Eberhard Itzenplitz: regie.
Er zijn 19 films gevonden.

Dr. Vogt - Afrika vergessen...

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Sven-Eric Bechtolf, Lena Stolze, Charlotte Schwab, Frank Muth en Peter Roggisch.

Gabriellas Rache

1995 | Komedie, Actiefilm

Duitsland 1995. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Heidelinde Weis, Horst Naumann, Manfred Zapatka, Lambert Hamel en Gert Burkard.

Gabriella Schoenwitz (Weis) is getrouwd met haar droomprins. Haar goed geordende wereldje stort in als haar man tijdens een zakelijk dispuut met zijn drie compagnons aan een hartaanval overlijdt. Met de nodig elan besluit zij de vroegtijdige dood van haar echtgenoot te wreken door het euvele trio te ru[KA3]ineren. Hierbij wordt zij geholpen door klungelende detective Leon Vestner (Striebeck). Het is maar net wat je onder leuk verstaat hoewel de film niet slecht is vertolkt. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Ein unvergeßliches Wochenende... auf Capri

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Anke Sevenich, Judy Winter, Robert Giggenbach en Riccardo De Torrebruna.

Semi-arts Beate Uhlmann (Sevenich) verliest haar moeder. Zij heeft haar vader nooit gekend. Ze is uit haar evenwicht geslagen en een tikkeltje verbitterd. Ze gaat in op een aanbod om een doodzieke rijkaard op het eiland Capri voor de kust van Napels te verplegen, want de proeftijd van een weekend moet ze kunnen uithouden. Op de veerboot leert ze Markus Ganzer (Giggenbach) kennen, een architect die een vakantiehuis wil kopen en daarbij geholpen wordt door de uitgekookte Angelo Leone (De Torrebruna). De zieke is Knuth Garden (Wussow), een coryfee van het witte doek die, bijgestaan door zijn huishoudster Natascha (Winter), een teruggetrokken leven leidt. Hij blijkt echter kerngezond te zijn en aan zijn come-back te werken. Knuth zegt tegen Beate dat hij haar vader is. Ze raakt daarvan zo in de war dat ze in de armen van Markus vlucht, die haar meesleept in een avontuur. Ondertussen heeft Knuth zijn dochter werkelijk nodig. Aardig vertier als men niet let op talloze onlogische of slordig uitgewerkte details in het scenario van Johannes Dräxel, Remy Eyssen en Joachim Masannek. Het camerawerk van Ingo Hamer en Jokus Scherz is niet wars van mooie toeristische plaatjes, hetgeen overigens volledig de bedoeling was. Duitse omroep ZDF en Oostenrijkse omroep ORF investeerden nogal wat geld in dit idee en produceerden verder nog enkele afleveringen.

Ein unvergessliches Wochenende... auf Capri

1993 |

Duitsland 1993. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Judy Winter, Anke Sevenich en Klausjürgen Wussow.

Semi-arts Beate Uhlmann (Sevenich) verliest haar moeder. Zij heeft haar vader nooit gekend. Ze is uit haar evenwicht geslagen en een tikkeltje verbitterd. Ze gaat in op een aanbod om een doodzieke rijkaard op het eiland Capri voor de kust van Napels te verplegen, want de proeftijd van een weekend moet ze kunnen uithouden. Op de veerboot leert ze Markus Ganzer (Giggenbach) kennen, een architect die een vakantiehuis wil kopen en daarbij geholpen wordt door de uitgekookte Angelo Leone (De Torrebruna). De zieke is Knuth Garden (Wussow), een coryfee van het witte doek die, bijgestaan door zijn huishoudster Natascha (Winter), een teruggetrokken leven leidt. Hij blijkt echter kerngezond te zijn en aan zijn come-back te werken. Knuth zegt tegen Beate dat hij haar vader is. Ze raakt daarvan zo in de war dat ze in de armen van Markus vlucht, die haar meesleept in een avontuur. Ondertussen heeft Knuth zijn dochter werkelijk nodig. Aardig vertier als men niet let op talloze onlogische of slordig uitgewerkte details in het scenario van Johannes Dräxel, Remy Eyssen en Joachim Masannek. Het camerawerk van Ingo Hamer en Jokus Scherz is niet wars van mooie toeristische plaatjes, hetgeen overigens volledig de bedoeling was. Duitse omroep ZDF en Oostenrijkse omroep ORF investeerden nogal wat geld in dit idee en produceerden verder nog enkele afleveringen.

Anna und Franz

1993 | Komedie

Duitsland 1993. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Christine Mayr, Daniel Friedrich, Christoph Krix, Erika Skrotzkl en Emanuel Schmied.

Franz (Friedrich) ontmoet Anna (Mayr) op een zonnig strand in Italië. Hij is douane-beambte in Beieren. Zij is Italiaanse, woonachtig in het zuidelijk gedeelte van Tirol, waar nog veel Duits gesproken wordt. Nationaliteit hoeft echter geen rol te spelen in de liefde. Anna is ervan overtuigd dat een verenigd Europa gelijke kansen voor iedereen biedt. Ze volgt Franz naar Duitsland, maar weldra blijkt dat ze hier kansloos is op de arbeidsmarkt. Bovendien werpt de houding van hun beider families een schaduw op hun geluk. De film probeert duidelijk te maken dat een harmonieus Europa zonder vooroordelen tussen de nationaliteiten nog heel ver weg is. De acteurs vullen hun rollen behoorlijk in en het scenario van Peter Schreiber zit vol waarheden en breekt heel wat heilige huisjes af. Aan de camera stond Wolfgang Treu.

Widerspenstige Victoria

1992 | Komedie

Duitsland 1992. Komedie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Uschi Glas, Muriel Baumeister, Rainer Strecker, Lambert Hamel en Liane Hielscher.

Victoria Wiessner (Glas) wordt weduwe. Samen met haar overleden man voerde ze een confectie-atelier, maar het vertrouwen van haar echtgenoot in haar zakelijke vermogens was niet zo groot. Hij heeft n.l. in zijn testament bepaald dat Ernst Habich (Hamel), een omhoog gevallen boekhouder, de zaak moet gaan leiden. Het blijkt alras dat Ernst geen verstand heeft van textiel en dameskleding. De zaak doorbreekt heel vlot de limiet van de debetstand bij de bank, waarop het geldinstituut zich wil vergrijpen aan Victoria`s priv[KA1]evermogen. Victoria besluit voor dit alles een stokje te steken. Een vrolijke film, aardig gespeeld door het snoesje van toen (jaren 1950), Glas. Simpel, oprecht vermaak. Het scenario is van Karlheinz Freynik en het camerawerk is van Franz Rath.

Gerichtstag

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Dieter Kirchlechner, Hans-Peter Korff, Donata Höffer, Hans Peter Hallwachs en Ulrich Gebauer.

Het huis van de politicus Hallwachs wordt beklad en de ruiten worden ingegooid. Betreft het hier een serieuze bedreiging of heeft een en ander te maken met psychologische terreur van krakers? Een van de daders komt voor het gerecht, en sympathisanten veranderen de rechtszaal in een heksenketel. Heel anders dan de vertrouwde Amerikaanse courtroom-drama's. Geschreven door Horst Bieber en gebaseerd op waar gebeurde zaken in Hamburg. Een bittere parabel over zwakke politici, opportunistische rechtspraak en een zinloos offer waarvan niemand zich iets aantrekt.

Moffengriet - Liebe tut, was sie will

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1990. Oorlogsfilm van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Annemarie Steen, Konstantion Graudus, Edda Barends, Bernard Droog en Ursula Dirichs.

Sentimenteel verhaal over een jonge Nederlandse vrouw die tijdens de bezetting een Duitse soldaat ontmoet en verliefd wordt. Na de bevrijding wordt zij vernederd doordat haar haren worden afgeschoren. Haar katholieke, welgestelde ouders weten haar voor erger te behoeden. Belabberde productie, een compleet gebrek aan emoties en matige dialogen worden gecombineerd met de mythe van de ‘vrome Duitse soldaat’ die enkel orders opvolgt en zich ook niet heel prettig voelt bij de misdaden van ‘de nazi’s’. Met Nederlandse en Duitse acteurs. Het scenario werd bekroond met de DAG-Fernsehpreis 1991.

Berlin ou le réveil de l'Allemagne

1990 | Biografie

Frankrijk​/​​Duitsland 1990. Biografie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Jean-François Stévenin en Andrzej Seweryn.

Uit de serie Napoléon et l'Europe. Het verhaal begint op 4 november 1805 in Potsdam. Bij het graf van Frederik II zweren Frederik-Willem van Pruisen en tsaar Alexander I van Rusland 'het monster Napoleon Bonaparte' te zullen verslaan. Dat betekent dus een nieuwe oorlog, die we vanwege het beperkte filmbudget overigens niet te zien krijgen. Bovendien lijdt deze tv-film aan de gebruikelijke zwakheden van een coproduktie met onbekende of middelmatige acteurs. De regie is zowel gewetensvol en doordacht, als moeizaam en kil. Nogal bleekjes vergeleken bij sommige andere films.

Letzten Sommer in Kreuzberg

1989 |

Duitsland 1989. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Marco Krèger, Dieter Landuris en Heike Faber.

Uit de serie Napoléon et l'Europe. Het verhaal begint op 4 november 1805 in Potsdam. Bij het graf van Frederik II zweren Frederik-Willem van Pruisen en tsaar Alexander I van Rusland 'het monster Napoleon Bonaparte' te zullen verslaan. Dat betekent dus een nieuwe oorlog, die we vanwege het beperkte filmbudget overigens niet te zien krijgen. Bovendien lijdt deze tv-film aan de gebruikelijke zwakheden van een coproduktie met onbekende of middelmatige acteurs. De regie is zowel gewetensvol en doordacht, als moeizaam en kil. Nogal bleekjes vergeleken bij sommige andere films.

Eine unheimliche Karriere

1989 |

Duitsland 1989. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Daniela Ziegler, Sissy Höfferer en Helmut Zierl.

Uit de serie Napoléon et l'Europe. Het verhaal begint op 4 november 1805 in Potsdam. Bij het graf van Frederik II zweren Frederik-Willem van Pruisen en tsaar Alexander I van Rusland 'het monster Napoleon Bonaparte' te zullen verslaan. Dat betekent dus een nieuwe oorlog, die we vanwege het beperkte filmbudget overigens niet te zien krijgen. Bovendien lijdt deze tv-film aan de gebruikelijke zwakheden van een coproduktie met onbekende of middelmatige acteurs. De regie is zowel gewetensvol en doordacht, als moeizaam en kil. Nogal bleekjes vergeleken bij sommige andere films.

Die Mitläufer

1985 | Historische film, Documentaire

Duitsland 1985. Historische film van Erwin Leiser en Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Felix von Manteuffel, Lissi Mangold, Gottfried John, Regina Lemnitz en Frank Strecker.

Deze film, waarin documentairemateriaal en gespeelde scènes elkaar afwisselen, schildert het leven van alledag van de 'kleine man' in het Derde Rijk. Aan de hand van individuele lotgevallen probeert regisseur Leiser te laten zien hoe het kon gebeuren dat zoveel Duitsers meelopers van het nazi- regime werden.

Für'n Groschen Brause

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Bernd Benneck, Anne Baumgart, Peter Aust, Renate Heilmeyer en Ruth Hoffmann.

Leipzig, in de oostelijke bezettingszone van Duitsland na WO II (1939-45), waar de Russen het voor het zeggen hebben, en een marionettenregering van overijverige communisten de lakens mag uitdelen. Hoewel Thomas (Benneck) veel van zijn stad en land houdt omdat hij er is opgegroeid, zien veel mensen de communistische dictatuur niet zitten. Het familiebedrijfje, dat zijn moeder, stiefvader, grootvader, oma en hemzelf te eten geeft wordt nu bedreigd met onteigening. Het moet omgezet worden tot een ineffici[KA3]ente VEB (Volks Eigenes Betrieb). Iedereen, die het kan, smeert hem naar het vrije Westen, maar Thomas aarzelt omdat hij juist op dat moment tot over zijn oren verliefd is geworden. Zo dreigt hij zijn kansen te verspelen. Bekroonde Duits-Duitse geschiedenis met mooie spelprestaties. Dieter Zimmer schreef het scenario naar zijn gelijknamige roman. Voortreffelijk camerawerk van Josef Vilsmeier. Indertijd door de kijkers van de ARD gekozen tot Fernsehfilm des Zuschauers.

Bartolome oder Die Rückkehr der weissen Götter

1983 | Biografie

Duitsland 1983. Biografie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Gottfried John, Elphidia Carillo, Nicolas Brieger, Jürgen Schmidt en Sara Astica.

Aan de hand van de verfilming van het levensverhaal over een jonge Indiaanse non uit het hedendaagse Zuid-Amerika slaan de makers een brug naar een portret van de geestelijke Bartolome de las Casas. Bartolome (1474-1566) zette zich gedurende zijn leven in voor de mensenrechten van de Indianen, wat hoogst ongebruikelijk was in de tijd van de Spaanse verovering. Door de koppeling van dit verhaal aan het heden is de film een regelrechte oproep om te strijden voor gerechtigheid.

Tatort - Katz und Mäuse

1981 | Mysterie

Duitsland 1981. Mysterie van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Astrid Jacob, Susanne Uhlen, Volker Brandt, Peter Seum en Ulrich Faulhaber.

Regisseur Itzenplitz heeft onoverzichtelijk aantal Duitse tv- films op zijn actief, maar slechts [KA1]e[KA1]en TATORT, deze vrij lichtvoetige krimi, geschreven door Joachim Nottke en Karlheinz Knuth en waarin een zekere Arne (Seum) en zijn minnares Sophie (Uhlen) dromen van een zorgeloos leven op een paradijselijk eiland. Hiervoor hebben zij uiteraard geld nodig. Zij plannen een ontvoering en het losgeld moet betaald worden door de bazin van Sophie. Moet er nog aan toegevoegd worden dat de zaak uit de hand loopt?

Die neuen Leiden des jungen W.

1976 | Drama

Duitsland 1976. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Klaus Dieter Hoffmann, Léonie Thelen, Hans-Werner Bussinger, Barbara Klein en Henning Gissel.

Edgar (Hoffmann) faalt als leerling in een metaalfabriek in de DDR. Op het gemeenschappelijke stilletje in de afbraakbuurt in Oost-Berlijn, waar hij woont, vindt hij het vermaarde werk van Goethe. Als hij de literatuur in zich opzuigt, wordt hij [KA1]e[KA1]en met de jonge Werther en ziet in kleuterjuf Charlie (Thelen) Charlotte. Hij wordt verliefd op haar en zij mag hem wel, maar ze trouwt met een ander. Als ze haar vergissing inziet en haar huwelijk blijkt niets te zijn, komt zij nader tot Edgar, die echter niet lang meer te leven heeft: hij komt om door een stroomstoot. Alles wat men ter herinnering aan de jonge Edgar heeft, zijn een paar geluidsbanden, die hij ingesproken heeft. Film, die Goethe-dwepers wel zal aanspreken en ter gelegenheid Weimar als culturele hoofdstad van Europa in het jaar 1999 nog eens werd opgegraven. Het scenario van Ulrich Plenzdorf is vrij naar Wolfgang von Goethe.

Die neuen Leiden des jungen W

1976 |

Duitsland 1976. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Hans-Werner Bussinger, Leonie Thelem en Klaus Dieter Hofmann.

Edgar (Hoffmann) faalt als leerling in een metaalfabriek in de DDR. Op het gemeenschappelijke stilletje in de afbraakbuurt in Oost-Berlijn, waar hij woont, vindt hij het vermaarde werk van Goethe. Als hij de literatuur in zich opzuigt, wordt hij [KA1]e[KA1]en met de jonge Werther en ziet in kleuterjuf Charlie (Thelen) Charlotte. Hij wordt verliefd op haar en zij mag hem wel, maar ze trouwt met een ander. Als ze haar vergissing inziet en haar huwelijk blijkt niets te zijn, komt zij nader tot Edgar, die echter niet lang meer te leven heeft: hij komt om door een stroomstoot. Alles wat men ter herinnering aan de jonge Edgar heeft, zijn een paar geluidsbanden, die hij ingesproken heeft. Film, die Goethe-dwepers wel zal aanspreken en ter gelegenheid Weimar als culturele hoofdstad van Europa in het jaar 1999 nog eens werd opgegraven. Het scenario van Ulrich Plenzdorf is vrij naar Wolfgang von Goethe.

Bambule

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Dagmar Biener, Petra Redinger, Antje Hagen, Christine Diersch en Barbara Schöne.

Vier minderjarige meisjes zitten in de jaren zestig in een gesloten jeugdinrichting, waar ze niet bijster prettig behandeld worden. Ze proberen te ontsnappen en rebelleren uiteindelijk tegen de leiding van de inrichting. Geëngageerde tv-film, naar een scenario van Ulrike Meinhof, die later een kopstuk van de links-radicale terreurgroep Rote Armee Fraktion zou worden. Vlak voor de geplande eerste uitzending nam Meinhof deel aan een geweldddadige actie. De film verdween prompt in een la en beleefde zijn première pas in 1994, toen Meinhof al overleden was in haar cel in de Stammheim gevangenis.

Die Dubrow-Krise

1969 |

Duitsland 1969. Eberhard Itzenplitz. Met o.a. Rudiger Beiswanger, Joachim Wichmann, Gustav Burmester, Hans Rof Radula en Traugott Buhre.

De titel betreft een fictieve politieke crisis aan de grens tussen Oost- en West-Duitsland die nooit heeft plaatsgevonden. Door de Duitse hereniging zal zo'n situatie zich nooit kunnen voordoen, maar toen Wolfgang Menge het scenario schreef was het niet alleen actueel, maar hield men ernstig rekening met een dergelijke mogelijkheid dat de troepen van het Warschaupact zich konden verzamelen aan het IJzeren Gordijn in Duitsland. Hoe reageert men en wat staat de autoriteiten te doen om de zaak te bezweren? Eerder curieus dan interessant en nu alleen nog maar van waarde voor hen die er een soort studie van maken hoe men in die tijd de politiek tussen Oost en West zag. Er wordt meer gepraat dan gedaan. Het camerawerk is van Leander Loosen.