

1995 | Drama

België/Nederland 1995. Drama van Emile Degelin. Met o.a. Pieter Embrechts, Annick Christiaens, Tania Bari, Toon Brouwers en Veerle Dobbelaere.

Paul Anderson (Embrechts) is al twintig jaar blind. Hij laat zich overhalen om een ingreep van de vermaarde professor Strampelli te ondergaan. De operatie slaagt en het oog van Paul functioneert zoals het moet, maar zijn hersenen zijn nog niet in staat een zinvolle betekenis te geven aan de diverse waarnemingen, die ontvangen worden. De evenwichtige blinde jongeman lijkt nu op een mentaal gehandicapte, die op volwassen leeftijd in de primaire gezichtsfase belandt van een pasgeborene die spelenderwijs leert zien. Wanhopig probeert hij de talloze voorwerpen van de schepping te ontdekken, een exploratie waaraan iemand met een gezond gezichtsvermogen zijn hele jeugd besteedt. Voor zo`n pati[KA3]ent is het tragischer te leren zien, dan voor een ziende om blind te worden. De chirurg doet beroep op de aantrekkelijke Margot Pascoli (Christiaens), een Italiaanse pedadoge, om Paul te leren zien. Pauls revalidatie wordt de allegorie van een persoonlijke wedergeboorte en doet een amoureuze ontdekking. De vele facetten van deze problematiek beschreef cineast-romancier Degelin eerder (in 1987) in zijn gelijknamige roman, die hij hier verfilmde in de vorm van een docudrama. Het filmdebuut van Embrechts. Het camerawerk is van Bernard Delville. Nadrukkelijk instructief en dat veroorzaakt een wat tamme dramaturgie.

Madame le proviseur : Fantasio

1994 | Drama, Familiefilm

Frankrijk 1994. Drama van José Pinheiro. Met o.a. Danièle Delorme, Alexis Derlon, Aurelia Alcais, Renaud Menager en Daniel Gélin.

Valentine Rougon (Delorme), directrice van de scholengemeenschap `Belgrand` maakt zich zorgen over een leerling (Derlon) bijgenaamd de 'dichter'. Hij is een grensgeval en heeft anarchistische neigingen, maar dat is slechts een imago. In werkelijkheid is hij een nihilist, die zich achter een masker verschuilt en gaat van kwaad tot erger. Hij laat zich niet meer zien in de klas, hangt rond op de beroemde Parijse begraafplaats Père Lachaise en verkeert in het gezelschap van het ruigste uitschot van Les Halles. Schoolhoofd Rougon wil er iets aan doen. Gevoelig portret van een jongen die tegen het dagelijkse leven niet is opgewassen met een mooie rol van Derlon. Het scenario van Hervé Hamon en Chantal De Rudder is geïnspireerd op de romans Madame le proviseur en La cause des élèves van Marguerite Gentzbittel. Het camerawerk is van Jacques Guérin. Stereo.

Madame le proviseur : Boycott

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van José Pinheiro. Met o.a. Danièle Delorme, Alice Béat, Maxime Mansion, Barbara Schulz en Daniel Gélin.

Madame Valentine Rougon (Delorme) heeft de leiding over het chique lyceum Eug[KA2]ene Belgrand. Meester Lepape (Bénichou) is hier een strenge leraar, die toch erg geliefd is bij de laatstejaars. Hun slagingskansen voor de eindexamens zijn voor een belangrijk deel van hem afhankelijk. Bij het begin van het schooljaar wordt echter slechts een van de twee eindejaarsklassen aan Lepape toevertrouwd, terwijl de andere klas een nieuwe, jonge lerares krijgt. Directrice Rougon beseft niet dat die beslissing in de loop van het schooljaar voor ernstige moeilijkheden zal zorgen. Knap gespeeld schooldrama dat niet erg veel om het lijf heeft. In een school waar financiëel winstbejag boven opvoeding gesteld wordt loopt het verkeerd af, maar gelukkig is er nog de intelligente directrice die uiteindelijk alles toch nog in goede banen zal leiden. Stofferig scenario van Hervé Hamon en Chantal De Rudder naar de romans Madame le proviseur en La cause des élèves van Marguerite Guentzbittel. Inspiratieloze fotografie van Jacques Guerin.

Marie Curie : une femme honorable

1991 | Biografie

Frankrijk 1991. Biografie van Michel Boisrond. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Jean-Luc Moreau, Piotr Machalica en Luigi Diberti.

Het priv[KA1]e-leven en het werk van Marie Curie (1867-1934), geboren Slodowska en Poolse, evenals van haar echtgenoot Pierre Curie (1859-1906), vanaf zijn kinderjaren in zijn vaderland via zijn universitaire studies in Parijs tot en met zijn beroemde jaren en zijn dood. Naar het gelijknamige en zeer succesvolle boek van Françoise Giraud. Een enigszins ironische titel want de 'weldenkenden' van haar tijd hadden juist grote kritiek op haar, vanwege haar privéleven. Knappe tijdsreconstructie maar de psychologische intensiteit van de roman komt er niet in terug. Het gaat meer om een reeks plaatjes dan om iets anders, hoewel Barrault zeer terecht prijzen heeft gekregen voor haar gevoelige en genuanceerde vertolking. Naast haar sterke aanwezigheid, kan Van Hool zich niet staande houden. Moreau is echter een perfecte professor Paul Langevin. Dankzij deze twee acteurs

Une femme honorable, Maire Curie

1990 | Biografie

Frankrijk 1990. Biografie van Michel Boisrond. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Jean-Luc Moreau, Roger Van Hool, Luigi Diberti en Monica Scattini.

Het leven van Maria Sklodowska, die bekend is geworden onder de naam Marie Curie (1867-1934), nauwgezet en trouw verfilmd naar het boek van Françoise Giroud. Boisrond, die een vakkundige maar van enige werkelijke persoonlijkheid gespeende filmregisseur is, levert hier een eerlijk, maar af en toe langdradig stukje werk af, dat tevens een goed beeld van die tijd geeft. Deze tv-film ontleent zijn glans echter vooral aan de uitstekende vertolkingen.

Marie Curie, une femme honorable

1990 |

Frankrijk 1990. Michel Boisrond. Met o.a. Jean-Luc Moreau, Roger Van Hool en Marie-Christine Barrault.

Het leven van Maria Sklodowska, die bekend is geworden onder de naam Marie Curie (1867-1934), nauwgezet en trouw verfilmd naar het boek van Françoise Giroud. Boisrond, die een vakkundige maar van enige werkelijke persoonlijkheid gespeende filmregisseur is, levert hier een eerlijk, maar af en toe langdradig stukje werk af, dat tevens een goed beeld van die tijd geeft. Deze tv-film ontleent zijn glans echter vooral aan de uitstekende vertolkingen.

Madame Baptiste

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Claude Santelli. Met o.a. Isabelle Huppert, Roger Van Hool en Christian Bouillet.

Op veertienjarige leeftijd laat Blanche haar nichtjes uit de hogere kringen, die hun dagen op het strand doorbrengen, in de steek om in gezelschap van een boerenknecht de koeien te gaan hoeden. Het vervolg laat zich gemakkelijk raden! Het betreft hier een bewerking van een verhaal van Guy de Maupassant (1850-1893), wiens waarnemingen altijd even realistisch als wreed waren. De regie is pointillistisch, ferm en zeer trouw aan het origineel. Er wordt zeer overtuigend geacteerd.

Maigret a peur

1989 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1989. Misdaad van Jean Kerchbron. Met o.a. Jean Richard, Jacques Castelot, Roger Van Hool en André Reybaz.

Een van de ontelbare bewerkingen van een Simenon met commissaris Maigret, die zich eerst in een trein en daarna in Fontenay afspeelt. Deze film is een genoegen om naar te kijken dank zij vooral Richard. Keurige regie maar weinig diepgang.

La belle affaire

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Pierre Arago. Met o.a. Pierre Doris, Marion Hänsel, Patrick Massieu, Roger Van Hool en Zouzou.

Bewerking van de roman [KL]Ah mon pote[KLE]. Een ternauwernood uit de gevangenis gekomen (niet al te slechte) boef ziet van zijn goede voornemens af en beraamt met drie medeplichtigen een grote slag in Zürich. Een klassiek uitgangspunt voor een film zonder verrassingen, maar knap gemaakt en nog humoristisch ook.

Et qu'ça saute

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Henri Salvador, Jean Le poulain, Michel Galabru, Roger Van Hool en Roger Carel.

Een bewerking van een roman van de produktieve en middelmatige Charles Exbrayat over een uraniumvindplaats in een niet-bestaande republiek, waar Zuidamerikaanse revoluties aan de gang zijn en waarop uiteraard verscheidene grootmachten het gemunt hebben. Schrikbarend banaal. Nog slechter dan de films van Raoul André of Maurice Regamey. Meer valt er niet over te zeggen.

Les Nouveaux Tricheurs

1987 | Drama

Frankrijk 1987. Drama van Mickael Schock. Met o.a. Rémi Martin, Valérie Allain, Lionel Melet, Fabrice Josso en Sophie Malher.

Een nieuwe versie van LES TRICHEURS van Marcel Carn[KA1]e. Was de film van Carn[KA1]e al geen meesterwerk, hij overtreft deze ruimschoots. Er bestaat geen enkel gevaar dat de jeugd zich herkent in deze slechte film waarin de ergste clich[KA1]es en gemeenplaatsen bijeengebracht zijn. De film speelt tegen een achtergrond van toneelrepetities (Les Mains Sales van Sartre). Sommige van de jonge acteurs geven niettemin blijk van enig talent, ondanks hun onmogelijke rollen.

Iris

1987 | Drama, Thriller

Nederland 1987. Drama van Mady Saks. Met o.a. Monique van de Ven, Titus Tiel Groenestege, Roger Van Hool, Tom Jansen en Marja Habraken.

Een vrouwelijke veearts moet veel wantrouwen en tegenstand overwinnen om in een conservatieve plattelandsgemeente geaccepteerd te worden. De grootste tegenstander en grootse tegenspeler is hereboer Kraaijkamp. Een knap geconstrueerde film, met veel thriller-elementen, over de groei naar volwassenheid van een jonge vrouw.

L'été provisaire

1986 | Drama

België 1986. Drama van Samy Pavel. Met o.a. Sami Frey, Adinda Pauvels, Dora van der Groen en Roger Van Hool.

De filmmaker Thomas heeft zich, ter voorbereiding van zijn nieuwe film, teruggetrokken op het platteland. Samen met de scenario-schrijver en hun vriendinnen hebben zij een weekendhuisje gehuurd. Het script vlot niet en bovendien lopen alle persoonlijke relaties vast.

Cris

1984 | Horror

Frankrijk/België 1984. Horror van Maxime Debest. Met o.a. Roger Van Hool, Danielle Denie, Fanny Maggieri en Catherine Denie.

Een na een ongeval volledig verlamde vrouw krijgt door haar overleden dochtertje ingefluisterd dat haar echtgenoot en diens minnares zullen proberen haar te vermoorden... Deze lachwekkende poging om een Belgische horrorfilm te maken verklaart meteen waarom Van Hool zich na deze produktie als acteur terugtrok.

Une Femme en fuite

1981 | Drama

België 1981. Drama van Maurice Rabinowicz. Met o.a. Marie Dubois, Bruno Sermonne, Claire Wauthion en Roger Van Hool.

Door de crisis, die een echtpaar doormaakt, heen wordt de vergelijkbare situatie van een stad en een bedrijf in beeld gebracht. Stunteligheid is hier troef, zowel in de opbouw van het verhaal, de karaktertekening, de mise-en-scène als de vertolking. Een melodrama dat beledigend is voor het echte melodrama.

La femme d'à côté

1981 | Drama, Thriller, Romantiek

Frankrijk 1981. Drama van François Truffaut. Met o.a. Gérard Depardieu, Fanny Ardant, Véronique Silver, Henri Garcin en Michèle Baumgartner.

Hitchcockiaans drama over echtelijke ontrouw. Twee voormalige geliefden (fraaie rollen van Depardieu en Ardant), nu beiden getrouwd, komen per toeval naast elkaar te wonen en pakken in het geheim hun verhouding weer op. Wanneer de schuldgevoelens beginnen op te spelen, komt het overspel uit. Regisseur Truffaut (Jules et Jim) had zijn carrière lang iets met verstoorde en gestoorde liefde, en in La femme d'à côté (vrij vertaald: De buuv) laat hij in rustige, afgemeten kaders in detail zien hoe een dierlijke, fysieke aantrekkingskracht langzaam maar heel zeker uit de hand kan lopen.

Le Fuite en avant

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Christian Zerbib. Met o.a. Bernard Blier, Michel Bouquet, Nicoletta Machiavelli, Yves Beneyton en Laura Betti.

René werkt op een fabriek waarvan de arbeiders staken naar aanleiding van een bedrijfsongeval waarvan zijn vrouw het slachtoffer is geworden. Hij raakt tegen wil en dank betrokken bij een moord die als zelfmoord gecamoufleerd wordt, en voelt zich alles behalve op zijn gemak, des te meer omdat de directeur van de fabriek moet kiezen tussen zijn paternalistisch humanisme en de houding van de financiële groep die het voor het zeggen heeft in deze zaak. Bovendien is er ook nog zijn rechterhand, een streber zonder scrupules die zijn best doet om de staking te breken en de directeur te ruïneren. Een ietwat ruwe en onhandige film maar erg mooi met een juiste, pessimistische beschrijving van een maatschappij die op alle niveaus geblokkeerd is.

Vrouw Tussen Hond En Wolf

1979 | Drama

België 1979. Drama van André Delvaux. Met o.a. Tine Balder, Senne Rouffaer, Roger Van Hool, Marie-Christine Barrault en Rutger Hauer.

Psychologisch drama over een vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verzetsman helpt onderduiken. Haar man (Hauer) heeft de kant van de Duitsers gekozen en is als vrijwilliger naar het Oostfront vertrokken. Na de oorlog wordt zij tussen deze twee mannen heen en weer geslingerd.

Femme entre chien et loup

1979 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/België 1979. Oorlogsfilm van André Delvaux. Met o.a. Rutger Hauer, Marie-Christine Barrault, Roger Van Hool, Bert André en Senne Rouffaer.

Hauer gaat in WO II als foute Antwerpenaar naar het Oostfront, maar zijn vrouw Barrault helpt een onderduiker en wordt heen en weer geslingerd tussen twee mannen als de oorlog voorbij is. Een verbluffend gaaf tijdsbeeld, soms wat al te symbolistisch aangezet, met goede rollen van Hauer en Barrault.

Une petite femme aux yeux bleus

1978 | Historische film, Misdaad

België 1978. Historische film van Taff Erhat. Met o.a. Danièle Denie, Roger Van Hool, Nicole Valberg, Jean-Pierre Dauzun en Jacqueline Bir.

Een misdaadfilm die zich afspeelt in 1676, en dat komt niet vaak voor. Op basis van de roman van een zekere Irène Stecyk die het waar gebeurde verhaal van de markiezin van Brinvilliers, de beroemde gifmengster, vertelt. De toenmalige politieheld, François Desgrais arresteerde haar uiteindelijk in het klooster van Luik, waar zij zich verborgen hield. Het valt de tv-regisseur niet kwalijk te nemen dat de tijdsreconstructie niet uit de verf is gekomen, want geld was er niet. Maar aan de onbeholpen dialogen had hij wel iets kunnen doen. Bovendien, en dat is dubbel pech, slaan alle acteurs zich er goed doorheen, behalve Denie in de rol van de Markiezin, die zich aanstellerig en schaapachtig gedraagt. Wat een gifmengster!

Dokter Vlimmen

1978 | Drama

Nederland/België 1978. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Roger Van Hool, Peter Faber, Yolande Bertsch, Brigitte de Man en Chris Lomme.

Zo'n 15 jaar geleden legde Pieters uit waarom hij een voorkeur had voor 'sociaal-realistisch' drama: 'In ons liberale landje waar je alles mag zeggen, is het onmogelijk een speelfilm te maken over een actuele politieke of publieke affaire.' (IdH/VPRO Gids)

Doctor Vlimmen

1978 | Drama

België/Nederland 1978. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Peter Faber, Roger Van Hool, Brigitte de Man, Cox Habbema en Monique van de Ven.

Verfilming naar het bekende boek van mr. A. Roothaert over een vrijgevochten dierenarts in een bekrompen Brabantse plattelandsgemeente. Doordat een groot deel, o.m. het conflict van de hoofdpersoon met de katholieke kerk, werd weggelaten, ontbreekt het aan voldoende motivatie, waardoor teveel onverklaard blijft.

Un coup de baguette magique

1977 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1977. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Michael York, Agathe De La Fontaine, Ludmila Mikaël en Roger Van Hool.

Jeanne (Barrault) en Achille (Van Hool) behoren met hun gezin tot de middenklasse. Ze hebben een eigen huis. Hun huwelijk verliep niet altijd even gladjes, maar ze kwamen allebei altijd weer in het gareel of legden het bij. Ze raken nu allebei hun werk kwijt en het ongelooflijke gebeurt: het huis wordt verkocht en ze raken dakloos. Achille belandt in een diepe depressie, maar Jeanne geeft niet op. Ze krijgt de kans om in de (Franse) provincie medewerkster te worden bij een muziekfestival. Ze gaat daar ondanks de problemen thuis toch even flink uit de bol. Ten tijde van dertien procent werkeloosheid in Frankrijk (bijna twaalf in Duitsland) is deze coproductie vlak voor de het jaar 2000 een modieus, sociaal getint drama, dat nog net geen soap is. Als filmer (en scenarioschrijver) is Vadim steeds afhankelijker van de tv.

Giovanni Bernardone

1977 | Biografie, Historische film

België 1977. Biografie van Fred Brossé. Met o.a. Roger Van Hool, Alex Willequet, Arnold Willems, Walter Cornelis en Maurice Goossens.

De televisieregisseur heeft ervoor gekozen enkele gelukkige en minder gelukkige momenten uit het leven van Fransiscus van Assisi, en eveneens zijn dood, te behandelen. Met historische teksten ter ondersteuning. Moet een 'lyrisch-dramatische' reconstructie voorstellen. Deze televisiefilm is niet zozeer naïef, maar de levensbeschrijving is wel iets té lovend, naast nog een aantal andere tekortkomingen. Bovendien doet de film enigszins belerend en achterhaald aan. Gedeeltelijk gered door het talent van Van Hool in de rol van heilige.

Le jardin des supplices

1976 | Avonturenfilm, Horror

Frankrijk 1976. Avonturenfilm van Christian Gion. Met o.a. Roger Van Hool, Jacqueline Kerry, Tony Taffin, Jean-Claude Carrière en Isabelle Lacamb.

Een jonge arts vlucht in 1926 voor een cocaïne-schandaal naar China en wordt tijdens de bootreis verliefd op de dochter van een kolonialist. Via deze wordt hij in Kanton geïntroduceerd in het milieu van volledige corruptie, die van wapensmokkel tot seksuele uitspattingen en verfijnde martelpraktijken gaat. Een revolutie van de autochtone, uitgebuite bevolking maakt daar een einde aan. De roemruchte roman van Octave Mirbeau kreeg een averechtse scenariobewerking van Pascal Lainé, waardoor het nihilisme eerder reactionair dan revolutionair werkt, maar de vormgeving, met bordpapieren exotisme en erotische en sadistische scènes zonder enige suggestiviteit, maakt het literaire verraad compleet.

Krystyna et sa nuit

1976 | Drama

België 1976. Drama van Charles Conrad. Met o.a. Roger Van Hool, Marysia, Béatrice Leymourre, Yves Collignon en Guy Lesire.

Een triest drama waarin een jonge vrouw, ten gevolge van een zelfmoordpoging blind geworden, vriendschap sluit met een pianist. Maar daar zij in verschillende werelden leven, loopt deze genegenheid uit op een mislukking. Het talent van een Ingmar Bergman is nodig om zo'n geschiedenis te kunnen brengen. Dat niveau wordt in de verste verten niet gehaald, want zoals altijd bij Conrad is er sprake van overdreven effectbejag, en zo nu en doet het zelfs sterk denken aan poppenkast. Kortom, een melodrama dat geen moment overtuigt. Bovendien voorzien van gekunsteld camerawerk en een dito montage.

Six hommes morts

1975 | Misdaad

Frankrijk 1975. Misdaad van Jacques Nahum. Met o.a. Roger Van Hool, Pierre Vernier, Claude Degliamo, Bernard Rousselet en Jacques Duby.

Zie de andere versies voor de samenvatting. Loyaal maar schools en daarom minder dan de andere. Zoals zo veel andere romanschrijvers doet Steeman het beter in de bioscoop dan op de buis! Behoorlijk acteerwerk.

Verloren Maandag

1973 | Drama

België/Nederland 1973. Drama van Luc Monheim. Met o.a. Joris Collet, Monique van de Ven, Marysia De Pourbaix, Jan Decleir en Roger Van Hool.

Antwerpen is goed voor veel sfeer-van-de-zelfkant in een verhaal over een gevluchte Pool op zoek naar Van de Ven. Dit is één van haar mindere filmrollen. De film is ook bekend onder de Engelse titel WAY OUT.

L' Assassino è al telefono

1973 | Thriller

België/Italië 1973. Thriller van Alberto De Martino. Met o.a. Anne Heywood, Telly Savalas, Rossella Falk, Willeke van Ammelrooy en Roger Van Hool.

Een toneelactrice wordt belaagd door een huurmoordenaar die niet alleen een politicus heeft gedood, maar ook de regisseur die haar minnaar was. Vóór ze hem onder theaterdecors laat verpletteren, zijn haar echtgenoot en zuster al gedood. Poging tot psychothriller rammelt psychologisch aan alle kanten, maar de dreigende aanwezigheid van Savalas zorgt voor een aantal schokeffecten. De film maakt schilderachtig gebruik van Brugge en Oostende, maar vergeet uit te leggen, wat een Britse actrice aan het Belgische toneel doet.

Louisa, een woord van liefde

1972 | Drama

België 1972. Drama van Paul Collet, Pierre Drouot en Paul Collet en Pierre Drouot. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Roger Van Hool, André van de Heuvel, Alison Macro en Lo van Hensbergen.

Een romantisch melodrama, gesitueerd in 1914, over twee vrienden en een weggelopen rijk meisje. Oppervlakkig geflirt met fraaie ensceneringen (camera van Eddy van der Enden) en als verrassing Monets 'Déjeuner sur l'herbe' als een tot leven gekomen schilderij.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België/Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Le Soldat Laforêt

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1970. Komedie van Guy Cavagnac. Met o.a. Roger Van Hool, Catherine Rouvel, Francisco Rabal, Fernand Sardou en Jacques Rispal.

Een Franse soldaat raakt in 1940 los van zijn regiment en zwerft dagenlang doeloos rond door Zuid-Frankrijk. Hij heeft een aantal plezierige en bizarre (mischien alleen gefantaseerde) ontmoetingen, totdat hij op brute wijze wordt geconfronteerd met de realiteit van de door hem bijna vergeten oorlog. Door de fotografie wordt de schijnbare vredigheid van het platteland overtuigend, de acteurs zorgen voor kleurrijke typeringen, maar de dialoog is vaak pretentieus en wezenloos. Een innemende, niet geheel geslaagde film van een debutant die nooit meer een volgende film maakte.

La Chamade

1968 | Drama, Komedie

Frankrijk 1968. Drama van Alain Cavalier. Met o.a. Catherine Deneuve, Michel Piccoli, Roger Van Hool, Irène Tunc en Jacques Sereys.

Jonge vrouw heeft oudere, vaderlijke en vooral rijke minnaar, als ze verliefd wordt op leeftijdgenoot. Een seksueel bevredigender relatie gaat echter samen met conflictsituaties en materiële problemen. Als ze zwanger blijkt vraagt ze ex-geliefde geld voor abortus en kiest opnieuw voor geruststellend comfort aan zijn zijde. Vermoedelijk beste verfilming van Françoise Sagan weet elegantie en ironie van haar proza in beelden te vertalen, maar de inhoud blijft voorspelbaar, zoals de acteurs ideaal, maar zonder enige verrassing zijn gecast.

Des garçons et des filles

1968 | Komedie

Frankrijk/België 1968. Komedie van Etienne Périer. Met o.a. Marc Porel, Jean-Christophe Maucorps, François Duval, Roger Van Hool en Nicole Garcia.

De makers van het scenario (Perier en Dominique Fabre) hebben tien 'gevallen' van de overgang van de adolescentie naar de volwassen leeftijd gekozen, en ze gesitueerd in een soort van leef- en werkgemeenschap. Later gaan deze jongeren uit elkaar, wanneer ze inzien, dat men het leven niet in een groep doorbrengt. Een boeiende, realistisch aandoende zedenstudie. De acteurs speelden dan ook in grote lijnen zichzelf en werden daarin zeer vrij gelaten. Jammer van de effen regie, zoals altijd bij deze van oorsprong Belgische cineast, die zowel in Frankrijk als in de V.S. verbleef, en gedurende zijn carrière zowel opvallend goede als opvallend slechte films maakte.

Catherine, il suffit d´un amour

1968 | Drama

Italië/Duitsland/Frankrijk 1968. Drama van Bernard Borderie. Met o.a. Horst Frank, Roger Van Hool en Olga Georges-Picot.

Borderie, regisseur van de serie romantisch avontuurlijke Angélique-films, introduceert met Catherine een nieuwe vrouwelijke historische heldin. Tegen de achtergrond van politieke onrust in 15de-eeuws Parijs beleeft Catherine zwoele avonturen die haar aan het hof van Hertog Philippe doen belanden. Levendig in beeld gebracht en Georges-Picot betoont zich een beter actrice dan de nogal expressieloze Angélique-vertolkster Michèle Mercier. Toch vormde deze verfilming van een boek van Juliette Benzoni niet het begin van een nieuwe serie. (RdL/VPRO Gids)

Catherine, il suffit d'amour

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Duitsland/Frankrijk/Italië 1968. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Olga Georges-Picot, Roger Van Hool, Claude Brasseur, Horst Frank en Francine Bergé.

Parijs wordt in de 15e eeuw verdeeld in een strijd tussen de Bourgondiërs en de Armagnacs. Tegen die achtergrond beleeft Catherine amoureuze en andere avonturen die haar van de gevangenis tot aan het hof van hertog Philippe brengen. Een poging van de regisseur om na de ANGELIQUE-serie met een verwante film te komen heeft dezelfde aanpak en een hoofdrolspeelster die mooier is en beter acteert, maar het succes en de vervolgen bleven onverklaarbaar uit. Het scenario is van regisseur Borderie en Antoine Tudal naar een roman van Juliette Benzoni. Het camerawerk is van Henri Persin en Gilles Donneau.

Oscar

1967 | Komedie

Frankrijk 1967. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Louis de Funès, Claude Rich, Claude Gensac, Mario David en Agatha Natanson.

Een zakenman is opgelicht door zijn secretaris die wil trouwen met zijn onwettige dochter, terwijl zijn wettige dochter zwanger is van de chauffeur. Zijn hebzucht strijdt met zijn vadergevoel tijdens één permanente woede-aanval van De Funès, in de verfilming van een toneelklucht die hij ook op de planken speelde. De film houdt een eenheid van tijd en plaats aan, net als het stuk, maar heeft zoveel vaart en vondsten dat hij een der meest geslaagde De Funès-vehikels is.

Des Garçons et des filles

1967 | Drama

België/Frankrijk 1967. Drama van Etienne Périer. Met o.a. Ludmila Mikaël, Nicole Garcia, Martine Kelly, Roger Van Hool en François Leccia.

Groep jongeren huurt oud hotel waarin ze met onderlinge taakverdeling gaan wonen. Temperamentverschillen in liefdesintriges zorgen voor steeds meer conflicten. Film wilde veelbelovende jonge acteurs lanceren en slaagde daarin, scenario en regie blijven echter erg oppervlakkig en nogal clichématig.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Van Hool op televisie komt.

Reageer