Agnès Soral

1960 Regisseur, Acteur

Agnès Soral (1960) is regisseur en acteur.
Er zijn 40 films gevonden.

Coup de coeur

2014 | Drama, Komedie

Frankrijk 2014. Drama van Dominique Ladoge. Met o.a. Pierre Arditi, Marie Bunel, Agnès Soral en Firmine Richard.

Hartchirurg ontdekt wat het is om een gewone patiënt te zijn,als hij op zijn beurt geopereerd moet worden aan zijn hart.

L'antidote

2005 | Komedie

Frankrijk 2005. Komedie van Vincent De Brus. Met o.a. Christian Clavier, Jacques Villeret, Agnès Soral en Thierry Lhermitte.

Jacques-Alain Marty (Clavier), de puissant rijke topman van een groot concern, is de vleesgeworden zelfverzekerdheid, totdat onverklaarbare paniekaanvallen hem wartaal doen uitslaan. Op zoek naar een antidotum stuit hij bij toeval op kleinaandeelhouder André Morin (Villeret), in wiens gezelschap Jacques-Alain ineens weer normaal praat. Jacques-Alain kan zijn geluk niet op en zorgt ervoor dat André altijd in zijn buurt blijft - wat voor komische situaties zorgt. De film is chic gemaakt en blijft mild amusant door de samenwerking tussen veelkunner Christian 'Astérix' Clavier en komiek Villeret. Regisseur De Brus vergeleek de komische tandem met het legendarische koppel Martin-Lewis.

L'affaire martial

2003 | Thriller

Frankrijk 2003. Thriller van Jean-Pierre Igoux en Jean-Pierre Ignoux. Met o.a. Jean-Michel Noirey, Agnès Soral en Cécile Richard.

Jacques-Alain Marty (Clavier), de puissant rijke topman van een groot concern, is de vleesgeworden zelfverzekerdheid, totdat onverklaarbare paniekaanvallen hem wartaal doen uitslaan. Op zoek naar een antidotum stuit hij bij toeval op kleinaandeelhouder André Morin (Villeret), in wiens gezelschap Jacques-Alain ineens weer normaal praat. Jacques-Alain kan zijn geluk niet op en zorgt ervoor dat André altijd in zijn buurt blijft - wat voor komische situaties zorgt. De film is chic gemaakt en blijft mild amusant door de samenwerking tussen veelkunner Christian 'Astérix' Clavier en komiek Villeret. Regisseur De Brus vergeleek de komische tandem met het legendarische koppel Martin-Lewis.

Drôle de genre

2002 |

Frankrijk 2002. Jean-Michel Carre. Met o.a. Isabelle Pasco, Hippolyte Girardot, Agnès Soral en Yannick Soulier.

Documentaire- en speelfilmmaker Carré (1948) is sinds eind jaren zestig kruier van maatschappijkritische films over onder meer gekte, prostitutie, oorlog, criminaliteit en mensenrechten. In Drôle de genre behandelt hij de ongelijkheid tussen de seksen door het traditionele rollenpatroon te verwisselen. De vrouw is de hardwerkende, hoerenlopende, opvoedschuwe partij, koddig verbeeld door een lustig schmierende Soral. Karakteracteur Girardot speelt de man, een stofzuigende sloof die zorgt voor huis en kinderen. Als haar overspel aan het licht komt, probeert vrouwlief te redden wat er te redden valt maar uiteraard staat manlief tenslotte toch zijn mannetje. Leuk idee voor een korte film.

Les gens en maillot de bain ne sont pas (forc[KA1]emant) superficiels

2001 | Komedie

Frankrijk 2001. Komedie van Eric Assous. Met o.a. Isabelle Gélinas, Serge Hazanavicius, Agnès Soral, Véronique Boulanger en Gad Elmaleh.

Het regiedebuut van Assous, die meer dan tachtig scenario`s schreef, is een plezierige relatiekomedie die speelt tijdens de vakantie op de Antillen op het Frans-Nederlandse eiland Sint Maarten. Assous geeft minzame portretjes van uiteenlopende types, die heel aardig worden ingevuld door de rolverdeling. Zo hoopt secretaresse Laurette (Gelinas) een minnaar te vinden, omdat ze haar eenzame leventje meer dan zat is. Pauline (Boulanger) is lesbisch; haar vriendin Anita (Soral) is zwanger en raakt in alle staten als Pauline`s ex-vriend plotseling opduikt. Philippe (Hazanavicius) is met zijn vrouw en twee kinderen op vakantie, maar trekt bleek weg als hij Camille (Le Berre) ziet, zijn ma[KA4]itresse, die zeer beslist met hem tussen de lakens wil duiken. Als hij het niet doet, zal zij hun relatie onthullen aan zijn vrouw. Jimmy (Elmaleh), die namens het hotel de gasten moet bezighouden, telt zijn veroveringen; Aziz (Kamoun) en Rafik (Belmadi), twee broers, die van hun baas een ticket hebben gekregen om een voor hen vreemde wereld binnen te stappen. Het luchtige scenario van regisseur Assous is niet zo plat als LES BRONZÉS van Patrice Lecomte uit 1978, maar het heeft Assous wel geïnspireerd. Het camerawerk van Gilles Henry geeft je zin om ook zelf met vakantie te gaan. Ook bekend als LES COCOTIERS.

Les gens en maillot de bain ne sont pas (forcément) superficiels

2000 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 2000. Komedie van Eric Assous. Met o.a. Agnès Soral, Serge Hazanavicius en Isabelle Gélinas.

Het regiedebuut van Assous, die meer dan tachtig scenario`s schreef, is een plezierige relatiekomedie die speelt tijdens de vakantie op de Antillen op het Frans-Nederlandse eiland Sint Maarten. Assous geeft minzame portretjes van uiteenlopende types, die heel aardig worden ingevuld door de rolverdeling. Zo hoopt secretaresse Laurette (Gelinas) een minnaar te vinden, omdat ze haar eenzame leventje meer dan zat is. Pauline (Boulanger) is lesbisch; haar vriendin Anita (Soral) is zwanger en raakt in alle staten als Pauline`s ex-vriend plotseling opduikt. Philippe (Hazanavicius) is met zijn vrouw en twee kinderen op vakantie, maar trekt bleek weg als hij Camille (Le Berre) ziet, zijn ma[KA4]itresse, die zeer beslist met hem tussen de lakens wil duiken. Als hij het niet doet, zal zij hun relatie onthullen aan zijn vrouw. Jimmy (Elmaleh), die namens het hotel de gasten moet bezighouden, telt zijn veroveringen; Aziz (Kamoun) en Rafik (Belmadi), twee broers, die van hun baas een ticket hebben gekregen om een voor hen vreemde wereld binnen te stappen. Het luchtige scenario van regisseur Assous is niet zo plat als LES BRONZÉS van Patrice Lecomte uit 1978, maar het heeft Assous wel geïnspireerd. Het camerawerk van Gilles Henry geeft je zin om ook zelf met vakantie te gaan. Ook bekend als LES COCOTIERS.

Ça n'empêche pas les sentiments

1998 | Komedie

Frankrijk 1998. Komedie van Jean-Pierre Jackson. Met o.a. Philippe Chevallier, Régis Laspalès, Cécile Bois, Jackie Berroyer en Luis Rego.

F[KA1]elix (Chevallier) heeft de deurwaarder, die door zijn vrouw is gestuurd, op zijn hielen. Samen met Raoul (Laspal[KA2]es), die net van zijn vrouw af is, zitten ze in de wijnhandel. Ze hebben Bretagne als verkoopgebied. De zaken willen niet vlotten en hun baas Damberlot (Maddedu) overweegt hen aan de dijk te zetten. Ze hebben geluk, want op dat moment ontmoeten ze [KA1]Eliane (Bois) en de verkopen gaan met sprongen omhoog. Het trio krijgt echter algauw onenigheid. Damberlot reist ze achterna en ontslaat ze in de populaire badplaats La Baule, zodat hij zich aan de zijde van [KA1]Eliane kan scharen. Raoul en F[KA1]elix houden zich nu bezig met het begrafeniswezen en gaan weer de weg op. Uiteraard ontmoeten ze [KA1]Eliane weer, die Damberlot had laten barsten. Ze maken het onderling weer goed en storten zich in verdere en nieuwe avonturen. Het komische duo Chevalier- Laspal[KA2]es heeft samen met regisseur Jackson en Jean-Jacques Peroni het scenario geschreven en zij zijn de drijvende krachten achter deze satire. De dialogen zijn snerpend en dat is het werk van de provocerende Jackson, die heel lang in Frankrijk de distributeur van Russ Meyer was, de ongekroonde koning van de Amerikaanse seksfilm uit de jaren 1960-70. Hij buit heel handig de clich[KA1]es uit en wordt daarbij flink geholpen door de uitstekende bijrollen. Helaas zijn de personages net een beetje teveel d[KA1]ej[KA2]a vu, vooral in dit soort Franse kluchten, zodat je je niet echt kapot lacht. Het camerawerk is van Nara Keo Kosal, die in Vannes in Bretagne in een hele grote montagehal voor auto`s (vijfduizend vierkante meter) de gehele film draaide.

Je suis vivante et je vous aime

1998 | Komedie, Romantiek, Oorlogsfilm, Drama

België/Frankrijk 1998. Komedie van Roger Kahane. Met o.a. Agnès Soral, Dorian Lambert, Alain Cauchi, Yvette Merlin en Olivier Gourmet.

Het verhaal van de film speelt enkele dagen voor de invasie van 1944 in Normandi[KA3]e. Julien (Deschamps), een Franse spoorwegarbeider, vindt in een treinwagon een stuk papier, waarop gekrabbeld staat: `Ik leef nog en hou van jullie. Sarah` en er staat een adres op. Julien begrijpt dat deze boodschap afkomstig moet zijn van iemand die weggehaald is en op transport gesteld is naar een vernietigingskamp. Hij besluit het briefje af te leveren en ontmoet op die manier de ouders van Sarah. Het zijn oudere mensen die voor hun kleinzoon van vier, Thibault (Lambert), zorgen. Ze zijn oorspronkelijk afkomstig uit Hongarije. Na zijn bezoek gaat Julien naar zijn moeder in zijn geboortedorp. Enige tijd later keert Julien terug naar Sarah`s ouders, maar tot zijn ontzetting zijn ze ook weggehaald. In de kelder vindt hij de kleine Thibault en het dagboek van zijn moeder. Hij leest het en neemt het jongetje onder zijn hoede, zodat het kind niet in handen valt van de gehate Duitse bezetters. Sarah (Ameyrie) overleeft de verschrikkingen van het kamp en keert na de onvoorwaardelijke capitulatie van de nazi`s terug. Julien zorgt dat Thibault weer bij zijn moeder komt. Als Julien vertrokken is, spoort Thibault hem op een perron van het station op. Het scenario van regisseur Kahane en Roger Vrigny valt op door de afwezigheid van de vader en de tamelijk pathetische poging van de personage Julien om ersatzvader te worden. Helaas lijkt het spel van de hoofdrol nergens naar en dat doet afbreuk aan de geloofwaardigheid van deze ongebruikelijke liefdesgeschiedenis, die in WO II (1939-44) speelt. Niettemin is deze poging tot het maken van een romance via een dagboek zeer lovenswaardig en wordt de nodige kracht bijgezet door het fraaie camerawerk van János Kende.

Comme une bête

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk 1998. Komedie van Patrick Schulmann. Met o.a. Sagamore Stévenin, Marie Guillard, Richard Bohringer, Jean-Yves Lafesse en Agnès Soral.

Leo is opgegroeid in het opvangcentrum voor apen, dat zijn vader in Borneo heeft opgezet. Als hij 25 is, overlijdt zijn vader en moet hij op zoek naar een nieuwe toekomst. Hij koopt een kaartje naar Parijs om de 'beschaving' die hij nooit heeft gekend te bezoeken

Un étrange héritage

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Laurent Dussaux en Laurent Dusseaux. Met o.a. Agnès Soral, Natacha Lindinger, Nadia Fossier, Patrick Pineau en Bernard Alane.

Drie vrouwen met een totaal verschillende achtergrond worden door een vreemde erfenis samengebracht. Het zijn de zesendertigjarige Sabine (Soral), gehuwd en moeder van drie kinderen, behorende tot de bourgeosie, de dertigjarige journaliste C[KA1]ecile (Lindinger), vrijgezel en de vierentwintigjarige Julie (Fossier), die bezeten is door de zeilsport en haar kost verdiend in een pizzatent. Hun gemeenschappelijke deler is dat ze allen dezelfde minnaar hadden. En deze is hen niet vergeten in zijn testament. Ze erven zijn riant appartement. Maar het addertje onder het gras is dat ze er drie jaar in moeten wonen alvorens het te mogen verkopen. Vergezochte, maar leuke komedie vol geestige dialogen. De drie actrices doen het vuur uit je tv-toestel spetteren. Plezierige ontspanning zonder veel pretenties, geschreven door Laurence Drummond en Patrick Chaput. Achter de camera werd plaatsgenomen door Jean-Philippe Bouyer.

C'est la tangente que je préfère

1997 | Komedie

Frankrijk/België 1997. Komedie van Charlotte Silvera. Met o.a. Julie Delarme, Georges Corraface, Marie-Christine Barrault, Christophe Malavoy en Agnès Soral.

De vijftienjarige Sabine, uit een paupergezin in Lille, heeft een wiskundepassie. Haar lerares stimuleert haar om mee te doen aan een Europese bollebozenwedstrijd in Brussel. Dan ontmoet ze Jiri, een Tsjechische veertiger, en alles wordt anders. Delarme, met het fysiek van een piepjonge Bardot, sprankelt in dit even waarachtige als intieme fijnproeversdrama over een zelfredzaam buitenbeentje op groot avontuur. Fantasievol scenario, speelse enscenering en Sabines vertellersstem doen bijzonder Truffautesk aan, het algehele naturel verraadt Silvera's documentairewortels. Agnès Soral en Christophe Malavoy spelen Sabines chronisch armlastige ouders. Met Nederlandse ondertiteling.

The Ogre

1996 | Drama

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1996. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. John Malkovich, Armin Müller-Stahl, Gottfried John, Marianne Sägebrecht en Agnès Soral.

Abel is een beetje langzaam en houdt erg veel van kinderen. Hij wordt valselijk beschuldigd een pedofiel te zijn, maar hij wil ze alleen beschermen tegen de gemene volwassen wereld. Hij komt in de gevangenis, waar zijn straf wordt omgezet: hij moet vechten in de tweede wereldoorlog. Abel wordt snel gevangen genomen door de Nazi's en hij wordt te werk gesteld in Kasteel Kaltenborn, een elite-trainingskamp voor Duitse jongens. Hij is zeer tevreden met zijn nieuwe baan, hij moet namelijk jongens recruteren voor het kamp voor wie hij zorgt alsof het zijn eigen kinderen zijn en begrijpt niet dat wat hij doet moreel gezien niet kan.

Oui !

1996 | Romantiek

Frankrijk 1996. Romantiek van Alexandre Jardin. Met o.a. Miguel Bosé, Chiara Caselli, Pierre Palmade, Jean-Marie Bigard en Catherine Jacob.

Tijdens de hete zomerdagen in de vakantie maken negen vrienden de balans op van hun seksuele ervaringen. Er wordt het nodige gepocht, maar ze besluiten allemaal zichzelf helemaal te geven in een relatie en er uitsluitend voor te zorgen dat ze hun partner volledig bevredigen. Er is veel zon in deze komedie die in de handen van een regisseur als Eric Rohmer een geslaagde zedenschets van de generatie van de jaren 1990 had kunnen worden. Regisseur-scenarioschrijver Jardin is het niet gelukt om een film te maken die meer op jongeren gericht is, gekruid is met opvallend doorzichtige dialogen, zodat het lijkt alsof het geheel uit de brievenrubriek van een meisjesblad komt. Gelukkig is het geen onderbroekenlol, maar de beoogde verfijning heeft men evenmin bereikt. Negen mensen op zoek naar een goed uitgewerkt scenario. Achter de camera nam Manu Téran plaats.

L'embellie

1995 | Romantiek, Komedie

Frankrijk 1995. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Line Renaud, Jean-Pierre Cassel, Jackie Berroyer, Claude Evrard en Agnès Soral.

Renaud is zevenenzestig, maar ze leidt nog met kranige hand een groot cosmeticabedrijf, samen met haar kinderen Berroyer en Commelin, die echter weinig verantwoordelijk op zich nemen. Op een dag valt ze bewusteloos op straat. Ze wordt geholpen door de uiterst charmante Cassel. Ongerust raadpleegt ze haar dokter van wie ze verneemt dat ze een tumor heeft. Nu is ze wel verplicht haar activiteiten op een laag pitje te zetten. Als gezonden uit de hemel duikt dan Cassel weer op. Charmante, verfijnde komedie over liefde op latere leeftijd die nergens in de goedkope sentimentaliteit verzinkt. Dank zij het talent van de twee hoofdacteurs wordt de film een lust voor oog en oor, want de dialogen zijn gewoonweg sprankelend. Knap geschreven scenario van Henri Slotine en Silvera. Fotograaf van dienst was Dominique Le Rigoleur. Formaat 16/9. Stereo.

Catherine the Great

1995 | Biografie, Drama, Historische film

Verenigde Staten/Duitsland/Oostenrijk 1995. Biografie van Marvin J. Chomsky en John Goldsmith. Met o.a. Catherine Zeta-Jones, Paul McGann, Ian Richardson, Mel Ferrer en Jeanne Moreau.

Op verzoek van tsarina Elizabeth wordt de vijftienjarige prinses Sophia onder de naam Catharina uitgehuwelijkt aan Peter, de Russische troonopvolger. Met hem heeft Catharina echter niets gemeen en ze wordt verliefd op de jonge edelman Saltykov. Nadat zij een troonopvolger gebaard heeft, wordt het kind haar meteen afgenomen en wordt haar minnaar naar het buitenland gestuurd, waarna Catharina zich erg eenzaam voelt. Als Elizabeth sterft onstaat een harde strijd om de macht.

Tout va bien dans le service

1994 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1994. Romantiek van Charlotte Silvera. Met o.a. Agnès Soral, Marina Golovine, Alex Descas, Carlo Brandt en Marc Duret.

Claire (Soral) is verpleegster in een ziekenhuis. Ze houdt haar beroeps- en priv[KA1]eleven strikt gescheiden. Hierin komt echter verandering door de opname van Anita (Golovine), een baldadige, onhandelbare jonge vrouw. Anita maakt Claire onzeker door haar provocerende gedrag. Dan moet Claire zorgen voor Manda (Descas), een jonge student uit Ivoorkust, die aan een vreemde kanker lijdt. Ze wordt verliefd op Manda en riskeert daarmee haar baan. De medische wereld bekeken vanuit de sentimentele hoek met ontroerende, oppervlakkige bakvisjesromantiek, die niet boven de banale titel uitstijgt en dus zonder hoogte- of dieptepunten is. Het scenario is van Christine Miller en regisseuse Silvera naar het boek van Corinne Roche. Het camerawerk is van niemand minder dan Bruno de Keyzer.

Target of Suspicion

1994 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk 1994. Mysterie van Bob Swaim. Met o.a. Tim Matheson, Lysette Anthony, Alain Saint Alix, Noémie Kocher en Ronald Guttman.

Nick Matthews (Matheson) is een na[KA3]ieve Amerikaanse geleerde die min of meer bij toeval een heel populair parfum ontwikkelt. Hij gaat naar Parijs om de Europese distributie ervan te begeleiden en heeft daar een korte en onschuldige ontmoeting met model Julie Dormoy (Kocher), die later wordt aangerand en vermoord, waarbij Matthews de belangrijkste verdachte is.

Le ballon d'or

1994 | Sportfilm

Frankrijk/Guinee 1994. Sportfilm van Cheik Doukouré. Met o.a. Aboubacar Sidiki Soumah, Agnès Soral, Habib Hammoud, Salif Keita en Aboubacar Koita.

Een twaalf-jarige jongen is een grote fan van de Afrikaanse voetbalster Roger Milla en hij droomt ervan zelf een stervoetballer te worden. Maar hij moet thuis helpen bij het hoeden van het vee, en op school is ook geen tijd voor voetbal. Erger nog: als hij eindelijk een echte voetbal krijgt, schopt hij het ding onzacht tegen het hoofd van een dorpsgenoot. Hij vlucht, en de ontluikende voetbalster kan niet meer gestopt worden. Afrikaans-Frans voetbalsprookje met de jeugdige Sumah die een lust voor het oog is, en uiteraard zelf zijn voetbalstunts uitvoert. Aardige kinderfilm met mooie opnamen van de Westafrikaanse republiek Guinea.

Okno v Parizh'

1993 | Komedie, Fantasy

Rusland/Frankrijk 1993. Komedie van Yuri Mamin. Met o.a. Agnès Soral, Sergei Dontsov, Viktor Mikhaïlov, Nina Uussatova en Kira Kreylis-Petrova.

Door een astrologisch verschijnsel biedt een raam achter in een kast in St. Petersburg soms een doorgang naar de daken van Parijs. Als dit per toeval wordt ontdekt, ontstaat al gauw een aaneenschakeling van misverstanden en onverwachte gebeurtenissen.

Okno v Pariz

1993 | Experimenteel, Komedie

Frankrijk/Rusland 1993. Experimenteel van Yuri Mamin. Met o.a. Vladimir Kaliche, Nina Oussatova, Agnès Soral, Victor Mikhailow en Sergei Dontsov.

Bewoners van een huurkazerne in St.Petersburg maken via magische toegangsweg tot het verre -maar hier letterlijk naast de deur gelegen- Parijs vrolijke maar soms ook moeizaam verlopende uitstapjes in de lichtstad. Mamins 'magisch-realistische' verbeelding van de Frans-Russische cultural clash is soms nogal oppervlakkig, hier en daar irritant luidruchtig, maar bovenal heel amusant. (IdH/VPRO Gids)

Maigret se défend

1993 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België/Zwitserland 1993. Misdaad van Andrzej Kostenko. Met o.a. Bruno Cremer, Agnès Soral, Claude Faraldo, Eric Prat en Anne Bellec.

Maigret wordt door de Minister van Binnenlandse Zaken verzocht zijn ontslag in te dienen omdat hij geprobeerd zou hebben een meisje uit de hoogste kringen te verleiden. Maigret weigert, maar probeert ondertussen zelf uit te zoeken wie dit complot tegen hem heeft opgezet. Naar de gelijknamige, in 1964 verschenen roman van Georges Simenon.

La patience de Maigret

1993 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België/Zwitserland 1993. Misdaad van Andrzej Kostenko. Met o.a. Bruno Cremer, Agnès Soral, Claude Faraldo, Eric Prat en Vincent Martin.

Commissaris Maigret (Cremer) tracht al jaren een bende juwelendieven te ontmaskeren. Hij is van mening dat een beruchte gangster (Faraldo) bij de zaak betrokken is. Deze leidt echter een teruggetrokken leven in zijn appartement en zijn enige contact met de buitenwereld verloopt via de ex-prostituee Aline (Soral). Ondanks permanente politiebewaking wordt de crimineel vermoord en Maigret is ervan overtuigd dat de twee zaken met elkaar te maken hebben. Naar de gelijknamige, in 1965 verschenen roman van Georges Simenon. Cremer zorgt voor een traditionele Maigret en Soral als het ex-hoertje past goed binnen het kader van de film.

Sésame, ouvre-toi!

1990 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1990. Misdaad van Agnès Soral, Philippe Khorsand en Isabelle Noah.

Chris is veroordeeld wegens autodiefstal, maar hij is onschuldig. Twee van zijn kameraden gaan proberen dat aan te tonen, waarbij ze geholpen worden door zijn vriendinnetje. De maker van deze film is een ex-criticus en een opmerkelijke jonge cineast (LAISSE BETON), die zich wijdt aan het maken van films met behulp van spaarzame middelen. Met veel gevoeligheid weet hij aantrekkelijke jonge personages te creëren. Zijn gave om te observeren en zijn gevoel voor spotternij combineert hij op basis van zelfgeschreven scenario's en dialogen die eerlijk en geloofwaardig klinken. De ronddraaiende camera weet een hoop belangrijke details in de gedragingen van de personages vast te leggen.

Photos de famille

1990 | Thriller

Frankrijk 1990. Thriller van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Hélène Pechayrand, Marcel Cuvelier, Victor Garrivier, Danielle Godet en Françoise Engel.

De familie Beaubourg-Benard lijkt een waardige, hechte en eerbare familie. Dit mooie plaatje spat uit elkaar als een van de leden van de familie zijn hele (aanzienlijke) fortuin bij testament vermaakt aan een onduidelijke achternicht. Vanaf dat moment komen de haatgevoelens los en is alles geoorloofd. Juan Luis Bunuel etaleert zijn talent als venijnig zedenschilder, zijn psychologische scherpzinnigheid en zijn vaardigheid om een nogal verontrustende sfeer te scheppen.

Noces de soufre

1990 | Misdaad

Zwitserland/Frankrijk 1990. Misdaad van Raymond Vouillamoz. Met o.a. Agnès Soral, Jean-Luc Bideau, Claude-Inga Barbey, Jean Bouise en Hugues Ouester.

Een verfilming van de roman van Jean Amilia, verschenen in de 'Série Noire' van 'Gallimard', waarin de personages een verbeten gevecht voeren om een paar miljoen francs die zijn gestolen bij een bank in de Zwitserse Jura. De overigens Zwitserse regisseur maakt handig gebruik van een scenario waarin een heleboel drukte en ophef zit verwerkt. Een pessimistische visie op de personages en deze zwartheid heeft hij in mooie sneeuwlandschappen verpakt.

Fantôme sur l'oreiller

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Pierre Mondy. Met o.a. Marie-Anne Chazel, Christian Clavier, Michel Aumont, Martin Lamotte en Philippe Khorsand.

Een tamelijk banaal verfilmde bewerking van het stuk Taking Steps van Alan Ayckbourn, gewijd aan het onvermijdelijke Britse thema van het spookkasteel, met diverse niet zo nieuwe verwikkelingen, snedige dialogen - die aan deze zijde van het Kanaal nauwelijks overkomen - en zeer onevenwichtige acteerprestaties. In dit genre zijn uiteraard wel betere films gemaakt, zoals THE GHOST GOES WEST van René Clair. Mondy, die is overgestapt naar de televisie, schittert bepaald niet.

Après après-demain

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Gérard Frot-Coutaz. Met o.a. Simon de La Brosse, Anémone, Agnès Soral en Micheline Presle.

Paul (La Brosse) wordt verliefd op Isabelle (Anémone) die zich ook tot hem aangetrokken voelt, maar in geen geval voor hem haar carrière als modestyliste en haar onafhankelijkheid wil opgeven. Vrienden en buren om hen heen zijn de getuigen van een hartstocht vol hindernissen. Deze regisseur munt uit in wat 'de pathetische komedie' zou kunnen heten: een scherp observatievermogen, een subtiele schets van de controverses tussen hart en verstand en van warme, menselijke personages, die het er maar moeilijk mee hebben. Zeer verzorgd en strak camerawerk.

Mon dernier rêve sera pour vous

1989 | Historische film, Biografie

Frankrijk/België 1989. Historische film van Robert Mazoyer. Met o.a. Francis Huster, Ludmila Mikaël, Agnès Soral, Márcia Breia en Cyrielle Claire.

In deze miniserie over de schrijver Chateaubriand is elk van de zes afleveringen gewijd aan een van de vrouwen die een belangrijke rol in zijn leven speelden. Colas als zijn eerste liefde. Mikael als Pauline de Beaumont die hem aanzet Le génie du Christianisme te schrijven. Soral als zijn minnares Natalie de Noailles. Claire als Juliette Récamier die meer van de idee van de liefde hield dan van de liefde zelf. Stordy als Cordelia de Castellane, tijdens zijn ministerschap van buitenlandse zaken en tenslotte Zabou als de 25-jarige Hortense Allart toen hij zestig was. Huster zet briljant deze hoogmoedige en zichzelf bewierokende schrijver neer.

Australia

1989 | Drama

Zwitserland/België/Frankrijk 1989. Drama van Jean-Jacques Andrien. Met o.a. Fanny Ardant, Jeremy Irons, Tchéky Karyo, Agnès Soral en Hélène Surgère.

België omstreeks 1955. De gegoede burgerij van Verviers dankt zijn macht aan de wol-industrie. Zoals de titel al aangeeft komt de wol uit Australië, waar een verschrikkelijke crisis ontstaat. Tegelijkertijd beleeft een jong paar een hartstochtelijke liefde. Andrien staat bekend als een ambitieus cineast maar hij had misschien beter niet op deze manier een tijdperk kunnen behandelen dat hij niet heeft gekend. Het resultaat is een wat aarzelende film met niet altijd even overtuigende dialogen, als het gaat om het verband waarin ze gezien moeten worden. Wat rest is een werk dat de cineast zich niet eigen heeft kunnen maken en dat niet af is. Maar bij wijze van troost zijn er wel enkele flitsende en poëtische scènes tussengevoegd. Scenario van Jean Gruault, Jacques Audiard en J.J. Andrien. Camerawerk van Yorgos Arvanitis.

Prisonnières

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Charlotte Silvera. Met o.a. Marie-Christine Barrault, Fanny Bastien, Annie Girardot, Bernadette Lafont en Agnès Soral.

Na LOUISE L'INSOUMISE komt Silvera terug op het thema van de opstand, dit keer in de wereld van een vrouwengevangenis, waar de gevangenen zich verzetten. Psychologische en anderssoortige conflicten in een klimaat dat bol staat van het brute, huichelachtige geweld, wanhoop en onverschilligheid maar waar ook liefde voorkomt. De film is een beschrijving van het moeilijke evenwicht in de verhoudingen tussen gevangenen en ook van de rol die de hoofdbewaarster inneemt. Zoals in veel te veel films van dit genre bevat ook deze geen enkele vriendelijkheid, slechts strengheid en soberheid met onnodige uitweidingen, saaie momenten maar ook de aandachtige observatie van het alledaagse leven en de vaste gewoonten in deze microkosmos.

Bonne espérance

1988 | Drama

Luxemburg/Duitsland/Zuid-Afrika/Canada/Italië/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1988. Drama van Philippe Monnier en Pierre Lary. Met o.a. Jean-Pierre Bouvier, Meryl Stoltenkamp, Constanze Engelbrecht, Trish Downing en Agnès Soral.

Een bewerking van een bestseller van Luanshya Greer door Jean-Louis Curtis over een Zuidafrikaanse familie, die van de Franse hugenoten afstamt, in de periode 1820 tot 1880. Er is niet op de middelen bezuinigd en de drie schrijvers zijn er min of meer in geslaagd het feit dat het om een internationale produktie gaat te verdoezelen. Het resultaat is een weelderige, langdradige, niet steeds even boeiende feuilleton die weinig persoonlijks heeft maar knap in elkaar zit. Naast het goede camerawerk is de informatie over het ontstaan van het uitzonderlijke socio-politieke systeem in dit land de moeite waard.

Twist again à Moscou

1986 | Komedie

YU/Frankrijk 1986. Komedie van Jean-Marie Poiré. Met o.a. Philippe Noiret, Christian Clavier, Martin Lamotte, Marina Vlady en Bernard Blier.

Yoeri en de familie van zijn verloofde worden achtervolgd door de politie. Hij vindt tenslotte onderdak bij zijn zwager, die directeur is van een groot hotel in Moskou. Helaas krijgt deze op dat moment controle van de altijd ijverige regering en bovendien nog bezoek van de KGB. Wat er verder gebeurt is makkelijk te raden: deze platvloerse anti-communistische film is van dezelfde regisseur als het vreselijke PAPY FAIT DE LA RÉSISTANCE. Toch zitten er nog wel een paar leuke momenten in deze domme film die opgenomen werd, let wel, in de Savoye en voormalig Joegoslavië. Scenario van regisseur Poiré, Christian Clavier en Martin Lamotte. Camerawerk van Pascal Lebègue.

Killing Cars

1986 | Actiefilm, Drama

Duitsland 1986. Actiefilm van Michael Verhoeven. Met o.a. Jürgen Prochnow, Senta Berger, Daniel Gélin, Stefan Meinke en Bernhard Wicki.

Het middelpunt van deze film is een pas ontwikkelde auto die zonder benzine rijdt. Wanneer de lopende bandproduktie van deze veelbelovende auto voor de deur staat, begint een strijd tussen de meest uiteenlopende partijen. De auto verdwijnt op geheimzinnige wijze en een koortsachtige jacht volgt. Ondanks enkele sterke inhoudelijke aanzetten biedt de film niet meer dan een paar matig spannende actiescènes.

I love you

1986 | Komedie

Italië/Frankrijk 1986. Komedie van Marco Ferreri. Met o.a. Christopher Lambert, Eddy Mitchell, Agnès Soral, Anémone en Flora Barillaro.

Ferreri beschouwt provocatie als een van de schone kunsten en vertelt ditmaal het verhaal van een man die verliefd is op een... sleutelhanger die het gezicht van een vrouw heeft en hem bedriegt met anderen. Uiteindelijk verdrinkt de fetisjt zich in zee. Achter deze geschiedenis die over een wat 'dwaze gewoonte' lijkt te gaan, tekent zich het gebruikelijke pessimisme van de maker af, die bezeten is van personen die zichzelf vernietigen. Helaas mist het scenario vindingrijkheid en blijft het ergens halverwege steken, zodat de belangstelling van de filmliefhebber afneemt. Ook al is deze soms hartstochtelijke film niet overal even sterk, toch kan worden gesproken van een uitstekende prestatie. In elk geval niet een van de betere films van Ferreri.

Diesel

1985 | Misdaad, Thriller, Sciencefiction

Frankrijk 1985. Misdaad van Robert Kramer. Met o.a. Gérard Klein, Agnès Soral, Richard Bohringer, Niels Arestrup en Magali Noël.

Bloedbaden, afrekeningen en opnieuw bloedbaden rondom een gebouw, een huis van plezier in een futuristische stad die geregeerd wordt door Diesel, een echte despoot. Door een bekende Amerikaanse regisseur verfilmd (THE EDGE, MILESTONES, ICE). Deze Franse MAD MAX is bespottelijk, gemaakt zonder enige vernieuwing, en zelfs de acteurs lijken enigszins belachelijk. Is Kramer slecht op z'n gemak buiten z'n land? Nog even vermeld: er zit extreem geweld in deze film.

Bleu comme l'enfer

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Yves Boisset. Met o.a. Lambert Wilson, Tchéky Karyo, Myriam Roussel, Agnès Soral en Benoît Régent.

Gauwdief Wilson houdt zich in leven met het stelen van auto's en het overvallen van pompstations. Hij maakt kennis met Roussell, de vrouw van politieman Karyo, wier huwelijk op de klippen gelopen is. Samen proberen zij naar het Zuiden te ontkomen. Karyo, vervuld van blinde haat en aan de drank geraakt, zit hen op de hielen met de bedoeling ze om te leggen. De film is een bewerking van de thriller van Philippe Djian, die ook 37°2, LE MATIN schreef. Efficiënt en krachtig gefilmd met veel tempo. De regie is sober en precies. Het camerawerk van Dominique Brenguier is goed, maar de muziek is afschuwelijk. De rollen zijn sterk en boeiend. Evenals zijn collega's Granier- Deferre, Deray en De Broca is Yves Boisset een zeer veranderlijk cineast, een op de twee van zijn films zijn goed. Deze doet niet onder voor het Amerikaanse genre-werk. Het scenario werd geschreven door Jean Herman, Sandra Majerowicz en regisseur Boisset.

Réveillon chez Bob

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Jean Rochefort, Guy Bedos, Agnès Soral, Michel Galabru en Mireille Darc.

Gescheiden tekenaar Louis Alban (Rochefort) krijgt een brief van zijn zoon Jérémie die klaagt over het gewelddadig gedrag van zijn stiefvader. Alban en enkele vrienden zwerven rond in de buitenwijken van Parijs alwaar zij van feest naar feest trekken en soms de weg kwijtraken na kennismakingen met 'schilderachtige' karaktertypes uit allerlei landen. Het blijkt ook Kerstavond te zijn en de zoon had het hele verhaal verzonnen alleen om zijn vader te kunnen zien bij die gelegenheid! Het scenario is onsamenhangend en vele opnames doen niets goeds aan het verhaal. Verre van het gebruikelijke niveau van Pierre Granier-Deferre, maar wel aardig en het fotografische werk van Alain Derobe is bijzonder goed.

Tchao Pantin

1983 | Drama, Thriller

Frankrijk 1983. Drama van Claude Berri. Met o.a. Coluche, Richard Anconina, Agnès Soral, Philippe Léotard en Mahmoud Zemmouri.

Sinds de dood van zijn zoon leidt voormalig politieman Lambert (Franse topkomiek Coluche, 1944-1986) een troosteloos bestaan als een veelal beschonken pompbediende in de Parijse voorstad Pantin. Zijn lethargie slaat om in catastrofale wraakzucht nadat zijn surrogaatzoon, de jonge crimineel Bensoussan (Anconina), voor zijn ogen wordt vermoord. Een onderhoudende film over de zelfkant van het Parijse leven, die speelt in de milieus van punks en Noord-Afrikanen. Meesterfilmer Berri (Jean de Florette) baseerde het scenario op de roman van Alain Page.

Minitrip

1981 | Komedie

België 1981. Komedie van Pierre Joassin. Met o.a. Ronny Coutteure, Agnès Soral, Sylvie Milhaud, Roger Mirmont en Mimi Bedin.

De voor- en tegenspoed van een dikke jongen die zijn toevlucht tot zijn moeder zoekt, na een blauwtje te hebben gelopen. Had aardig kunnen zijn maar niet alleen het scenario ontbreekt, ook de regie stelt niets voor.

Un moment d'égarement

1977 | Komedie

Frankrijk 1977. Komedie van Claude Berri. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Victor Lanoux, Agnès Soral, Christine Dejoux en Martine Sarcey.

Jeugdvrienden Pierre en Jacques (Marielle en Lanoux), nu ietwat gestrande veertigers, vieren met hun respectievelijke tienerdochters Martine en Françoise (Dejoux en Soral) vakantie in Saint-Tropez. Daar laat Pierre zich, in een ogenblik van verdwazing, verleiden door zeventienjarig wispeltuurtje Françoise. Fijn naturel gespeelde bijdrage aan het subgenre van de Franse zomervakantiefilm is tevens een bruisend gefotografeerd tijdsbeeld, tragikomische kermisscène incluis. Debutante Soral excelleerde later in Berri's noir-meesterstuk Tchao Pantin. Hollywood-remake Blame it on Rio (1985) en Franse recyclage (2015) hebben het nakijken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Agnès Soral op televisie komt.

Reageer