Barbara Hin

Regisseur, Scenarist, Producer, Art Director, Editor

Barbara Hin is regisseur, scenarist, producer, art director en editor.
Er zijn 22 films gevonden.

Erbarme Dich

2015 | Documentaire, Muziek

Nederland 2015. Documentaire van Ramón Gieling.

Christus is in kerkdiensten, films, muziek en literatuur ontelbare keren gestorven, maar nooit zo schitterend en dramatisch begeleid als in Bachs Matteüspassie. Ramón Gieling laat in Erbarme Dich zien waarom dat stuk zo belangrijk is. Aan het woord komen onder meer operaregisseur Peter Sellars en schrijfster Anna Enquist. Helaas worden hun verhalen soms begeleid door beelden die, zelfs als je Bachs tekst kent, nogal vergezocht lijken (raketbeschietingen in Irak), of juist veel te expliciet (twee boksers die elkaar toetakelen). Wat echter overheerst is het besef dat de Matteüs over de jaren heel veel mensen troost heeft gebracht.

Borders

2013 | Documentaire

Nederland 2013. Documentaire van Jacqueline van Vugt.

Documentaire van Jacqueline van Vugt over de landgrenzen die vluchtelingen uit Nigeria allemaal tegenkomen op weg naar Nederland.

Dans voor het leven

2010 | Documentaire

Nederland 2010. Documentaire van Marijke Jongbloed.

Documentaire van Jacqueline van Vugt over de landgrenzen die vluchtelingen uit Nigeria allemaal tegenkomen op weg naar Nederland.

De Schattenberg

2008 | Documentaire

2008. Documentaire van Monique Verhoeckx.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

Temps/Travail

2000 |

Nederland 2000. Johan van der Keuken.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

Niet bij brood alleen

1999 |

Nederland 1999. Leen van den Berg.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

Moving Pictures three - Diabolo

1999 |

Nederland 1999. Carina Ellemers. Met o.a. Madelief Blanken en Wilfried de Jong.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

Klein voor altijd

1999 |

Nederland 1999. Barbara Den Uyl.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

Narcis, het loon van schoonheid

1998 |

Nederland 1998. Kees Hin.

Documentaire van Monique Verhoeckx over de lotgevallen van Nederlanders die na het uitroepen van de Indonesische onafhankelijkheid ‘terugkeerden’ naar het moederland en een jaar lang in het voormalige kamp Westerbork werden ondergebracht.

To Sang Fotostudio

1997 | Documentaire, Korte film

Nederland 1997. Documentaire van Johan van der Keuken. Met o.a. Lee To Sang, Ho Yuk-Mui, Yolanda Hanenberg, Hans van de Wetering en Daniella Hanenberg.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Leven met je ogen

1997 |

Nederland 1997. Ramón Gieling.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Het kistje

1997 |

Verenigd Koninkrijk 1997. Carina Ellemers, Barbara Hin, Luke Losey en Jes Benstock. Met o.a. Jan Smit, Alissa Kleist en Erik Kriek.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Moving Pictures One

1996 |

Nederland 1996. Carina Ellemers. Met o.a. Maarten Rijnbeek, Vincenzo Militello, Kuno Terwindt en Bianca van der Schoot.

De Albert Cuyp in Amsterdam. Een mengelmoes van rassen en culturen. Eén ding hebben ze echter allen gemeen: ze laten zich fotograferen in de fotostudio van To Sang. Lee To Sang werd in 1938 geboren in Kanton, groeide op in Hong Kong en leerde fotograferen in Paramaribo. Hij keerde nog een maal terug naar Hong Kong waar hij zijn vrouw Ho Yuk-Mui ontmoette om met haar definitief naar Suriname te gaan. Na de onafhankelijkheid ging hij zoals zovelen anderen naar Nederland, waar hij in de bekendste volksbuurt van Amsterdam zijn fotowinkel opende. Zijn grote droom is, al zijn tijd te kunnen besteden aan schilderen. Van der Keuken maakte met zijn documentaire een portret van een doodgewone man, een Chinees die in Amsterdam leeft en die er foto's maakt van de meest uiteenlopende mensen: Indiërs, Turken, negers, Chinezen, Pakistanen en noem maar op. De portretten zijn bijzonder: ze worden geretoucheerd volgens methodes, die dateren van 1880 en zo krijgen de klanten geflatteerde foto's, gelijk schilderijen. Belachelijk, maar niet om te lachen en toch weer leuk. Het werd gelijktijdig een film over deze uiteenlopende culturen, die allemaal samenkomen in de smeltkroes Amsterdam. Van der Keuken liet zich voor zijn scenario inspireren door het boek To Sang van Willem van Zoetendaal. Montage is van Barbara Hin en van der Keuken, die tevens achter de camera stond.

Amsterdam Global Village

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Johan van der Keuken.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Theresienstadt - Film of Waarheid

1995 |

Nederland 1995. Sandra van Beek en Kees Hin.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Sea Values

1995 |

Nederland 1995. Lucia King. Met o.a. Hester Reeve, Rhonda Moerman, Leon Knoops, Theerd van Dekken en Marthe Duits.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Our Inflammable Film Heritage

1994 | Korte film, Documentaire

Nederland 1994. Korte film van Paul Meyer.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Dachkammer

1994 |

Nederland 1994. Elsbeth Dijkstra. Met o.a. Anke Grilc en Peter Wyssbrod.

Amsterdam global village is Johan van der Keukens zevenenveertigste film. In dit vier uur durende epos portretteert hij zijn 'hometown' Amsterdam en haar bewoners. Net als de stad is zijn film opgebouwd als een waar labyrint. Van der Keukens camera cirkelt in langzame bewegingen rond over het water van de Amsterdamse grachten, langs de straten en pleinen. De tocht zit vol ontmoetingen met Amsterdamse wereldburgers: het is een 'verre reis naar dichtbij'. De 'held' van de film is de jonge Marokkaanse brommer-koerier Khalid. Op ontwapenende wijze neemt hij de kijker mee op zijn snelle ritten door Amsterdam Global Village. Van der Keuken reist ook door de lucht: met de Tsjetsjeen Borz Ali belandt hij midden in de gruwelen van Grozny, de Boliviaan Roberto neemt hem mee naar zijn geboortedorp hoog in de Andesen met een bejaarde joodse zangeres en haar zoon bezoekt hij een onderduik-adres in Zeeland. De grote mondiale thema's worden met samen met de 'petites histoires' aaneengeregen tot een bont kralensnoer. Amsterdam global village is een liefdevol gefilmd portret van het wereldse en dorpse Amsterdam.

Het schaduwrijk

1992 | Drama, Fantasy

Nederland 1992. Drama van Kees Hin. Met o.a. Kiki van der Noordt, Tanja den Broeder, Peter Noland, Jannie Pranger en Olivia Tegelaar.

K. Schippers schreef het scenario voor deze essayistische, melancholische sprookjesfilm waarin een jonge vrouw tevergeefs, maar uit alle macht, het moment probeert te herleven waarbij zij als zes-jarige uk afscheid nam van haar vader, die het gezin verliet. Via poppen die tot leven komen en figuren uit een sprookjesachtig schimmenspel wordt zij naar een onbereikbaar verleden geleid. Poëtische poging tot het weergeven van de wijdlopige mechaniek van het geheugen. Knappe muziek van Otto Ketting. Eerbiedwaardig, maar kelderkoud en karakterloos.

Kiss Napoleon Goodbye

1990 |

Nederland 1990. Babeth en Lydia Lunch. Met o.a. Huub van der Lubbe, Henry Rollins, Don Bajema en Lydia Lunch.

K. Schippers schreef het scenario voor deze essayistische, melancholische sprookjesfilm waarin een jonge vrouw tevergeefs, maar uit alle macht, het moment probeert te herleven waarbij zij als zes-jarige uk afscheid nam van haar vader, die het gezin verliet. Via poppen die tot leven komen en figuren uit een sprookjesachtig schimmenspel wordt zij naar een onbereikbaar verleden geleid. Poëtische poging tot het weergeven van de wijdlopige mechaniek van het geheugen. Knappe muziek van Otto Ketting. Eerbiedwaardig, maar kelderkoud en karakterloos.

Ghatak

1990 |

Nederland 1990. Paul Meyer, Heddy Honigmann, Kees Hin en Peter Delpeut. Met o.a. Saskia Temmink en Heyn van Heyden.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

Door de muur

1990 |

Nederland 1990. Barbara Hin. Met o.a. Henk Hoes, Colla Marsman, Serge van Opzeeland en Mary Huizinga.

Documentaire over de in 1976 overleden Indiase filmmaker Ritwik Ghatak, gemaakt door vier regisseurs, makers van uiteenlopend werk als Der Hauptmann von Muffrika (Meyer), Crazy (Honigmann), Zaanse nachten (Hin) en Felice, Felice (Delpeut), maar allen bewonderaars van de belangrijke Indiase regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Barbara Hin op televisie komt.

Reageer