Franz Rath: camera.
Er zijn 15 films gevonden.

Geheime Geschichten

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Christine Wiegand. Met o.a. Martina Gedeck, Ulrich Noethen, Marie-Terese Katt, Bettina Engelhardt en Udo Schenk.

Rosenstrasse

2003 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Nederland 2003. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Katja Riemann, Doris Schade, Maria Schrader, Jürgen Vogel en Martin Feifel.

In 2000 verdiept de Amerikaanse Hannah (Schrader) zich in het verleden van haar moeder. Ze komt op het spoor van Lena (Riemann), betrokken bij een gebeurtenis in 1943 in Berlijn. Joden getrouwd met niet-Joden, tot dan beschermd, werden gevangengenomen, aan de Rosenstrasse. De partners buiten, veelal vrouwen, kwamen in verzet tegen de Nazi’s. Een historisch interessant gegeven dat filmmaakster Von Trotta verwerkt tot een emotioneel wisselvallige film. In deze internationale coproductie kun je op zoek naar bijrollen van Nederlandse acteurs als Thekla Reuten en Fedja van Huêt.

Jahrestage

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Suzanne von Borsody, Marie Helen Dehorn, Hanns Zischler, Matthias Habich en Axel Milberg.

4-delige Duitse miniserie, naar de roman van Uwe Johnson over het leven van Gesine Cresspahl en haar familie vanaf het einde van de Weimarrepubliek (circa 1933) tot aan de Praagse Lente (1968).

Dunkle Tage

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Suzanne von Borsody, Stefanie Stappenbeck, Siggi Kautz, Steffen Groth en Andreas Friscay Kali Son.

Door de dood van haar man begint Angela Rinser (Von Borsody) te drinken. Ze heeft twee kinderen. Als Max (Kautz) zestien en Felicitas (Stappenbeck) achttien is, kan Angela het niet langer verborgen houden. Het tweetal schaamt zich voor hun moeder en probeert te voorkomen dat de verslaving van hun moeder aan de buitenwereld bekend wordt, want als het zou uitkomen, lopen ze de kans in een tehuis te belanden. Terwijl moeder zich steeds meer verwaarloost, dalen ze met z'n allen in vlot tempo de sociale ladder af. Tenslotte weet Max zich van thuis los te maken, maar Felicitas gaat meedrinken na een ongelukkige liefde. Somber drama dat gedragen wordt door de fraaie rol van Von Borsody en de uitstekende regie van Von Trotta. Het camerawerk is van Franz Rath.

Winterblume

1997 | Drama

Duitsland 1997. Drama van Kadir Sözen. Met o.a. Menderes Samancilar, Meral Yüzgüleç, Gandi Mukli, Cengiz Sezici en Ugur Çavusoglu.

Door de dood van haar man begint Angela Rinser (Von Borsody) te drinken. Ze heeft twee kinderen. Als Max (Kautz) zestien en Felicitas (Stappenbeck) achttien is, kan Angela het niet langer verborgen houden. Het tweetal schaamt zich voor hun moeder en probeert te voorkomen dat de verslaving van hun moeder aan de buitenwereld bekend wordt, want als het zou uitkomen, lopen ze de kans in een tehuis te belanden. Terwijl moeder zich steeds meer verwaarloost, dalen ze met z'n allen in vlot tempo de sociale ladder af. Tenslotte weet Max zich van thuis los te maken, maar Felicitas gaat meedrinken na een ongelukkige liefde. Somber drama dat gedragen wordt door de fraaie rol van Von Borsody en de uitstekende regie van Von Trotta. Het camerawerk is van Franz Rath.

Ein Todsicheres Ding

1996 | Mysterie, Drama

Duitsland 1996. Mysterie van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Thomas Wingrich, Ferhat Kaleli, Fatma Genc en Erden Alkan.

Eddy en Cetin zijn allebei werkloos en laten zich door autohandelaar Bernheim overhalen om in te breken bij de Turkse tapijthandelaar Derkan, hoewel Cetin zelf Turks is. Bij de inbraak raakt Bernheim in paniek, schiet de tapijthandelaar dood en laat Eddy zwaar gewond achter. Als Cetin Eddy meeneemt naar het huis van zijn ouders wordt die verliefd op Cetins oudere zus Tülay, maar de twee jongens zitten behoorlijk in de nesten, want behalve de politie is ook de broer van de tapijthandelaar naar hen op zoek.

Der Mörder und die Hure

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Michael Lähn. Met o.a. Katja Studt, Sebastian Koch, Dieter Mann, Angelika Bartsch en Peter Flechtner.

Eddy en Cetin zijn allebei werkloos en laten zich door autohandelaar Bernheim overhalen om in te breken bij de Turkse tapijthandelaar Derkan, hoewel Cetin zelf Turks is. Bij de inbraak raakt Bernheim in paniek, schiet de tapijthandelaar dood en laat Eddy zwaar gewond achter. Als Cetin Eddy meeneemt naar het huis van zijn ouders wordt die verliefd op Cetins oudere zus Tülay, maar de twee jongens zitten behoorlijk in de nesten, want behalve de politie is ook de broer van de tapijthandelaar naar hen op zoek.

Adieu, mon ami

1996 | Romantiek

Duitsland 1996. Romantiek van Franz-Peter Wirth. Met o.a. Constanze Engelbrecht, Julie Engelbrecht, Hans Kremer, Jens Harzer en Hanns Zischler.

Tijdens een bomaanval op Hamburg in 1943 verliest de tien- jarige Charon-Engelbrecht niet alleen haar familie, maar ook haar onafscheidelijke tweelingbroer. Samen met een buurvrouw vlucht ze naar Beieren, waar van de oorlog niet veel te merken is. Een jonge Franse krijgsgevangene neemt het angstige meisje onder zijn hoede.

Hotel Mama

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Gert Steinheimer. Met o.a. Diana Körner, Dietrich Mattausch, Michael Kessler, Nele Mueller-Stöfen en Peer Augustinski.

Dagmar Behrends (K[KA3]orner) is vijftig, gescheiden en opgelucht. De kinderen zijn eindelijk het huis uit en ze hoopt nu eens aan zichzelf te kunnen denken. Ze wil aan huis een praktijk voor kinesie beginnen en kan hierbij rekenen op de hulp van een binnenhuisarchitect Norbert Bach (Mattausch) die ze op een party leren kennen. Ze hebben samen een lekkere relatie aangeknoopt. Dan staan zoon Felix (Kessler) en dochter Linda (Mueller- St[KA3]ofen) weer voor de deur. Zij trekken weer in om zich lekker te laten verwennen door hun Mammi. Dat hun moeder haar eigen plannen heeft interesseert hen geen barst in deze `komedie` met een onge[KA3]inspireerd scenario van Christos Yiannopoulos (die bijna in vaste dienst is van pulp-omroep RTL TELEVISION). Ook haar ex Benno (Augustinski) kan haar niet helpen het gebroed te verdrijven. Norbert wordt ongeduldig en raakt ontevreden - dat was te verwachten. Het camerawerk is van Franz Rath. Kreeg een vervolg.

Der Verräter

1995 | Mysterie

Duitsland 1995. Mysterie van Diethard Klante. Met o.a. Frank Giering, Peter Lohmeyer, Renate Krößner, Stefan Kowalski en Peter Fitz.

In een stadje in Thüringen in de voormalige DDR wordt een asielzoeker doodgeslagen door drie extreem-rechtse militanten. De daders worden aangehouden en komen voor het gerecht. Om indruk te maken op de aanvoerder van het trio, Kowalski, legt Giering die graag een gewaardeerd lid van zijn neo-nazistische organisatie wil worden, een ontlastenende getuigenis af die vrijspraak tot gevolg heeft. Politieman Lohmeyer die een oogje op Giering's moeder heeft, neemt de jongen onder handen. De film probeert de vraag te beantwoorden waarom iemand neo-nazistische idealen nastreeft. Het blijkt echter niet om ideologie te gaan, maar doodeenvoudig om eenzaamheid en vriendschap. Deze problemen lossen zich op als je bij een groep hoort. De jonge acteurs leveren goed werk en het scenario van regisseur Klante zit boeiend in elkaar. Franz Rath was verantwoordelijk voor de fotografie. Stereo.

Das Versprechen

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1995. Romantiek van Margarethe von Trotta. Met o.a. Corinna Harfouch, Meret Becker, August Zirner, Anian Zollner en Jean-Yves Gaultier.

De film begint in 1961 als de Berlijnse Muur wordt opgetrokken. Een stel jongeren, w.o. Sophie en Konrad, willen hem smeren door de riolen, maar Konrad treuzelt omdat zijn schoenveter losraakt en versteent op het moment suprëme als een VOPO- patrouillewagen nadert. Een poging van Sophie om hem te laten op te laten halen door een passeur mislukt.

Rosa Luxemburg

1986 | Biografie, Historische film, Drama

Duitsland​/​​Tsjechoslowakije 1986. Biografie van Margarethe von Trotta. Met o.a. Barbara Sukowa, Otto Sander, Doris Schade en Adelheid Arndt.

Regisseur Margarethe von Trotta (Die Bleierne Zeit, Hannah Ahrendt), toont in deze biopic het leven van de Pools-Duitse marxistische filosoof Rosa Luxemburg, vanaf het begin van haar politiek activisme tot ze in 1919 werd vermoord door een rechts-extremistische knokploeg. Von Trotta baseerde haar script grotendeels op werk van Luxemburg zelf, dus de ideeën van de politica over de revolutionaire aard van de klassenstrijd, die ze in de aanloop naar WO I deelde met mensen als Karl Liebknecht, komen ruimschoots aan bod. De uitstekende Sukowa kreeg in Cannes de prijs voor beste actrice voor haar fraaie titelrol.

Sigi, der Straßenfeger

1984 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1984. Komedie van Wolf Gremm. Met o.a. Harald Juhnke, Iris Berben, Guido Gagliardi, Nicolette Krebitz en Günther Ungeheuer.

Komedie over een straatveger, die tijdens zijn werk een sigarendoos met een hoop geld vindt en daardoor in een opwindende afpersingszaak terechtkomt. Scenario van regisseur Gremm, Volker Kühn en Kalle Schmidt. Camerawerk van Franz Rath.

Die bleierne Zeit

1981 | Drama, Biografie, Historische film

Duitsland 1981. Drama van Margarethe von Trotta. Met o.a. Jutta Lampe, Barbara Sukowa, Rüdiger Vogler, Doris Schade en Vérénice Rudolph.

Twee zussen uit een domineesgezin kiezen hun eigen 'politieke weg'. Juliane (Lampe) opteert voor een burgermansbestaan, Marianne (Sukowa) wordt terroriste. Juliane verwijt haar zus dat ze voor de gemakkelijkste weg kiest. Als ze zich zorgen maakt over de Derde Wereld kan ze beter ontwikkelingswerk gaan doen in plaats van geweld te gebruiken. Marianne: 'Wacht maar af, over tien, misschien twintig jaar, dan pas kunnen we beoordelen wie er van ons gelijk heeft gehad.' Von Trotta baseerde Die bleierne Zeit op het levensverhaal van RAF-lid Gudrun Ensslin en haar zuster Christiane.

Der Junge Törless

1966 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1966. Drama van Volker Schlöndorff. Met o.a. Mathieu Carrière, Bernd Tischer, Fred Dietz, Marian Seidowsky en Lotte Ledl.

Naar de roman Die Verwirrungen des Zöglings Törless van Robert Musil uit 1906. In de vroege twintigste eeuw ziet een jongen op een kostschool in Oostenrijk-Hongarije het sadistische gedrag van enkele klasgenoten zwijgend aan. In naoorlogs Duitsland maakte dit gegeven veel los, precies zoals debuterend regisseur Schlöndorff had gehoopt. Der junge Törless was de eerste Duitse film die een prijs won op Cannes en is een van de beste exponenten van de Neue Deutsche Welle. De beklemmende sfeer is gevangen in prachtige zwart-witbeelden.