Liao Ching-Song

Producer, Componist, Editor

Liao Ching-Song is producer, componist en editor.
Er zijn 14 films gevonden.

The Assassin

2015 | Actiefilm

Taiwan/China/Hongkong SAR van China/Frankrijk 2015. Actiefilm van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Shu Qi, Chang Chen, Zhou Yun en Satoshi Tsumabuki.

Poëtische wuxia-film waarin niet de acrobatische gevechten - de natuurwetten worden voor de verandering eens gerespecteerd - maar de schoonheid van de compositie en de tragiek van de personages centraal staan. Shu Qi, vaste muze van de Taiwanese grootmeester Hsiao-hsien (A City of Sadness), speelt een jonge vrouw die na dertien jaar ballingschap terugkeert als huurmoordenares. Om haar loyaliteit te testen krijgt ze het bevel haar jeugdliefde te doden. Ongrijpbaar, verwarrend en traag, maar qua visuele pracht vrijwel ongeëvenaard. Winnaar Beste Regie in Cannes.

Dust in the Wind

1987 | Drama, Romantiek

Taiwan 1987. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Wang Chien-wen, Hsin Shu-fen, Li Tian-Lu en Chen Shu-Fang.

Het contemplatieve Dust in the Wind is het verhaal van een jeugdliefde die op de proef wordt gesteld. Een Chinese jongeman trekt van het platteland naar Taipeh om geld te verdienen, samen met zijn meisje. Ze zweren elkaar eeuwig trouw. Wanneer de jongeman uit dienst komt blijkt het meisje echter getrouwd, hem rest niets anders dan terug te keren naar het dorp, waar slechts zijn grootvader wacht. In een ogenschijnlijk simpele vertelling weet Hou Hsiao-hsien de verschillen tussen het platteland en de grote stad raak te treffen; ook de desillusie van de hoofdpersoon was destijds voor veel jonge (Taiwan-)Chinezen herkenbaar.

The Most Distant Course

2007 | Drama

Taiwan 2007. Drama van Lin Jing-Jie. Met o.a. Mo Tz-yi, Jia Siao-guo en Gwei Lun Mei.

Geluidsman Xiao Tang loopt vast in zijn werk. Hetzelfde overkomt psychiater Cai, die op een dag maar aan een doelloze reis begint. Ook Wu Ruoyun, altijd luisterend naar tapes met geluiden die overal in het land zijn opgenomen, komt op een kruispunt in haar leven. Tegen de achtergrond van hedendaags Taipei, een stad waar vervreemding, eenzaamheid en levensangst overal op de loer lijken te liggen, beginnen in dit kalm kabbelende drama drie mensen aan een nieuwe levensfase. Speelfilmdebuut van Lin Jing-Jie, met een belangrijke rol voor auditief Taiwan.

Le voyage du ballon rouge

2007 | Drama

Frankrijk 2007. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Juliette Binoche, Simon Iteanu, Song Fang, Hippolyte Girardot en Louise Margolin.

Suzanne (Binoche) heeft het maar druk als alleenstaande moeder, die tracht de touwtjes aan elkaar te knopen met een baantje als stemactrice bij een Chinees poppentheater. Voor haar zevenjarig zoontje Simon huurt ze een Chinese oppas (Song) in. De oppas is filmstudente, ze maakt een film met hoofdrollen voor Simon en voor een rode ballon. Hou maakte de film als hommage aan de Franse klassieker Le ballon rouge (1956). Binoche is op haar best, de beelden onberispelijk. Voor liefhebbers van subtiele, verfijnde cinema.

Courthouse on Horseback

2006 | Drama

China 2006. Drama van Liu Jie. Met o.a. Li Baotian, Yang Yaning en Lu Yulai.

In Nederland toert de Rijdende Rechter in een riante Mitsubishi SUV. In het waarheidsgetrouwe Chinese rechtbankdrama Mabei shang de fating moet de rechter zich behelpen met een paard. Dat levert adembenemende plaatjes op van een man die met zijn assistenten en beladen ros door onherbergzame streken trekt op weg naar allerhande conflicten. Zoals een dispuut over een varken dat een graf heeft ontheiligd. Het drama draait uiteindelijk om de rechter zelf die gaandeweg het verhaal zijn mankracht én autoriteit verliest. Naar verluidt trekken er nog steeds pakweg duizend rijdende rechters per paard door de uithoeken van China. Fenomenaal werk.

Three Times

2005 | Romantiek, Drama

Taiwan 2005. Romantiek van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Shu Qi en Chang Chen.

Zestiende speelfilm van de Taiwanese regisseur Hou Hsiao-hsien is gesitueerd in drie perioden: 1966 (een tijd voor de liefde), 1911 (een tijd voor vrijheid) en 2005 (een tijd voor de jeugd). Elk deel heeft zijn eigen sfeer, die bepaald wordt door het licht en de muziek. Een wonderschoon drieluik over levens die draaien om een onvervuld verlangen naar de liefde, om het zoeken naar geluk, en het beklemmende gevoel dat die zoektocht zelden tot een bevredigend resultaat leidt.

Shiqisuide Danche

2001 | Drama

Taiwan/Frankrijk/China 2001. Drama van Wang Xiaoshuai. Met o.a. Cui Lin, Zhou Xun, Gao Yuanyuan, Li Shuang en Zhao Yiwei.

Per rit door Beijing krijgt de uit de provincie afkomstige fietskoerier Guo (Cui Lin) tien yuan - ongeveer 50 eurocent. Wanneer het rijwiel waarop hij door de metropool jakkert wordt gestolen valt zijn wereld in duigen. Niet alleen is de leenfiets eigendom van zijn baas; zonder het kostbare vervoermiddel heeft hij geen baan meer. Zoeken, dus. Regisseur Wang schetst een levendig beeld van nieuwe Chinese klasseverschillen tegen het decor van een overvolle moloch met onverwachtige valkuilen en zonzijden. Amusante en pijnlijke momenten te over in deze Beijing-variant op Vittorio De Sica's neorealistische Rome-klassieker Ladri di biciclette.

Hai shan hua

1998 | Drama, Historische film

Japan/Taiwan 1998. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. Fang Shuan, Carina Lau, Tony Leung Chiu Wai, Carina Liu en Rebecca Pan.

Een portret van het leven in de bordelen van Shanghai, die rond 1884 als `bloemenhuizen` bekend stonden en gelegen waren in de Britse enclave van de miljoenenstad. Er werd naar lieve lust gehoerd en gesnoerd, opium geschoven, alcohol genuttigd en gespeeld om veel geld. De rijke Chinees Wang (Leung uit L`AMANT) besluit zijn huidige ma[KA4]aitresse Rubis (Hada) te laten vallen om de prostitu[KA1]e[KA1]e Jasmin (Wei) als vrouw te nemen. Dit voornemen tot verandering veroorzaakt veel gepraat, gekibbel en vooral gekonkel. Het leidt zelfs tot conflicten. Dit is nog niets vergeleken met wat Wang verplicht is om aan rituelen te ondergaan en de prijs die hij moet betalen voor Jasmin om een andere klant, Zhu (Chiang), schadeloos te stellen. Dit docudrama wordt gesierd door een fraaie make-up, mooie kostuums, prachtige maskers en schitterende decors. De beeldcomposities zijn buitengewoon goed gedaan en de opeenvolgende scène's zitten hecht in elkaar, maar alles is koud en afstandelijk. De kijker raakt geïmponeerd door al deze sierkunst, waardoor hij de minimale actie vergeet te volgen en verdiept raakt in de personages en onder de indruk is van hun geladen opmerkingen. Er zijn kijkers die deze rituelen beschouwen als grote leegten en zich dood vervelen. Ze missen dan dat iedere rol een bedoeling heeft, en dat iedereen een stukje manipuleert in de complexe lagen van de maatschappij. Eveneens ontgaat het de symbolische kracht van het geweld - is Rubis wel drieduizend dollar waard? Het spel van de blikken die de diverse personages op elkaar werpen, is zonder vergelijk. Het scenario is van Chu Tien-wen naar de roman Haishang hua liezhuang van Han Ziyun, en vertaald door Eileen Chang. Het camerawerk is van Lee Ping-bin.

Chung Tsai

1996 | Drama

Taiwan 1996. Drama van Kuo Li-chi. Met o.a. Hsu Hsiao-ming, Lu Ying, Tsai Chieh-der, Chiou Shiomin en Han Yong-chung.

Een portret van het leven in de bordelen van Shanghai, die rond 1884 als `bloemenhuizen` bekend stonden en gelegen waren in de Britse enclave van de miljoenenstad. Er werd naar lieve lust gehoerd en gesnoerd, opium geschoven, alcohol genuttigd en gespeeld om veel geld. De rijke Chinees Wang (Leung uit L`AMANT) besluit zijn huidige ma[KA4]aitresse Rubis (Hada) te laten vallen om de prostitu[KA1]e[KA1]e Jasmin (Wei) als vrouw te nemen. Dit voornemen tot verandering veroorzaakt veel gepraat, gekibbel en vooral gekonkel. Het leidt zelfs tot conflicten. Dit is nog niets vergeleken met wat Wang verplicht is om aan rituelen te ondergaan en de prijs die hij moet betalen voor Jasmin om een andere klant, Zhu (Chiang), schadeloos te stellen. Dit docudrama wordt gesierd door een fraaie make-up, mooie kostuums, prachtige maskers en schitterende decors. De beeldcomposities zijn buitengewoon goed gedaan en de opeenvolgende scène's zitten hecht in elkaar, maar alles is koud en afstandelijk. De kijker raakt geïmponeerd door al deze sierkunst, waardoor hij de minimale actie vergeet te volgen en verdiept raakt in de personages en onder de indruk is van hun geladen opmerkingen. Er zijn kijkers die deze rituelen beschouwen als grote leegten en zich dood vervelen. Ze missen dan dat iedere rol een bedoeling heeft, en dat iedereen een stukje manipuleert in de complexe lagen van de maatschappij. Eveneens ontgaat het de symbolische kracht van het geweld - is Rubis wel drieduizend dollar waard? Het spel van de blikken die de diverse personages op elkaar werpen, is zonder vergelijk. Het scenario is van Chu Tien-wen naar de roman Haishang hua liezhuang van Han Ziyun, en vertaald door Eileen Chang. Het camerawerk is van Lee Ping-bin.

Haonan haonu

1995 | Drama

Japan/Taiwan 1995. Drama van Hou Hsiao-hsien. Met o.a. King Jieh-wen, Kao Ming, Lim Giong, Annie Shizuka Inoh en Lu Li-chin.

Slotluik van Hsiao-Hsien`s trilogie over de geschiedenis van Taiwan, hier de periode van de zogenaamde `Witte Terreur`, de jaren 1940-50, toen iedereen die mee had geholpen in de guerrilla tegen de Japanse bezetter verdacht werd van communistische sympathie[KA3]en. Centraal staat Liang Ching (Inoh), die hardop haar tekst inoefent voor HAO NAN HAO NU, een film-in-de-film over twee Taiwanese verzetsstrijders in de jaren 1940-1950. Simultaan wordt zij in het heden lastig gevallen door een onbekende man, die haar dagboek heeft gestolen en die haar hieruit fragmenten per fax stuurt waardoor zij geconfronteerd wordt met pijnlijke herinneringen uit haar eigen verleden. De emotionele, psychologische ontwikkeling die zij doormaakt vervult de brugfunctie die de mensen van toen en de jongeren van de jaren 1990 met elkaar verbindt. Enerzijds identificeert zij zich steeds meer met haar rol, anderzijds wordt de invulling van haar rol steeds meer be[KA3]invloed door haar persoonlijke herinneringen. Door zich te verdiepen in haar filmpersonage leert zij haar eigen lot beter begrijpen. Sfeerrijk in tegenlicht gefotografeerd door Chen Hwai-en, scenario van Chu Tien-wen naar een waargebeurd verhaal over de verzetskoppel Chiang Bi-yu (ook gespeeld door Inoh), die net voor de filmopnamen op 74-jarige leeftijd stierf, en Chung Hao-tung (gespeeld door Giong) die in 1950 werd terechtgesteld. De scènes over het verleden zijn ingetogen verfilmd in zwart-wit, de hedendaagse in moderne, felle kleuren.

De Oogst van de Stilte

1995 | Documentaire, Muziek

Nederland/Zwitserland 1995. Documentaire van Eline Flipse. Met o.a. Qu Xiao Song, Tan Dun, Mo Wuping, Guo Wenjing en Chen Qigang.

Een New Yorkse pater raakt onderweg naar de bisschop in de ban van de biecht van de Zwitserse monnik Fried. Fried wordt op missie gestuurd naar Indonesië maar moet door zijn vliegangst de reis bij een tussenlanding in Delhi onderbreken. Hij wordt vergezeld door Ashaelda, die naast hem zat in het vliegtuig en heimelijk zijn geld gestolen heeft. Uit schuldgevoel besluit ze de reis met Fried samen te maken. Onderweg beleven de twee van alles en praten over de zin van het bestaan. Dan bekent de vrouw dat ze terminaal ziek is en groeien de twee nog dichter naar elkaar toe. (IdH/VPRO Gids)

Chaoji Da Guomin

1995 | Drama

Taiwan/China 1995. Drama van Wan Jen en Wan Jeng. Met o.a. Lin Yang, Su Ming-ming, Chen Yen-chiu, Ko Yi-cheng en Hsing Feng.

In 1949 kondigde de regering van Formosa (tegenwoordig Taiwan) de staat van beleg af, die pas werd opgegeheven in 1987. De heksenjacht op communisten en alles wat maar een beetje links was, draaide in de jaren 1950 overijverig op volle toeren. De hoofdpersonage uit de film is Ko (Lin Yang), die 16 jaar gevangenisstraf opknapte en 10 jaar in een verpleeginrichting verbleef. Na een hartaanval beluit hij het ziekenhuis te verlaten en op zoek te gaan naar de sporen van zijn vriend Chen Cheng-i (Ko Yi-cheng in flashbacks), die hij tijdens een verhoor verraden had, waarop Chen Chen-i ter dood werd veroordeeld.

Tui Shou

1991 | Komedie

Taiwan/Verenigde Staten 1991. Komedie van Ang Lee. Met o.a. Sihung Lung, Lai Wang, Bo Z. Wang, Deb Snyder en Hang Lee.

Na de dood van zijn vrouw wil de al wat oudere Tai-Chinees Lung zijn levensavond slijten bij zijn zoon die in New York woont en met de Amerikaanse Snyder getrouwd is. Hij is Tai-Chi leraar, een gevechtssport die erin bestaat de tegenstander met de handen uit evenwicht te brengen, en zo verdient hij wat geld in Amerika. Maar tussen hem en zijn schoondochter klikt het niet en dat leidt tot een serieuze crisis.

Bian zhou bian chang

1991 | Drama, Historische film

China/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Japan 1991. Drama van Chen Kaige. Met o.a. Lui Zhongynan, Huang Lei, Zhang Zhenguan, Ma Ling en Zhang Jinzhan.

Een oude Chinese legende, in indrukwekkende beelden verteld. Een blinde zwerver musiceert zijn leven lang, in de overtuiging dat hij daardoor van zijn blindheid genezen zal worden. Zijn jonge leerling denkt dat er meer moet zijn in het leven. De epische beelden (gefilmd in de provincie Shaanxi) compenseren het hoogdravende commentaar vol symboliek. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Gu Changwei.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Liao Ching-Song op televisie komt.

Reageer