Lee Grant: regie en cast.
Er zijn 70 films gevonden.

Mulholland Drive

2001 | Mysterie, Thriller, Drama, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2001. Mysterie van David Lynch. Met o.a. Naomi Watts, Laura Harring, Justin Theroux, Ann Miller en Dan Hedaya.

De tot dan toe tamelijk onbekende soapactrice Naomi Watts kreeg veel lof (en prijzen) voor haar rol als de keurige en wat naïeve Betty die zich, juist gearriveerd in Los Angeles, ontfermt over een verwarde vrouw met geheugenverlies. Dat is het begin van een verhaal dat vreemder en vreemder wordt en halverwege 180 graden lijkt te draaien. Identiteiten worden verwisseld, dromen blijken werkelijkheid (of andersom) en uiteindelijk raak je geheid de kluts kwijt. Dit alles natuurlijk begeleid door de omineuze muziek van Lynch' vaste componist Angelo Badalamenti. Ja, de film vliegt uiteindelijk behoorlijk uit de bocht maar knaagt nog fijn lang in je hoofd door.

The Loretta Clairburn story

2000 | Drama

Verenigde Staten 2000. Drama van Lee Grant. Met o.a. Tina Lifford, Kimberly Elise, Denzel Washington, Damon Gupton en Camryn Manheim.

De tot dan toe tamelijk onbekende soapactrice Naomi Watts kreeg veel lof (en prijzen) voor haar rol als de keurige en wat naïeve Betty die zich, juist gearriveerd in Los Angeles, ontfermt over een verwarde vrouw met geheugenverlies. Dat is het begin van een verhaal dat vreemder en vreemder wordt en halverwege 180 graden lijkt te draaien. Identiteiten worden verwisseld, dromen blijken werkelijkheid (of andersom) en uiteindelijk raak je geheid de kluts kwijt. Dit alles natuurlijk begeleid door de omineuze muziek van Lynch' vaste componist Angelo Badalamenti. Ja, de film vliegt uiteindelijk behoorlijk uit de bocht maar knaagt nog fijn lang in je hoofd door.

The Loretta Claiborne Story

2000 | Drama, Sportfilm, Familiefilm

Verenigde Staten 2000. Drama van Lee Grant. Met o.a. Kimberly Elise, Tina Lifford, Camryn Manheim, Damon Gupton en Nicole Ari Parker.

De tot dan toe tamelijk onbekende soapactrice Naomi Watts kreeg veel lof (en prijzen) voor haar rol als de keurige en wat naïeve Betty die zich, juist gearriveerd in Los Angeles, ontfermt over een verwarde vrouw met geheugenverlies. Dat is het begin van een verhaal dat vreemder en vreemder wordt en halverwege 180 graden lijkt te draaien. Identiteiten worden verwisseld, dromen blijken werkelijkheid (of andersom) en uiteindelijk raak je geheid de kluts kwijt. Dit alles natuurlijk begeleid door de omineuze muziek van Lynch' vaste componist Angelo Badalamenti. Ja, de film vliegt uiteindelijk behoorlijk uit de bocht maar knaagt nog fijn lang in je hoofd door.

Dr T & the Women

2000 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Duitsland 2000. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Richard Gere, Helen Hunt, Farrah Fawcett, Laura Dern en Shelley Long.

Ensemblefilm met Richard Gere als vrouwenarts temidden van een kolkende oestrogeenzee in decadent Dallas, die wordt opgeschud door de charmante golfinstructrice Bree (Helen Hunt): het begin van de totale desintegratie van Dr. T's vrouwenbeeld. Gere's popcorncharme is onvoldoende voor de vereiste Oprechte Emotie maar dankzij de typische Altman-scènes - de chaos in de wachtkamer, de heisa in het winkelcentrum, de mislukte trouwerij - wakkert de film af en toe toch even flink aan. Een ander typisch Altman-kenmerk is een wervelende finale en dat nam de cineast dit keer wel erg letterlijk. Goede film, misplaatste hoofdrolspeler.

Say It, Fight It, Cure It

1997 | Documentaire

Verenigde Staten 1997. Documentaire van Lee Grant.

Ensemblefilm met Richard Gere als vrouwenarts temidden van een kolkende oestrogeenzee in decadent Dallas, die wordt opgeschud door de charmante golfinstructrice Bree (Helen Hunt): het begin van de totale desintegratie van Dr. T's vrouwenbeeld. Gere's popcorncharme is onvoldoende voor de vereiste Oprechte Emotie maar dankzij de typische Altman-scènes - de chaos in de wachtkamer, de heisa in het winkelcentrum, de mislukte trouwerij - wakkert de film af en toe toch even flink aan. Een ander typisch Altman-kenmerk is een wervelende finale en dat nam de cineast dit keer wel erg letterlijk. Goede film, misplaatste hoofdrolspeler.

The Substance of Fire

1996 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1996. Drama van Daniel Sullivan en Daniel J. Sullivan (I). Met o.a. Ron Rifkin, Sarah Jessica Parker, Tony Goldwyn, Timothy Hutton en Ronny Graham.

Vijftig jaar na dato dreigen holocaustervaringen uitgever Isaac Geldhart alsnog te gronde te richten. Hij is obsessief bezig een prentenboek over de verschrikkelijke medische onderzoektechnieken van de nazi's te publiceren. Zijn drie kinderen zijn tegen de riskante onderneming. Niet alle opgeworpen vragen worden beantwoord. De vraagtekens kunnen als een gebrek aanvoelen, maar aan de andere kant is het acteren alleen al de moeite waard.

It's My Party

1996 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1996. Komedie van Randal Kleiser. Met o.a. Eric Roberts, Gregory Harrison, Lee Grant, Marlee Matlin en Paul Regina.

Nick (Roberts) is HIV-positief en besluit zelfmoord te plegen 'while I am still me'. Om afscheid te nemen van zijn familie en vrienden organiseert hij een groot feest wat voor het nodige drama zorgt. Regisseur Randal Kleiser (Grease) baseerde zijn film op de ervaringen met zijn eigen vriend. (VM/VPRO Gids)

Seasons of the Heart

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van Lee Grant. Met o.a. Carol Burnett, George Segal, Malcolm McDowell, Jill Teed en Eric Lloyd.

Serieuze film vol angst en woede, met alle verwikkelingen van een soap opera. Vivian Levinson (Burnett) is een keiharde uitgeefster die net is getrouwd met haar langdurige minnaar (Segal), een versierder die banden met de mafia heeft. Vivian heeft zo haar eigen problemen, zoals haar omgang met een intellectuele, maar alcoholistische schrijver (McDowell), met wie ze een verhouding heeft gehad; en ze is vervreemd geraakt van haar aan drugs verslaafde dochter Ellen (Teed). Een en ander komt tot een climax als Ellen haar zoon (Lloyd) in de steek laat en Vivian wordt gedwongen de jongen onder haar hoede te nemen. Burnett is geloofwaardig in de voor haar vreemde rol en ook de doorgewinterde cast levert sterk acteerwerk onder de competente regie van actrice/regisseur Grant. Het scenario van Robbyn Burger is helder, ontroerend en verfrissend volwassen en eigentijds, hoewel het af en toe gevaarlijk naar kitsch neigt. Componist Marvin Hamilsch, Academy Award-winnaar, levert zeer luisterbare en bij vlagen emotionele muziek.

Reunion

1994 | Drama

Canada​/​​Verenigde Staten 1994. Drama van Lee Grant. Met o.a. Marlo Thomas, Peter Strauss, Frances Sternhagen, Victor Slezak en Courtney Chase.

Jessie (Thomas) is de vrouw van boer Sam Yates (Strauss). Het gezin bestaat uit oma en 3 kinderen: Anna (Sobieski), de oudste en een tweeling van 5, Meggie (Chase) en Jamie (Kelly). Jamie overlijdt door een ongeluk. Jessie voelt zich verantwoordelijk.

Following Her Heart

1994 | Komedie

Verenigde Staten 1994. Komedie van Lee Grant. Met o.a. Ann-Margret, George Segal, Brenda Vaccaro, Sandra Reaves en Alesandra Powers.

Ann-Margret speelt een weduwe die na veertig jaar huwelijk met een frigide bosbouwer uit North Dakota (Sheppard) eindelijk wel eens echt wil leven. Ze laat haar hypocriete dochter aan haar lot over en sluit zich wat onwennig aan bij een uitgelaten groep Grand Ole Opry-fans die per bus op weg zijn naar dit mekka van de country music in Nashville. Haar leven verandert volkomen als ze gedwongen wordt onderweg een hotelkamer te delen met een medereiziger (George Segal) op wie ze verliefd wordt. Ze weet haar droom om een bekende country-zangeres te worden te realiseren. Hoewel de plot nogal absurd is, weet scenarioschrijver Merry Helm een verfrissende heldin op te voeren die van Zweedse afkomst is en naar Amerika kwam om met een twee keer zo oude man te trouwen. Het scenario zit vol emotionele mogelijkheden die door regisseur Lee Grant en Ann-Margret worden verwerkt tot een charmante komedie. Goede bijrollen.

Something to live for: The Alison Gertz Story

1992 | Drama

Verenigde Staten 1992. Drama van Tom McLoughlin. Met o.a. Molly Ringwald, Lee Grant, Perry King, Martin Landau en Roxana Zal.

Op ware feiten gebaseerd verhaal: in 1988 werd bij Alison Gertz vastgesteld dat zij AIDS had. Zij was toen 22, blank, van goede komaf en heteroseksueel. Zij had de gevreesde ziekte zes jaar eerder opgelopen tijdens een slippertje met een jonge barkeeper. Via praat-shows op de buis kwam zij vaak in het nieuws. Hoe waardevol en triest haar verhaal ook is, de film, naar een scenario van Deborah Joy LeVine, ontspoort omdat hij homo's en hetero's, drugsgebruikers, zwarten e.a. ongelijk behandelt en beschouwt als randfiguren voor wie AIDS een normaal risico van hun levensstijl zou zijn totdat de gevreesde ziekte toeslaat bij een maatschappelijk geaccepteerd persoon en dan plotseling een andere dimensie krijgt. Ringwald speelt de rol van Gertz overtuigend en bij momenten indrukwekkend. Op video onder de titel FATAL LOVE uitgebracht. Camerawerk van Shelley Johnson.

Overruled

1992 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1992. Actiefilm van Jud Taylor. Met o.a. Donna Mills, John Getz, Ari Meyers, John Rubinstein en Lee Grant.

Als de verkrachter van haar dochter algauw vrijkomt, omdat hij tijdens zijn wandaad tijdelijk ontoerekeningsvatbaar was, besluit moeder Mills het recht in eigen hand te nemen. Kundige regie met ervaren spelers, maar het verhaal is niet al te sterk. Naar een waar gebeurd voorval. Ook bekend als IN MY DAUGHTER'S NAME.

Citizen Cohn

1992 | Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1992. Biografie van Frank Pierson. Met o.a. James Woods, Joe Don Baker, Joseph Bologna, Ed Flanders en Frederic Forrest.

Film over het leven van advocaat Roy Marcus Cohn (Woods), de gewetenloze communistenjager die deel uitmaakte van Joseph McCarthy`s commissie. De film begint in 1986 in een ziekenhuis als aan AIDS sterft. Het verhaal wordt in flash-backs verteld, van de executie van de voor vermeende spionage veroordeelde Rosenbergs tot het terugtreden van de jonge Robert Kennedy als commissielid van McCarthy (Baker).

Defending Your Life

1991 | Komedie, Fantasy, Romantiek

Verenigde Staten 1991. Komedie van Albert Brooks. Met o.a. Albert Brooks, Meryl Streep, Rip Torn, Lee Grant en Buck Henry.

Brooks schreef, regisseerde en speelt de hoofdrol in deze bizarre tragikomedie waarin hij meteen met zijn showroomfrisse BMW in een autobus terecht komt en sterft. Hij belandt na zijn dood (met de tram!) in een soort Laatste Oordeel Stad waar zal beslist worden over zijn verdere toekomst in het hiernamaals. Grant is zijn openbare aanklager, Torn zijn verdediger. Maar nog belangrijker voor hem is Streep, zijn droomvrouw, de liefde van zijn leven, maar zij zijn beiden dood... De humor is te sporadisch voor een meesterwerk.

She Said No

1990 | Drama

Verenigde Staten 1990. Drama van John Patterson. Met o.a. Veronica Hamel, Lee Grant, Judd Hirsch, Mariclare Costello en Ray Baker.

Het slachtoffer van verkrachting daagt een succesvolle advocaat voor het gerecht maar blijkt zich dan tot haar schande als beklaagde te moeten verdedigen in een zaak wegens de aantasting van iemands goede naam. Hirsch is overtuigend als de hatelijke advocaat die de mazen van de wet kent. Geschreven door Michael O'Hara.

Staying Together

1989 | Komedie

Verenigde Staten 1989. Komedie van Lee Grant. Met o.a. Sean Astin, Stockard Channing, Melinda Dillon, Levon Helm en Dermot Mulroney.

Drie broers, aan de vooravond van hun volwassenheid, werken in een Amerikaans provinciaal nest in het kip-restaurant van hun vader, die plots besluit de eettent te verkopen. Zodoende worden de jongens gedwongen na te denken over hun toekomst en dat leidt soms tot komische, soms dramatische confrontaties met hun ouders, hun vriendinnen en met elkaar. Scenarist Monte Merrick zorgde voor wat te veel subplots maar de aanstekelijke vertolkingen maken heel veel goed.

No Place Like Home

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Lee Grant. Met o.a. Christine Lahti, Jeff Daniels, Scott Marlowe, Kathy Bates en CCH Pounder.

Een indringend drama over een arbeidersgezin uit Pittsburg dat op straat en in het wereldje der daklozen belandt. Lahti in de rol van Zan Cooper laat zien waarom er maar weinig betere actrices rondlopen. Ara Watson en Sam Blackwell schreven het scenario op basis van gebeurtenissen in de documentaire HOMELESS van regisseur Grant. Camerawerk van Tony Pierce Roberts.

Hijacking of the Achille Lauro

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Robert Collins. Met o.a. Karl Malden, Lee Grant, Vera Miles, E.G. Marshall en Christina Pickles.

Tweede tv-docudrama dat in 1989 uitgebracht onder vrijwel dezelfde titel als de Engelstalige export-titel van Alberto Negrins miniserie ACHILLE LAURO - VIAGGIO NEL TERRORE (250m), maar met het lidwoord THE HIJACKING OF THE ACHILLE LAURO over de dramatische gijzeling in 1985 door Palestijnse terrosten van het Italiaanse cruiseschip Achille Lauro. Malden is beter dan Burt Lancaster in dezelfde rol als de aan zijn rolstoel gekluisterde Amerikaanse jood Leon Klinghoffer. Met minder middelen gedraaid maar regisseur Collins zorgt met zijn eigen scenario voor meer punch met hoofdrolspelers uit de Actors Studio-stal.

The Big Town

1987 | Avonturenfilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1987. Avonturenfilm van Ben Bolt en Harold Becker. Met o.a. Matt Dillon, Diana Lane, Tommy Lee Jones, Tom Skerritt en Lee Grant.

In 1957 woont Cullen (Dillon) in een klein stadje in Indiana, samen met zijn moeder. Overdag werkt hij, maar leven doet hij vooral `s nachts, wanneer de dobbelstenen rollen. Hij blijkt over het ware goktalent te beschikken, en op aanraden van zijn mentor trekt hij naar Chicago. Met de steun van Mr. Edwards (Dern), een magnaat, krijgt hij faam in het gokwereldje, tot hij verliefd wordt op Lorry Dane (Lane), die striptease-danseres is in de club van George Cole (Jones) haar man. Een vlotte actiefilm, die niets nieuws te vertellen heeft over de wereld van de gokkers. De sfeer van die tijd wordt goed weergegeven. Robert Roy Pool baseerde zijn scenario op de roman The Arm van Clark Howard. Goed serieproduct zonder de minste nasmaak. Voor de fotografie was Ralf D. Bode verantwoordelijk. Ook bekend als THE ARM.

Nobody's Child

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Lee Grant. Met o.a. Marlo Thomas, Ray Baker, Blanche Baker, Caroline Kava en Kathy Baker.

Thomas kreeg een Emmy voor de rol van Marie Balter in een waar gebeurde geschiedenis over een vrouw die het twintig jaar wist uit te houden in een psychiatrische inrichting, waarna ze de doktoren te kijk zette, die vonden dat zij geen normaal, zelfstandig leven zou kunnen leiden. (Tegenwoordig werkt zij op de administratie van een psychiatrische inrichting!) Het Amerikaans tv-debuut van de beroemde Zweedse cameraman Sven Nykvist, die het vak leerde bij Ingmar Bergman.

Down and Out in America

1986 | Documentaire

Verenigde Staten 1986. Documentaire van Lee Grant.

VV.

Mussolini: The Untold Story

1985 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1985. Biografie van William A. Graham. Met o.a. George C. Scott, Lee Grant, Virginia Madsen, Mary Elizabeth Mastrantonio en Raul Julia.

Miniserie in drie delen. Wie kan Mussolini anders voorstellen dan een oorlogszuchtige tiran? De scenarioschrijvers van deze serie kunnen het. Zij tekenen de dictator als een man die een keer overspel gepleegd heeft, toch met zijn vrouw een goede familierelatie had, geluk vond in het geluk van zijn kinderen. De duizenden die de dood vonden komen slechts zijdelings aan de orde. Daarom: de niet vertelde geschiedenis. Alleen zal het niemand interesseren. Zelfs Scott, die bv. Patton perfect neerzette, weet met zijn rol geen raad. Kwam een paar maanden na de tv-film met Bob Hoskins uit.

Teachers

1984 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1984. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Nick Nolte, JoBeth Williams, Judd Hirsch, Ralph Macchio en Lee Grant.

Een `uitbundige` vermenging van komedie en drama tegen de achtergrond van een middelbare school in een stad (gefilmd in Columbus, Ohio). Blijkbaar gemodelleerd naar HOSPITAL en NETWORK van Paddy Chayefsky, maar in alle opzichten verre de mindere van die films. Glad, met een goede bezetting, maar dramatisch onsamenhangend, en voortdurend voorspelbaar.

Autechre

1984 |

Verenigde Staten 1984. Arthur Hiller. Met o.a. JoBeth Williams, Nick Nolte, Judd Hirsch, Richard Mulligan en Ralph Macchio.

Een `uitbundige` vermenging van komedie en drama tegen de achtergrond van een middelbare school in een stad (gefilmd in Columbus, Ohio). Blijkbaar gemodelleerd naar HOSPITAL en NETWORK van Paddy Chayefsky, maar in alle opzichten verre de mindere van die films. Glad, met een goede bezetting, maar dramatisch onsamenhangend, en voortdurend voorspelbaar.

A Matter of Sex

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van Lee Grant. Met o.a. Jean Stapleton, Dinah Manoff, Judge Reinhold, Pamela Putch en Gillian Farrell.

Het verhaal van de Willmar 8: acht vrouwelijke bankbedienden die twee jaar lang aan het knokken waren om dezelfde beloning te krijgen als hun mannelijke collega's. Iedereen doet echt zijn best, maar deze film haalt het niet bij de veelgeroemde PBS-documentaire die Grant rondom hetzelfde onderwerp produceerde. Manoff is een dochter van Grant, Putch van Stapleton.

A Billion For Boris

1984 | Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1984. Familiefilm van Alex Grassoff. Met o.a. Scott Tiler, Mary Tanner, Lee Grant, Tim Kazurinsky en Seth Green.

Een onderhoudende film over een Newyorks gezin dat het niet breed heeft. De grote zus haalt voor het kleine broertje een zwart-wit tv in huis, waarvan het jochie (dat een technische knobbel heeft) een toverkast maakt waarmee zij de gebeurtenissen van de volgende dag kunnen zien. Ze winnen geld met de paardenraces en dat helpt zo het gezin erbovenop. Gebaseerd op een boek van Mary Rogers die eerder een bestseller en later een Disney film FREAKY FRIDAY schreef. Goed spel van Grant als kettingrokende moeder en Kazurinsky als nieuwsgierige verslaggever.

Will There Really Be a Morning

1983 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1983. Biografie van Fielder Cook. Met o.a. Susan Blakely, Lee Grant, John Heard, Melanie Mayron en Royal Dano.

Blakely en Grant spelen de sterren van de hemel als de door het noodlot getergde Frances Farmer en haar monsterlijke moeder in dit `alternatieve` (en kennelijk waarheidsgetrouwere) relaas over de film- en toneelactrice van weleer. Het script van Dalene Young is gebaseerd op Farmers autobiografie. Bekijk de theatrale film FRANCES en de onafhankelijke produktie COMMITTED om deze film daarmee te kunnen vergelijken. Ook bekend als CAGED FAME.

Will There Really Be A Morning?

1983 | Biografie

Verenigde Staten 1983. Biografie van Fielder Cook. Met o.a. Joseph Maher, Royal Dano, Melanie Mayron, Lee Grant en Susan Blakely.

Blakely en Grant spelen de sterren van de hemel als de door het noodlot getergde Frances Farmer en haar monsterlijke moeder in dit `alternatieve` (en kennelijk waarheidsgetrouwere) relaas over de film- en toneelactrice van weleer. Het script van Dalene Young is gebaseerd op Farmers autobiografie. Bekijk de theatrale film FRANCES en de onafhankelijke produktie COMMITTED om deze film daarmee te kunnen vergelijken. Ook bekend als CAGED FAME.

Thou Shalt Not Kill

1982 | Thriller

Verenigde Staten 1982. Thriller van I.C. Rapaport. Met o.a. Lee Grant, Gary Graham, Diana Scarwid, Robert Culp en James Keach.

Advocate Grant neemt het op voor een onschuldige man die van moord wordt beschuldigd. Zijn problemen beginnen pas werkelijk wanneer hij in de gevangenis zit. Dit is de tweede aflevering van een nooit van de grond gekomen serie van eigentijdse interpretaties van de Tien Geboden. De eerste, THOU SHALT NOT COMMIT ADULTERY, was al net zo weinig overtuigend. De film werd opgenomen in 1979.

Bare Essence

1982 | Drama

Verenigde Staten 1982. Drama van Walter Grauman en Walter E. Grauman. Met o.a. Bruce Boxleitner, Linda Evans, Genie Francis, Lee Grant en Joel Higgins.

Het leven tussen de betoverde luitjes in de parfumindustrie. Deze smartlap ten top, naar een roman van Meredith Rich, had later een kortstondige wekelijkse serie tot gevolg. Oorspronkelijk in twee delen vertoond.

Visiting Hours

1981 | Horror, Thriller, Misdaad

Canada 1981. Horror van Jean-Claude Lord. Met o.a. Michael Ironside, Lee Grant, Linda Purl, William Shatner en Lenore Zann.

Een tv-journaliste wordt mishandeld door een psychopaat, die haar ook in het ziekenhuis blijft achtervolgen. Een film waarvan er dertien in een dozijn gaan, met overigens beduidend beter uitgewerkte personages dan in dit genre gebruikelijk is. Ironside zet een zeer onaangename maniak neer. Scenario Brian Taggert en Victor Solnicki. Achter de camera stond René Verzier. Ook bekend als GET WELL SOON en THE FRIGHT.

The Million Dollar Face

1981 | Drama

Verenigde Staten 1981. Drama van Michael O'Herlihy. Met o.a. Tony Curtis, David Huffman, Herschel Bernardi, Gayle Hunnicutt en Lee Grant.

Een mislukte pilot voor hoofdrolspeler Curtis. Hij speelt de meedogenloze directeur van een firma in cosmetica. Hij is in een heftige concurrentieslag gewikkeld met zijn ex-geliefde Grant die ook zo'n firma leidt. Gebaseerd op een roman van Lois Wyse, Kiss Inc, door Jud Kinberg en Robert Hammer tot scenario bewerkt.

For Ladies Only

1981 | Drama

Verenigde Staten 1981. Drama van Mel Damski. Met o.a. Gregory Harrison, Patricia Davis, Dinah Manoff, Louise Lasser en Lee Grant.

Vechtende jonge acteur neemt baantje als go-godanser wanneer hij er niet in slaagt zijn oorspronkelijke doel te bereiken. Ronald Reagans stiefdochter, Patricia Davis, maakt hierin haar tv-debuut, en Dinah Manoff verschijnt met haar moeder, Lee Grant, in dezelfde film (hoewel ze geen scènes samen hebben).

Charlie Chan and the Curse of the Dragon Queen

1981 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1981. Komedie van Clive Donner. Met o.a. Peter Ustinov, Lee Grant, Angie Dickinson, Brian Keith en Michelle Pfeiffer.

Deze slaapverwekkende komedie verspilt het talent van de acteurs. Ustinov is totaal verkeerd gekozen en speelt een van de slechtste rollen uit zijn carrière. Hatch is zijn onhandige, half joodse, half Oosterse kleinzoon. Scenario van Stan Burns en David Axelrod. Het camerawerk is van Paul Lohmann.

Tell Me a Riddle

1980 | Drama

Verenigde Staten 1980. Drama van Lee Grant. Met o.a. Melvyn Douglas, Lila Kedrova, Peter Coyote, Brooke Adams en Dolores Dorn.

Een doordachte, maar statische verfilming van Tillie Olsen's novelle over de relatie tussen een vrouw die weet dat haar einde nadert en de man met wie ze al veertig jaar getrouwd is. Goed acteerwerk van Douglas en Kedrova. Het regiedebuut van Grant. Coyote speelt de rol van de man als hij jong is.

You Can't Go Home Again

1979 |

1979. Ralph Nelson. Met o.a. Hurd Hatfield, Chris Sarandon, Roland Winters, Lee Grant en Tammy Grimes.

Een doordachte, maar statische verfilming van Tillie Olsen's novelle over de relatie tussen een vrouw die weet dat haar einde nadert en de man met wie ze al veertig jaar getrouwd is. Goed acteerwerk van Douglas en Kedrova. Het regiedebuut van Grant. Coyote speelt de rol van de man als hij jong is.

You Can't Come Home Again

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Ralph Nelson. Met o.a. Lee Grant, Chris Sarandon, Hurd Hatfield, Tammy Grimes en Roland Winter.

Een middelmatige filmbewerking van de klassieke roman van Thomas Wolfe over de problemen van een jonge schrijver in de jaren twintig en zijn affaire met een oudere vrouw.

When You Comin' Back, Red Ryder?

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Milton Katselas. Met o.a. Marjoe Gortner, Hal Linden, Lee Grant, Peter Firth en Candy Clark.

Een onplezierige, toneelmatige verfilming van Mark Medoffs toneelstuk over een psychopaat die een wanhopige groep mensen in een wegrestaurant terroriseert. Er zitten goede scènes in, maar die zijn lang niet voldoende om twee uur kijken te rechtvaardigen.

Red Ryder? When You Comin' Back

1979 |

1979. Milton Katselas. Met o.a. Stephanie Faracy, Hal Linden, Peter Firth, Lee Grant en Candy Clark.

Een onplezierige, toneelmatige verfilming van Mark Medoffs toneelstuk over een psychopaat die een wanhopige groep mensen in een wegrestaurant terroriseert. Er zitten goede scènes in, maar die zijn lang niet voldoende om twee uur kijken te rechtvaardigen.

Little Miss Marker

1979 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1979. Familiefilm van Walter Bernstein. Met o.a. Walter Matthau, Julie Andrews, Tony Curtis, Bob Newhart en Sara Stimson.

Het leven in New York op het hoogtepunt van de depressie in 1934 is niet eenvoudig. Om wat bij te verdienen, wordt er heel wat afgegokt, waarvoor men terecht kan bij bookmaker Matthau. Een man laat als levend onderpand zijn zes-jarig dochtertje Stimson achter. Als hij toch weer verliest, pleegt hij zelfmoord. Wat moet een norse, verbitterde brompot beginnen met een spontaan kind waarmee hij wordt opgezadeld? Matte remake van de Shirley Temple-hit uit 1934, de Bob Hope/Lucille Ball-klucht SORROWFUL JONES uit 1949 en de Tony Curtis-komedie 40 POUNDS OF TROUBLE uit 1963. Het samenspel tussen Matthau en Stimson is vertederend en hartverwarmend, maar het scenario van Bernstein, naar het verhaal van Damon Runyon, mist de pure eenvoud van het origineel. Curtis speelt ook in deze versie mee, maar dan als gangster, terwijl Andrews de moeder in spe vertolkt. Fotografie van Philip Lathrop en muziek van Henry Mancini.

Backstairs at the White House

1979 | Historische film

Verenigde Staten 1979. Historische film van Michael O'Herlihy. Met o.a. Olivia Cole, Leslie Uggams, Louis Gossett jr, Robert Hooks en Leslie Nielsen.

Mini-serie in vier delen. Uitstekende verfilming van het boek van Francis Spatz Leighton en Lillian Rogers Parks waarin door de ogen van de zwarte bedienden de aanwezigheid van diverse Amerikaanse presidenten en hun familie in het Witte Huis wordt gezien. De serie kreeg een heleboel Emmy-nominaties maar won er niet één. Drama en humor wisselen elkaar af maar ondanks dat kon de serie de massa niet boeien.

The Swarm

1978 | Horror, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1978. Horror van Irwin Allen. Met o.a. Michael Caine, Katharine Ross, Richard Widmark, Henry Fonda en Richard Chamberlain.

The swarm is een rampenfilm, typisch zo'n product uit de jaren zeventig, de bloetijd van het genre. Na het succes van Airport (1970) - niet te verwarren met de tegenwoordig bekendere parodie Airplane! (1980) - overspoelde de ene na de andere ramp de bioscoopzalen. Je kon het zo gek niet bedenken of het werd wel verfilmd. Naast voor de hand liggend onheil als overstromingen (Flood!), scheepsrampen (The Poseidon Adventure), aardbevingen (Earthquake), branden (The Towering Inferno), waren er ook originelere rampen als inslagen van meteorieten (Meteor) en op hol geslagen vissen (Piranah). The swarm, over een forse zwerm agressieve bijen, past uitstekend in dat rijtje. Jammer dat regisseur Irwin Allen, bijgenaamd de Master of Disaster, weinig origineels had te melden. The swarm is saai, traag en voorspelbaar. Zonde van de sterrencast.

Damien: Omen II

1978 | Horror

Verenigde Staten 1978. Horror van Don Taylor. Met o.a. Nicholas Pryor, Tim Brooke-Taylor, Robert Foxworth, Lee Grant en Lew Ayres.

De Omen-horrorreeks is typisch zo'n reeks die per aflevering in kwaliteit afneemt. The omen is indrukwekkend, Damien: Omen II gaat nog wel, Omen 3 is vervelend en hoewel Omen 3 ook wel Final conflict heet werden we in 1991 nog getrakteerd op een zielig vierde deel. In Damien: Omen II bereikt het demonische jochie Damien (Scott-Taylor) de puberleeftijd. Aanvankelijk beseft hij niet dat hij van duivelse afkomst is, maar nadat allerlei volk om hem heen sneuvelt en hij duistere instructies ontvangt van sergeant Neff (Henriksen), gaat de tiener voor werelddominantie. Jerry Goldsmith, die met The omen een Oscar won, verzorgde weer de muziek.

Damien - Omen II

1978 | Horror, Drama

Verenigde Staten 1978. Horror van Don Taylor. Met o.a. William Holden, Lee Grant, Lew Ayres, Sylvia Sidney en Robert Foxworth.

De door een ambassadeur geadopteerde Damien is nu opgegroeid tot een flinke, slimme knaap en is cadet aan de militaire academie. Na verschillende geheimzinnige sterfgevallen begint het vermoeden te rijzen dat hij inderdaad de afstammeling is van de duivel, maar Damien kan alle gevaarlijke getuigen tijdig uit de weg ruimen. Leeg en ongeloofwaardig script van Stanley Mann en Michael Hodges (die de film aanvankelijk zou regisseren). De barbaarse liquidatiescènes doen nogal gemakkelijk aan. Toch bevat de film enkele geslaagde schokeffecten. Qua sfeer scoort hij echter beduidend minder dan deel een. Camera werd gehanteerd door Bill Butler, terwijl Jerry Goldsmith ook voor dit deel de score schreef. Gevolgd door THE FINAL CONFLICT.

The Spell

1977 | Thriller

Verenigde Staten 1977. Thriller van Lee Philips. Met o.a. Lee Grant, James Olson, Susan Myers, Lelia Goldoni en Helen Hunt.

Een occulte thriller waarin een ongeliefde tiener haar verborgen krachten tegen haar kwelgeesten gebruikt. Een welhaast voor tv afgezwakte versie van CARRIE, met pover resultaat.

The Mafu Cage

1977 | Horror, Thriller

Verenigde Staten 1977. Horror van Karen Arthur. Met o.a. Lee Grant, Carol Kane, Will Geer, James Olson en Budar.

Twee zusters wonen in een groot huis vol exotische kunstvoorwerpen van hun overleden vader, die anthropoloog was. Een van beiden heeft een orang-oetan als huisdier en de ander slacht deze op rituele wijze af. Een bizarre melodramatische psychologische thriller over jaloezie, incest en moord naar het toneelstuk Toi et tes nuages van Eric Westphal, door Don Chastain tot scenario bewerkt. Ook bekend als THE CAGE en MY SISTER MY LOVE.

Airport '77

1977 | Actiefilm, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1977. Actiefilm van Jerry Jameson. Met o.a. Jack Lemmon, Lee Grant, Brenda Vaccaro, Joseph Cotten en Olivia de Havilland.

De schatrijke kunstverzamelaar Stevens (Stewart) heeft besloten zijn verzameling onder te brengen in een museum in Florida. De kunstwerken worden overgevlogen in zijn privé-vliegtuig en een honderdtal genodigden volgt hem. Maar drie gangsters weten eveneens aan boord te komen. Als ze het vliegtuig proberen te kapen, met medewerking van de co-piloot, storten ze in het water en komen op een zandbank vast te zitten. Gemaakt volgens bekend rampenfilm-formule met een heleboel gaststerren die niets te doen hebben. Spectaculaire scènes staan centraal in dit absurde scenario dat een mengeling is van Airport en The Poseidon Adventure. Zeer losjes gebaseerd op de oorspronkelijke roman 'Airport' van Arthur Hailey. Slechts voor diegenen die er nooit genoeg van krijgen. Goede fotografie van Philip Lathrop.

Voyage of the Damned

1976 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1976. Historische film van Stuart Rosenberg. Met o.a. Faye Dunaway, Max von Sydow, Oskar Werner, Malcolm McDowell en Orson Welles.

In 1939 scheepten iets minder dan duizend Joden in op het passagiersschip de Saint Louis. Ze kregen de kans om Duitsland te verlaten en een nieuw bestaan op te bouwen in Cuba. Dachten ze. In werkelijkheid wisten de nazi's dat de passagiers nooit op Cuba zouden worden toegelaten. Dat zou aantonen dat Duitsland dus niet het enige land was dat Joden liever kwijt dan rijk was. Voor zijn verfilming van dit waargebeurde verhaal kreeg regisseur Rosenberg (Cool Hand Luke) de beschikking over een groot aantal topacteurs, het had wel wat minder gekund, voor deze overvolle film.

Shampoo

1975 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1975. Drama van Hal Ashby. Met o.a. Warren Beatty, Julie Christie, Goldie Hawn, Lee Grant en Jack Warden.

Een wazige satire over zeden en gewoonten in Zuid-Californië, met in het middelpunt een rusteloze kapper en zijn veeleisende cliëntes. Enkele heldere ogenblikken gaan verloren in een druilerige boulevardklucht. Grant kreeg een Oscar voor beste vrouwelijke bijrol.

The Internecine Project

1974 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1974. Thriller van Ken Hughes. Met o.a. James Coburn, Lee Grant, Harry Andrews, Ian Hendry en Michael Jayston.

Een tv-debat in Londen brengt de vroegere geliefden, hoge ambtenares Grant en vooraanstaand jurist Coburn weer samen. Grant heeft haar twijfels over Coburns snelle klim naar de politieke top, maar ze beseft niet dat Coburn beschikt over een ploeg van vier schitterende industri[KA3]ele spionnen. Ze gaat wel dieper in op de relatie tussen Coburn en de machtige Wynn. Een nutteloze spionagefilm, die weinig zegt over de echte industri[KA3]ele spionage maar er wel een spelletje mee speelt dat nergens toe leidt. Goede acteerprestaties van een hele reeks bekende gezichten kunnen weinig doen aan het zwakke scenario dat Barry Levinson en Jonathan Lynn (die later beiden als regisseur belangrijker werk zouden afleveren) haalden uit de roman Internecine van Mort W. Elkind. Fotografie van Geoffrey Unsworth.

What Are Best Friends For?

1973 | Komedie

Verenigde Staten 1973. Komedie van Jay Sandrich. Met o.a. Ted Bessell, Lee Grant, Larry Hagman, Barbara Feldon en Nina Talbot.

Een onweerstaanbare komedie over de pogingen van een echtpaar een partner te vinden voor hun zojuist gescheiden vriend. Fonkelend spel maakt iets uit bijna niets.

Partners in Crime

1973 | Misdaad

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Jack Smight. Met o.a. Lee Grant, Harry Guardino en Bob Cummings.

Een 'pilot' waarmee Grants grote talent verkwist wordt. Ze speelt een rechter die terugtreedt om detective te worden met een ex-boef als partner.

Portnoy's Complaint

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Ernest Lehman. Met o.a. Richard Benjamin, Karen Black, Lee Grant, Jack Somack en Jeannie Berlin.

Karen Black's schitterende rol van 'Monkey' gaat tenonder in deze ongelooflijk slechte filmversie van de roman van Philip Roth over de niet bepaald warme relatie tussen een joodse jongen en zijn moeder. Afgrijselijke regie van Lehman, die veel beter is als scenario-schrijver. Gefilmd in Panavision.

Lieutenant Schuster's Wife

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van David Lowell Rich. Met o.a. Lee Grant, Jack Warden, Paul Burke, Don Galloway en Eartha Kitt.

Lee Grant in de titelrol met solide spel als de vrouw van een typische politie-agent uit New York die na de moord op hem probeert zijn naam van blaam te zuiveren en zich flink te houden. De korte speelduur die onder de druk van de commerciële omstandigheden ontstond, maakt het moeilijk de film echt van de grond te krijgen. Sommige bijrollen lijken te stereotiep en de oplossing van de film valt te raden nadat een derde deel voorbij is.

Plaza Suite

1971 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1971. Komedie van Arthur Hiller. Met o.a. Maureen Stapleton, Barbara Harris, Lee Grant, Louise Sorel en Jenny Sullivan.

Drieluik met afzonderlijke schetsen over mensen die in een bepaalde kamer van het beroemde Newyorkse Plaza Hotel hebben gelogeerd. Matthau staat centraal in alle drie de portretten. In de eerste is hij een uitgebluste man op middelbare leeftijd die geen illusies meer koestert, in de tweede een onaangename, opdringerige producent uit Hollywood en in de laatste en waarschijnlijk de beste, is hij de benevelde vader van een onwillige a.s. bruid. Naar de zeer komische toneelstukken van Neil Simons, effectief bewerkt voor het witte doek. (In tegenstelling tot wat de Nederlandse titel meldt, gaat het om kamer 719, en niet om kamer 917).

Columbo: Ransom For A Dead Man

1971 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1971. Mysterie van Richard Irving. Met o.a. Peter Falk, Lee Grant, John Fink, Harold Gould en Patricia Mattick.

Een oudere rechter is ontvoerd. Als het losgeld betaald is, wordt de rechter echter dood aangetroffen. De niet al te snugger lijkende Lt. Columbo (Falk) moet een onderzoek instellen en bemerkt dat de tas met het losgeld teruggevonden wordt op de plaats waar die met een sportvliegtuigje werd afgeworpen. Omdat een dode man geen geld waard is, vermoedt Columbo dat er van moord sprake is. De veel jongere, maar ijskoude echtgenote van de rechter, advocate Grant weet vast meer. De twijfels van het O.M. over de doodsoorzaak verhinderen dat ze de erfenis niet kan incasseren tot het onderzoek voorbij is. Dus kan Columbo (Falk) haar aardig onder druk zetten. Grant kreeg voor haar rol de Emmy Award-nominatie. De tweede pilot van de serie.

There Was A Crooked Man...

1970 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1970. Western van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Kirk Douglas, Henry Fonda, Hume Cronyn, Warren Oates en Burgess Meredith.

Wat merkwaardige film gesitueerd in Arizona in 1883: in de territoriale gevangenis arriveren zes veroordeelden, w.o. Douglas die een schat gestolen heeft en deze verborgen heeft in een slangennest. Tijdens een opstand wordt de gevangenisdirecteur gedood en vervangen door de humanere sheriff, Fonda. Douglas die al lang plannen koesterde om uit te breken, ziet zijn kans schoon. De climax bestaat uit de confrontatie tussen beide mannen, die volledig aan elkaar gewaagd blijken te zijn. Het scenario van David Newman en Robert Benton is bij momenten te praatziek. Niet erg succesvol, ondanks de sterbezetting.

The Neon Ceiling

1970 | Drama

Verenigde Staten 1970. Drama van Frank Pierson. Met o.a. Lee Grant, Gig Young, Denise Nickerson, Herb Edelman en William Smithers.

Na een mislukt huwelijk nemen een moeder en dochter hun toevlucht tot het exploiteren van een cafetaria-tankstation in de woestijn, waar zij een vreemdeling ontmoeten, die een aandeel zal hebben in een nieuw begin. De goede vertolkers verdienen beter materiaal.

The Landlord

1970 | Komedie

Verenigde Staten 1970. Komedie van Hal Ashby. Met o.a. Beau Bridges, Lee Grant, Pearl Bailey, Diana Sands en Susan Anspach.

Een vibrerend komediedrama met Bridges als rijke jongeman zonder enig doel in zijn leven die een gebouw in Harlem koopt om het voor zichzelf op te knappen en van gedachten verandert als hij de huurders ontmoet. Heerlijke, komische trekjes met goed geziene situaties over het leven van de mensen met een donkere huidskleur. Ashby's eerste film als regisseur (tv-versie teruggebracht tot 104m). Scenario van William Gunn naar een roman van Kristin Hunter. Camerawerk van Gordon Willis.

Night Slaves

1970 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1970. Sciencefiction van Ted Post. Met o.a. James Franciscus, Lee Grant, Scott Marlowe, Andrew Prine en Tisha Sterling.

Buitenaardsen brengen de inwoners van een stad onder hypnose om hen te laten helpen bij het repareren van hun ruimteschip. Het verhaal wordt opgebouwd als een mysterie, gezien door de ogen van een paar dat op vakantie is (Franciscus en Grant). De opzet is goed en doet denken aan IT CAME FROM OUTER SPACE, maar heeft te lijden onder het weinig geïnspireerde script en de maar middelmatige regie.

The Big Bounce

1969 | Erotiek, Drama, Horror, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1969. Erotiek van Alex March. Met o.a. Ryan O'Neal, Leigh Taylor-Young, James Daly, Robert Webber en Lee Grant.

Warrig verhaal over de zwerver O'Neal die in contact komt met Taylor-Young, een kreng van een vrouw die er vreemde ideeën op na houdt als het erom gaat haar kicks te krijgen.

Marooned

1969 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1969. Sciencefiction van John Sturges. Met o.a. Gregory Peck, Richard Crenna, James Franciscus, David Janssen en Gene Hackman.

Drie astronauten moeten gedurende zeven maanden in een ruimtelab werken. Na vijf maanden vertonen zij zorgwekkende vermoeidheidsverschijnselen. Men wil hen terughalen naar de aarde, maar door een technische storing komt de ruimtecapsule niet in de goede baan terecht. NASA-vluchtleider Peck heeft 55 uur de tijd om het probleem op te lossen, zoveel zuurstof is er. Spektakelfilm met meer aandacht voor techniek dan voor de acteurs. Vakkundig gemaakt, maar het oppervlakkige scenario van Mayo Simon, naar de roman van Martin Caidin, schiet zijn doel voorbij. Het documentaire gedeelte is het interessantst, maar het meeste komt niet tot zijn recht op het kleine tv-scherm. De vele uitstekende acteurs lopen er wat verloren bij. Verdiende Oscar voor de speciale effecten. Fotografie van Daniel Fapp. Gedraaid in Panavision 70.

Buona Sera, Mrs. Campbell

1968 | Komedie

Verenigde Staten 1968. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Gina Lollobrigida, Peter Lawford, Telly Savalas, Lee Grant en Shelley Winters.

Onderhoudende komedie met de charmante Lollobrigida als de Italiaanse Mrs. Campbell (de naam heeft ze van een blik soep overgenomen) die tijdens de oorlog zwanger is geworden en twintig jaar lang van drie verschillende Amerikaanse soldaten - die allemaal denken dat ze de vader van haar kind zijn - geld heeft ontvangen. Nu komen de mannen naar een reünie in Italië en voorziet ze problemen.

Valley of the Dolls

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van Mark Robson. Met o.a. Barbara Parkins, Patty Duke, Sharon Tate, Susan Hayward en Paul Burke.

De dun gezaaide maar onbedoelde grappen wegen niet op tegen het afgrijselijk slecht geschreven scenario, het slechte spel en de mislukte regie van deze bewerking van Jacqueline Susann's boek over drie jonge vrouwen in de wereld van de showbusiness.

In the Heat of the Night

1967 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Norman Jewison. Met o.a. Sidney Poitier, Rod Steiger, Warren Oates, Lee Grant en Larry Gates.

Als in een klein slaperig stadje in het zuiden van de VS een blanke man wordt vermoord is een verdachte snel gevonden. Op het station wordt de zwarte Virgil Tibbs (Poitier) gearresteerd en bij chief Bill Gillespie (Steiger) gebracht. Maar al snel blijkt dat Tibbs ook politieman is. Hij helpt bij het onderzoek en is een uitstekende speurneus, maar in het destijds racistische zuiden doet menigeen z'n uiterste best om hem te blijven zien als 'boy'. Vanwege de nadrukkelijke politieke correctheid misschien ietsje gedateerd, maar verder terechte winnaar van vijf Oscars, waaronder die voor beste film en beste acteur (Steiger).

Divorce American Style

1967 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1967. Komedie van Bud Yorkin. Met o.a. Dick Van Dyke, Debbie Reynolds, Jason Robards, Jean Simmons en Van Johnson.

Na vijftien jaar vindt Barbara Harmon (Reynolds) dat haar huwelijk met Richard (Van Dyke) op een dood punt is beland. Op een avond is er flinke ruzie en Richard gaat ervandoor. Barbara vraagt de echtscheiding aan, waardoor Richard in financiële problemen komt. Dat is ook niet leuk voor zijn nieuwe vriendin Nancy. De enige oplossing is om Barbara aan een man te helpen en zo verlost te worden van de alimentatie. Scriptschrijver Norman Lear, die vaker samenwerkte met regisseur Bud Yorkin, verdiende met Divorce American Style een Oscarnominatie. Deze film is ondergewaardeerd, wellicht omdat de referentie aan de Mastroianni-klassieker Divorzio all'Italiana een flauwe parodie doet vermoeden. Dankzij het vlotte scenario en de sterke vertolking door Van Dyke en Reynolds gaat er niettemin een geheel eigen kracht uit van Divorce American Style.

The Balcony

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Joseph Strick. Met o.a. Shelley Winters, Peter Falk, Lee Grant, Ruby Dee en Peter Brocco.

Goedkope en niet al te succesvolle poging om een Jean Genetstuk tot film te bewerken, met Winters als de madame die een bordeel blijft exploiteren tijdens een revolutie. Grant is opvallend als Winter's lesbische vertrouwelinge.

Middle of the Night

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Delbert Mann. Met o.a. Fredric March, Kim Novak, Glenda Farrell, Jan Norris en Lee Grant.

Een trage versie van Paddy Chayefsky's toneelstuk, met March als man van middelbare leeftijd die trouwplannen heeft met veel jongere Novak.

Storm Fear

1955 | Misdaad, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Cornel Wilde. Met o.a. Cornel Wilde, Jean Wallace, Dan Duryea, Lee Grant en David Stollery.

Een goede rolbezetting tilt het verhaal van de gewonde bankrover, die in het huis van zijn broer beschutting zoekt en iedereen intimideert, uit boven de doorsnee. Naar een roman van Clinton Seeley, tot scenario bewerkt door Horton Foote. Joseph LaShelle zette het in beeld.

Detective Story

1951 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1951. Misdaad van William Wyler. Met o.a. Kirk Douglas, Eleanor Parker, William Bendix en Lee Grant.

Een doodgewone avond op een politiebureau van New York. Zware jongens en kruimeldieven worden binnengebracht, slachtoffers komen hun nood klagen. De verbitterde detective Douglas is onomkoopbaar. Door jeugdtrauma`s wil hij van geen verzachtende omstandigheden horen. Voor hem zal deze avond anders worden dan gewoonlijk. Aangrijpend relaas van mannen die de wet dienen, hun kwaliteiten en hun zwakheden. Magistraal spel van alle acteurs waarvan er velen hun rol ook al op Broadway speelden, met als uitschieters Douglas en Bendix. Grant is subliem als de verlegen winkeldievegge. Later zou ze problemen krijgen met McCarthy`s communistenjagers. Scenario van Philip Yordan en Robert Wyler (broer van William) naar een toneelstuk van Sidney Kingsley. Uitstekend camerawerk van Lee Garmes. Het ontbreken van muziek versterkt de realistische sfeer.