Jacques Mauclair: regie en cast.
Er zijn 6 films gevonden.

La chambre des magiciennes

2000 | Komedie, Drama

Frankrijk 2000. Komedie van Claude Miller. Met o.a. Anne Brochet, Mathilde Seigner, Annie Noël, Yves Jacques en Edouard Baer.

Een studente, geplaagd door migraine, laat zich opnemen in een neurologische kliniek, waar ze een kamer deelt met twee medepatiënten. Regisseur Miller, wiens La classe de neige een week geleden werd uitgezonden, maakte dit televisiedrama met behulp van twee digitale camera's, die het geheel een documentaire indruk geven. Naar een hoofdstuk uit het boek 'Les yeux bandés' van Siri Hustvedt, die met echtgenoot Paul Auster het verhaal schreef voor het recente The center of the world. (RdL/VPRO Gids)

La Fessée

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Jacques Mauclair. Met o.a. Hermine Pousset, Marco Perrin, Olga Valery en Brigitte Chamarrand.

Louter ongekunstelde scherts, Deze boulevardkomedie geschreven door Jean de Letraz over de 'tegenspoed' van een brave man, die het slachtoffer is van een huwelijk beneden zijn stand. Alle ingrediënten van het genre zijn aanwezig. Niet als te moeilijk amusement en goed spel. Helaas zeer oppervlakkig verfilmd.

Solveig et le violon turc

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Jacques Grand-Jouan. Met o.a. Solveig Mertens, Roger Blin, Hubert Deschamps, Romain Bouteille en Jean Mourat.

Deze marginale filmer uit Nantes kiest bewust voor het maken van 'streekfilms' en zodoende moet hij onder moeilijke omstandigheden werken. Bovendien bestaan zijn films slechts uit stukken scenario, zoals ook de bedoeling is, en vallen zodanig in losse brokken uiteen dat niemand er een touw aan kan vastknopen. Hetzelfde geldt voor deze zotte geschiedenis over een Turkse viool. De verteller raakt steeds verder verstrikt in een wereldje van idiote, bizarre en volledig verknipte figuren. Een beetje van dit en een beetje van dat, een beetje Raymond Queneau en ook natuurlijk Ionesco. De acteurs zijn vrienden van elkaar. Het resultaat is wisselvallig maar doet in elk geval versteld staan.

Amour

1970 | Erotiek

Frankrijk​/​​Denemarken 1970. Erotiek van Gabriel Axel. Met o.a. Ghita Nørby, Jacques Mauclair, Nadine Alari en Tine Bjerregaard.

Weinig bekende, handige seks-sketchfilm van de gereputeerde Deense cineast Axel (pseudoniem van Gabriel Morch). Het eerste Deense deel is gesitueerd in het jaar 1200 en verhaalt de strubbelingen van een jong meisje dat uitgehuwelijkt is aan een hereboer, maar dat verliefd is op een jongen van het naburige domein. Het tweede Deense deel behandelt op een stomme filmwijze een driehoeksgeval. In het derde en laatste Franse deel slaapt een kasteelheer in 1840 liever bij de kamermeid terwijl zijn eega belangstelling heeft voor een jonge dichter. Axel schreef zelf het scenario, de Franse dialogen voor de Franse sketch zijn van Jacques Mauclair.

Les Bonnes causes

1963 | Drama, Mysterie, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marina Vlady, Pierre Brasseur, Virna Lisi, Umberto Orsini en José Luis de Vilallonga.

Een vrouw heeft haar zieke echtgenoot vermoord en heeft de verdenking geladen op diens particuliere verpleegster. De rechter van instructie (Bourvil) vermoedt de waarheid, maar moet het opnemen tegen een briljant pleiter die ook nog de minnaar van de moordenares is. Deze thriller over klassejustitie heeft een pittig en wijdlopig dialoog die alle kansen geeft aan de tegenpolen als Bourvil en Brasseur. De ironische ontknoping waarbij de misdaad toch gestraft wordt komt wel heel erg uit de lucht vallen. Het scenario is van de regisseur en Paul Andréota naar de roman van Jean Laborde.

La femme et le pantin

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1959. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Brigitte Bardot, Antonio Vilar, Michel Roux, Lila Kedrova en Jacques Mauclair.

De dochter van een Franse banneling in Sevilla werkt als flamencodanseres in morsige nachtclubs. Daar wordt ze aangesproken door een rijke aristocraat die haar voorstelt zijn minnares te worden. Naar de roman van Pierre Louÿs. Regisseur Luis Buñuel, die aanvankelijk voor het project was uitgezocht, weigerde BB in de hoofdrol en staakte zijn medewerking. Vervanger Duvivier brengt er weinig van terecht; Bardot is geen femme fatale, maar de ergste ramp is Vilar als de (verondersteld) geobsedeerde held. Eerder, in 1935, door Josef Von Sternberg verfilmd met Marlene Dietrich, onder de titel The Devil is a Woman.