Mahamat-Saleh Haroun (1961): regie, cast, scenario, productie en art direction.
Er zijn 10 films gevonden.

Lingui, The Sacred Bonds

2021 | Drama

Tsjaad 2021. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Achouackh Abakar Souleymane, Rihane Khalil Alio en Youssouf Djaoro.

De schande van Amina’s alleenstaande moederschap lijkt zich te herhalen wanneer haar vijftienjarige dochter Maria zwanger blijkt. Maria wil een abortus, hoewel de vrouwen lid zijn van de moslimbroederschap in N’Djamena, de hoofdstad van Tjsaad waar abortus strafbaar is. Ongetwijfeld moedig onderwerp, gevat in warme tinten, van de gevierde Tsjaadse regisseur Haroun. Die waagt zich voor het eerst aan een vrouwenperspectief, wat hem niet al te soepeltjes afgaat. Het tempo is bedaagd en de plotwendingen komen wel erg goed uit, resulterend in een simplistische arthouse-soap over de heilige band tussen vrouwen.

Une saison en France

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Eriq Ebouaney, Sandrine Bonnaire, Aalayna Lys, Léonie Simaga en Sandra Nkake.

Abbas (Ebouaney) en zijn zoon en dochter zijn wat ze in Frankrijk de ‘sans-papiers’ noemen: vluchtelingen die asiel hebben aangevraagd, maar nog niet te horen hebben gekregen of ze mogen blijven of niet. Abbas wacht al jaren op nieuws en de onzekerheid begint zo langzamerhand aan zijn zelfrespect te knagen. Helemaal nu zijn kinderen (en dan met name z’n zoon) het vertrouwen in hun vader beginnen te verliezen. Une saison en France is een diep-humane, maar ook nogal kabbelende vertelling van de oorspronkelijk uit Tsjaad afkomstige regisseur/scenarist Haroun.

Grigris

2013 | Drama

Tsjaad​/​​Frankrijk 2013. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Souleymane Démé, Anaïs Monory, Cyril Guei en Marius Yelolo.

Grigris (Démé) is een arme sloeber uit Burkina Faso die op zijn vrije avonden, ondanks zijn kreupelheid door een misvormd been, de blits maakt op de dansvloer. Om zijn stiefvaders medische misère te bekostigen wordt hij part-time crimineel en valt, om de boel nog wat te compliceren, voor nachtvlinder Mimi (Monory). Hutspot van melodrama, zielige-pauperverhaal en misdaadfilm stijgt boven zijn onwaarschijnlijke C-scenario uit dankzij hoofdrolspeler Démé, goede fotografie en de couleur locale. Meer een antropologisch curiosum dan een serieuze bijdrage aan de wereldcinema.

Un homme qui crie

2010 | Drama

Frankrijk​/​​België​/​​Tsjaad 2010. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Youssouf Djaoro, Dioucounda Koma, Emile Abossolo M'Bo, Djénéba Koné en Hadje Fatime N'Goua.

Tsjaad, tegenwoordige tijd. In een veelsterrenhotel in de hoofdstad N'Djamena wordt de oude badmeester Adam (Djaoro) door de nieuwe Chinese eigenaren tot portier gedegradeerd. En nog even in zijn gekrenkte trots nagetrapt: zijn prestigebaantje gaat plotsklaps naar z'n eigen zoon Abdel. Oud-zwemkampioen Adam kan het niet verkroppen en al in zijn blik kondigt het noodlot zich aan. In Cannes met de Juryprijs bekroonde film comprimeert grote thema's als vader-zoonrelaties, burgeroorlog, Afrikaanse corruptiecultuur en de gesel van de globalisering tot pregnant kleinschalig drama.

Sexe, gombo et beurre salé

2008 | Komedie, Drama

Frankrijk 2008. Komedie van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Marius Yelolo, Mata Gabin, Aïssa Maïga, Dioucounda Koma en Lorella Cravotta.

Lyricus Jim Morrison (1943-1971) merkte in 1967 al op dat 'mensen vreemd zijn als je een vreemdeling bent'. Oude baas Malik (Yelolo), een Afrikaanse immigrant in Bordeaux, ondervindt deze aloude wijsheid aan den lijve als zijn jonge vrouw hem verlaat (voor een viriele oesterman!). Plotseling ontdekt de traditioneel ingestelde ouderling dat hij zich jaren heeft afgeschermd van de buitenwereld en dat zijn wereldbeeld weinig raakvlakken heeft met de realiteit. Regisseur Haroun verpakte de potentiële misère in een vluchtige formulefilm waarin de komedie hoogtij viert. Televisiefilm van het Frans-Duitse cultuurkanaal Association Relative à la Télévision Européenne (Arte).

Daratt

2006 | Drama

Tsjaad​/​​Frankrijk​/​​België​/​​Oostenrijk 2006. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Ali Barkai, Youssouf Djaoro, Aziza Hisseine en Djibril Ibrahim.

Op het moment dat de regering van Tsjaad amnestie verleent aan alle oorlogsmisdadigers krijgt de zestienjarige Atim van zijn grootvader een revolver om de man die zijn vader vermoordde te doden. De man blijkt een eigen bakkerijtje te hebben; Atim kan er aan de slag en er groeit een vreemde verhouding tussen de twee mannen. Op een dag stelt de bakker voor Atim te adopteren. Hoopvol verhaal over de naweeën van de meer dan dertig jaar durende burgeroorlog in Tsjaad. Op het festival van Venetië kreeg Haroun er de Grote Juryprijs voor. Zelden was de hulde zo terecht.

Abouna

2002 | Drama

Frankrijk​/​​Tsjaad​/​​Nederland 2002. Drama van Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Hamza Moctar Aguid, Ahidjo Mahamat Moussa, Zara Haroun, Mounira Khalil en Koulsy Lamko.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.

Letter from New York City

2001 |

Nederland 2001. Mahamat-Saleh Haroun.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.

Bye Bye Africa

1998 |

Frankrijk 1998. Mahamat-Saleh Haroun. Met o.a. Aicha Yelena, Mahamat-Saleh Haroun en Garba Issa.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.

Maral Tanie

-1 | Korte film

. Korte film van Mahamat-Saleh Haroun.

Prachtig, intiem drama uit het Afrikaanse land Tsjaad, waar tot de komst van regisseur Mahamat-Saleh Haroun nog nooit een lange speelfilm vandaag kwam. Twee jongens die in de steek zijn gelaten door hun vader zien hem op een dag in de bioscoop - op het witte doek. Of verbeeldden ze zich dat maar? Ze stelen de filmrollen om erachter te komen. Het verhaal is tragisch en ontroerend, maar Abouna is geen loodzwaar drama. Haroun houdt zijn film in balans: zorgvuldig gedoseerde grapjes en de kleurrijke beelden van het Afrikaanse landschap en stadsleven zorgen voor lucht in een veelzeggende parabel over een onfortuinlijk land.