Paul Ollivier: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Boléro

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Arletty, André Luguet, Jacques Dumesnil, Denise Grey en Meg Lemonnier.

Een modeontwerpster draait onophoudelijk Ravels 'Boléro' op haar grammofoon en brengt daarmee haar buurman, een architect, tot razernij. Ze bedenkt met haar vrienden een tegenmanoeuvre voor zijn gebonk, waardoor zijn geliefde hem van ontrouw verdenkt. Hij slaat terug met een soortgelijk komplot. Deze verfilmde boulevardkomedie bewijst dat Ravels compositie jaren vóór TEN en LES UNS ET LES AUTRES de motor van handeling was. De gelikte verfilming, die tegen het einde wat sloom wordt, is nu vooral amusant om wat destijds doorging voor excentriek en modieus.

Justin de Marseille

1935 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1935. Drama van Maurice Tourneur. Met o.a. Antonin Berval, Alexandre Rignault, Gislaine Bru, Pierre Larquey en Line Noro.

De leider van een gangsterbende in Marseille komt op voor misdeelden en verdrukten en geniet daardoor aanzien, dat nog versterkt wordt als hij een corrupte rivaal heeft gedood. De schildering van het 'milieu' is vooral interessant omdat de film in de periode zelf is gemaakt en zich daardoor onderscheidt van latere, terugblikkende misdaadfilms. Sfeervolle regie en warmhartig sentiment. Gastrol van het (toen nog zeer jeugdig) zangidool Tino Rossi.

Debout là-dedans!

1935 | Komedie, Drama

Frankrijk 1935. Komedie van Henry Wulschleger. Met o.a. Bach, Félix Oudart, Simone Héliard, Pierre Moreno en Paul Ollivier.

Erbarmelijke militaire klucht, speciaal geschreven voor de toen zeer populaire en dikke komiek Bach. Anders gezegd: afgezaagde soldatengein op z'n vulgairst.

Tartarin de Tarascon

1934 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk 1934. Komedie van Raymond Bernard. Met o.a. Raimu, Fernand Charpin, Sinoël, Paul Ollivier en Milly Mathis.

Een brave burger boeit zijn plaatsgenoten met kleurrijke, maar volledig verzonnen avonturen over jacht op groot wild in Afrika. Hij heeft echter zó vaak aangekondigd weer te zullen vertrekken, dat hij vanwege zijn geloofwaardigheid wel moet gaan, hoewel hij nog nooit een geweer heeft vastgehouden. De scenariobewerking door Marcel Pagnol, naar de roman van Alphonse Daudet, werd door diens vaste acteurs - met Raimu in de titelrol - met allure geacteerd, maar de film zelf kreeg van Bernard méér aandacht in de opmerkelijke fotografie van Jules Kruger. De muzikale ondersteuning van Darius Milhaud onderscheidt de film toch van die van Pagnol zelf. Het camerawerk is van Jules Krüger en Robert Le Febvre.

Le Dernier milliardaire

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van René Clair. Met o.a. Max Dearly, Renée Saint-Cyr, Marthe Mellot, Paul Ollivier en Charles Redgie.

Staatskas van Balkanlandje is leeg waardoor enige rijkaard zich als dictator kan opwerpen. Ongeluk tast zijn oordeelsvermogen aan en eenmaal hersteld heeft hij zich geruïneerd. Hij blijft toch staatshoofd als prins-gemaal. Hoewel satirische toespelingen weinig actualiteit verloren hebben blijft Clair in scenario zo uitdrukkelijk vriendelijk dat film eerder operette-zonder-zang lijkt dan sociale parodie. Als zodanig sierlijk en onderhoudend gemaakt.

Le triangle de feu

1932 | Misdaad

Frankrijk 1932. Misdaad van Edmond T. Gréville en Johannes Guter. Met o.a. Lily Dorell, Renée Héribel, Françoise Courvoisier, Lily Rezillot en Jean Angelo.

Een bende pleegt heel wat inbraken en de opengebrande brandkasten zijn altijd voorzien van een driehoek in vlammen, het visitekaartje van een meesterkraker. Twee inspecteurs, Br[KA1]emond (Angelo) en Charlet (Roanne) volgen een spoor, waarbij hun pad gekruist wordt door femme-fatale V[KA1]era (Dorell). Charlet gaat door de knieën voor de mooie Véra, maar moet dat met de dood bekopen. Brémond, die zweert zijn collega te wreken, komt achter Véra's misdadige relaties. Drakerige misdaadfilm film die drie kwart eeuw later alleen nog maar curiositeitswaarde heeft. Het scenario is van René Wild en de film werd in Duitsland gedraaid.

À nous la liberté

1931 |

Frankrijk 1931. René Clair. Met o.a. Raymond Cordy, Henri Marchand, Rolla France, Paul Ollivier en Germaine Aussey.

Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.

Le million

1931 | Komedie, Musical

Frankrijk 1931. Komedie van René Clair. Met o.a. Annabella, René Lefèvre, Raymond Cordy, Louis Allibert en Paul Ollivier.

Een jonge bohémien heeft uit geldnood een jasje verkocht waarin zich een loterijbiljet bevindt waarmee hij een miljoen francs heeft gewonnen. Samen met zijn geliefde en vrienden gaat hij op jacht naar het briefje dat gestolen blijkt te zijn. De lichtvoetige, bijna balletachtige enscenering van de klassieke komedie blijft onverminderd werkzaam, al zijn de schilderachtige typeringen van de personages door de tijd heen nogal doorzichtig geworden. Scenario van de regisseur naar het toneelstuk van Georges Berr. Camerawerk van Georges Périnal.

Sous les toits de Paris

1930 | Komedie, Musical

Frankrijk 1930. Komedie van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Polla Illery, Gaston Modot, Edmond T. Gréville en Paul Ollivier.

Een straatzanger beschermt een meisje tegen avances van een dief, maar belandt onschuldig in de gevangenis. Ondertussen wordt ze verliefd op zijn beste vriend, zodat hij daarna beiden tegen de dief beschermt en alleen verder zal zingen. Deze beroemde vroege sprekende film heeft al te gekunstelde poëzie en opgelegde folklore van een in studio nagebouwde volksbuurt, maar behoudt onmiskenbare charme, méér dan latere, geraffineerder uitgewerkte films van Clair.

Le fantôme du Moulin-Rouge

1924 | Fantasy, Horror, Romantiek

Frankrijk 1924. Fantasy van René Clair. Met o.a. Sandra Milowanoff, Madelaine Rodrigue, Georges Vaultier, Albert Préjean en Paul Ollivier.

Afgevaardigde Vaultier is tot over zijn oren verliefd op Milowanoff, maar zij wijst hem af. Ten einde raad wendt hij zich tot een spiritist (Ollivier) in Moulin-Rouge, die zijn lichaam en geest scheidt, zodat hij zijn geliefde ongemerkt kan gadeslaan en bespeurt dat haar vader het slachtoffer is chantage, waarvoor zij zich diep schaamt. Hij zorgt als fantoom dat alles in het reine komt, keert terug naar in zijn lichaam en kan met haar trouwen. Bordkartonnen decors en primitieve speciale effecten; Claire, wiens ware naam René Chomette is, zou zes jaar later pas echt naam maken met zijn sociale, satirische komedies toen het geluidsfilm zijn intrede deed. De duur van de film is afhankelijk van de snelheid waarmee hij - met de hand - door de operateur afgedraaid werd.