Hans Korte: cast.
Er zijn 20 films gevonden.

Leben wäre schön

2003 | Drama, Romantiek

Duitsland 2003. Drama van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Gabriela Maria Schmeide, Filip Peeters, Amelie Kiefer en Hans Korte.

Brennendes Schweigen

2001 | Misdaad

Duitsland 2001. Misdaad van Friedemann Fromm. Met o.a. Uwe Bohm, Hans Korte, Isabell Gerschke, Jürgen Tonkel en Lena Stolze.

Der Bunker - Eine todsichere Falle

1999 | Actiefilm, Sciencefiction

Duitsland 1999. Actiefilm van Hans Horn. Met o.a. Jens Neuhaus, Regula Grauwiller, Eckhard Preuß, Till Steinberger en Ralph Herforth.

Een Russisch terroristenteam neemt een Natobunker met nucleaire wapens over in Duitsland

Wir sind auch nur ein Volk

1994 |

Duitsland 1994. Werner Masten. Met o.a. Manfred Krug, Dietrich Mattausch, Hans Korte, Ferdinand Dux en Christine Schorn.

Pilot van een satirische reeks over de hereniging van Duitsland aan het begin van de jaren 1990, in de vorm van een film-in-de-film. Een Westduitse televisiezender wil na de val van de muur een serie maken over een Oostduitse familie. De succesvolle auteur Mattausch wordt ingehuurd om het scenario te schrijven, maar omdat hij nog nooit in de voormalige DDR is geweest, neemt hij de opdracht aan op voorwaarde dat hij ter plekke een doorsnee Oostduits gezin mag volgen. Zo komt hij terecht bij een familie, die hem (en de kijkers) veel leert over het alledaagse leven in het oude en het nieuwe Oost-Duitsland. Enkele dubbele bodems en parodiërende vonken maken de achtdelige serie vooral voor Duitsers amusant.

Der große Bellheim

1992 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1992. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Mario Adorf, Heinz Schubert, Will Quadflieg, Hans Korte en Krystyna Janda.

Titelpersonage Bellheim (Adorf), de eigenaar van een warenhuisketen, was 57 toen hij met pensioen ging. Op zijn zestigste verjaardag hoort hij dat het bedrijf voor een faillissement staat. Hij is de enige die de zaak nog kan redden. Met Schuber, Quadflieg en Korte, drie gepensioneerde vrienden, trekt hij ten strijde tegen het dreigende faillissement. Ze laten het gerucht verspreiden dat een kapitaalkrachtige Zuidkoreaanse holding wil participeren in de warenhuisketen. Daardoor gaan de Bellheim-aandelen de hoogte in. Er moet uiteraard ook worden gesaneerd. Ontslagen dreigen. Verkoper Horwitz en zijn collega Steeger besluiten zelf in de buurt een winkel te openen. Voor verdere onvrede zorgt Hoenig, de voornaamste concurrent, die een heel aandelenpakket van Bellheim opkoopt. Ten slotte komt Adorfs vrouw Janda erachter dat hij iets heeft met Demirkan. Tijdens een vergadering van de aandeelhouders komt het tot een beslissende confrontatie tussen Adorf en Hoenig. Populair en waarheidsgetrouw verslag van een comeback van een oude rot in het zakenwereld-vak, gedragen door de vier golden boys met grijze haren Adorf (64), Quadflieg (80), Schubert (69) en Korte (65). Onderscheiden met aardig wat tv-prijzen en bejubeld door zowel de tv-kritiek als het grote publiek in Duitsland, Oostenrijk en Italië. Camerawerk van Edward Klosinski.

Ende der Unschuld

1991 | Oorlogsfilm

Duitsland 1991. Oorlogsfilm van Frank Beyer. Met o.a. Jürgen Hentsch, Udo Samel, Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Walter Kreye.

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (gespeeld door Hoppe) en Lise Meitner (gespeeld door Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden. Maar gelukkig deden zich allerlei problemen voor, zodat het nooit tot productie is gekomen. In reportagestijl gedraaid en met de Bundesfilmpreis bekroond, is dit een bijzonder interessante kijk op de levens, de filosofie, de moeilijkheden, de houding en uiteindelijk de internering van tien Duitse fysici die aan een Duitse kernbom werkten, voor en tijdens WO II. Scenario van Wolfgang Menge.

Keep On Running

1990 | Komedie, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1990. Komedie van Holm Dressler. Met o.a. Michelle Phillips, Christiana Gajoni, Timothy Peach, Torsten Münchow en Holger Handtke.

Michael D[KA3]orner (Peach) speelt liever met zijn rockbandje dan zich druk te maken over het komende eindexamen - tot grote ergernis en zorg van zijn vader. Verder heeft hij het druk met de schier onmogelijke verovering van donkere Raffaela (Gajoni) en het van zijn lijf houden van de opdringerige Tracy (Phillips). Toch weet hij met de nodige hulp van de bolleboos van de klas Ludwig (Handtke) en groothartige huishoudster Lieselotte (Zöckler) de eindstreep te halen. Onbeduidende teenie-comedy met hits uit de jaren 1960 naar een idee van de in Duitsland zeer populaire tv-presentator Thomas Gottschalk, die samen met Joachim Hamman het scenario schreef. Regisseur Dressler, die bekend werd door het tv-programma Wetten daß... heeft hiermede zijn tweede film afgeleverd. Het camerawerk is van Gernot Roll.

Alles im Griff

1990 | Komedie

Duitsland 1990. Komedie van Joachim Roering. Met o.a. Ralf Richter, Tana Schanzara, Hans-Jürgen Schatz, Werner Kreindl en Joost Siedhoff.

Trucker Richter is met een lading P3D, een uiterst explosief gas, onderweg wanneer hij te horen krijgt dat zijn vrouw Fischer hem in de steek wil laten. Hij rijdt met het gevaarlijke goedje meteen naar huis, maar hij komt te laat. Omdat hij van zijn route afgeweken is, wordt meteen alarm geslagen. Bedoeld als komedie maar een en ander komt bepaald onheilspellend over. Duitse humor: niet leuk.

Ein Prachtexemplar

1989 | Komedie

Duitsland 1989. Komedie van Bruno Jonas. Met o.a. Hans Korte, Stephan Schwartz, Ulrike Folkerts, Rital Russek en Monika Baumgartner.

De jonge arts Schwartz wordt gewaardeerd door al zijn collega's in het hospitaal. Zijn baas, professor Korte, ziet in hem zelfs een mogelijke opvolger om het ziekenhuis te leiden. Ter gelegenheid van diens zestigste verjaardag wil Schwartz hem een uniek geschenk geven. Het draait echter uit op een misverstand en het komt tot een breuk tussen hen beiden. Korte dwarsboomt hem op alle denkbare manieren en Schwartz ziet slechts één uitweg: zijn ontslag nemen. Bitterzoete komedie over de zwakheid in menselijke verhoudingen, bezitsdrang, ambitie, mannelijke trots en liefde. Het scenario van Jonas en Jürgen Breest zit vol knipoogjes en verwijzingen naar markante items uit de actualiteit. De camera was in handen van Klaus Jähnig.

Das Spinnennetz

1989 | Komedie, Historische film

Duitsland 1989. Komedie van Bernhard Wicki. Met o.a. Klaus Maria Brandauer, Armin Mueller-Stahl, Andrea Jonasson, Corinna Kirchhoff en Elisabeth Endriss.

Aan de hand van het leven van luitenant Lohse geeft de film een beeld van de sociale en politieke situatie in Duitsland aan het einde van de republiek van Weimar. Een groots opgezette, indrukwekkende film naar het gelijknamige boek van Joseph Roth, door de regisseur en Wolfgang Kirchner tot scenario bewerkt. Gerard Vandenberg deed het camerawerk.

Tatort - Tödlicher Treff

1988 | Mysterie

Duitsland 1988. Mysterie van Bruno Voges. Met o.a. Horst Michael Neutze, Caroline Schröder, Hans Korte, Manfred Seipold en Ulrike Bliefert.

Informatica-deskundige van groot bedrijf in Stuttgart wordt op een morgen neergeschoten in zijn kantoor. Wanneer commissaris Schreitler (Neutze) ter plaatse komt, wordt hij ontvangen door Bruno Erklentz (Korte), één van de directeurs. Men komt verder tot onthutsende ontdekking dat het slachtoffer in zijn computer thuis persoonlijke gegevens over alle collega's had opgeslagen: om hen te chanteren? Zoals meestal in krimi- scenario's van Peter Scheibler worden niet enkel de criminele achtergronden en motieven ontrafeld maar ook de menselijke verhoudingen in extreme situaties.

Der Vater eines Mörders

1985 | Drama

Duitsland 1985. Drama van Carlheinz Caspari. Met o.a. Roland-Momme Jantz, Hans Korte, Jörg Falkenstein, Andreas Schreyer en Jean-Paul Raths.

Op het Wittelsbachgymnasium in M[KA3]unchen is rector Himmler (Korte), bijgenaamd Rex, een gevreesde persoonlijkheid. Hij houdt onverwachte inspecties, kapittelt leraren in het bijzijn van de leerlingen en schroomt niet om oppervlakkige leerlingen van school te sturen. Het zou een onbetekenende geschiedenis geweest zijn, waarvan er toentertijd (in de jaren 1920) in Duitsland meer dan dertien in een dozijn gingen, ware het niet dat Rex, wiens leervak humanisme was, een monsterachtige zoon had: Heinrich, die ten tijde van de het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar dertien jaar duurde) ruim zes miljoen mensen in de concentratiekampen liet vermoorden. Franz Kien (Jantz) is het alterego van Alfred Andersch, die een der slachtoffers was van de oude heer Himmler en daarover een geroemde roman schreef. Nicolaus Richter bewerkte Andersch boek tot scenario. De film werd meervoudig bekroond en wie iets van de psychologie achter het nazisme wil begrijpen doet er goed aan deze film te bekijken. De vertelstem is van Hans Abich. Knap gespeeld en uitstekend geregisseerd. Het camerawerk is van R. Petrus Schloemp.

Tod eines Schaustellers

1984 | Misdaad

Duitsland 1984. Misdaad van Dietrich Haugk. Met o.a. Karl-Heinz Vosgerau, Hans-Helmut Dickow, Michael Böttge, Michael Schottenberg en Heinz Moog.

Een moord op de exploitant van een achtbaan voert commissaris Hartmann (Vosgerau) en zijn collega Dressler (Dickow) in het wereldje van kermisklanten. Het blijkt dat het slachtoffer Van Schuuten (Moog) een jarenlange vete had met M[KA3]unch (Korte), de spullenbaas van een waterglijbaan, maar de schijn bedriegt. Onderhoudende krimi met redelijke spelprestaties. Het scenario is van Harald Vock, die een aardige milieuschets geeft van het rondtrekkende kermisvolk en hun wereldje. Het camerawerk is van Hans-Joachim Theuerkauf.

Aus einem deutschen Leben

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Theodor Kotulla. Met o.a. Götz George, Elisabeth Schwarz, Kai Taschner, Hans Korte en Kurt Hübner.

Een onthutsende, aangrijpende biografie over Rudolf Höss, commandant van Auschwitz, naar de roman Der Tod ist mein Beruf van Robert Merle naar Höss' eigen dagboeken. Camerawerk van Dieter Naujek.

Mensch ärgere dich nicht

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Georg Thomalla, Uschi Glas, Chris Roberts, Christiane Hörbiger en Corinna Genest.

Het boekhoudertje van een bureau dat de consumptie van melk promoot, wordt door de zeer barse mensen in zijn omgeving voorkomend behandeld, omdat men denkt dat hij een miljoen gewonnen heeft. Wat een leuke Chaplinachtige satire of tragikomedie had kunnen worden, ontaardt in een van ongeloofwaardigheden aan elkaar hangende draak. Het scenario is van Kurt Nachmann en het camerawerk van Kurt Hölscher.

Einmal im Leben: Die Familie Semmeling

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Dieter Wedel. Met o.a. Fritz Lichtenhahn, Antje Hagen, Eva Brumby, Til Erwig en Hans Korte.

Het ironische, maar geslaagde verhaal over ingenieur Bruno Semmeling (Lichtenhahn), vader van een kind en gelukkig getrouwd, die een bescheiden baan heeft op de research- en ontwikkelingsafdeling van een machinefabriek in Hamburg. Hij verdient modaal en woont in een modale woning met een modale huur. Als hij met een huurverhoging wordt geconfrontreerd, besluit hij een eigen huis te laten bouwen. Dit gaat niet zonder slag of stoot en drijft hem bijna naar het randje van de afgrond, maar zoals de titel het al aangeeft, zoiets doe je maar een keer in je leven om je toekomst te verzekeren. Alle gevaren van uitloop, nieuwe leningen, niet nagekomen afspraken e.d. zijn nog altijd even actueel, ook dertig jaar nadat de film gedraaid werd. Hoewel de benadering typisch Duits is (de reglementering, de bouwfinanciering enz.) zijn de wederwaardigheden van de familie Semmeling uit het leven gegrepen. De film doet kwa aankleding gedateerd aan, maar dáár moet je doorheen kijken. Regisseur Wedel schreef samen met Günter Handke het scenario en heel wat later zou Wedel hoog scoren met zijn mini DER SCHATTENMAN.

Der Kapitän

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Johanna Matz, Horst Tappert, Ernst Stanovski en Horst Janson.

Vrachtvaarder Ebbs (Rühmann) krijgt het commando over een groot passagiersschip en komt tot de ontdekking dat een van zijn nieuwe taken het zwierig omgaan met vrouwelijke passagiers is. De situaties zijn niet erg verschillend van de latere Love Boat-serie en dit verhaal van Richard Gordon werd al eerder als The Captain's Table met John Gregson in de hoofdrol verfilmd. Scenario van Georg Laforet. Camerawerk van Ernst Wild.

Nachbarn sind zum ärgern da

1970 | Komedie

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1970. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Uschi Glas, Fritz Wepper, Eddi Arent, Hubert von Meyrninck en Hans Korte.

De eigenaar van een rijtje eengezinswoningen raakt in grote moeilijkheden, doordat zijn huurders in staat van oorlog met elkaar verkeren. Het enige komische aan deze komedie is de opvatting van de regisseur over wat grappig is.

Abschied von gestern

1966 | Drama

Duitsland 1966. Drama van Alexander Kluge. Met o.a. Alexander Kluge, Günter Mack, Hans Korte, Josef Kreindl en Eva Maria Meineke.

Duitse New Wave van producent/schrijver/regisseur Alexander Kluge (1932) met zijn vijf jaar jongere zus Alexandra in de hoofdrol als Anita G. Zij speelt de fysiek en moreel ontwortelde vrouw, levend uit een koffer, een leven gevat in een collage van stadsbeelden - van panorama's uit de draaiende Fernsehturm tot rechtbankbeelden, verstilde schouderopnames en registraties van prentenboeken: alles staat in het teken van sfeer en tijdstekening met lineaire verhaalopbouw als eerste offer. Broer en zus wonnen de Duitse filmprijs voor respectievelijk beste regie en beste hoofdrol.

Der arme Mann Luther

1965 | Drama

Duitsland 1965. Drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Hans Dieter Zeidler, Hannes Messemer, Ernst Fritz Fürbringer, Paul Hoffmann en Margarete Carl.

Op zijn sterfbed overdenkt Martin Luther (Zeidler) de belangrijkste momenten van zijn leven. Overwinningen en nederlagen, zijn disputen met de kerkelijke overheden, zijn verbanning uit Rome, vriendschap en verraad en het ondoorgrondelijke spel van de politieke machten. Ook op dit orgelpunt in zijn leven beseft hij eerst ten volle de consequenties van zijn daden. Biografie van Luther, haast even boeiend als een theologische les in school. Het uitstekend spel van Zeidler kan het saaie dedactische scenario van Leopold Ahlsen niet opfleuren. Eindeloze discussies en dialogen zonder de minste actie zijn ervoor verantwoordelijk dat de meeste kijkers binnen de kortste keer zullen afhaken. Geschikt als historische stof zonder de minste entertainment waarde. Fotografie van Karl Schröder.