Paul Sawtell: muziek.
Er zijn 56 films gevonden.

Voyage to the Bottom of the Sea

1961 | Sciencefiction, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1961. Sciencefiction van Irwin Allen. Met o.a. Walter Pidgeon, Joan Fontaine, Robert Sterling, Barbara Eden en Michael Ansara.

Onderhoudende, kleurige nonsens over conflicten aan boord van een reusachtige atoomonderzeeër waarvan Pidgeon de dominerende kapitein is, die probeert te voorkomen dat de aarde in een stralingsgordel terechtkomt. Graaft niet direct diep, maar is beslist onderhoudend. Het werd later een tv-serie met wel liefst 110 afleveringen. Gedraaid in CinemaScope.

The Gambler Wore A Gun

1961 | Western

Verenigde Staten 1961. Western van Edward L. Cahn. Met o.a. Jim Davis, Mark Allen, Addison Richards, Merry Anders en Don Dorrell.

E[KA1]en van de zwart-wit-westerns die Cahn regisseerde en Robert Kent produceerde in de periode 1960/61 met [KA1]of Jim Davis [KA1]of James Brown in de hoofdrol. Het waren de laatste films die Cahn zou doen v[KA1]o[KA1]or zijn dood in 1963. Befaamd werd hij met LAW AND ORDER in 1932: dertig jaar western- geschiedenis. In deze door Owen Harris geschreven western naar een verhaal van L.L. Foreman is Jim Davis de eerlijke gokker, die een ranch koopt en dan ontdekt dat de saloon-eigenaar deze gebruikt om er gestolen vee heen te brengen. Floyd Crosby was de man achter de camera. Het is een herverfilming van THE LONE GUN met George Montgomery uit 1954. Hierin de voorlaatste rol (in 1962 de laatste in THE WILD WESTERNERS) van Joe McGuinn (1904- 1971), die sinds eind jaren dertig dozijnen schurkenrollen had gespeeld.

Walking Target

1960 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1960. Misdaad van Edward L. Cahn. Met o.a. Ronald Foster, Merry Anders, Joan Evans, Robert Christopher en Harp McGuire.

Als Nick Harbin (Foster) na vijf jaar wegens goed gedrag de gevangenis mag verlaten, houdt iedereen hem angstvallig in de gaten, want de buit van de overval is nooit gevonden. De politie, zijn hebzuchtige ex-vriendin Susan (Anders), de dubieuze detective Dave (Christopher) en de pers zitten hem op de hielen en hij is op die manier tot het doelwit uit de titel gemaakt. Nick die zich achter de tralies positief ontwikkeld heeft, wil eigenlijk niets anders dan een normaal leven als eerlijke burger. Bij de overval was zijn maat Sam doodgeschoten en Dave vindt dat zijn weduwe Gail (Evans) recht heeft op de helft van de buit. Als hij haar een bezoekje brengt, ziet hij ongekende mogelijkheden, bovendien voelt hij zich tot haar aangetrokken. De vraag is of men hem de gelegenheid wel wil bieden - de maatschappij is als het op geld aankomt, onvergeeflijk: halsmisdrijven verjaren na twintig jaar, maar schulden pas na dertig jaar. Vlot gemaakte, snel in het vergeetboek geraakte B-film van vakman Cahn. Adequate spelprestaties. Het scenario is van Stephen Kandel. Het camerawerk is van Maury Gertsman.

The Return of the Fly

1960 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1960. Horror van Edward L. Bernds. Met o.a. Vincent Price, Brett Halsey, David Frankham, John Sutton en Dan Seymour.

Geslaagd vervolg op THE FLY, waarin de zoon van de geleerde de experimenten van zijn vader voortzet, tegen zijn zin geholpen door oom Price en een vriend. De vriend wil de teleportatie- uitvinding te gelde maken, knoeit met de toestellen en verdwijnt met de plannen, de ander achterlatend met vliegekop, - arm en - been. Bernds schreef zelf het scenario, dat hij spannend omzette in film. Het enige dat van Price werd verwacht, was een onheilspellend blik in de zaal. We bevinden ons op bekend terrein, maar er werd gezorgd voor enkele verrassingen. De camera was in handen van Brydon Baker. Een derde deel werd in 1965 verwezenlijkt als THE CURSE OF THE FLY.

The Lost World

1960 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Familiefilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1960. Avonturenfilm van Irwin Allen. Met o.a. Michael Rennie, Jill St. John, Claude Rains, David Hedison en Fernando Lamas.

Deze adaptatie van Arthur Conan Doyles klassieke avonturenverhaal over de ontdekking van een verborgen prehistorisch rijk heeft niet de culturele waarde van de versie uit 1925 of de indrukwekkende effecten van Steven Spielbergs variant, maar is wel veruit het grappigst. Al is het maar vanwege de dino's - gewone hagedissen met opgeplakte hoorns - of de dialogen, die uit de eerste de beste soap geplukt lijken. De campwaarde lijkt intentioneel: regisseur Allen, 'the master of disaster', stond bekend om zijn slechte smaak en ontving in 1985 een ere-Razzie voor 'Worst Career Achievement'.

Vice Raid

1959 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1959. Misdaad van Edward L. Cahn. Met o.a. Mamie Van Doren, Richard Coogan, Brad Dexter, Barry Atwater en Carol Nugent.

Een brigadier van politie in New York wordt in de val gelokt door boeven en daarom later ontslagen. De dame die hiervoor verantwoordelijk was (Mamie) verandert echter van gedachten en helpt hem zijn baan terug te krijgen en de boeven achter de tralies te zetten. Een handige thriller, gestoeld op ware gebeurtenissen. Het scenario is van Charles Ellis. Het camerawerk is van Stanley Cortez.

The Big Circus

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Joseph M. Newman. Met o.a. Victor Mature, Red Buttons, Rhonda Fleming, Peter Lorre en Kathryn Grant.

Hank Whirling (Mature), eigenaar van een groot circus, zit krap bij kas. De bank wil hem wel geld lenen, maar dan op voorwaarde dat burgermannetje Randy Sherman (Buttons) met het circus mee mag om een oogje in het zeil te houden. En dat brengt weer ongemakken met zich mee, zoals de aanstelling van Helen Harrison (Fleming) als persagente. Intussen probeert een concurrent de boel te saboteren. Grootse circusfilm, maar niet zo groots als de zeven jaar oudere Moeder Aller Circusfilms: Cecil B. DeMille's The Greatest Show on Earth. Ondanks wagonladingen leuke acteurs een stuk zwakker dan het grote voorbeeld.

Pier 5, Havana

1959 | Film noir, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1959. Film noir van Edward L. Cahn. Met o.a. Cameron Mitchell, Allison Hayes, Eduardo Noriega, Micheal Granger en Logan Field.

Een man, Steve Daggett (Mitchell) arriveert in Havana vlak na de Cubaanse revolutie van Fidel Castro. Hij is uit gewetenswroeging op zoek naar een verdwenen vriend, Hank Miller (Field). Hij ontmoet zijn ex, Monica (Hayes), nu de vrouw van zijn vriend. Samen gaan ze op onderzoek. Spannend en onderhoudend. Het scenario is van James B. Gordon. Het camerawerk is van Maury Gertsman.

A Dog of Flanders

1959 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1959. Familiefilm van James B. Clark. Met o.a. David Ladd, Donald Crisp, Theodore Bikel, Max Croiset en Monique Ahrens.

Vlaanderen, eind negentiende eeuw. De kleine Ladd is melkleverancier. Zijn wagen wordt getrokken door de hond Patrasche. Het dier wordt door zijn eigenaar erg mishandeld en Ladd wordt thuis niet begrepen. De twee zoeken troost bij elkaar. De gefrustreerde jongen loopt van huis weg. De hond gaat op zoek naar hem. Ouderwetse sentimentele film, gebaseerd op de klassieke roman van Ouida, geschreven in 1872 en nog steeds een internationaal befaamd kinderboek. Ook al worden de bijrollen vertolkt door getalenteerde acteurs, het blijven Ladd en de hond die de film stelen. Hou je zakdoeken binnen handbereik. Ted Sherdeman bewerkte de roman, die op locatie in Vlaanderen opgenomen werd door Otto Heller. Reeds ten tijde van de stomme film werd een filmbewerking gemaakt en begin jaren 1990 stond een remake op stapel, maar het project ging niet door. Gefilmd in Cinemascope.

The Hunters

1958 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Dick Powell. Met o.a. Robert Mitchum, Robert Wagner, Richard Egan, Mai Britt en Lee Philips.

Tijdens de oorlog in Korea wordt majoor Mitchum ingedeeld in de eenheid van kolonel Egan, waarmee hij ook tijdens WO II al optrok. Na een ongeluk waarbij een piloot het leven verliest wordt nieuweling Wagner onachtzaamheid verweten. Ondertussen maakt Mitchum kennis met Britt, de vrouw van de aan vliegangst lijdende luitenant Philips. Ze beginnen een relatie. En dat terwijl het oorlog is, die duidelijk alleen dient om een aantal spectaculaire luchtgevechten te filmen. Het scenario van Wendell Mayes naar de roman van James Salter is een propagandistisch rommeltje van jewelste. De rollen worden echter vertolkt door een aantal topsterren en het geheel werd prachtig in beeld gebracht door Charles G. Clarke. Gefilmd in CinemaScope.

The Fly

1958 | Horror, Sciencefiction

Verenigde Staten 1958. Horror van Kurt Neumann. Met o.a. Al (David) Hedison, Patricia Owens, Vincent Price, Herbert Marshall en Kathleen Freeman.

Uitstekende SF-cult-klassieker, geïnspireerd op een verhaal van George Langelaan. Geleerde Hedison heeft een teleportatie-machine uitgevonden, waarmee hij voorwerpen kan atomiseren en verplaatsen door de ruimte. Wanneer hij het op zichzelf uitprobeert, is er ongemerkt een vlieg in de machine gevlogen, met als gevolg dat hij na terugkomst de kop en een arm van de vlieg heeft en vice versa. Een genrevernieuwend en nog steeds spannend scenario van James Clavell, met interessante bijrollen van Price als de broer en Marshall als ongelovige politie-inspecteur. De eindscène is huiveringwekkend. Uitstekende fotografie van Karl Struss. Gevolgd door twee sequels: THE RETURN OF THE FLY en THE CURSE OF THE FLY. Remake in 1986.

The Story of Mankind

1957 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Irwin Allen. Met o.a. Ronald Colman, Hedy Lamarr, Groucho Marx, Harpo Marx en Chico Marx.

Een ambitieus idee, met een belachelijk resultaat! Hendrik van Loons boek over de hoogtepunten van het menselijk bestaan wordt een reeks clichématige historische afleveringen, met een slechte rolbezetting en belabberde regie.

Stopover Tokyo

1957 | Thriller

Verenigde Staten 1957. Thriller van Richard L. Breen en Richard Breen. Met o.a. Robert Wagner, Joan Collins, Edmond O'Brien en Ken Scott.

Een houterig spionageverhaal losjes gebaseerd op de roman van John P. Marquand. Verfilmd in Japan wat aardige achtergronden oplevert, maar met een vlakke vertolking.

Monkey on My Back

1957 | Drama, Sportfilm, Biografie

Verenigde Staten 1957. Drama van André De Toth. Met o.a. Cameron Mitchell, Paul Richards, Dianne Foster, Jack Albertson en Kathy Garver.

Mitchell schittert als Barney Ross, oorlogsheld van Guadalcanal die na een malaria-aanval met morfine behandeld wordt. Hij komt terug als verslaafde en zijn zegenrijke bokscarri[KA1]ere dreigt spaak te lopen. Sterk scenario van Crane Wilbur (Anthony Veiller en Paul Dudley) houdt zich aan de juiste feiten en de strijd van de bokser tegen de drugs wordt door regisseur De Toth aangrijpend geportretteerd. Een felle aanklacht tegen het achteloze gebruik van verslavende pijnstillers door het leger, waarna de patiënt zonder verdere begeleiding weer de burgermaatschappij wordt ingeslingerd. Het camerawerk is van Maury Gertsman.

Five Steps to Danger

1956 | Mysterie

Verenigde Staten 1956. Mysterie van Henry S. Kesler. Met o.a. Ruth Roman, Sterling Hayden, Werner Klemperer, Richard Gaines en Karl Lindt.

Roman komt, na de dood van haar geleerde broer, in het bezit van geheime informatie. Om van een zenuwinzinking te herstellen, gaat ze op vakantie. Ze ontmoet Hayden die haar helpt te ontsnappen aan communistische agenten die haar op de hielen zitten. Een routine actiefilm, niet vervelend, maar snel vergeten. Hayden en Roman zijn goed op elkaar ingespeeld. Het scenario van regisseur Kesler, gebaseerd op een roman van Donald Hamilton, bevat heel wat suspense, die gezien het einde van de 'koude oorlog' nogal verouderd aandoet. Klemperer is een aanvaardbare slechterik. Voor de fotografie stond Kenneth Peach in.

The Marauders

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Gerald Mayer. Met o.a. Dan Duryea, Jeff Richards, Keenan Wynn, Jarma Lewis en John Hudson.

In deze doorsnee-western bouwt Richards in zijn eentje een kleine ranch, tot groot ongenoegen van de machtige rancher Shannon die hem van zijn land wil verdrijven. Hij vindt daarbij de dood. Duryea neemt zijn werk over en speelt de krankzinnige moordenaar, maar de wilskracht van Richards, geholpen door Lewis, Anderson en zoon Kasday blijkt ijzersterk te zijn. Jack Leonard en Earl Fenton bewerkten de roman van Alan Marcus, maar in het scenario zaten nog een aantal onlogische dingen. Camerawerk van Harold J. Marzorati.

Texas Lady

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Tim Whelan. Met o.a. Claudette Colbert, Barry Sullivan, Gregory Walcott, James Bell en Horace McMahon.

De laatste film van Whelan (1893-1957) is een mislukking. Dat is de schuld van scenarist Horace McCoy die een matig verhaaltje op tafel legde. Colbert erft een krantenbedrijfje in het Wilde Westen, in een stadje waar een paar machtige ranchers de dienst uitmaken. De gokker Sullivan dingt naar haar hand maar is niet de enige. Praktisch geen actie; wel aardig spel, maar dat boeit niet met zo'n verhaal. Ray Rennahan deed de cameratechniek voor producent Nat Holt.

Rage at Dawn

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Tim Whelan. Met o.a. Randolph Scott, Forrest Tucker, Mala Powers, J.Carrol Naish en Edgar Buchanan.

Een geheim agent, Scott, komt in actie tegen de Reno-broers (Tucker, Naish en Healey). Hij weet hen gevangen te nemen, maar de mannen worden dan gelyncht door een menigte. Het verhaal van Frank Gruber werd door Horace McCoy bewerkt. Hij hield zich redelijk aan de historische feiten. Ray Rennahan deed het camerawerk voor producent Nat Holt.

Down Three Dark Streets

1954 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1954. Mysterie van Arnold Laven. Met o.a. Broderick Crawford, Ruth Roman, Martha Hyer, Marisa Pavan en Casey Adams.

Een FBI-agent wordt tijdens een opdracht neergeschoten. Zijn vriend Crawford zweert hem te zullen wreken en onderzoekt de drie zaken waarmee hij bezig was. Episodische detectivefilm, waarin niet [KA1]e[KA1]en maar drie misdaden worden opgelost. Het is een typische B-gangsterproductie uit de jaren 1950, met veel actie, weinig geweld en een portie goede (ont)spanning. Voor de liefde is eveneens wat ruimte gelaten. Goed spel in alle belangrijke rollen. Het onderhoudende scenario werd geschreven door The Gordons en Bernard C. Schoenfeld, naar het (op ware gebeurtenissen gebaseerde) boek Case File FBI van The Gordons. Vakkundige fotografie van Joseph Biroc.

Raiders of the Seven Seas

1953 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1953. Avonturenfilm van Sidney Salkow. Met o.a. John Payne, Donna Reed, Gerald Mohr en Lon Chaney jr.

Piraat Barbarossa die in dienst was van de Sultan van Marokko, gaat er met een schip vandoor. Als hij met zijn trouwe bemanning een eilandje inneemt, redt hij een gravin van een huwelijk met een moordenaar en wordt tenslotte verliefd. De gravin gaat er echter vandoor met zijn geld, zodat hij zich bedrogen en tekort gedaan voelt.

Arrowhead

1953 | Western

Verenigde Staten 1953. Western van Charles Marquis Warren. Met o.a. Charlton Heston, Jack Palance, Katy Jurado, Brian Keith en Milburn Stone.

Apachen willen liever oorlog dan vrede en blanken vinden: 'een goede Indiaan is een dode Indiaan'. Hierdoor ontstaan veel schermutselingen: de cavalerie loopt in een hinderlaag en een kolonel wordt gedood. Heston en Palance spannen zich in. Gesitueerd in 1886. Scenario van de regisseur.

The Savage

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van George Marshall. Met o.a. Charlton Heston, Susan Morrow, Peter Hanson, Joan Taylor en Ted de Corsia.

Heston is oprecht en vol dadendrang als de blanke die door indianen werd opgevoed en gedwongen wordt een keus te maken bij het uitbreken van onenigheden.

The Denver and Rio Grande

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Byron Haskin. Met o.a. Edmond O'Brien, Sterling Hayden, Dean Jagger, Laura Elliott en Lyle Bettger.

De titel van de film is de naam van een spoorwegmaatschappij die onder leiding van O'Brien met de aanleg van een spoorweg door de Rocky Mountains bezig is. Hayden is de leider van een concurrerende maatschappij en geen middel wordt onbenut gelaten om de tegenpartij dwars te zitten. De lonen worden gestolen, er wordt sabotage gepleegd enz. De climax is de botsing van twee locomotieven. Ondanks enkele aardige momenten blijft het een middelmatige western door Frank Gruber geschreven en Nat Holt geproduceerd met Ray Rennehan als cameraman.

Kansas City Confidential

1952 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Phil Karlson. Met o.a. John Payne, Coleen Gray, Preston Foster, Neville Brand en Jack Elam.

Door puur toeval wordt ex-bajesklant Payne aangezien voor de overvaller van een geldtransport. Bij gebrek aan bewijs wordt hij vrijgelaten, en hij besluit zelf de daders op te sporen. Hij ontdekt dat de buit zal worden verdeeld in een klein Mexicaans vissersdorpje en wil erbij zijn. Uitstekende gangsterfilm naar een scenario van George Bruce en Harry Essex. Van Cleef, Brand en Elam zijn de geschikte handlangers van gangsterbaas Foster. De spanning wordt efficiënt opgevoerd door het feit dat de gemaskerde bendeleden elkaar niet kennen. Constrastrijke zwart- wit-fotografie van George E. Diskant.

Hurricane Smith

1952 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1952. Avonturenfilm van Jerry Hopper. Met o.a. Yvonne De Carlo, John Ireland, James Craig, Forrest Tucker en Richard Arlen.

Ireland (All the king's men) speelt de titelheld in deze piraat-achtige film. Met zijn maten kaapt Hurricane op een eilandje een slavenschip en vaart ermee naar Australië. Hier hoopt hij de middelen te vinden om op zoek te gaan naar een begraven schat. Een paar wetenschappers en een mooie dochter die op expeditie willen, lijken uit de hemel gevallen. Hurricane en z'n makkers schrijven zich in bij de expeditie, maar dubbelspel en oplichterij bemoeilijken een vlotte buitscore. Deze film is zeker charmant, de overduidelijke studio-opnames dragen daar zelfs aan bij, maar al die onderlinge intriges werken op de zenuwen. (IdH/VPRO Gids)

Warpath

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Byron Haskin. Met o.a. Edmond O'Brien, Dean Jagger, Forrest Tucker, Harry Carey jr en Polly Bergen.

O`Brien zit achter drie bankrovers aan die bij hun misdaad zijn verloofde hebben gedood. De eerste is Heydt, en voor de man de laatste adem uitblaast deelt hij mee dat een ander bij het 7e cavalerie-regiment van Generaal Custer (Millican) dient. O'Brien neemt dienst en ontmaskert sergeant Tucker. Die waarschuwt de derde, Jagger, met O'Brien op zijn hielen. Dan worden ze alle drie door de Indianen gevangen genomen, en volgt de climax. Spanning en actie genoeg; een onderhoudende film. Frank Gruber schreef het script en Ray Rennahan nam de kleurige plaatjes voor producent Nat Holt op.

The Great Missouri Raid

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Gordon Douglas. Met o.a. Wendell Corey, Macdonald Carey, Ward Bond, Ellen Drew en Bruce Bennett.

Het einde van de Burgeroorlog is aangebroken: er wordt algemene amnestie afgekondigd, en ook Frank (Corey) en Jesse (Carey) James willen amnestie. Bond, een majoor van de Noordelijken, met haat vervuld jegens de Zuidelijken, overvalt hun kamp. Ze verdedigen zich en zijn daarmee opnieuw bandiet. Ze sluiten zich aan bij de Younger broers Cole (Bennett) en Jim (Williams). Dan vindt een aanslag op hun moeder plaats, die daarbij een arm verliest. Ze nemen wraak. Als ze besluiten in Europa rustig te gaan leven, wordt Jesse door Bob Ford in de rug geschoten. Frank Gruber schreef het geletterde scenario en Ray Rennehan verrichtte fraai camerawerk - het enige dat niet klopte waren de acteurs Corey en Carey, die bij het westernpubliek niet goed overkwamen.

Silver City

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Byron Haskin. Met o.a. Edmond O'Brien, Yvonne De Carlo, Barry Fitzgerald, Richard Arlen en Gladys George.

O`Brien is een mijnexpert die niet meer aan de bak komt. Daar zorgt Arlen voor. Maar alles verandert (in het scenario van Frank Gruber dat hij schreef naar het verhaal High Vermilion van Luke Short) als De Carlo en haar vader Buchanan in de problemen komen. Fitzgerald, de boef, wil hun mijn in handen krijgen. Naast de nodige actiescènes is er teveel romantiek, en dat is iets dat westernfans niet op prijs stellen. Ray Rennahan deed het camerawerk voor producent Nat Holt.

Santa Fe

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Irving Pichel. Met o.a. Randolph Scott, Janis Carter, Jerome Courtland, Peter Thompson en John Archer.

In deze goede western trekken Scott en zijn drie broers (Courtland, Thompson en Archer), nadat het Zuiden is verslagen, in 1865 naar het westen. Hun wegen scheiden zich als Scott in dienst gaat bij een spoorwegmaatschappij. De andere drie komen in de bende van Roberts terecht en vallen de spoorweg juist aan. Scott gaat achter zijn broers aan, en stelt vast dat Roberts en Mahoney hem reeds voor zijn geweest. Dan gaat hij achter de moordenaars van zijn broers aan. Actie genoeg in het door Kenneth Gamet geschreven scenario (naar de roman van James Marshall en een verhaal van Louis Stevens). Charles Lawton Jr. deed goed werk als cameraman voor producenten Harry Joe Brown en Scott.

Hot Lead

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Stuart Gilmore. Met o.a. Tim Holt, Richard Martin, Joan Dixon, Ross Elliott en John Dehner.

In deze goede Holt-western gaan Tim en zijn partner op zoek naar een moordenaar. Elliott, een van de bandieten, zou later de sheriff spelen in de tv-serie THE VIRGINIAN.

Fort Defiance

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van John Rawlins. Met o.a. Dane Clark, Ben Johnson, Peter Graves, Tracey Roberts en George Cleveland.

Actie en sentiment volop in deze goede western, door Louis Lantz geschreven. Johnson zoekt wraak op Clark, de man die zijn compagnie in de steek liet in de Burgeroorlog, waardoor de hele compagnie uitgeroeid werd. Op zijn zoektocht vindt hij Clarks jongere, blinde broer, Graves. Als blijkt dat deze door een onbekende wordt bedreigd neemt Johnson de jonge man mee de bergen in, waar de Navaho's echter het oorlogspad op zijn. Daar komt Clark bij het gezelschap maar er wordt een wapenstilstand gesloten tot het Indianengebied achter hen ligt. Goed spel van de hoofdrolspelers, goede regie en fijn camerawerk van Stanley Cortez.

Best of the Badmen

1951 | Western, Drama

Verenigde Staten 1951. Western van William D. Russell. Met o.a. Robert Ryan, Claire Trevor, Robert Preston, Jack Buetel en Walter Brennan.

Na de Amerikaanse burgeroorlog zoekt een officier bescherming bij een bende, waar de legendarische James and Younger broers toe behoren.

The Tougher They Come

1950 | Actiefilm, Misdaad

Verenigde Staten 1950. Actiefilm van Ray Nazarro. Met o.a. Wayne Morris, Preston Foster, William Bishop en Kay Buckley.

Een ordinair werkje over hufters die een kamp van houthakkers overvallen. Het scenario is van George Bricker. Het camerawerk is van Philip Tannura. Mono.

The Cariboo Trail

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Edwin L. Marin en Gerald Thomas. Met o.a. Randolph Scott, George 'Gabby' Hayes, Bill Williams, Karin Booth en Douglas Kennedy.

Dit is een goed gemaakte western met uitstekend camerawerk van Fred Jackman Jr. Jory is hier de bandiet, die probeert in Brits Columbia, Canada, rond 1890, de omgeving naar zijn hand te zetten. Ook Scott moet daaraan geloven, tot hij de brui geeft aan het goud zoeken om rancher te worden. In de kleinere rollen zien we de opkomende Robertson, die een paar jaar later zelf een westernster zou worden en Jim Davis, die in die tijd nog B-rollen speelde.

Tarzan and the Slave Girl

1950 | Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Actiefilm van Lee Sholem. Met o.a. Lex Barker, Vanessa Brown, Robert Alda, Hurd Hatfield en Arthur Shields.

Een stam van leeuwenaanbidders ontvoert Jan (Brown), waardoor Tarzan een gemakkelijke prooi wordt voor Darcel als verlokkelijke halfbloed. Goedkope kitsch. Zie ook: 'Tarzan'-serie.

Bunco Squad

1950 | Mysterie, Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Mysterie van Herbert Leeds en Norman Taurog. Met o.a. Robert Sterling, Ricardo Cortez, Joan Dixon en Elizabeth Risdon.

Det. Sgt. Steve Johnson (Sterling) onderzoekt of koffiedikkijker Anthony Wells (Cortez), de bejaarde, steenrijke weduwe Jessica Royce (Risdon) heeft opgelicht voor twee miljoen dollar, nadat hij haar vertrouwen had gewonnen. Een fortuin voor de tijd, waarin de gebeurtenissen zich afspelen. Korte, realistische en commerci[KA3]ele misdaadfilm met een rap tempo en actie in de vorm van vuistgevechten en auto-achtervolgingen. Het scenario van George E. Callahan en regisseur Leeds is gedeeltelijk gebaseerd op CRIME RING (1938) van Leslie Goodwins, wiens waarzeggersrolprent ook door RKO werd uitgebracht. Voorlaatste film van regisseur Leeds, die in werkelijkheid Herbert I. Levy heette, een competente maker van low budget B- films. Leeds overleed in het jaar dat deze film uitkwam. Het camerwerk is van Henry Freulich. Mono, RCA Sound System.

Armored Car Robbery

1950 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1950. Misdaad van Richard Fleischer. Met o.a. Charles McGraw, Adele Jergens, William Talman, Douglas Fawley en Steve Brodie.

Gangsters overvallen een bij klaarlichte dag een geldtransport. De zaak loopt uit de hand en een politieagent wordt door een van hen doodgeschoten. De partner van de overleden smeris rust niet eerder voordat hij alle leden van Talman's bende te grazen heeft genomen. Onopvallende genrefilm met dito spel en regie. Het scenario is van Earl Felton en Gerald Drayson Adams.

The Clay Pigeon

1949 | Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1949. Film noir van Richard Fleischer. Met o.a. Bill Williams, Barbara Hale, Richard Quine, Richard Loo en Frank Fenton.

Zeeman Williams ontwaakt met geheugenverlies uit een coma en ontdekt dat hij wordt verdacht van collaboratie met een sadistische Japanse cipier. Ondanks het script van Carl Foreman (gedeeltelijk gebaseerd op ware gebeurtenissen) niet zo goed als andere door Fleischer geregisseerde film noirs van RKO.

The Big Cat

1949 | Western, Drama

Verenigde Staten 1949. Western van Phil Karlson. Met o.a. Preston Foster, Lon McCallister, Forrest Tucker, Skip Homeier en Sara Haden.

Het leven van twee families komt in gevaar, wanneer een bergkat de omgeving onveilig maakt. De twee familiehoofden zetten hun onderlinge meningsverschillen opzij om het dier te vangen. Dit blijkt echter allesbehalve eenvoudig te zijn. De stadse neef van één van de mannen voegt zich bij het gezelschap, maar kan zich maar met moeite staande houden tussen deze ruwe mannen.

Variety Time

1948 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1948. Komedie van Hal Yates. Met o.a. Jack Paar, Edgar Kennedy, Leon Errol, Frankie Carle en Pat Rooney.

Paar is de ceremoniemeester in wat de producenten `vaudeville-comes-to-the-screen` noemden. Het is echter oude wijn in - inmiddels - oude zakken. Twee niet eens leuke sketches (eentje met Edgar Kennedy, de andere met Leon Errol) zijn aangevuld met lukraak gekozen muzikale fragmenten uit vroegere RKO-films als RIVERBOAT RHYTHM (1946) van Leslie Goodwins, SHOW BUSINESS (1944) van Edwin L. Martin, SEVEN DAYS` LEAVE (1942) van Tim Whelan en PAN-AMERICANA (1945) van John H. Auer. Daarbij zijn nog enkele korte zwijgende films als THE TWO PATHS (1911) van D.W. Griffith en THE FUGITIVE (1910), ook van Griffith, met William S. Hart als Texas Tex gevoegd, een modeshow uit het PATH[KA1]E NEWS van 1922 en een flauw Frans/Engels duet tussen Paar en Conried (als Rudy La Paix). Daarmee is het uurtje ongenietbare, sterk verouderde onzin compleet. Teksten voor Paar werden geschreven door Leo Solomon en Joseph Quinlan, de sketch uit I`LL BUILD IT MYSELF (1946) van Yates met Kennedy is van Yates en HIRED HUSBAND (1947), ook van Yates, met Leon Errol van Hal Law. Producent George Bilson was verantwoordelijk voor het hele concept, terwijl Yates de leiding had over de originele gedeeltes. De originele muziek is van C. Bakaleinikoff, Sammy Timberg en Roy Webb, terwijl de muziek uit de voorraad van Leigh Harline en Paul Sawtell is, hoewel ze geen van allen op de aftiteling staan vermeld. Uitsluitend geschikt voor fans, die zeer diep in het genre zijn geïnteresseerd. Mono, RCA Sound System.

River Lady

1948 | Komedie, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1948. Komedie van George Sherman. Met o.a. Yvonne De Carlo, Dan Duryea, Rod Cameron, Helena Carter en John McIntire.

Typische De Carlo-productie over een vrouwelijke Mississippireder die tracht haar man te kopen als ze zijn liefde niet kan winnen. Kleurrijk en leeg. Scenario van D.D. Beauchamp William Bowers naar de roman van Houston Branch en Frank Waters. Camerawerk van Irving Glassberg.

Return of the Bad Men

1948 | Western

Verenigde Staten 1948. Western van Ray Enright. Met o.a. Robert Ryan, Randolph Scott, Anne Jeffreys, George 'Gabby' Hayes en Jaqueline White.

Vervolg op kaskraker Badman's Territory uit 1947. Wederom bevolkt met de beruchtste outlaws van de nauwelijks Verenigde Staten. Oa de Sundance Kid (Ryan), de Daltons, de Youngers en Billy the Kid maken amok in de woestenij van de Oklahoma Territory. Sterke arm marshall Gutrie (Scott) krijgt het aan de stok met allemaal terwijl hij bandit queen Cheyenne (Jeffreys) op het rechte pad probeert te krijgen. Niet historisch verantwoord maar wel erg leuk. In 1951 gevolgd door Best of the Badmen, waarin ook Robert Ryan weer aantreedt.

T-Men

1947 | Drama, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1947. Drama van Anthony Mann. Met o.a. Dennis O'Keefe, June Lockhart, Alfred Ryder, Charles McGraw en Wallace Ford.

Een verhaal in semidocumentaire stijl over belastinginspecteurs die in een valsemuntersbende infiltreren. Erg opwindend. Regisseur en cameraman John Alton slaagden volledig in het toepassen van een ongebruikelijke, effectieve belichting en compositie. Een film van grote klasse.

Desperate

1947 | Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1947. Thriller van Anthony Mann. Met o.a. Steve Brodie, Audrey Long, Raymond Burr, Douglas Fowley en William Challee.

Een eerlijke vrachtwagenchauffeur valt in de handen van afpersers en wordt gedwongen met zijn vrouw te vluchten. Goed gemaakte, kleine film noir, hoewel niet zo goed als regisseur Manns latere werk. Wordt ook vertoond op de tv in een ingekleurde versie.

Born to Kill

1947 | Misdaad, Film noir

Verenigde Staten 1947. Misdaad van Robert Wise. Met o.a. Claire Trevor, Lawrence Tierney, Walter Slezak, Philip Terry en Elisha Cook jr.

Een gescheiden vrouw ontmoet een moordenaar en wordt verliefd op hem. De verhouding neemt verontrustende vormen aan wanneer de zus van de vrouw erbij betrokken raakt.

San Quentin

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van Gordon Douglas. Met o.a. Lawrence Tierney, Barton MacLane, Marian Carr, Harry Shannon en Carol Forman.

Ex-gevangene Tierney heeft tijdens de oorlog bewezen dat hij een nieuwe kans in het leven waard is en wordt in vrijheid gesteld. Hij heeft echter ooit een ontsnappingspoging verijdeld van MacLane die gezworen heeft wraak op hem te nemen. Bij een nieuwe poging komt MacLane wel op vrije voeten en Tierney, die weet dat een confrontatie onvermijdelijk is, gaat achter hem aan. Goed gestructureerd misdaad-melodrama dat de toeschouwer zal boeien. De acteurs, onder wie Burr in zijn filmdebuut, leveren goede prestaties. Het scenario van Lawrence Kimble, Arthur A. Ross en Howard J. Green is zonder overbodige franjes. Fraai in beeld gebracht door Frank Redman.

The House of Fear

1945 | Misdaad, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1945. Misdaad van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Dennis Hoey, Aubrey Mather en Paul Cavanagh.

De leden van een herenclub die bijeenkomen in een Schots landhuis hebben allemaal een levensverzekering die het laatst overlevende clublid begunstigt. Als er twee leden vlak na elkaar overlijden worden Sherlock Holmes en Dr. Watson te hulp geroepen. Vrije maar ingenieuze bewerking van The Five Orange Pips van Arthur Conan Doyle.

The Scarlet Claw

1944 | Mysterie, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Gerald Hamer, Arthur Hohl en Miles Mander.

Als het lijk van Lady Penrose wordt aangetroffen in het stadje La Morte Rouge, leidt het onderzoek van Sherlock Holmes naar een mysterieuze wraakactie. Lady Penrose, eigenlijk de sinds jaren vermiste toneelspeelster Lilian Gentry, werd gevolgd door een doodgewaande oud-collega die haar wilde vermoorden. Holmes probeert hem in de val te lokken.

The Pearl of Death

1944 | Mysterie, Avonturenfilm, Thriller

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Roy William Neill. Met o.a. Basil Rathbone, Nigel Bruce, Evelyn Ankers, Miles Mander en Rondo Hatton.

In deze puike film gaat Sherlock Holmes op zoek naar zes borstbeelden van Napoleon, waarvan er één de Borgia-parel bevat. Voordat de eigenaren van die borstbeelden allemaal door 'The Creeper' van kant worden gemaakt, moet hij het juiste zien te vinden. Dit spannende verhaal bracht Universal op het idee om Hatton in diverse andere 'Creeper'-films te laten spelen.

Secret Command

1944 |

Verenigde Staten 1944. A. Edward Sutherland. Met o.a. Pat O'Brien, Carole Landis, Chester Morris, Ruth Warrick en Wallace Ford.

Rondborstige O'Brien probeert gedurende WO II de oorzaak van sabotage op een Californische scheepwerf te ontdekken. Een goede spionagefilm met veel vaart. O'Brien was tevens producent van deze film.

Mr. Winkle Goes to War

1944 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Alfred E. Green. Met o.a. Edward G. Robinson, Ruth Warwick, Ted Donaldson, Bob Haymes en Richard Lane.

In 1942 worden mannen tot aan de leeftijd van 45 nog voor de militaire dienst opgeroepen. Zo ook Mijnheer Winkle die al 44 is en tot zijn eigen verbazing medisch wordt goedgekeurd. Dat niet alleen, maar in de South-Pacific wordt hij ook nog eens oorlogsheld door zijn inzet bij de gevechten. Robinson is echter niet geheel en al op zijn plaats in deze rol.

Bandit Ranger

1942 | Western

Verenigde Staten 1942. Western van Lesley Selander. Met o.a. Tim Holt, Cliff Edwards, Joan Barclay, Kenneth Harlan en LeRoy Mason.

Tim Holt speelt een Texas Ranger die het opneemt tegen veedieven. Het was de eerste van zes westerns met Cliff 'Ukelele Ike' Edwards, die voor de komische noot moest zorgen als opvolger van Lee 'Lasses' White.

The Gay Falcon

1941 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Wendy Barrie, Allen Jenkins, Anne Hunter en Gladys Cooper.

In zijn eerste filmavontuur wordt Falcon (Sanders) gevraagd om een beroemde diamant te bewaken, die gedragen wordt door een belangrijke gast op een receptie. De eigenaar van het sieraad wordt vermoord en Falcons chauffeur is verdachte nr. 1. Maar de speurneus ontdekt een netwerk van juwelendieven, gespecialiseerd in het oplichten van verzekeringsmaatschappijen. Een onschuldige, leuke detective-story. Verhaal en personage werden bedacht door Michael Arlen. De nieuwe held is een mengeling van Philo Vance, The Saint en Don Juan. Leslie Charteris daagde RKO trouwens voor de rechter omdat hij van oordeel was dat de Falcon teveel gelijkenis vertoonde met The Saint (ook door Sanders gespeeld in een filmserie). Hij kreeg geen gelijk. Scenario is van Lynn Root en Frank Fenton. De camera was in handen van Nicholas Musuraca. Vervolg: A DATE WITH THE FALCON. Zie ook: 'The Falcon'-serie.

Robbers of the Range

1941 | Western

Verenigde Staten 1941. Western van Edward Killy. Met o.a. Tim Holt, Virginia Vale, Ray Whitley, Emmett Lynn en LeRoy Mason.

Een uitstekende Holt-western waarin de held het moet opnemen tegen een bende landdieven die zoveel mogelijk gebied in handen willen krijgen in afwachting van de aanleg van een spoorlijn. Het thema is niet origineel maar de film is één van de betere Holt-westerns. Holt zelf had na een paar films een zeer behoorlijke populariteit weten op te bouwen en hij had een goed produktieteam om zich heen. Met name cameramannen Harry Wild en J. Roy Hunt blonken uit. Paul Sawtell was verantwoordelijk voor de muziek.

A Date With the Falcon

1941 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Wendy Barrie, James Gleason, Allen Jenkins en Mona Maris.

Op het ogenblik dat Falcon (Sanders) zijn ja-woord zal geven, komt het bericht dat de briljante geleerde Craig, die een formule ontdekte om synthetische diamanten te maken, is ontvoerd. Hij onderzoekt de zaak. Vlotte tweede aflevering in deze serie zit vol humoristische dialogen, gekoppeld aan de typisch Britse mentaliteit van Sanders. Hij wordt schitterend van repliek gediend door Gleason als politie-inspecteur O'Hara. Michael Arlen schreef het verhaal, dat voor de film bewerkt werd door Lynn Root en Frank Fenton. Achter de camera stond Robert De Grasse. Vervolg: THE FALCON TAKES OVER. Zie ook: 'The Falcon'-serie.

Red Ryder-serie

1940 | Western, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1940. Western van

Fred Harmon kon niet vermoed hebben, toen hij zijn stripserie begon te tekenen, dat zijn figuren nog eens echte idolen zouden worden bij een miljoenenpubliek. De strip was zeker populair en wereldbekend. In ons land werd de strip gepubliceerd in het weekblad [KL]Robbedoes[KLE]. Uitgeverij Dupuis bracht in het Nederlands zeven albums op de markt. Aan het eind van de jaren 1930 was het echter zeer `in` om populaire strips om te zetten in serials, een film in afleveringen, dus. Strips als [KL]Flash Gordon[KLE] en [KL]Buck Rogers[KLE] werden als serial zeer populair. Republic zag het met Red Ryder wel zitten. In 1940 produceerde de studio de serial `The Adventures of Red Ryder` in twaalf hoofdstukken. Schrijvers waren William Witney en John English. Voor de rol van Red Ryder werd acteur Donald Barry gekozen, die aanvankelijk tegenstribbelde maar achteraf zijn naam met de serial wist te vestigen. De jonge Tommy Cook was `Little Beaver`, de trouwe Indiaanse kameraad van Red Ryder. Barry zou daarna altijd als Don `Red` Barry op de titelrol staan, tot hij in 1980, bijna 68 jaar oud, zelfmoord pleegde. Republic was ervan overtuigd met de stripfiguur goede zaken te kunnen doen en startte daarom in 1944 met een gewone serie westernfilms. Voor de titelrol werd Bill Elliott aangezocht die het jaar daarvoor van Columbia was overgestapt naar Republic. Elliott was de opvolger van William S. Hart wat speelstijl betrof, en was dus bepaald niet de Red Ryder uit de strip. Maar daar interesseerden de fans zich niet voor. De films - de eerste was TUCSON RAIDERS van Spencer Gordon Bennet- werden zeer populair en Elliott speelde in niet minder dan zestien Red Ryder westerns met Bobby Blake als Little Beaver en Alice Fleming als `The Duchess`. Blake zou later als Robert Blake een volwassen carri[KA2]ere opbouwen, zowel in films (TELL THEM WILLIE BOY IS HERE uit 1969 van Abraham Polonsky) als op tv (de serie [KL]Baretta[KLE] als Det. Tony Baretta). In 1946 wilde Elliott wel eens wat anders. Republic gaf hem een hoofdrol in een andere serie westerns. Maar de studio wilde doorgaan met de Red Ryder-reeks. Allan Lane werd Elliotts opvolger met STAGECOACH TO DENVER (1946) van R.G. Springsteen. Lane had in vele films gespeeld sinds het eind van de jaren 1930. Hij speelde de hoofdrollen in diverse western-serials en had zojuist zes westerns voor Republic gemaakt. Hij was de perfecte opvolger. Veel meer dan Elliott was Lane de echte Red Ryder. De kwaliteit van de films bleef ook met Lane op hoog niveau. Blake bleef Little Beaver en Martha Wentworth werd The Duchess. Sidney Picker bleef de producer en dat zal zeker voor het handhaven van de kwaliteit belangrijk geweest zijn. Na zeven afleveringen ging Lane over naar een andere, zeer goede westernserie die tot 1953 zou duren. Hij werd bekend als `Rock` Lane. In 1949 werden nog vier Red Ryder-films gemaakt, ditmaal bij Eagle Lion met Lewis Collins als regisseur en Jerry Thomas als producer. Jim Bannon werd Red Ryder met zijn 61ste filmrol in RIDE, RYDER, RIDE! (1949) van Lewis D. Collins, maar hij lag de westernfans niet en na een viertal films in datzelfde jaar werd hij uit het zadel gewipt als Red Ryder. Don Kay 'Little Brown Jug' Reynolds werd Little Beaver. Hij was geen onaardige opvolger voor Bobby Blake maar had in de meeste van de vier niets te doen. De serie stierf roemloos in 1950. Op de Amerikaanse radio was de serie eveneens als hoorspel te horen, en de tv ontfermde zich in 1956 over de stripfiguur. Er werd een 25 minuten durende pilot- film gemaakt met Allan Lane in de titelrol en Louis Lettieri als Little Beaver. De pilot sloeg niet aan en een serie kwam er niet uit voort. Maar Red Ryder zal voor de westernfans altijd een begrip blijven.