Jean-Yves Escoffier

1950 -2003 Cameraman

Jean-Yves Escoffier (1950-2003) is cameraman.
Er zijn 19 films gevonden.

The Human Stain

2003 | Drama, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland/Frankrijk 2003. Drama van Robert Benton. Met o.a. Anthony Hopkins, Nicole Kidman, Gary Sinise, Ed Harris en Jacinda Barrett.

Professor Coleman Silk (Hopkins) maakt tijdens een college een opmerking die wordt uitgelegd als een blijk van racisme. In de commotie die ontstaat neemt de gebruuskeerde man subiet ontslag. Tragische gebeurtenissen aan het thuisfront en een affaire met dertiger Faunia (Kidman) zetten hem definitief maatschappelijk buitenspel. De gebeurtenissen drijven hem richting Nathan (Sinise), een vereenzaamde schrijver die opbloeit als professor Silk een geheim openbaart dat hem kwelt sinds zijn jeugd. The Human Stain is oorspronkelijk een goed boek waarin auteur Philip Roth de Amerikaanse preoccupatie met ras, seks en afkomst tot op het bot fileert. De steracteurs zijn helaas niet passend.

Possession

2002 | Romantisch drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 2002. Romantisch drama van Neil LaBute. Met o.a. Gwyneth Paltrow, Aaron Eckhart, Jeremy Northam, Jennifer Ehle en Trevor Eve.

Een romance uit het verleden doet liefde tussen tegenpolen ­opbloeien in het heden. Roland ontdekt in oude brieven een geheime relatie tussen twee Victoriaanse dichters, schakelt deskundige Maud in en wordt schoorvoetend verliefd op haar. Paltrow en Eckhart zijn onmogelijk knap als eenzame boekenwurmen, maar doorgewinterde kostuumfilmacteurs Northam en Ehle bewegen zich moeiteloos in het Victoriaanse tijdperk, dat in flashbacks getoond wordt. Verfilming van de Man Booker-prijswinnende roman Possession: A Romance van de gelauwerde Britse schrijfster A.S. Byatt.

15 Minutes

2001 | Actiefilm, Thriller, Misdaad, Drama

Verenigde Staten/Duitsland 2001. Actiefilm van John Herzfeld. Met o.a. Robert De Niro, Edward Burns, Kelsey Grammer, Karel Roden en Oleg Taktarov.

De uit Oost-Europa afkomstige Emil (Roden) en Oleg (Taktarov) plegen in de VS een aantal moorden, filmen hun daden en verkopen het beeldmateriaal voor veel geld aan een televisiebedrijf. Mocht het fout gaat, dan kunnen ze zich ontoerekeningsvatbaar laten verklaren, vanwege hun slechte jeugd, want dat is volgens hen in Amerika heel gebruikelijk. Een rechercheur (De Niro) en een verzekeringsagent (Burns) proberen ze toch onschadelijk te maken. Het behoorlijk cynische gegeven wordt jammer genoeg niet altijd even goed uitgewerkt. Toch wel de moeite waard.

Nurse Betty

2000 | Romantiek, Misdaad

Verenigde Staten/Duitsland 2000. Romantiek van Neil LaBute. Met o.a. Renée Zellweger, Morgan Freeman, Chris Rock, Greg Kinnear en Aaron Eckhart.

Nurse Betty (Zellweger) is in deze zwarte komedie op zoek naar haar verloren liefde, dokter David, die geen dokter is maar een acteur in een ziekenhuissoap. Betty is wat in de war na een traumatische gebeurtenis en verlaat Kansas - een van de geslaagde verwijzingen naar The Wizard of Oz - op zoek naar geluk in zonnig Californië waar haar David doktert. Een alleraardigst gegeven dat verder wordt opgeleukt met een luchtig film noir motief in de vorm van cowboyhuurmoordenaar Morgan Freeman en sidekick Chris Rock die menen dat Betty er vandoor is met hun drugs.

Cradle Will Rock

1999 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1999. Historische film van Tim Robbins. Met o.a. Hank Azaria, Rubén Blades, Joan Cusack, Cary Elwes en Cherry Jones.

Het komische arbeidersdrama opent met de tekst 'voornamelijk een waar gebeurd verhaal'. Dat betekent in het geval van de bevlogen regisseur Robbins dat het verhaal zwaar overhelt naar de linkerzijde en af en toe wat zedenprekerig overkomt. Maar dat is dan ook het enige manco in een fabuleuze ensemblefilm over de consequenties op de creatieve werkvloer van het werkverschaffingbeleid van Roosevelts New Deal halverwege de jaren '30. De ruggengraat van het verhaal is de productie van het toneelstuk 'The Cradle Will Rock', een lokaal gesubsidieerde pro-vakbond musical, gemaakt door onder andere Orson Welles en Marc Bliztstein. De gewaagde productie brengt de spelers en makers in conflict met de panische overheid die vreest voor communistische propaganda. Robbins schreef, produceerde en regisseerde de met rasacteurs afgeladen film.

Rounders

1998 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1998. Drama van John Dahl. Met o.a. Matt Damon, Edward Norton, Gretchen Mol, John Malkovich en Famke Janssen.

Rechtenstudent Mike (Damon) verliest zijn studiebeurs en spaargeld aan de pokertafel en belooft zijn vriendinnetje Jo (Mol) nooit meer te gokken. Foute vriend Worm (Norton) krijgt hem weer aan tafel om Russische bandiet Teddy KGB (Malkovich met een prachtig accent) af te kunnen betalen. John Turturro komt ook nog voorbij als verwoede gokker. Voorlopige moraal van het verhaal: 'It's immoral to let a sucker keep his money.' Maar regisseur en neo-noir adept John Dahl (Red Rock West, The Last Seduction) schotelt in essentie een sportfilm voor: de atleet wint, verliest, wanhoopt en herrijst.

Gummo

1997 | Drama, Familiefilm, Experimenteel

Verenigde Staten 1997. Drama van Harmony Korine. Met o.a. Jacob Sewell, Nick Sutton, Jacob Reynolds, Linda Manz en Darby Dogherty.

Gummo was een van de grootste cinemaverrassingen van 1997. De 23-jarige regisseur Korine vertelde in een interview met Stardust dat hij zijn filmdebuut gemaakt had om eindelijk op het scherm te zien wat hij altijd had willen zien maar wat uit geen enkel regisseursbrein ontsproten was. Misschien hebben we hier een soort titelverklaring: Gummo was de Marx brother die nooit een film maakte. Net als de titel Gummo houdt het verhaal van Gummo het midden tussen onzinnig en betekenisvol. Korine huurde voornamelijk amateurs in, maar aan de andere kant ook de vermaarde cameraman Jean-Yves Escoffier (Mauvais sang, Good Will hunting) om een film over white trash-jeugd in een deprimerend dorp op te nemen. Zonder ooit een ware verhaallijn te ontwaren verneemt de kijker over plassen vanaf een viaduct, het doden en verkopen van katten en het aftrekken van pleisters vanaf tepels, om de tijd te doden. Gummo is geniaal, grappig, nieuw, triest, opruiend, wanstaltig en zeker niet naar ieders smaak.

Good Will Hunting

1997 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1997. Drama van Gus Van Sant. Met o.a. Robin Williams, Matt Damon, Ben Affleck, Stellan Skarsgård en Minnie Driver.

De bevriende, nog onbekende acteurs Matt Damon en Ben Affleck wisten Miramax te porren voor het verfilmen van hun script. Uit het niets werd hun Good Will Hunting overspoeld met prijzen (oa Oscar voor Williams en voor het scenario) en waren de twee ineens de 'golden boys' van Hollywood. Good Will Hunting is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder, maar de dialogen zijn duidelijk, het acteren is capabel, de regie is voortvarend en de film kwam kennelijk op het juiste tijdstip. Will Hunting (Damon) is geniaal, maar wil ondanks aansporingen van een professor (Stellan Skarsgård) niks met zijn gaven doen. Dan duikt therapeut Sean (Williams) in Wills psyche. Uiteindelijk helpen ze elkaar.

Excess Baggage

1997 | Actiefilm, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1997. Actiefilm van Marco Brambilla. Met o.a. Alicia Silverstone, Benicio Del Toro, Christopher Walken, Jack Thompson en Nicholas Turturro.

Verwend meisje (Silverstone) doet alsof ze is ontvoerd om aandacht van papa te krijgen en wordt daadwerkelijk gekaapt wanneer een dief (Del Toro) er met haar auto vandoor gaat (ze ligt namelijk in de kofferbak). Op de automatische piloot volgt plot rond verliefdheid, concurrerende (oa Walken) dan wel bevriende criminelen en allerhande vluchtpogingen. Ongeïnspireerd verhaal maar wie wegloopt met Alicia Silverstone (Clueless, Batman & Robin, Blast from the Past) hoeft zich niet te vervelen. Benicio Del Toro en Christopher Walken spelen de typetjes die we van ze gewend zijn. Voldoende voer voor fans dus.

Grace of My Heart

1996 | Biografie, Muziek, Drama

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1996. Biografie van Allison Anders. Met o.a. Illeana Douglas, Matt Dillon, Eric Stoltz, Bruce Davison en Patsy Kensit.

Denise Waverly (Douglas), alias Edna Buxton, erfgename van een staalimperium in Philadelphia, trekt in 1958 naar Manhattan in de hoop de top te bereiken als popmuzikante. Haar droom is liedjes te componeren en haar eigen composities te zingen, maar de platenproducenten zijn niet ge[KA3]interesseerd in haar stem. Ze legt zich neer bij een bestaan als song-writer en vestigt zich in Brill Building, waar Carole King en Phil Spector zich ook thuis voel(d)en. Tot zover verloopt alles luchtig en vlot met een charmante Douglas die de show steelt. Vervolgens merk je de invloed van Judith Krantz, een bekende schrijfster van dikke damesromans; haar bemoeienis met het scenario heeft geleid tot een rampzalige soap opera. Het liefdesleven van Edna Buxton loopt uit de hand; ze trouwt met Jay Phillips (Dillon), een geestelijk labiele rocker die zwaar gestoord raakt. Helaas is dit dan ook het geval met de film. De film bevat uiteraard aardig wat beelden, die de sfeer van de popscene in de tijd tussen 1958 en 1970 oproepen. Behalve het werk van Waverly/Buxton, 'My Secret Love', opwindende songs van Elvis Costello, Dave Stewart, Los Lobos, Burt Bacharach, Carole Bayer Sager en Gerry Goffin. Bridget Fonda is heel eventjes te zien als een kauwgom kauwende popster.

Jack & Sarah

1995 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1995. Komedie van Tim Sullivan. Met o.a. Richard E. Grant, Samantha Mathis, Ian McKellen, Judi Dench en Cherie Lunghi.

Richard E. Grant speelt een nerveuze advocaat die een tragische tegenslag te verduren krijgt en vervolgens alleen zijn pasgeboren baby moet opvoeden. Een gedistingeerde dronkelap (leuke rol van een enthousiaste Ian 'Gandalf' McKellen) en een fris Amerikaans meisje (Samantha Mathis) staan hem bij als respectievelijk butler en kindermeisje. Aanvankelijk lijkt Jack & Sarah een beduimeld romantisch drama volgens de aantrekkende-tegenpolen-formule maar dankzij mooi spel en een prettig ritme weet het verhaal te beklijven. Debuterend regisseur Sullivan schreef zelf het scenario. Het fraaie camerawerk is van Jean-Yves Escoffier.

A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies

1995 | Documentaire

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1995. Documentaire van Martin Scorsese en Michael Henry Wilson.

In opdracht van het British Film Institute ter gelegenheid van honderd jaar film maakte Scorsese een persoonlijke balans op van een eeuw Amerikaanse film. Dit alles illustreert hij met tientallen filmfragmenten en een grote hoeveelheid interviews. Het geheel werd een boeiend essay dat meer zegt over Scorsese dan over de Amerikaanse filmgeschiedenis maar hij manifesteert zich als een uitstekend verteller.

Dream Lover

1994 | Thriller, Romantiek

Verenigde Staten 1994. Thriller van Nicholas Kazan. Met o.a. James Spader, Mädchen Amick, Larry Miller, Bess Armstrong en Kathleen York.

De zoon van Elia Kazan, een scenarioschrijver, maakte zijn regiedebuut met deze surrealistische thriller. Een jonge echtgenoot, geobsedeerd door geloof in elkaar en huwelijkse trouw, ontdekt dat het verleden van zijn nieuwe `volmaakte` vrouw een aaneenschakeling van leugens en bedrog is. De film toont kwaliteit in het weergeven van de grootste angsten van mannen en fundamentele spanningen tussen de seksen, maar het is zo ontzettend slecht uitgewerkt. De thema`s worden uitgelegd via een rare, denkbeeldige circusclown, die het geweten van de echtgenoot vertegenwoordigt. Het plotselinge eind lijkt meer op een uitputting van idee[KA3]en te wijzen dan op wat anders. Amick, een van de vele ontdekkingen uit de tv-serie TWIN PEAKS, maakt van haar onmogelijke personage wat er van te maken is en het camerawerk van Jean-Yves Escoffier (LES AMANTS DU PONT NEUF) is quasi-artistiek.

Les amants du Pont-Neuf

1991 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1991. Romantiek van Leos Carax. Met o.a. Juliette Binoche, Denis Lavant, Daniel Buain, Klaus-Michael Grüber en Edith Scob.

Nadat kunstenares Michèle (Binoche) hoort dat ze langzaam maar zeker blind wordt gaat ze aan het zwerven. Ze vindt een plekje waar ze kan slapen onder Pont-Neuf, Parijs‘ oudste brug over de Seine, die juist gerestaureerd wordt. Ze raakt er verliefd op Alex (Lavant), een alcoholistische jonge zwerver, die de kost verdient als vuurspuwer. Romantiek in het Parijs van 1989, met als hoogtepunt een waterski-scène tegen de achtergrond van het vuurwerk ter ere van de tweehonderdste verjaardag van de Franse Revolutie. Destijds de duurste Franse film ooit gemaakt.

Jaune revolver

1988 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1988. Misdaad van Olivier Langlois. Met o.a. Sandrine Bonnaire, François Cluzet, Laura Favali, Philippe Polet en Olivier Cruvelier.

Een alledaags misdaad-scenario met een verhaal over een overval en de verduistering van het spaargeld door een bankemployé, die in gijzeling wordt genomen. Je kan werkelijk niet stellen dat deze behoorlijk opgenomen film, waarin redelijk gespeeld wordt, grensverleggend is. Het gaat echter om een debuutfilm, die teveel lijkt op een stijloefening en een al honderd keer eerder uitgebroed scenario bevat. Bovendien zou het beter zijn als deze kort geleden opgedoken, maar hinderlijke knutselaar ermee ophield zich tot voor de hand liggende zaken te beperken. Scenario van Pierre Fabre. Camerawerk van Jean-Yves Escoffier.

Mauvais sang

1986 | Thriller, Romantiek, Drama, Sciencefiction

Frankrijk/Zwitserland 1986. Thriller van Leos Carax. Met o.a. Michel Piccoli, Denis Lavant, Juliette Binoche, Hans Meyer en Julie Delpy.

De jonge Alex heeft net zulke snelle en vaardige handen als zijn overleden vader. Die komen van pas als Marc (Piccoli), ooit bevriend met zijn vader, zijn hulp inroept om uit een laboratorium een geheimzinnig virus te stelen, dat mensen doodt die de liefde bedrijven zonder echt lief te hebben. En dan valt Alex voor de mooie jonge echtgenote (Binoche) van Marc. De destijds 25-jarige Franse regisseur Carax vestigde z'n naam met deze film waarin hij sciencefiction en film noir-elementen tot een lyrisch en romantisch geheel wist samen te smelten. Mooi en knap gemaakt, maar soms wat warrig.

3 hommes et un couffin

1985 | Komedie, Drama

Frankrijk 1985. Komedie van Coline Serreau. Met o.a. Roland Giraud, Michel Boujenah, André Dussollier, Philippine Leroy-Beaulieu en Dominique Lavanant.

Drie drukbezette vrijgezellen, woonachtig in een aanzienlijk Parijs' appartement, ontfermen zich broederlijk-vaderlijk over het baby’tje Marie, dat door een samenloop van omstandigheden op hun drempel is beland. Onbevangen potpourri van mild-progressief verhaaltje en burgermanskomedie wint op sympathiepunten dankzij de uitstekende acteurs, de immer innemende Dussollier voorop. Met drie Césars, een verlaat vervolg (18 ans après in 2003) en het Amerikaanse hermaaksel 3 Men and a Baby werd deze Franse kassakraker van ex-trapezewerkster, actrice en dramaturge Serreau een duurzame surprisehit. Marianne 'Eline Vere' Basler speelt een bijrolletje.

Boy Meets Girl

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Leos Carax. Met o.a. Denis Lavant, Mireille Perier, Carroll Brooks, Elie Poicard en Maïté Nahyr.

Alex (Lavant), een eenzame man, zwerft in Parijs van de ene plaats en van de ene mens naar de andere. Hij is een eenling die prat gaat op zijn eigen leed. Hij doodt met opzet een jonge vrouw, Mireille (Perrier), die hij ontmoet heeft en maakt ongewild een eind aan zijn eigen leven. Deze samenvatting geeft totaal geen goede indruk van de onwerkelijke levensloop van deze man waarvoor de maker terecht gebruik heeft gemaakt van zwart-wit beelden. Het decor is gestileerd en de dialogen en monologen zijn niet gesynchroniseerd met de beelden; al met al ontstond er een poëtisch en ontwapenend symbolisme. De cineast is duidelijk beïnvloed door Orson Welles, Jean-Luc Godard en enkele anderen, maar hij heeft toch een geheel eigen stempel op de film kunnen zetten. Het scenario is van regisseur Carax en de fotografie is van Jean-Yves Escoffier.

Simone Barbès ou la vertu

1980 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1980. Romantiek van Marie-Claude Treilhou. Met o.a. Ingrid Bourgoin, Martine Simonet, Michel Delahaye, Noël Simsolo en Raymond Lefevre.

Simone Barb[KA2]es (Bourgoin), een ouvreuse in een porno- bioscoop, op Montparnasse troost een collega met liefdesverdriet, gaat met een lesbische vriendin naar een vrouwenclub en krijgt in de nacht een lift van een vereenzaamde croupier van middelbare leeftijd uit het casino, maar is te moe om aan zijn toenadering gevolg te geven. Deze met zeer weinig geld gemaakte debuutfilm geeft door minutieuze aandacht de morsige milieus en personages een vanzelfsprekend bestaansrecht zonder moralisme of sensatie. Boeiende observaties wegen ruimschoots op tegen het ontbreken van een echt verhaal. Alle mannenrollen worden gespeeld door filmcritici. Het scenario is van Michel Delahaye (die de rol van de versierder speelt) en regisseuse Treilhou. Het camerawerk is van Jean-Yves Escoffier. Eastmancolor, Mono.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jean-Yves Escoffier op televisie komt.

Reageer