Pjotr Iljitsj Tsjaikovski

1840 -1893 Componist

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893) is componist.
Er zijn 6 films gevonden.

Serengeti Symphonie

1998 | Documentaire, Muziek, Familiefilm

Nederland/Japan/Duitsland 1998. Documentaire van Hugo Van Lawick.

Natuurdocumentaire gefilmd in het nationale park Serengeti in Tanzania door Matthew Aeberhard en Van Lawick. Voornoemd natuurpark genoot de reputatie zo`n beetje de enige ongerepte oase te zijn in de woestijn van de wilde natuur, waar stropers die het voorzien hebben op illegaal ivoor, huiden en trofee[KA3]en, nog niet het natuurlijke evenwicht verstoord hebben. Ge[KA3]inspireerd door de grote natuurfilms uit de studio van Walt Disney heeft Van Lawick in samenwerking met Laurens van Rooyen beelden gecombineerd met klassieke muziek en de partituren aangepast (ook een Disney idee: de tekenfilm FANTASIA uit 1940 van Ben Sharpsteen). De film is vooral geschikt voor kinderen omdat Van Lawick vermeden heeft te tonen hoe wreed de natuur kan zijn. De muziek vult op juiste wijze de beelden aan en werkt soms humoristisch. In tegenstelling tot de film THE LEOPARD SON uit hetzelfde jaar is er niet geprobeerd om met beelden een verhaal te vertellen (een ander beproefd Disney recept). Met de stemmen van Arnold Gelderman en Colin Scott. Gedistribueerd door Buena Vista International, een maatschappij van Disney.

Venus in Furs

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Met o.a. Anne van de Ven, Andre Arend van Noord, Raymond Thity, Hilt de Vos en Claire Mijnals.

Korte en totaal overbodige verfilming van de in 1869 verschenen klassieker [KL]Venus im Pelz[KLE] van Leopold von Sacher-Masoch, waarin het verschijnsel van de erotische zelfkwelling, het masochisme, wordt beschreven. Blonde stoot Van de Ven domineert haar minnaar Van Noord tijdens een reeks seksuele ontmoetingen op klassieke plekken zoals een stal en een pastorie. Zij vernedert hem, geeft hem zweepslagen, en bevredigt hiermee zijn masochistische verlangens. Uiteindelijk laat zij hem aan zijn lot over met een andere man. Zelf poetst zij de plaat met een vriendin. Eerder (1969) al verfilmd door Massimo Dallamano, die de meester-slaaf-verhouding veel pikanter in beeld bracht. Laura Antonelli was toen de vlotte meid. In vergelijking met haar is Van de Ven een vroegrijpe puber, die in het fietsenhok vieze spelletjes speelt met gemelijk klasgenootje Van Noord. De zwart-wit-beelden van coregisseur Nieuwenhuijs concentreren zich in close-ups van naakte lichamen. Om alles wat allure te geven werd er muziek van Tschaikowski, Mahler en Grieg onder gezet, die de neiging tot gegrinnik alleen maar vergroot.

The Nutcracker

1993 | Familiefilm, Fantasy

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Emile Ardolino. Met o.a. Darci Kistler, Damian Woetzel, Kyra Nichols, Bart Robinson Cook en Macaulay Culkin.

Het overbekende sprookje over het meisje dat op kerstavond van haar peetoom een pop krijgt, de prins der notekrakers. Diezelfde nacht komt ze in een fantastische wereld terecht, waarin ze aangevallen wordt door gigantische muizen. De notekrakerprins verandert in een echte soldaat en ze binden de strijd aan tegen de bizarre invallers. Een overbodige nieuwe filmversie, die ondanks de kleurrijke en prachtige choreografie van Balanchine, niet kan boeien. Natuurlijk blijft er de onvergetelijke muziek, die hier uitgevoerd wordt door het New York Ballet Orchestra, o.l.v. David Zinman. Publiekstrekker Culkin is een totale miscast als de notekrakerprins. Als scenario diende het ballet van Tsjaikovski en Marius Petipa. George Lucas' Industrial Light & Magic stond in voor de verbluffende speciale effecten. Fotografie van Ralf Bode.

The Nutcracker Prince

1991 | Familiefilm, Animatie, Fantasy

Canada/Verenigde Staten 1991. Familiefilm van Paul Schibli. Met o.a. Mike Mcdonald, Peter O'Toole, Megan Follows en Kiefer Sutherland.

Omdat de koning alle muizen uit zijn kasteel liet verdrijven betovert de muizenkoningin zijn dochter. Alleen een bepaalde harde noot kan haar redden, maar niemand slaagt erin deze te breken. Een jonge dienaar krijgt dit wel voor elkaar, maar hij wordt veranderd in een notenkraker. Enkele jaren later valt de notenkraker in handen van een jong meisje dat open staat voor romantiek.

Faustine et le bel été

1972 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1972. Komedie van Nina Companéez. Met o.a. Muriel Catalá, Isabelle Adjani, Marianne Egerickx, Francis Huster en Jacques Spiesser.

De zestien-jarige Faustine (Catalá) brengt de vakantie bij haar grootouders door en wordt nieuwsgierig naar de bewoners van een naburige villa. Even dromerig als kordaat zoekt ze contact en maakt zo kennis met de liefde, eerst door observatie van de intriges van anderen, dan uit eigen ervaring, en ontdekt het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding. Belangrijk en uiterst esthetisch regiedebuut van de scenarioschrijfster kreeg een ontwapenende frisheid door een reeks jonge acteurs, Spiesser als Florent, Adjani als Camille en Huppert, aan het begin van hun carrière, die alleen voor de veelbelovende titelrol Catalá teleurstellend zou worden. Het scenario is van regisseur Companéez. Het camerawerk is van Chislain Cloquet. Eastmancolor, Mono.

Scherben

1921 | Drama

Duitsland 1921. Drama van Lupu Pick. Met o.a. Werner Krauss, Hermine Straßmann-Witt, Edith Posca, Paul Otto en Lupu Pick.

Baaninspecteur Otto brengt een bezoek aan overwegbewaker Krau[KL29] en maakt kennis met diens vrouw Stra[KL29]mann-Witt en hun bijna volwassen dochter Posca. Otto onteert Posca (zonder haar te willen trouwen), moeder Stra[KL29]mann-Witt ontdekt dit en raakt vertwijfeld, waarna vader Krau[KL29] hem wurgt. Als een expres-trein stopt, stapt Krau[KL29] in om zich bij de politie aan te geven. Een simpel, moralistisch melodrama van Carl Mayer dat hij geschreven had als kammerspiel (voor een vestzaktheater) en dat hij met hulp van regisseur Pick bewerkte tot scenario. De film vooral is uniek, omdat het de eerste zwijgende film is waarin de beelden het verhaal vertellen; er zit maar één verklarende tussentitel in. Het overtuigende en boeiende spel is een krachttoer, want lippen van de rollen bewegen nauwelijks. De begeleidende muziek is van Tsjaikovski, speciaal voor de film gearrangeerd door Wolfgang Sternberg. Het camerawerk dat een hoofdrol speelt, is van Friedrich Weinmann en Guido Seeber. Een belangwekkend cinefiel document dat door liefhebbers beslist niet gemist mag worden.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Pjotr Iljitsj Tsjaikovski op televisie komt.

Reageer