Frank Scheffer

Regisseur, Scenarist, Producer, Cameraman, Editor

Frank Scheffer is regisseur, scenarist, producer, cameraman en editor.
Er zijn 36 films gevonden.

Gozaran - Time Passing

2011 | Documentaire

Nederland/Duitsland 2011. Documentaire van Frank Scheffer.

Na dertig jaar ballingschap in Wenen keert de Iraanse avant-gardecomponist Mashayekhi in 2005 terug naar Teheran. Zijn missie: met een voornamelijk uit jonge vrouwen bestaand symfonieorkest westerse klassieke en contemporaine muziek vertolken. In de dictatoriale, kunst- en vrouwvijandige Islamitische Republiek Iran geen sinecure, zo illustreert deze bespiegelende documentaire. Combinatie van betekeniszwangere beelden, weerbarstige soundtrack (John Cage, Arvo Pärt) en Mashayekhi’s filosofische voice over-monologen vormt een uitdaging. Onvergetelijk zijn de vrouwen: dapper, gepassioneerd, tragisch. Warme HD-fotografie van Melle van Essen.

Tea

2005 | Documentaire, Muziek

Nederland 2005. Documentaire van Frank Scheffer.

Documentaire van Frank Scheffer over de Tea Opera van componist Tan Dun.

A Labyrinth of Time

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Elliot Carter en Pierre Boulez.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

Frank Zappa: Phase II - The Big Note

2002 |

2002. Frank Scheffer.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

Sonic Genetics

2001 |

Nederland 2001. Frank Scheffer, Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof), Philipp Virus, Gerald van der Kaap en Dick Tuinder.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

In the Ocean

2001 |

Nederland 2001. Frank Scheffer.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

Sonic Fragments (The Poetics of Digital Fragmentation)

2000 |

Nederland 2000. Rob Schröder, Frank Scheffer, Alexander Oey, Miriam Kruishoop en Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

Voyage to Cythera

1999 |

Nederland 1999. Frank Scheffer.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

Music for Airports

1999 |

Nederland 1999. Frank Scheffer.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

Sonic Acts

1998 |

Nederland 1998. Frank Scheffer.

Scheffers film gaat over de veelzijdige componist, muzikant, zanger en tekstschrijver Frank Zappa (1940-1993). Het is een impressionistisch portret van de duizendpoot die met groot gemak verschillende muziekstijlen tot een eigenzinnige cocktail mengde. Het eerste deel van de film ging in 2000 in premiëre onder de titel 'The Present Day Composer Refuses To Die'. Hierin worden interviews met de weduwe Gail Zappa en zoon Dweezil en enkele muzikanten vermengd met muziek, waarbij de nadruk ligt op het avantgarde karakter van de Zappa's composities. Voor 'Frank Zappa: Phase II - The Big Note', kortweg 'Zappa', maakte Scheffer dit voorjaar in Los Angeles de laatste opnamen. Hij besteedt hij aandacht aan Zappa's experimentele road movie 200 Motels en diens vriendschap met Captain Beefheart. De film bevat uniek beeldmateriaal over de tournee van 'The Grand Wazoo', dat trompettist Malcolm McNabb uit zijn prive-archief heeft opgediept.

De weg

1998 | Documentaire, Muziek, Experimenteel

Nederland 1998. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Louis Andriessen, Tomoko Mukaiyama, Elmer Schönberger, Burchard Mansvelt Beck en Mukiayama Tomoko.

Muzikale documentaire over het compositieproces van het stuk `Tao` (Chinees voor 'De weg') van Louis Andriessen. We zien de componist noten noteren, gebaseerd op teksten uit oud Chiness geschrift Tao-te-tjing, gesprekken met musicoloog Elmer Schönberger, musicerende soliste Tomoko Mukaiyama en toelichtingen van sinoloog Burchard Mansvelt Beck. Allemaal vrij abstract, een film die je moet ondergaan. Muziekfilms van Scheffer kregen in 1998 de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en deze is de eerste op 35mm-formaat met normaal roulement in filmtheaters.

Attrazione d'Amore

1998 | Documentaire

Nederland 1998. Documentaire van Frank Scheffer.

Documentaire van Frank Scheffer over Riccardo Chailly, chef-dirigent van Het Koninklijk Concertgebouworkest, waarin o.a. zijn samenwerking met het orkest en zijn interpretaties van werk van Gustav Mahler aan bod komen.

To Sang Fotostudio

1997 | Documentaire, Korte film

Nederland 1997. Documentaire van Johan van der Keuken. Met o.a. Lee To Sang, Ho Yuk-Mui, Yolanda Hanenberg, Hans van de Wetering en Daniella Hanenberg.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Leven met je ogen

1997 |

Nederland 1997. Ramón Gieling.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

De toekomst is over een uur

1997 |

Nederland 1997. Ramón Gieling.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Memoria de lo desconocido

1996 | Drama, Experimenteel

Nederland 1996. Drama van Nathalie Alonso Casale. Met o.a. Barbara Barendrecht, José-Luis Alonso en Pepa Perez.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Conducting Mahler

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Frank Scheffer.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Zintuigen zijn de voetjes van de ziel

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Brigit Hillenius.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Helicopter string quartet

1995 | Documentaire, Muziek

Nederland 1995. Documentaire van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

From Zero - the Documentary

1995 |

1995. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Fourteen

1995 | Muziek

Nederland 1995. Muziek van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Lent, Vague, Indécis

1994 | Muziek

Nederland 1994. Muziek van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Hexagon - Lent, Vague, Indecis

1994 |

Nederland 1994. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Hexagon - Bons

1994 |

Nederland 1994. Jelle Nesna. Met o.a. Frances van Boeckel en Bert Luppes.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Hexagon - Atlanti Que

1994 |

Nederland 1994. Frank Zweers.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

From Zero

1994 |

Nederland 1994. Andrew Culver en Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Five Orcherstral Pieces

1994 |

1994. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Eclat

1994 | Muziek

Nederland 1994. Muziek van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Wagner's Ring

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

De natuurlijke ruimte

1992 | Biografie

Nederland 1992. Biografie van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

...And the Eareye Seeshears

1992 |

Nederland 1992. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

The Final Chorale

1991 | Documentaire

1991. Documentaire van Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Stoperas 1 & 2

1991 |

Nederland 1991. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Landscape Study No. 1

1991 |

Nederland 1991. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Time is music

1988 |

1988. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

Kontakte

-1 |

. Frank Scheffer.

Frank Scheffer (1956) transformeert de principes van muziek- (ofarchitectuur-) composities naar film. Scheffer weet muziek 'zichtbaar' te maken. Met behulp van belichting, cameravoering en montage verbeeldt hij de essentie ervan; zonder te interpreterenen zonder het beeld ondergeschikt te maken. Deze film is een muzikale documentaire rondom de opmerkelijke compositie Helicopter-Streichquartett van Karlheinz Stockhausen. Het muziektheaterstuk beleefde tijdens het Holland Festival van 1995 zijn wereldpremiere. Vier muzikanten van het vermaarde Arditti String Quartet stegen elk op in een helikopter voorzien van een zender. Beeld en geluid werden overgestraald naar een zaal waar componist Stockhuizen op ingenieuze wijze de binnenkomende geluiden van helikopters en strijkers mixte. Regisseur Frank Scheffer filmde het spektakel en plaatste beelden van de voorstelling naast fragmenten uit interviews met Stockhausen en opnamen van de voorbereidingen en repetities.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Frank Scheffer op televisie komt.

Reageer