Hélène Robert: cast.
Er zijn 6 films gevonden.

Fric-frac

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Maurice Lehmann en Claude Autant-Lara. Met o.a. Fernandel, Michel Simon, Marcel Vallée, Arletty en Hélène Robert.

Provençaal Fernandel speelt met verve Parijzenaar Marcel, juweliersemployé van beroep en Joris Goedbloed van nature. Wanneer hij het luidruchtige achterbuurtduo Jo en Loulou ontmoet, is hij van laatstgenoemde direct met liefdesblindheid geslagen. Slinkse Loulou, wier wederhelft volpension heeft van Vrouwe Justitia, ziet direct mogelijkheden. Knaladaptatie van het Édouard Bourdet-boulevardstuk uit 1936 zwiert van smeuïge dialogen, met brille afgevuurd door legendarische acteurs. Het argot van Arletty en Simon is vetter dan afgewerkte olie. Fric-frac ('Inbraak') was de derde en laatste coregie van Lehmann en Autant-Lara.

L'affaire du courrier de Lyon

1937 | Misdaad, Historische film, Drama

Frankrijk 1937. Misdaad van Maurice Lehmann. Met o.a. Dita Parlo, Sylvia Bataille, Hélène Robert, Monique Joyce en Gilberte Géniat.

In 1796 wordt de koerier uit Lyon die zeven miljoen Frank soldij voor het leger van Napoleon in Noord-Itali[KA3]e vervoert, overvallen door vijf struikrovers. De politie houdt al spoedig vier van hen aan en kent de identiteit van de vijfde onverlaat. Ze arresteren een zekere Lesurques (Blanchard), die erg op de overvaller Dubosc (Blanchard in een dubbelrol) lijkt maar die beweert onschuldig te zijn. Hij wordt echter rap veroordeeld tot de guillotine en het vonnis wordt snel voltrokken. Zijn vrouw en later zijn weduwe Parlo protesteert heftig tegen de gang van zaken. Deze goed geregisserde en uitstekend gespeelde film reconstrueert d.m.v. flashbacks de waar gebeurde historische feiten. Reeds eerder verfilmd in 1911 door Capellani en in 1923 door Léon Poirier onder dezelfde titel met Roger Karl en Blanche Montel. Aanvankelijk getiteld: L'AFFIARE LESURQUES en LE COURRIER DE LYON.

L' Occident

1937 | Drama, Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1937. Drama van Henri Fescourt. Met o.a. Charles Vanel, Jules Berry, José Noguero, Rama Tahé en Robert Le Vigan.

Avonturen van kolonisten in Marokko, naar Henry Kistemaeckers. De wijze waarop ten tijde van het Franse Keizerrijk van Napoleon III tegen deze zaken werd aangekeken komt nu sterk verouderd over. Maar het blijft een uitmuntend filmportret van een jong Marokkaans meisje uit gegoede kringen dat zich de westerse levensstijl eigen maakt.

Le Vagabond bien-aimé

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Hélène Robert, Serge Grave en Austin Trevor.

Deze Franse versie van de Britse musical THE BELOVED VAGABOND heeft omgekeerde plus- en minpunten: de Londense scénes zijn hier minder overtuigend, terwijl de omzwervingen door Frankrijk dank zij de acteurs meer in de gepaste toon zijn. Robert is echter, als het simpele natuurmeisje op wie de zingende zwerver Chevalier pas op het nippertje verliefd wordt, geen partij voor Margaret Lockwood in de Engelse film.

Le Roi

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Pierre Colombier. Met o.a. Victor Francen, Gaby Morlay, Raimu, Elvire Popesco en André Lefaur.

De koning van een denkbeeldig vorstendom accepteert een uitnodiging voor een jachtpartij bij een Franse markies, die zich daarmee de jaloezie van een streberige politicus op de hals haalt. Achtereenvolgens verleidt de vorst de geliefde en de echtgenote van de politicus, wat zijn onderhandelingspositie beïnvloedt. Deze succesvolle toneelklucht, die inspeelt op de toenmalige rivaliteit tussen adel en burger-notabelen, kreeg een weinig fantasierijke verfilming, maar wordt door de top-bezetting met animo geacteerd.

Partir

1931 | Drama

Frankrijk 1931. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Jean Marchat, Simone Cerdan, Ginette d' Yd, Charles Prince en Gaby Basset.

Een misdadiger tegen wil en dank probeert aan de politie en zijn eigen slechte geweten te ontkomen en een nieuw leven te beginnen in Colombia. Hij duikt onder bij het toneelgezelschap van zijn vriendin en gaat met hen aan boord. Onderweg groeit de twijfel aan de oprechtheid van haar liefde steeds sterker, en als blijkt dat de politie hem in de haven opwacht, kiest hij de zelfmoord als uitweg. Deze vroege sprekende film van de uit Hollywood teruggekeerde regisseur raakte m[KA2]et zijn betrekkelijk onbekende rolbezetting vergeten, maar verrast nu door het (niet verouderende) bittere pessimisme dat overigens meer in de regie overtuigt dan in het scenario.