Michèle Darmon: montage.
Er zijn 2 films gevonden.

Wendemi

1993 | Drama

Burkina Faso 1993. Drama van S. Pierre Yameogo. Met o.a. Sylvain Minoungou, Abdoulaye Komboudri, Sylvie Yameogo, Aida Diallo en Célèstin Zongo.

Wendemi (Minoungou) betekent `Kind van onze Lieve Heer`. Hij is een vondeling, die in het veld werd geboren - de kijker weet wie zijn moeder is. Hij is liefderijk opgenomen in een gezin - de kijker weet dat het de buren zijn. Onverwacht wordt hij bij zijn adoptie-ouders weggehaald om in een vreemd dorp verder op te groeien. Wendemi beseft dat hij als volwassene zonder duidelijke afkomst niet meetelt in de maatschappij en daardoor in de onderste kaste terechtkomt. Hij gaat op zoek naar zijn moeder in de hoofdstad Ouagadougou en na enige tijd heeft hij haar gevonden en samen keren ze terug naar het geboortedorp. Hier wordt uit de doeken gedaan dat zijn vader een priester is en dat zijn moeder om schande voor zijn vader te voorkomen gezwegen heeft. Het scenario van regisseur Yameogo en Ren[KA1]e Sintzel is even na[KA3]ief als helder en brengt daarom de moralistische boodschap duidelijk over: maak geen misbruik van je positie om onheil aan te stichten. De film is dromerig verteld (hetgeen niet gedisponeerde kijkers in slaap kan sussen), maar wie gemotiveerd kennis wil nemen van de zeden en gewoontes in het derde wereldland Burkina Faso (met overigens een zeer behoorlijke filmtraditie) krijgt iets dichterlijks voorgeschoteld met charmant spel van de hoofdrollen. Het camerawerk is van Jurg Hassler.

Un monde sans pitié

1989 | Romantisch drama, Komedie

Frankrijk 1989. Romantisch drama van Eric Rochant. Met o.a. Hippolyte Girardot, Mireille Perrier, Yvan Attal, Jean-Marie Rollin en Cécile Mazan.

Het Parijse uitvretersleven van cynicus Hippo gaat niet over rozen. Zijn auto is een wrak, broertje Xavier dealt wiet op school, scharrelkipje Francine wil vastigheid, de arbeidersrevolutie is dood en iedere ambitie zinloos. Tot de tiptop georganiseerde tolk Nathalie in Hippo's lethargische alledag serieuze kortsluiting veroorzaakt. Wat nu? Achter de geestige dialogen en algeheel laconieke toon van dit puntig geschreven droomdebuut schuilt Rochants diepe affectie voor elk personage en de Seine-metropool. De middernachtelijke balkonscène, met charmeur Girardot, de snoezige Perrier en de lichtjes van de Eiffeltoren in de hoofdrol, is klassiek. Stripmaker Loustal verzorgde de oorspronkelijke filmaffiche.