John Cameron

Componist

John Cameron is componist.
Er zijn 28 films gevonden.

To End All Wars

2001 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Verenigde Staten/Thailand/Verenigd Koninkrijk 2001. Oorlogsfilm van David L. Cunningham. Met o.a. Ciarán McMenamin, Robert Carlyle, Kiefer Sutherland, Mark Strong en Yogu Saso.

Op veel manieren lijkt To End All Wars op het klassieke The Bridge on the River Kwai. Een Schots regiment wordt ttv WO II in een jappenkamp opgesloten en te werk gezet aan de beruchte Birmalijn. Aanvankelijk zijn de geallieerde officiers, onder leiding van majoor Campbell (Carlyle) woest over de bruutheid van hun cipiers. Kapitein Gordon (McMenamin) slaat een andere weg in, die van christelijke vergeving. Hij zet een Oerwoud Universiteit op, een 'kerk zonder muren'. Het verhaal van To End All Wars is zo realistisch neergezet, en het acteerwerk van allen is zo emotioneel, dat kijkers blij zullen zijn met het rustgevende liedje tijdens de aftiteling.

Driftwood

1996 | Drama, Thriller

Ierland/Verenigd Koninkrijk 1996. Drama van Ronan O'Leary. Met o.a. James Spader, Anne Brochet, Anna Massey, Barry McGovern en Aiden Grenell.

Een vreemde, onbekende man (Spader) spoelt aan op het strand van een verloren uithoek van Ierland. Hij wordt gevonden door Sarah (Brochet), een alleenstaande jonge vrouw. De man lijdt aan geheugenverlies en Sarah maakt hem wijs dat ze op een eiland zitten dat slechts om de drie maanden bevoorraad wordt door een boot. Het is nu binnenkort winter en de eerstvolgende boot wordt pas in de lente verwacht. Hij laat zich door Sarah verzorgen en raakt geleidelijk gewend aan haar excentrieke gedrag en het urenlange snijden van sculpturen uit drijfhout. Sarah die haar leven lang door iedereen in de steek gelaten werd, is vastbesloten de vreemdeling nooit meer te laten gaan. Het gaat in feite om een bezitterige liefde, die door de twee jonge talenten uitstekend gespeeld wordt; ze dragen bijna de hele film. De bescheiden bijrollen van Massey als de overleden moeder van Sarah die in haar dromen verschijnt, en McGovern als de macabere kruidenier McTavish, zijn klein maar wel belangrijk. Een poëtische allegorie over het verlangen van de mens wordt zonder sensatie, maar soms ijzingwekkend en benauwend van sfeer. O'Leary schreef zelf het scenario. Opmerkelijke fotografie van Billy Williams.

Frankenstein the real story

1992 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1992. Horror van David Wickes. Met o.a. John Mills, Randy Quaid en Patrick Bergin.

Victor Frankenstein is de laatste afstammeling van een familie van geleerden, die opzienbarend onderzoek verricht op het menselijk lichaam. Hij is bereid zijn kasteel te verhuren voor het draaien van een griezelfilm op voorwaarde dat de makers hem een atoomreactor leveren die hij kan gebruiken voor zijn experimenten. Frankenstein heeft een obsessie om dode lichaamsdelen tot leven te verwekken. Dan creëert hij echter een monster

Frankenstein - The Real Story

1992 | Horror

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1992. Horror van David Wickes. Met o.a. Patrick Bergin, Fiona Gillies, Randy Quaid, Jacinta Mulcahy en Lambert Wilson.

De zoveelste getrouwe verfilming van de roman van Mary Shelley volgt inderdaad het boek op behoorlijke wijze. Alle elementen uit de klassieker zitten in de film, maar wel sterk vereenvoudigd en met de gebruikelijke nadruk op de slachtpartijen die het monster aanricht, ook al is dat geportretteerd als een ongelukkig slachtoffer inplaats van een sadistische moordenaar. Genre-specialist Wickes die al diverse klassieke horror- personages een tv-leven gaf, schreef, produceerde en regisseerde deze film in de eerste plaats voor de bioscoop. Bergin is aanvaardbaar als Baron Frankenstein en Mills is grandioos als de blinde kluizenaar, de enige mens dat vriendelijk is tegen de schepping van de baron. Maar de vreemdste keuze is Quaid als het monster. Ondanks diverse zwakheden in het scenario, slaagt hij er in het wanstaltige wezen menselijke trekjes te geven. Jack Conroy fungeerde als cameraman en John Cameron componeerde een mooie, symfonische score.

Mr. Corbett's Ghost

1990 | Fantasy, Horror, Familiefilm

Verenigde Staten 1990. Fantasy van Danny Huston. Met o.a. Paul Scofield, Mark Farmer, John Huston, Burgess Meredith en Alexei Sayle.

Jonge apothekersknecht Farmer wordt door zijn harteloze baas Scofield op oudejaarsavond erop uitgestuurd om medicijnen af te leveren bij de duistere Huston. Farmer vervloekt zijn werkgever en wenst dat hij dood was, want hij had het oude jaar willen vieren. Bij zijn aankomst bij de geheimzinnige klant Huston, blijkt dat zijn bede in vervulling kan gaan, want Huston heeft als opdracht de zielen te verzamelen van die mensen, die de reis naar het hiernamaals moeten aanvaarden. Helaas, Scofield's ondankbare geest achtervolgt Farmer als spookverschijning. De gekwelde Farmer probeert nog voordat het nieuwe jaar wordt ingeluid een einde te maken aan deze onverkwikkelijke toestand. Effectief gemaakte spookvertelling in Charles Dickens-sfeer naar een verhaal van Leon Garfield dat door Gerald Wilson tot scenario werd bewerkt. Meredith en Sayle zijn even in een cameo te zien. Camerawerk van Robin Vidgeon. Gesitueerd in 1767 in Engeland. Regisseur Huston is de jongste zoon van de legendarische John Huston.

Jekyll & Hyde

1990 | Horror, Thriller, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1990. Horror van David Wickes. Met o.a. Michael Caine, Cheryl Ladd, Joss Ackland, Ronald Pickup en Kim Thomson.

Makke televisieversie van Stevenson's 'thriller' met een moralistisch toontje en een psychologische studie van de gespleten persoonlijkheid. Scenarist-regisseur Wickes maakte van Caine als de gerespecteerde en sociaal voelende arts Dr. Jekyll, een weduwnaar die aanpapt met Ladd als zijn schoonzus. Zij weet uiteraard niet dat hij af en toe verandert in een soort Victoriaanse 'Incredible Hulk'. Soms kleurrijk maar te melodramatisch met een te uitzinnige Caine.

Jimmy the Kid

1983 | Komedie, Familiefilm

Verenigde Staten 1983. Komedie van Gary Nelson. Met o.a. Gary Coleman, Paul Le Mat, Walter Olkewics, Ruth Gordon en Don Adams.

De verveelde, briljante zoon van een rijk zingend echtpaar wordt ontvoerd door een bende aandoenlijk onhandige knoeiers, die hem bijbrengen hoe leuk het is een kind te zijn. Coleman op zijn beurt laat in deze tamme komedie de goede cast op zijn eigen niveau - dus slecht - acteren, waarbij eindeloos smoelen worden getrokken en overdreven met de ogen wordt gerold. Gefilmd naar een roman van Donald Westlake.

Witness for the Prosecution

1982 | Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1982. Thriller van Alan Gibson. Met o.a. Ralph Richardson, Deborah Kerr, Beau Bridges, Donald Pleasence en Wendy Hiller.

De beroemde advocaat Richardson neemt de verdediging op zich van de van moord verdachte Bridges, zeer tot ongenoegen van zijn verpleegster (Kerr in haar tv-debuut). Bridges` echtgenote Rigg wil door het vuur gaan om de onschuld van manlief te bewijzen. Sterke bewerking van de Agatha Christie-thriller, maar de Billy Wilder-versie uit 1957 is nou eenmaal niet te overtreffen. Ook deze regisseur kon beschikken over vier uitstekende hoofdrolspelers, met vooral Rigg, die iedereen ver achter zich laat (in de Dietrich-rol). John Gay baseerde zich op het scenario van Billy Wilder en Harry Kurnitz. Hij slaagde erin de toneelmatige herkomst nog beter te omzeilen, maar kon niet verhinderen dat er nog weinig verrassingen in het verhaal zitten voor wie de originele versie kent. Bovendien zijn de dialogen minder cynisch. Knappe fotografie van Arthur Ibbetson.

The Mirror Crack'd

1980 | Mysterie, Misdaad, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1980. Mysterie van Guy Hamilton. Met o.a. Angela Lansbury, Edward Fox, Geraldine Chaplin, Elizabeth Taylor en Kim Novak.

Filmopnames in een kasteel in St. Mary Mead, woonplaats van amateurspeurder Miss Marple, worden al snel verstoord door een moord. Een reden voor de inspecteur van Scotland Yard (Fox) om zich persoonlijk op de hoogte te stellen van wat er aan de hand is. Het blijkt niet te boteren tussen de twee vrouwelijke vedetten van die film (Taylor en Novak). Agatha Christie's Miss Marple kreeg een nieuw filmleven in de persoon van Lansbury, ze werd bijgestaan door hordes Hollywoodcoryfeeën, maar de film blijft aan de saaie en ouderwetse kant.

Silver Dream Racer

1980 | Drama, Sportfilm

Verenigd Koninkrijk 1980. Drama van David Wickes. Met o.a. David Essex, Beau Bridges, Cristina Raines, Clarke Peters en Harry H. Corbett.

Essex speelt een motorracer, voorheen garagemonteur, die zwoegt om de Grote Race te winnen. Essex schreef ook de muziek.

Sunburn

1979 | Thriller

Verenigde Staten 1979. Thriller van Richard C. Sarafian. Met o.a. Farrah Fawcett, Charles Grodin, Art Carney, Joan Collins en Alejandro Rey.

Verzekeringsinspecteur Grodin laat Farrah doorgaan voor zijn vrouw om een geval van moord/zelfmoord in Acapulco te onderzoeken. De slordige film redt het door aardig acteerwerk. Eleanor Parker, Keenan Wynn en John Hillerman staan op de titellijst, maar komen er nauwelijks in voor.

The Thief of Baghdad

1978 | Familiefilm, Fantasy

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1978. Familiefilm van Clive Donner. Met o.a. Roddy McDowall, Peter Ustinov, Kabir Bedi, Frank Finlay en Marina Vlady.

Volgens de promotors van deze tv-film zou je 'op een magisch kleed vliegen over een Arabische Nacht-wonderwereld'. Promotors hebben vaker de neiging te overdrijven, maar de beschreven magische ervaring is wel erg ver verwijderd van het gevoel dat je krijgt bij het zien van The thief of Baghdad uit 1978. De versies van 1924 en 1940 zijn oneindig veel magischer. Het krakkemikkig opgemaakte avontuur met kleed, prins, mooie maagd, en slechte geest krijgt wel wat campy uitstraling door de aanwezigheid van Terence Stamp, Ian Holm, Marina 'Troi' Sirtis en Ustinov, die voorheen in iedere sandalenfilm optrad.

The Stud

1978 | Erotiek

Verenigd Koninkrijk 1978. Erotiek van Quentin Masters. Met o.a. Joan Collins, Oliver Tobias, Sue Lloyd, Mark Burns en Walter Gotell.

Een kelner werkt zich (bij wijze van spreken) omhoog door met de vrouw van zijn baas in bed te kruipen. Onzinnige softseks, geschreven door Jackie Collins, de zus van Joan.

The Bermuda Triangle

1978 | Documentaire, Sciencefiction

Verenigde Staten 1978. Documentaire van Richard Friedenberg. Met o.a. Brad Crandall, Thalmus Rasulula, Bob Magruder en Tom Matts.

Deze potsierlijke non-fictie gaat over de legendarische Bermuda Driehoek, een stuk oceaan buiten Florida, waarover veel praatjes de ronde doen, en waar zogenaamde mysterieuze krachten al sinds de tijd van Columbus schepen en vliegtuigen opslokken. Goedkope ensceneringen van UFO-ontmoetingen en optische effecten moeten licht werpen op het zogenaamde mysterie; ze bewijzen slechts dat enig budget toch wel noodzakelijk is en dat het achterwege laten van dialogen een slechte keuze was van de makers van In Search of Noah's Ark en In Search of Historic Jesus. Deze wanprestatie is gebaseerd op de bestseller van Charles Berlitz.

The Great Scout & Cathouse Thursday

1976 | Komedie, Misdaad, Western

Verenigde Staten 1976. Komedie van Don Taylor. Met o.a. Lee Marvin, Oliver Reed, Robert Culp, Elizabeth Ashley en Kay Lenz.

Mislukte komedie over een oudere cowboy, Marvin, die zich wil wreken op zijn vroegere partner. Samen met een jong hoertje, Lenz, kiest hij het pad van de misdaad in de nadagen van het wilde Westen (1908). De humor in dit scenario van Richard Shapiro ligt vaak onder de gordel en lijkt uitsluitend bedoeld om gemakkelijke lachsalvo's los te krijgen. Subtiliteit is ver te zoeken. Het beste moment is dat met Reed als een nogal onwaarschijnlijke Indiaan. Alex Phillips Jr. stond in voor de fotografie en John Cameron componeerde de muziek. Ook bekend als WILDCAT.

I Will...for Now I Will

1976 | Romantiek

Verenigde Staten 1976. Romantiek van Norman Panama. Met o.a. Madge Sinclair, Victoria Principal, Elliott Gould, Warren Berlinger en Robert Alda.

Mislukte komedie over een oudere cowboy, Marvin, die zich wil wreken op zijn vroegere partner. Samen met een jong hoertje, Lenz, kiest hij het pad van de misdaad in de nadagen van het wilde Westen (1908). De humor in dit scenario van Richard Shapiro ligt vaak onder de gordel en lijkt uitsluitend bedoeld om gemakkelijke lachsalvo's los te krijgen. Subtiliteit is ver te zoeken. Het beste moment is dat met Reed als een nogal onwaarschijnlijke Indiaan. Alex Phillips Jr. stond in voor de fotografie en John Cameron componeerde de muziek. Ook bekend als WILDCAT.

Whiffs

1975 | Komedie

Verenigde Staten 1975. Komedie van Ted Post. Met o.a. Elliott Gould, Eddie Albert, Harry Guardino, Godfrey Cambridge en Jennifer O'Neill.

Dudley Frapper (Gould) is voor een militair chemisch laboratorium een proefkonijn dat onbruikbaar is geworden. Maar het leger is niet zó gauw van hem af. Alweer een droeve poging de dolle dwaasheden van M*A*S*H te herhalen. Het scenario is van Malcolm Marmorstein. Het camerawerk is van David M. Walsh.

Come una rosa al naso

1975 | Komedie

Italië/Verenigd Koninkrijk 1975. Komedie van Franco Rossi. Met o.a. Vittorio Gassman, Ornella Muti, Lou Castel, Adolfo Celi en Madeline Hinde.

Een Italiaanse restauranthouder in Londen krijgt van zijn mafia-verwanten op Sicilië opdracht te waken over de maagdelijkheid van een aantrekkelijk nichtje dat naar Engeland komt. Deze stereotiepe situatie-komedie is geconstrueerd rond de komische talenten van Gassman en de charme van Muti die door gebrek aan inhoudelijke verrassingen wel erg zwaar belast worden.

Who?

1974 | Sciencefiction, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1974. Sciencefiction van Jack Gold. Met o.a. Elliott Gould, Trevor Howard, Joseph Bova, Ed Grover en James Noble.

Een fysicus die aan een geheim Amerikaans project werkt, raakt tijdens een reis in de DDR zwaar gewond bij een verkeersongeval. Zes maanden later wordt hij uitgeleverd aan het westen, opgelapt met metalen onderdelen. FBI-agent Gould vermoedt echter dat de man is vervangen door een androïde. Het scenario van John Gould, gebaseerd op een roman van Algis Budrys, brengt een cocktail van SF, drama en James Bond-achtige spionage maar bevredigt op geen van deze onderdelen helemaal. De geslaagde make-up-effecten maken de film interessant maar zeker niet geslaagd. Fotografie van Petrus Schloemp en een score van John Cameron. Ook bekend als ROBO MAN.

A Touch of Class

1973 | Komedie

Verenigde Staten 1973. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. George Segal, Glenda Jackson, Paul Sorvino, Hildegard Neil en Cec Linder.

Ontegenzeglijk gebeurt er iets tussen Jackson en Segal maar dat brengt nog geen leven in deze verzuurde komedie over een getrouwde man die alleen maar een akkefietje wil zonder problemen en die vervolgens verliefd wordt. Jackson kreeg een Oscar als Beste Actrice.

The Strange Vengeance of Rosalie

1972 | Drama

Verenigde Staten 1972. Drama van Jack Starrett. Met o.a. Bonnie Bedelia, Ken Howard en Anthony Zerbe.

Een ongewoon verhaal over een indiaans meisje dat een man gijzelt in een spookachtig huis. Een vergezocht verhaal dat z'n doel volledig voorbijschiet.

The Ruling Class

1972 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1972. Komedie van Peter Medak. Met o.a. Peter O'Toole, Alastair Sim, Arthur Lowe, Harry Andrews en Carol Browne.

Het is niet ondenkbaar dat in deze uitbundig-buitenissige klucht hier en daar een sc[KA2]ene is geknipt: dolle, oneerbiedige pret over de nazaat van een Engelse Lord (O'Toole) die denkt dat hij Jezus Christus is. Afgeladen met krankzinnige vondsten, spelers die plotseling in liedjes uitbarsten, overrompelend grappig karakterspel en bovenal Sim als warhoofdige bisschop.

Made

1972 | Romantiek, Drama

Verenigd Koninkrijk 1972. Romantiek van John Mackenzie. Met o.a. Carol White, John Castle, Roy Harper, Margery Mason en Doremy Vernon.

De dramatische belevenissen van een jonge vrouw, White, die tot de arbeidersklasse behoort en werkt als telefoniste in een groot bedrijf. Ze heeft een onwettig kind en een gebrekkige moeder. Ze heeft zich aan deze levensomstandigheden aangepast, maar is op zoek naar liefde en begrip. Dit kan ze niet vinden bij de jonge priester Castle en evenmin bij rockzanger Harper, die beiden teveel bezig zijn met het verdedigen van hun theorieën om de wanhoop van White te bemerken. Een film die alle clichés van de Free Cinema op de slechtste wijze op een rijtje zet, met personages die nooit echt levend worden. Hoe langer je naar de film kijkt hoe gedeprimeerder je wordt. Het is alsof je in het notaboekje bladert van een vermoeide sociale werkster. Het filmdebuut van de toen populaire folk-singer Harper, die de gelegenheid krijgt enkele songs ten berde te brengen. Howard Barker baseerde het scenario op zijn toneelstuk No One Was Saved. Fotografie van Ernest Day.

Psychomania

1971 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1971. Horror van Don Sharp. Met o.a. George Sanders, Nicky Henson, Mary Larkin, Patrick Holt en Beryl Reid.

Na de dood van zijn vader, achttien jaar geleden, groeide Henson op met zijn moeder Reid, een medium, en Sanders, een butler die duidelijk over bovennatuurlijke gaven beschikt. Nu leidt hij een groep Hell's Angels, die onder de naam The Living Dead de streek onveilig maakt. Sanders wijdt hem in in de kunst van het leven na de dood. De volgende dag rijdt hij zich te pletter met zijn motor, om korte tijd later te herrijzen en verder ongestoord - want nu onsterfelijk - samen met zijn bende keet te schoppen. Een vreemde mengeling tussen de horror van Hammer en Amicus en de Amerikaanse Hell's Angel-films. Soms werkt het, maar meestal komt het geforceerd over. Sanders en Reid zijn onheilspellender dan de motorrijder. Scenario van Arnaud D'Usseau en Julian Halevy. Ted Moore stond achter de camera. Harvey Andrews zingt in onvervalste flower-power-stijl van Donovan de song 'Riding Free'. Ook bekend als als THE DEATH WHEELERS.

Black Beauty

1971 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Spanje 1971. Familiefilm van James Hill. Met o.a. Mark Lester, Walter Slezak, Peter Lee Lawrence, Ursula Glas en Maria Rohm.

De negentiende-eeuwse jeugdklassieker van Anna Sewell is diverse malen verfilmd, met deze versie waarschijnlijk als bekendste, omdat er een succesvolle televisieserie op volgde. In het boek en sommige adaptaties vertelt het paard uit de titel zelf zijn levensverhaal, maar hier is gekozen voor een realistischere toon, wat mooie plaatjes oplevert maar ook afstand creëert. Paardenaanbidstertjes zullen echter vast geen moeite hebben zich in te leven in de episodische avonturen van de glimmende zwarte hengst, en houterig acteerwerk, gedateerde muziek en pompeuze montagetrucs voor lief nemen.

Every Home Should Have One

1970 | Komedie, Horror

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1970. Komedie van Jim Clark. Met o.a. Marty Feldman, Shelley Berman, Judy Cornwall, Julie Ege en Patrick Cargill.

Satire gericht op tv-reclame met Marty in zijn echte filmdebuut na al het tv-werk. Hij speelt vol overtuiging de schrijver die betrokken raakt bij een campagne om pap en seks met elkaar te verbinden. Soms leuk dankzij de ontwapenende Marty. Scenario van Feldman, Denis Norden en Barry Took. Camerawerk van Ken Hodges.

Kes

1969 | Drama, Jeugdfilm

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Ken Loach. Met o.a. David Bradley, Freddie Fletcher, Lynne Perrie, Colin Welland en Brian Glover.

In het troosteloze Noord-Engeland zoekt de vijftienjarige Billy Casper (goed gespeeld door David Bradley) naar mogelijkheden om aan de treurnis te ontsnappen. Tijdens een van zijn zwerftochten door bossen en velden ontdekt hij een nest torenvalken. Hij haalt een jong uit het nest en besluit het beestje, dat hij Kes noemt, af te richten. Vroege film van sociaal-realistisch boegbeeld Loach, die dan al zijn handelsmerk laat zien: betrokkenheid en mededogen bij de arbeiders in de meedogenloze Britse klassenmaatschappij. Goed spel van de cast die voor een groot deel uit amateurs bestond.

All the Right Noises

1969 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Gerry O'Hara. Met o.a. Tom Bell, Judy Carne, Olivia Hussey en John Standing.

De electricien van een rondreizend toneelgezelschap heeft een liaison met een vijftienjarige actrice, maar hij keert uiteindelijk terug naar zijn vrouw. Subtiele behandeling van een cliché-situatie, degelijk geregisseerd en met levendige vertolkingen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Cameron op televisie komt.

Reageer