Marie-Hélène Dasté: cast.
Er zijn 11 films gevonden.

Les Poings fermés

1984 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Jean-Louis Benoît. Met o.a. André Wilms, Laurent Pahud, Marie-Hélène Dasté, Karen Rencurel en Yvette Theraulaz.

De film speelt in de bergen tijdens de oorlog. Een diep getraumatiseerde soldaat, Henri, zwerft rond in gezelschap van een kind. Hij is tot het waanzinnige toe door geweld geobsedeerd, zodat hij een vos doodt en vervolgens twee deserteurs. Het kind is daar getuige van. Na eerst overwogen te hebben het kind te doden vraagt Henri hem uiteindelijk hem levend te begraven. Het kind keert per trein terug naar zijn familie alwaar zijn vader uit zijn coma is gekomen. Een vreemd verhaal van een overigens veelzijdig schrijver. De oorlog speelt slechts op de achtergrond en is even onwerkelijk als in RENDEZ-VOUS A BRAY van André Delvaux, maar blijft toch dreigen van het begin tot het eind. De film kent veel waaghalzerijen en is bijzonder poëtisch ook al is de regie soms overstelpt met overbodige gekunsteldheden,zoals de onophoudelijk voorkomende mist. Een bijzonder esthetische verfilming met daarin een buitengewoon echt kind. De eerste film van een veelbelovende regisseur.

Thomas

1975 | Drama, Biografie

Frankrijk 1975. Drama van Jean-François Dion. Met o.a. Nicole Courcel, Michel Bouquet, Patrick Lemauff, Christine Boisson en Laurence de Monaghan.

Eerste (en tot op heden laatste) lange speelfilm t.w. een bittere, rechtlijnige en zorgvuldig uitgewerkte vertelling over het thema van de laatste tienerjaren, beleefd door een burgermanszoon uit de provincie. Zijn ouders zijn gescheiden en van zijn twee vriendinnen komt er een op tragische wijze aan haar einde. Dan is hij volwassen. Een gevoelig, erg boeiend en realistisch meesterwerk dat voor een belangrijk deel in de geboortestad van de filmer, Troyes, speelt. Er is hier ongetwijfeld sprake van autobiografische elementen. Gefilmd op het bolvormige 'panavision'. Deze cineast behaalde nimmer enig commercieel succes en zodoende is hij zich met tv-werk gaan bezighouden, zoals zovele anderen.

La métamorphose des cloportes

1965 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1965. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Lino Ventura, Charles Aznavour, Pierre Brasseur, Irina Demich en Georges Géret.

Een inbreker heeft zich door een drietal kruimeldieven laten strikken voor een kraak, die mislukt. Tijdens zijn gevangenisstraf pikken zijn ex-medeplichtigen zijn spaarduiten in en verhandelen zijn gestolen schilderijen. Het scenario waarin de door de Franse film vaak geromantiseerde loyaliteit binnen het `milieu` op de korrel wordt genomen, strandt op de kwasi- geestigheid van de overvloedige dialoog. De kwaliteit van het acteren, de fotografie (Nicolas Hayer) en de muziek compenseren de dramaturgische zwakte net niet genoeg. Albert Simonin bewerkte een roman van Alphonse Boudard tot scenario.

Le gentleman d'Epsom

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1962. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Madeleine Robinson, Frank Villard, Louis de Funès en Jean Lefebvre.

Gepensioneerd officier Gabin heeft zich geru[KA3]ineerd bij de paardenrennen en probeert nu aspirant-gokkers op te lichten door hun geld zogenaamd op verliezende paarden in te zetten, zodat hij stiekem de winst kan incasseren. De film steunt te veel op flauwe dialooggrapjes en maakt weinig spectaculairs van renbaansc[KA2]enes. De Fun[KA2]es in een van zijn eerste rollen als gierige driftkikker. Scenario van Albert Simonin, Michel Audiard (die ook de dialogen schreef) en regisseur Grangier. Camerawerk van Louis Page.

Singoalla

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Zweden 1949. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Viveca Lindfors, Michel Auclair, Vibeke Falk, Marie-Hélène Dasté en Henri Nassiet.

Een middeleeuwse kasteelheer verlaat familie en slot om met een zigeunerin te trouwen, waarna de leden van haar karavaan het kasteel beroven en hem als gijzelaar uitleveren in ruil voor vrije doortocht. Hij denkt dat de bruid verantwoordelijk is en onderneemt jaren later een wraakactie waarbij zijn eigen kind slachtoffer wordt. Deze Zweedse legende kreeg een fraaie vormgeving en heeft een temperamentvolle titelrol van de beeldschone Lindfors. (Simultaan werd een volledig Zweedse versie opgenomen met Alf Kjellin in de rol van Auclair).

Le Point du jour

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Louis Daquin. Met o.a. René Lefèvre, Jean Desailly, Loleh Bellon, Michel Piccoli en Pierre François.

Een mijnramp doet mijnwerkers over onderlinge conflicten en onvrede heen, de noodzaak van solidariteit beseffen en maakt de ingenieurs hun verantwoordelijkheid voor de arbeiders duidelijk. Sociaal pamflet van communistische regisseur krijgt overtuigingskracht door de realistische aanpak zonder gezwollen toon. Het is een verrassing om acteurs te zien die pas tien jaar later echt bekend zouden worden.

Les Anges du péché

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Renée Faure, Jany Holt, Mila Parély, Sylvie en Marie-Hélène Dasté.

Geëxalteerde jonge vrouw treedt in Dominicaner klooster in en probeert onmiddellijk bekeerlingen te maken, ook in vrouwengevangenis. Ontslagen gevangene zoekt inderdaad toevlucht in klooster, maar haar verzet tegen de jonge non heeft ontslag tot gevolg. Uiteindelijk legt ook zij haar gelofte af en wordt ook de nu minder geëxalteerde non opnieuw in de orde opgenomen. Debuut van Bresson heeft al strenge ascetische stijl van latere werk, maar literaire dialoog van Jean Giraudoux en spel van actrices verzetten zich tegen deze benadering met opmerkelijke spanning als resultaat.

Le comte de Monte-Cristo

1942 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1942. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Pierre Richard-Willm, Michèle Alfa, Aimé Clariond, Lise Delamare en Marcel Herrand.

De tijdens de oorlog (WO II) gemaakte filmversie van de beroemde wraakroman van Alexandre Dumas geeft vooral romantiek en nobelheid van de emoties het volle pond, waarschijnlijk al te veel naar huidige maatstaven. In 1814 wordt een jonge officier Edmond Dant[KA2]es (Richard-Willm) ingesloten op het ch[KA4]ateau d`If bij Marseille op de avond voor zijn huwelijk. Hij wordt ervan verdacht een Bonapartistische samenzweerder te zijn. Hij blijft twintig jaar gevangen, maar dankzij de priester Faria (Zacconi), die eveneens opgesloten is, hoort hij op diens sterfbed over de schat van de graaf van Monte-Cristo. Hij slaagt erin te ontsnappen. In de tweede episode beweegt Dantès, die zich nu de graaf van Monte-Cristo noemt, zich in de betere kringen in Parijs. Hij gaat oude rekeningen vereffenen. De eerste episodes is getiteld: PREMIÈRE ÉPOQUE : EDMOND DANTÈS en de tweede, SECONDE ÉPOQUE : LE CHÂTIMENT. Wordt op tv soms in twee gedeelten uitgezonden. Scenario van Charles Spaak. Camerawerk van Victor Arménise.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marcelle Monthil, Marie-Hélène Dasté en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

L' assasinat du Père Noël

1941 | Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Komedie van Christian-Jaque. Met o.a. Marie-Hélène Dasté, Renée Faure en Harry Baur.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Katia

1938 | Romantiek, Historische film

Frankrijk 1938. Romantiek van Maurice Tourneur. Met o.a. Danielle Darrieux, John Loder, Marie-Hélène Dasté, Aimé Clariond en Thérèse Dorny.

De liefde van tsaar Alexander II voor een jonge studente wordt door een bomaanslag beëindigd. Na MAYERLING werd Darrieux weer centraal geplaatst in een tragische vorstenromance. Haar fragiele charme en de regie doen niet onder voor haar eerdere succes, maar de tsaar van Engelsman Loder is een expressieloze houten klaas. Het scenario is van Jacques Companeez, Jean-Jacques Bernard en Lucile Decaux naar de roman La Princesse Bibesco. Het camerawerk is van Robert Lefèbvre.