João César Monteiro

Regisseur, Acteur, Scenarist

João César Monteiro is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 6 films gevonden.

Vai E Vem

2003 | Komedie, Drama

Frankrijk/Portugal 2003. Komedie van João César Monteiro. Met o.a. Rita Pereira Marques, Joaquina Chicau, Manuela De Freitas, Mário Barroso en João César Monteiro.

De Portugese regisseur João César Monteiro (1934-2003) bouwde met films als A Comédia de Deus en Recordações da Casa Amarela een oeuvre persoonlijke films op, waarin hij zelf het middelpunt vormde en allerlei erotische fantasieën verwerkte. In Vai E Vem zien we de oudere João Vuvu, die dagelijks een busritje maakt naar het park. Zijn enige familie is zijn zoon, die in de gevangenis zit. João wil een schoonmaakster inhuren voor zijn huis vol boeken: het begin van een serie 'sollicitatiegesprekken' met aardige dames die in pikanterieën ontaarden. Totdat zijn zoon vrijkomt. Kort voor de première in Cannes overleed Monteiro.

As bodas de Deus

1999 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk/Portugal 1999. Komedie van João César Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Joana Azevedo, Rita Durão, José Airosa en Manuela De Freitas.

Te laat, te lang, niet grappig en onerotisch na COMEDIA DE DEUS (1995). Te veel dialoog, slapstick die nergens op slaat, een ijdelheidsproject van Monteiro met zichzelf weer in de hoofdrol als Jo[KA6]ao de Deus, die van gods boodschapper in militair uniform (Cintra) een koffer vol dollars krijgt, en het mag besteden aan Elena Gombrowicz (Azevedo). Tijdens een operavoorstelling begint het voorspel en zien we de blote borsten van de rolverdeling. Daar blijft het bij. Na twintig minuten is het niet meer uit te houden en wie een uur blijft zitten, is dapper. Natuurlijk zijn er mensen die deze schepping van Monteiro als een meesterwerk beschouwen - ze zien hem als de reïncarnatie van Jacques Tati of Woody Allen, maar die zijn op de vingers van één hand na te tellen. Het scenario is van regisseur Monteiro. Het camerawerk van Mário Barroso is verschrikkelijk mooi, maar de film is daardoor toch geen bioscoopkaartje waard, maar wel onze waardering, die anders nog veel lager zou zijn uitgevallen.

Le bassin de J.W.

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk/Portugal 1997. Komedie van João César Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Hughes Quester, Pierre Clémenti, Joana Azevedo en Graziella Delerm.

De film begint met een sc[KA2]ene op de b[KA3]uhne van een schouwburg. God (Monteiro) en Lucifer (Quester) staan erop en hebben de wereld samen opgedeeld. De mens moet er genoegen mee nemen, of hij wil of niet. Lucifer indroduceert de twistappel. De mensen vragen zich af wie ze nu moeten volgen. Henrique (Monteiro) wil in de voetsporen van John Wayne treden. Jean (Quester) probeert Henrique te begrijpen. Als het doek gevallen is, is er een nazit voor de troep. De twee hoofdrollen worden door een dramaturg, een zekere Henrique (Cl[KA1]ementi), voorgesteld aan Ariane (Azevedo) en gevraagd mee te doen in een nieuw stuk. Tijdens de repetities komen Jean en Ariane nader tot elkaar. Door de afwezigheid van Henrique echter, ziet Jean Ariane slechts op de monitoren, en het blijkt dat ze getrouwd is met de eerste Henrique. In walging keert Jean zich van Ariane en zoekt troost bij Marianne, de vrouw van de tweede Henrique. Door het rollenspel met echte rollen weet de kijker niet goed, waar hij aan toe is, en heeft hij er moeite mee om een mening te vormen over de boodschap van het stuk. Daarbij komt ook nog dat het scenario van de regisseur slechts zijdelings gaat over het bekken van John Wayne, hetgeen door de titel wordt gesuggereerd. De regisseur heeft zich bediend van sc[KA2]ene`s met decors (zodat het dichtbij het toneel staat), vaste camera's en strooit in de dialogen met citaten uit de literatuur, waardoor het geheel niet alleen zeer moeijlijk is om te volgen, maar ongenietbaar wordt. Dit quasi intellectuele gedoe laat je niet eens in slaap dommelen, want daarvoor is het veel te pretentieus. Origineel is het wel, maar het vindt uitsluitend genade bij de onvoorwaardelijke volgelingen van Monteiro. Zonde van het geld van de Portugese en Europese belastingbetaler. Het camerawerk is van Mário Barroso. Ook bekend als: LE BASSIN D'ARIANE, LE BASSIN DE JOHN WAYNE, THE HIPS OF J.W., JOHN WAYNE'S PELVIS en THE PELVIS OF JOHN WAYNE.

A comedia de Deus

1995 | Komedie, Erotiek

Portugal/Italië/Denemarken/Frankrijk 1995. Komedie van João César Monteiro en Joao Cesar Monteiro. Met o.a. João César Monteiro, Claudia Teixeira, Raquel Ascensão, Manuela De Freitas en Max Monteiro.

De al wat oudere Joao de Deus is de manager van een goedlopende ijssalon in Lissabon. De zaken gaan zo goed dat men van plan is een keten te openen in Frankrijk, Italië en Spanje. Joao is vrijgezel, houdt van vrouwen, maar kan ze maar moeizaam veroveren. Hij heeft een vreemde hobby.

Os quatro elementos IV: O agua - O último mergulho

1992 | Drama

Portugal 1992. Drama van João César Monteiro. Met o.a. Fabienne Babe, Henrique Canto e Castro, Francesca Prandi, Rita Blanco en Dinis Neto Jorge.

Samuel (Jorge) staat op het punt in de rivier te springen. Een andere zelfmoordkandidaat, de schipper Eloi (Canto e Castro), houdt hem tegen. Waarom eenzaam sterven? Alvorens hun wanhoopsdaad te plegen besluiten ze nog eens lekker te genieten van het nachtleven van Lissabon. Ze leren drie hoertjes kennen, de stomme Esperan[KA10]ca (Babe), Rosa (Prandi) en Ivone (Blanco). Tussen Samuel en Esperança groeit iets moois, terwijl Eloi er niet in slaagt echt contact te maken. Een lege film die voor het grootste gedeelte bestaat uit beelden van het nachtleven, zonder dialogen. Het was de bedoeling hiervan een poëtisch geheel te maken, maar daarvoor zijn de personages te onbelangrijk en voelt de kijker zich te weinig betrokken bij hun belevenissen. Het scenario van Monteiro slaat geen ogenblik aan. Zelfs de fotografie van Dominique Chapuis is koud en afstandelijk.

Recordaçoes de casa amarela

1989 | Drama

Portugal 1989. Drama van João César Monteiro. Met o.a. Manuela de Froitac, João César Monteiro, Sabina Sacchi, Teresa Calado en Ruy Furtado.

Een al wat oude en een beetje gestoorde armoedzaaier die aan allerlei ziektes heeft geleden en uit zijn woning wordt gezet, wordt opgenomen in een inrichting. Hij verlaat de inrichting, vastberaden om een vrij man te worden en met het voornemen om een vreemde taak te volbrengen die hem is opgedragen door een andere oude en al even gekke man. Een tamelijk originele en boeiende film met een grote dosis kritiek op de maatschappij. Het scenario is van regisseur Monteiro. Het camerawerk is van Jose Antonio Loureiro.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer João César Monteiro op televisie komt.

Reageer