Miroslav Hájek: montage.
Er zijn 7 films gevonden.

Malá morská víla

1975 | Familiefilm

Tsjechoslowakije 1975. Familiefilm van Karel Kachyna. Met o.a. Miroslava Safránková, Marie Rosulková, Radovan Lukavský, Petr Svojtka en Libuse Safránková.

Redelijke versie van Hans Christian Andersens sprookje 'De kleine zeemeermin' over het onderwater-prinsesje dat verliefd wordt op de prins die zij redt van de verdrinkingsdood, maar hij trouwt met een ander door een tragisch misverstand. Het lieve prinsesje kwijnt weg, omdat zij niet op het land kan leven, ondanks haar gedaanteverwisseling. Niemand minder dan Ota Hofman, die later heel verdienstelijke kinderfilms zou gaan regisseren, schreef samen met regisseur Kachynya het scenario. De kundige fotografie is van Jaroslav Kucera. Wordt soms bekort op tv met resp. 9 en 14 min.

Martyrs of Love

1967 | Komedie, Fantasy

Tsjechië 1967. Komedie van Met o.a. Lindsay Anderson, Jitka Cerhová en Denisa Dvoráková.

Gebrek aan vrijheid is de rode draad in Nemec’ drie belangrijkste films: zijn debuutfilm Diamonds of the Night (1964), Party and The Guests (1966) en deze Martyrs of Love, over het gebrek aan vrijheid om te handelen naar je eigen gekte, dromen, liefde of geluk. Die vrijheid zocht hij nadrukkelijk ook in de door hem ontwikkelde filmtaal, die hij ‘pure cinema’ doopte: wars van realisme en dialooggedreven plots, op zoek naar de essentie van film als representant van een ultrapersoonlijke werkelijkheid.

The Party and the Guests

1966 | Drama

Tsjechië 1966. Drama van Jan Nemec. Met o.a. Jan Klusák, Evald Schorm, Zdena Skvorecka en Jiri Nemec.

Een messcherpe satire op de onvrije politieke situatie in het communistische Tsjecho-Slowakije, waar de film door de censor was verboden. Over een machtig man die op zijn landgoed een feestmaal aanricht, terwijl zijn aangenomen zoon de gasten intimideert. Op de enige genodigde die zich dat niet laat welgevallen wordt vervolgens een klopjacht geopend waaraan iedereen deelneemt. De voorspellende kracht van die film bleek groter dan Nemec kon hebben voorzien.

Kocar do vidne

1966 | Drama

Tsjechoslowakije 1966. Drama van Karel Kachyna. Met o.a. Iva Janzurova, Ladislav Jandos en Jaromír Hanzlík.

Een messcherpe satire op de onvrije politieke situatie in het communistische Tsjecho-Slowakije, waar de film door de censor was verboden. Over een machtig man die op zijn landgoed een feestmaal aanricht, terwijl zijn aangenomen zoon de gasten intimideert. Op de enige genodigde die zich dat niet laat welgevallen wordt vervolgens een klopjacht geopend waaraan iedereen deelneemt. De voorspellende kracht van die film bleek groter dan Nemec kon hebben voorzien.

Daisies

1966 | Komedie

Tsjechoslowakije 1966. Komedie van Vera Chytilová. Met o.a. Ivana Karbanová, Marie Cesková, Jitka Cerhová, Julius Albert en Jirina Myskova.

De wereld gaat ten onder. Dus kunnen Marie en Marie (Cerhová en Karbanová) zich net zo goed misdragen, niet? De twee jonge vrouwen pakken hun vrijheid en zoeken de grenzen op in deze vrolijke klassieker. In kleurige jurken en badpakken laten de twee rebellen met onder meer een flinke food fight een spoor van destructie achter. Věra Chytilová maakte deel uit van de Tsjechische New Wave, geïnspireerd door filmbewegingen in Frankrijk en Italië die een losse camera- en montagestijl en experimentele vertelvormen voorstonden. De Tsjechische autoriteiten verboden de film. In het buitenland werd de film daarentegen enthousiast ontvangen.

Loves of a Blonde

1965 | Romantische komedie

Tsjechoslowakije 1965. Romantische komedie van Milos Forman. Met o.a. Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Mensík, Jan Vostrcil en Milada Jezková.

In de jaren zestig is de schoenenfabriek in de Tsjechische arbeidersstad Zruc het domein van vrijwel uitsluitend vrouwen. Zoals elk van hen hoopt de blonde Andula (Brejchová) dat haar sombere toekomstverwachtingen worden tegengesproken en de ware Jacob zich toch nog aan haar openbaart. Zou misschien amusante pianist op doorreis Milda (Pucholt) de grijze monotonie van deze goede volksdochter van Lenin kunnen opfleuren? Forman, ten tijde van de Tsjechische New Wave al niet gediend van autoritaire ideologieën, observeert zijn afgematte antiheldin met de polslittekens en de kijker weet voldoende.

Diamonds of the Night

1964 | Oorlogsfilm, Drama

Tsjechoslowakije 1964. Oorlogsfilm van Jan Nemec. Met o.a. Ladislav Jánsky, Antonín Kumbera en Ilse Bischofova.

Twee Joodse jongens ontsnappen aan een transport, rennen door een bos en worden achtervolgd door de oude mannen van een Duits dorp. Tijdens hun ontsnapping denken ze voortdurend terug aan het verleden en hun verblijf in een concentratiekamp. Ode aan het verleden.