Faran Tahir is acteur.
Er zijn 3 films gevonden.

Torn

2013 | Drama

Verenigde Staten/Pakistan 2013. Drama van Jeremiah Birnbaum. Met o.a. Mahnoor Baloch, Dendrie Taylor, Faran Tahir en John Heard.

Twee moeders sluiten vriendschap als ze hun zoons verliezen na een ontploffing in een Amerikaans winkelcentrum. De prille vriendschap wordt op de proef gesteld als de explosie het resultaat blijkt van een aanslag, die een van beide zoons mogelijk heeft gepleegd. Goedebedoelingenfilm die vooroordelen in post-9/11-Amerika ter discussie wil stellen maar daarvoor een weinig subtiel soapvocabulair gebruikt. Veel close-ups en teksten als: 'Ik heb een bom en een Pakistaanse jongen, dus u begrijpt in welke hoek we zoeken.'

Anywhere But Here

1999 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1999. Komedie van Wayne Wang. Met o.a. Susan Sarandon, Natalie Portman, Eileen Ryan, Ray Baker en John Diehl.

Actrice Natalie Portman groeit en bloeit sinds haar doorbraakrol in Leon (1994). Inmiddels siert ze menig rode loper na de enorme Hollywoodproductie Star Wars (2002). In 2005 schitterde ze briljant in V for Vendetta, een futuristische politieke thriller van de zusjes Wachowski (The Matrix). Voor al deze bombarie koos Portman in 1999 voor de rol van de humeurige dochter van Susan Sarandon in Anywhere But Here, een middelmatige moeder-dochter rolprent die de oplettende kijker wijst op de talloze emotionele en financiële valkuilen van een goedbedoelde trip per gulden Mercedes naar lonkend L.A. En in 2003 haalde Portman haar psychologiebul aan Harvard. Chapeau!

A Price Above Rubies

1998 | Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1998. Drama van Boaz Yakin. Met o.a. Renée Zellweger, Christopher Eccleston, Glenn Fitzgerald, Allen Payne en Julianna Margulies.

In de proloog maken we kennis met een broertje, Yossi (Dane) en zijn zusje Sonia (Ryan). Ze houden van elkaar, maar op een gegeven moment raakt Yossi te water en verdrinkt. Dan een sprong in de tijd. Sonia (Zellweger) is een volwassen vrouw en is gehuwd met Mendel (Fitzgerald), een chassidische jood, die rabbijn is. De leefregels in het orthodoxe milieu zijn heel streng en het komt er op neer dat vrouwen nauwelijks rechten hebben en dat seks taboe is. Mendel bedrijft de liefde met Sonia uitsluitend voor de voortplanting; het licht moet dan uit zijn en hij onderbreekt het vluchtige voorspel met een gebed. Het is duidelijk dat Sonia tekort komt. Als het eerste kind geboren wordt, wil Sonia het naar haar overleden broer noemen, maar vrouwen hebben niets te vertellen en het resultaat is een hoop bonje. Haar zwager Sender (Eccleston), die in juwelen handelt met een wijnhandeltje als dekmantel, komt haar te hulp, maar niet zonder eigen belang. Hij beweegt Sonia tot een vluggertje in ruil voor een baantje als verkoopster in zijn zaak. Sonia ontpopt zich niet alleen als zijn minnares, die naar bevrediging smacht, maar ook als een handige en goede zakenvrouw. Sonia ontmoet door haar contact met de buitenwereld de kunstenaar Ramon (Payne), wiens afkomst teruggaat naar de Cara[KA3]iben. Het wordt haar grote liefde, maar daardoor valt zij in ongenade bij haar hele familie. Yakins tweede film gunt de kijker een blik achter de schermen van de mystieke stroming van het jodendom, die afkomstig is uit het achttiende eeuwse Polen en vooral aanhang heeft in Amerika. Hoewel op zijn scenario het een en ander is aan te merken, voornamelijk omdat hij de drie mannelijke personages niet voldoende heeft uitgediept - Mendel als de godvrezende, Sender als diens wereldse, genotzuchtige tegenpool en Ramon als de gevoelige, edele mens - is zijn regie heel erg goed. De waardering voor de film is grotendeels gegeven voor de geloofwaardige, gevoelige en warme krachttoer van Zellweger, die adequaat gesteund wordt door de bijrollen, waarvan Margulies als schoonzuster de kleinste kans heeft gekregen om er inhoud aan te geven. Deze film zal door zijn onderwerp lang niet iedere kijker aanspreken, maar wie Zellweger goed vond in JERRY MAGUIRE merkt dat ze nog veel meer kan. Vergelijk haar werk niet met dat van haar collega Melanie Griffith in A STRANGER AMONG US (1992), een copstory, die in hetzelfde milieu speelt, wat overigens geen slechte film is. Het camerawerk is van Adam Holender. Deluxe color, Dolby digital.