Maurice Schutz: cast.
Er zijn 12 films gevonden.

Histoires extraordinaires

1949 | Horror, Misdaad

Frankrijk 1949. Horror van Jean Faurez. Met o.a. Suzy Carrier, Marina de Berg, Jandeline, Marcelle Féry en Fernand Ledoux.

Drie politie-agenten leiden een beginnende collega op. Later assisteert deze bij de echte arrestatie van een misdadiger. Het is zeker dat dit louter een overbodige aanleiding voor Faurez is geweest, om drie verhalen van Edgar Allan Poe met een zeer verrassende mengeling van spot en gruwel te kunnen vertellen. Een van de weinige Franse griezelfilms die de tand des tijds heeft doorstaan.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Le Village de la colère

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Raoul André. Met o.a. Louise Carletti, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Nicole Riche en Paul Cambo.

Een vreemdeling wordt verliefd op een jonge vrouw die van de dorpelingen uit afkeer en domheid de bijnaam `de heks` heeft gekregen. Alleen de dorpsidioot (idioot in de ogen van de anderen) keurt hun huwelijk goed. De gehuwden zijn het beu en vertrekken voor altijd. De 'idioot' krijgt zijn genoegdoening. Dit interessante onderwerp heeft veel te danken aan het scenario van Jean Canolla. Hoewel hij na 1960 vulgaire werkjes met 'Franse grollen' maakte, heeft André eerst fatsoenlijke films gemaakt zoals deze, zijn debuut. Alleen al de muziek van Django Reinhardt is de moeite waard!

Danger de Mort

1947 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1947. Mysterie van Gilles Grangier. Met o.a. Colette Richard, Micheline Francey, Fernand Ledoux, Georges Lannes en Piéral.

Een apotheker maakt per ongeluk een drankje van cyaankali en verkoopt er vijf flessen van. Als een amateur-detective moet hij ze nu weer opsporen, voordat er ongelukken gebeuren. Het is een wat mager gegeven voor deze zeden-detective. De film, met een scenario van Charles Exbrayat en dialogen van René Wheeler, is degelijk geregisseerd. Ook wordt er prima in geacteerd. Toch een goede film tussen de overvloed van middelmatige films die door Grangier gemaakt zijn.

Coïncidences

1947 | Fantasy, Drama

Frankrijk 1947. Fantasy van Serge Debecque. Met o.a. Andrée Clément, Serge Reggiani, Pierre Renoir, Jean Parédès en Françoise Deillie.

Drie toverballen brengen liefde, geluk en dood op commando. Maar hun bezitter wordt wel gek. Hoe verzinnen ze het? Dit is dus commerciële filmmakerij op z'n Frans door een totaal onbekende regisseur. In ieder geval wordt er goed en eerlijk geacteerd en dat is heel wat waard. Pierre Gaspard-Huit was assistent bij deze film.

La Grande Meute

1944 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1944. Drama van Jean de Limur. Met o.a. Jacqueline Porel, Suzanne Dantès, Paulette Elambert, Julienne Paroli en Jacques Dumesnil.

Bewerking van de schitterende roman van Paul Vialar (1943) over zeden op platteland en kasteel, die nog altijd gelezen wordt. Het zou vergeefs zijn hierbij enig talent te verwachten, want hij is van De Limur die bijna alleen commerciële films heeft gemaakt: hij was 'technical director' in Hollywood waar hij het vak leerde. Leuk om naar te kijken, meer niet.

Ademaï, bandit d'honneur

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Noël-Noël, Gaby André, Georges Grey, Alexandre Rignault en Guillaume de Sax.

Parijse neven uit twee Corsicaanse families moeten een vendetta voortzetten, waarbij alle andere familieleden al zijn uitgeroeid. Ze voeren in gezamenlijk overleg een komedie op die resulteert in een openlijke verzoening, tot er door amoureuze rivaliteit een echte vete ontstaat. De nogal sloom geregisseerde wraak-komedie wordt gedragen door het spel van Noël-Noël als de meest onnozele neef, maar vooral de vele bizarre bijrolspelers geven kleur aan de zotte situaties.

Les Misérables

1934 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1934. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Harry Baur, Charles Vanel, Orane Demazis, Charles Dullin en Marguerite Moreno.

De tweede sprekende verfilming van Victor Hugo's beroemde sociale roman is waarschijnlijk de beste, vooral dankzij het spel van Baur als Jean Valjean die wegens brooddiefstal twintig jaar gevangenisstraf krijgt en van Vanel als inspecteur Javet, die hem ook daarna levenslang blijft achtervolgen. De grote lengte van de film-in-drie-delen volgt alle verhaalsontwikkelingen uit het boek, maar blijft boeiend. Opmerkelijke fotografie en muziek. Het scenario is van de regisseur en André Lang. Het camerawerk is van Jules Krüger. Deel 1 is getiteld UNE TEMPÊTE SOUS UN CRÂNE, deel 2 LES THÉNARDIER en deel 3 LIBERTÉ, LIBERTÉ, CHÉRIE.

Vampyr

1932 | Horror

Duitsland​/​​Frankrijk 1932. Horror van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Julian West, Henriette Gérard, Maurice Schutz, Rena Mandel en Sybille Schmitz.

Alan Grey houdt zich bezig met onderzoek naar occultisme, duivelsaanbidding en vampirisme. Op een dag raakt hij verzeild in een herberg, bevolkt door bizarre personages. Een oude man orakelt omineuze teksten, een knap jong meisje lijdt aan een mysterieuze vorm van bloedarmoede... Droomachtige klassieke horror kan de vergelijking met Murnaus Nosferatu heel aardig doorstaan. Regisseur Dreyer raakte overspannen en failliet na de productie, maar zijn film is een van de mooiste horrorfilms aller tijden.

Fantômas

1932 | Mysterie, Fantasy, Komedie

Frankrijk 1932. Mysterie van Paul Féjos. Met o.a. Tania Fédor, Anielka Elter, Marie-Laure, Jean Galland en Thomy Bourdelle.

De markiezin De Langrune is in haar kasteel vermoord. Voor inspecteur Juve (Bourdelle) staat meteen vast dat Fant[KA4]omas (Galland) de dader is. Twee getuigen die Juve kunnen helpen bij het onderzoek, vinden voortijdig hun einde. Het schijnt dat een vrouw Fantômas de helpende hand biedt, zodat hij kan ontsnappen. Deze film met een scenario van regisseur Féjos en Anne Mauclair die de dialogen schreef, is gebaseerd op de romans van Pierre Souvestre en Marcel Allain. In feite is dit de herverfilming van het mysterieverhaal van Louis Feuillade uit 1913. Ondanks de 'moderne' middelen, geluid en belichting, legt deze film het toch af tegen zijn illustere voorganger. Féjos kwam uit Hongarije en heette oorspronkelijk Pál Fej[KA11]os. Het camerawerk is van Roger Hubert en Peverell Marley.

La Passion de Jeanne d'Arc

1928 | Drama, Historische film

Denemarken​/​​Frankrijk 1928. Drama van Carl Theodor Dreyer. Met o.a. Marie Falconetti, Eugene Silvain, Maurice Schutz, Antonin Artaud en Renée Falconetti.

Tijdens een vijf maanden durend proces proberen rechters met chantage en intimidatie Jeanne d`Arc haar overtuiging af te doen zweren, maar ze kiest toch voor de brandstapel. Deze klassieke zwijgende film is geheel opgebouwd uit dramatische close-ups waarbij Falconetti zich in zijn enige filmrol een uitzonderlijk gevoelig instrument toont. Zelfs de tussentitels zijn functioneel gemaakt in het ritme van de afwisseling van beelden (wat in de latere versies met muziekgeluidsband is verstoord). Het negatief van de film verbrandde in 1928 in de UFA-studio. Dreyer herstelde hem samen met zijn monteuse Frau Oswald, maar ook die versie kwam in de vlammen om. In 1952 werd een gerestaureerde versie gemaakt, voorzien van religieuze muziek; dit laatste kreeg geen goedkeuring van Dreyer (ook al slachtoffer van de Parijze cleris die indertijd scènes coupeerde), maar men trok zich daar niets van aan. Tenslotte maakte de Duitse omroep NDR een versie waarvoor pianist Gottfried Böttger (geboren 1949) passende muziek schreef.

Le voyage imaginaire

1925 | Fantasy, Komedie

Frankrijk 1925. Fantasy van René Clair. Met o.a. Maurice Schutz, Jean Börlin, Dolly Davis en Jim Gérald.

De verlegen bankbediende Jean is verliefd op zijn collega Lucie, maar hij heeft twee rivalen. Hij krijgt hulp van een heks, die door zijn kus in een toverfee verandert en die hem meeneemt op een wonderlijke reis naar sprookjesland. Hij krijgt een toverring, waardoor na vele avonturen alles weer goed komt. Clair heeft zijn fantasie de vrije loop gelaten en de vele filmische trucs zijn daar een deel van. Een zeer komische film, al moet je er niet echt hard om lachen. Veel in deze film doet denken aan de stijl van filmpionier Georges Méliès.