Friedl Behn-Grund

Cameraman

Friedl Behn-Grund is cameraman.
Er zijn 17 films gevonden.

Hochzeitsnacht im Paradies

1962 | Komedie, Muziek

Oostenrijk 1962. Komedie van Paul Martin. Met o.a. Peter Alexander, Marika Rökk, Gunther Philipp en Waltraut Haas.

Dat een operettezanger gaat trouwen met een dochter van een fabrikant zit een revuester danig dwars. De tweede filmversie van de bekende operette, waarin Alexander niet onaardig de rol van Johannes Heesters heeft overgenomen. Ook bekend als Eine Nacht in Venedig.

Eheinstitut Aurora

1961 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1961. Misdaad van Wolfgang Schleif. Met o.a. Eva Bartok, Carlos Thompson, Elisabeth Flickenschildt, Claus Holm en Ina Duscha.

Een jonge vrouw, verdacht van moord op haar man, krijgt acht dagen de tijd om de schuldige te vinden. Deze behoort volgens haar tot het personeel van een huwelijksbureau. Zij wordt verliefd op de persoon die zij verdenkt, maar gelukkig wordt de ware dader door de politie ontmaskerd. Goede politiefilm met een zekere spanning. Scenario van Walter Forster. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Mit Himbeergeist geht alles besser

1960 | Komedie

Oostenrijk 1960. Komedie van Georg Marischka. Met o.a. O.W. Fischer, Marianne Koch, Jackie Lane, Petra Schürmann en Bill Ramsey.

Een oplichter weet zich na de oorlog schitterend buiten schot te houden dankzij zijn relaties met secretaressen van invloedrijke Amerikanen. Futloos in beeld gebracht en matige acteerprestaties. Scenario van Hans Jacoby en Willibald Eser naar een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Friedl Behn- Grund.

Frau im besten Mannesalter

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Marianne Koch, Johannes Heesters, Bernhard Wicki, Christiane Nielsen en Boy Gobert.

Na een zeer heftige discussie over de uit de hand lopende rekeningen die Heesters voortdurend ontvangt voor de nieuwe kleding van echtgenote Koch, verlaat zij hem omdat ze ervan overtuigd is zelf voor haar eigen onderhoud te kunnen zorgen. Beiden hopen dat de ander terugkomt, maar ze zijn te trots om de eerste stap te zetten. Tot Koch van auteur Wicki een baantje als chauffeuse aangeboden krijgt en het tussen beiden lijkt te klikken. Dan begint Heesters te vrezen dat hij haar wel eens voor goed kwijt kan raken. Flauwe naïeve komedie die echter aanstekelijk gespeeld wordt door een trio van doorwinterde acteurs. Het scenario van Maria Matray en Answald Krüger staat bol van de clichés en biedt geen verrassende wendingen. Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Buddenbrooks

1959 | Drama

Duitsland 1959. Drama van Alfred Weidenmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Hansjörg Felmy, Hanns Lothar, Nadja Tiller en Werner Hinz.

Thomas Manns dochter Erika sleutelde zelf aan de roman van haar vader om tot deze verfilming te komen. Men was verbaasd dat dit een film opleverde die op verschillende fronten afwijkt van de roman. De productie werd in ieder geval alom geprezen om haar praal en haar zorgvuldigheid in de details van kostuums en decors, die perfect het midden van de negentiende eeuw verbeelden. Bovendien bracht Buddenbrooks een hele generatie van goede acteurs aan het licht. Het epische drama toont de opkomst en ondergang van de zakenfamilie Buddenbrooks. Vader Jean (Hinz) probeert zijn drie kinderen in het gareel te houden.
In twee delen uitgebracht (deel 1 van 99 minuten, deel 2 van 107 minuten). Wordt op televisie vertoond als een volledige film van 145 minuten.

Nachtschwester Ingeborg

1958 |

Duitsland 1958. Géza von Cziffra. Met o.a. Ewald Balser, Claus Biederstaedt, Edith Nordberg, Camilla Spira en Ilse Steppat.

De liefde tussen een verpleegster en een jonge arts brengt de vader van de jongen in een gewetensconflict, omdat hij zijn vriend, de vader van het meisje, beloofd heeft zich over haar te ontfermen. Een romantisch verhaal dat, uiteraard, goed afloopt en dus niets verrassends biedt. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Georg Bruckbauer.

Bekenntnisse des Hochstaplers Felix Krull

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Horst Buchholz, Liselotte Pulver, Ingrid Andree, Paul Dahlke en Susi Nicoletti.

Een oplichter geeft zich voor markies uit, en komt in Lissabon in de gevangenis nadat de echte markies een moord pleegde. Dochter Erika werkte mee aan het scenario naar het beroemde gelijknamige (nimmer geheel voltooide) boek van haar vader Thomas Mann. Het is Hoffmann allemaal net niet gelukt en Buchholz is te zwak voor zijn rol. Robert Thoeren schreef het scenario met Erika en Friedl Behn-Grund stond achter de camera.

Ohne Dich wird es Nacht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Curd Jürgens. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, René Deltgen, Ernst Schröder en Carl Wery.

Dr. Robert Ke[KL29]ler (J[KA3]urgens) is een succesvollle, rijke advocaat, maar niemand weet dat de drijfkracht van deze vurige pleiter gevoed wordt (en afhankelijk is) van de morfine. Gina Bergold (Bartok) is verslingerd aan welstand. Het tweetal vindt elkaar en Gina trouwt met Robert.

Anastasia - Die letzte Zarentochter

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Falk Harnack. Met o.a. Susanne von Almassy, Ivan Desny, Ellen Schwiers, Lilli Palmer en Eva Bubat.

Een rondzwervende vrouw beweert Anastasia te zijn, een van de kinderen van de vermoorde tsarenfamilie, die miljoenen op een bankrekening in Engeland hadden gezet. Niemand wil de aanspraken van de tsarendochter erkennen. Terecht of niet? Anatol Litvak verfilmde in Hollywood hetzelfde jaar Anastasia.

Meines Vaters Pferde

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Ernst Stankowski, Sonja Sutter en Otto Gebühr.

Een verfilming van de roman van Clemens Laar. Deel 1: 'Lena und Nicoline'; deel 2: 'Seine dritte Frau'. Een Pruisische officier gaat paarden bekijken in Ierland en wordt verliefd op de dochter van een lord. Als hij terug is in Pruisen wijdt hij zich weer aan zijn paarden en trouwt een rijke jongedame die bij de geboorte van hun zoon sterft. Dan gaat het bergafwaarts en wil men hem zelfs zijn dierbaarste bezit, zijn paarden, afnemen. Scenario van Horst Budjuhn. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Einmal keine Sorgen haben

1953 | Komedie, Historische film

Duitsland/Oostenrijk 1953. Komedie van Georg Marischka. Met o.a. Walter Müller, Hans Moser, Nadja Tiller, Wera Frydtberg en Fritz Imhoff.

Herr Zangler (Imhoff) is een welvarende winkelier uit de provincie die op punt staat te trouwen met Frau Knorr (Pfluger) uit Wenen, die een modesalon bezit. Zijn inwonende nichtje Marie (Frydtberg) moet naar een kostschool maar zij wil niet. Haar aanbidder Sanders (Stankovski) heeft Zangler al een paar keer om haar hand gevraagd, maar Zangler is onverbiddelijk.

Der Letzte Walzer

1953 | Muziek, Drama

Duitsland 1953. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Curd Jürgens, Eva Bartok, Siegfried Breuer, Christl Mardayn en Ernie Mangold.

Graaf Dimitri Sarassow (Jürgens) zet z'n leven op het spel om de eer van een barones te redden. Arthur Maria Rabenalt presenteert de geschiedenis van Oscar Straus' operette Der letzte Walzer als een terugblik van een Russische emigrante, die in het Parijs van de jaren 1920-30 belandde. Heel romantisch maar nogal zwaar aangezet. Scenario van Curt J. Braun. Camerawerk van Friedl Behn-Grund.

Die Große Versuchung

1952 | Drama

Duitsland 1952. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Erich Ponto, Renate Mannhardt en Paul Bildt.

Hospik Gerbrand geeft zich na de oorlog uit voor chirurg. Met succes. Totdat zijn geweten begint te spreken. Een grandioos kitscherig melodrama dat als parodie op het genre te genieten valt, al was dat niet de bedoeling. Scenario van Kurt Heuser naar het tijdschriftartikel Der Erfolgreiche van Hans Kades. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Franz Weihmayr.

Die Buntkarierten

1949 | Drama, Historische film

DDDE 1949. Drama van Kurt Maetzig. Met o.a. Camilla Spira, Werner Hinz, Friedrich Gnass, Lotte Lieck en Carsta Löck.

De lotgevallen van een meisje dat als 'onecht' kind ter wereld kwam, later politiek bewust wordt, maar haar zoon een nietsnut ziet worden. Haar kleindochter gaat later naar de universiteit. Een levendige film over iemand die in het liefdeloze Victoriaanse tijdperk buiten haar schuld een 'getekende' was. Scenario van Berta Waterstadt naar haar hoorspel Während der Stromsperre. Camerawerk van Friedl Behn-Grund en Karl Plintzner.

Die Mörder sind unter uns

1946 | Drama

DDDE 1946. Drama van Wolfgang Staudte. Met o.a. Wilhelm Borchert, Hildegard Knef, Arno Paulsen, Erna Sellmer en Michael Günther.

Voormalig legerchirurg Mertens leeft na de nazicapitulatie in een zwaargehavend Berlijns appartementsgebouw. Daar ontmoet de aspirant-alcoholist concentratiekampoverlevende Susanne, de eigenlijke huurster. Dan duikt ook Mertens' vroegere commandant Brückner op, een gewetenloze oorlogsmisdadiger en opportunist. Eerste Duitse productie na WO II werd onder geallieerde scenariocensuur van eigenrichtingfinale ontdaan. Gedraaid op de surreëel ogende krijgspuinhopen, en daarom bekend als 'Trümmerfilm'. Staudte, die een bijrolletje speelde in Jud Süss, rehabiliteerde zich met dit drama en zou nog prachtige films als Kirmes (1960) regisseren.

Die Göttliche Jette

1937 | Musical

Duitsland 1937. Musical van Erich Waschneck. Met o.a. Grethe Weiser, Viktor de Kowa, Eva Tinschmann, Kurt Meisel en Rudolf Klein-Rogge.

Grethe Weiser is de tot de toppen van de roem opgeklommen revuester 'goddelijke Jette'. Een kijkje achter de schermen van de Berlijnse variététheaters met al hun gekunsteldheid en dagelijkse zorgen. Het speelt zich af omstreeks 1900. Het scenario is van Rolf Meyer en Kurt E. Walter. Het camerawerk is van Friedl Behn-Grund.

Ich und die Kaiserin

1933 | Romantiek

Duitsland 1933. Romantiek van Friedrich Hollaender. Met o.a. Mady Christians, Conrad Veidt, Lilian Harvey, Heinz Rühmann en Friedel Schuster.

De markies van Pontignac zoekt de onbekende die hem, terwijl hij met verbonden ogen in het ziekenhuis lag, een lied toezong. De beroemde componist Friedrich Holl[KA3]ander (Ich bin von Kopf bis Fuss) regisseerde onder produktieleiding van Erich Pommer voor de eerste maal, maar mede door de druk van de politieke situatie, die hen beiden spoedig Duitsland deed verlaten, is het geen geslaagd debuut geworden. Scenario van Walter Reisch en Robert Liebmann. Camerawerk van Friedl Behn-Grund. Ook bekend als DAS STRUMPFBAND DER KAISERIN en DER HANDSCHUH DER KAISERIN. Engelstalige versie: THE ONLY GIRL.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Friedl Behn-Grund op televisie komt.

Reageer