Satyajit Ray

Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer, Componist

Satyajit Ray is regisseur, acteur, scenarist, producer en componist.
Er zijn 26 films gevonden.

Depardieu... le regard des autres

2000 | Documentaire, Biografie

Frankrijk 2000. Documentaire van Catherine Jivora en Pierre-André Boutang. Met o.a. Le Dœuff, Nathalie Baye, Claude Berri, Michel Blanc en Bertrand Blier.

Een collage van diverse interviews, gegeven door een uiteenlopende reeks mensen op even uiteenlopende tijdstippen, over de Franse acteur G[KA1]erard Depardieu (1948). Op die manier trachten de makers een beeld te cre[KA3]eren van de persoon, de mythe, de mens, de acteur, de zakenman, de regisseur, enz., zonder dat Depardieu zelf op de pijnbank gelegd wordt. Helaas wordt het haast een promotiefilm voor hem, want nergens is er een woord kritiek te bespeuren in de soms ellenlange hommages. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit zowel zijn theaterwerk, o.a. [KL]Les gar[KA10]cons de la bande[KLE] van Matt Crowley (uit 1968) en [KL]Galapagos[KLE] van Jean Chatenet (uit 1971). Met een fragment uit LES VALSEUSES (1974) belanden we dan bij het serieuze filmwerk. Een documentaire die uitsluitend in de smaak zal vallen van de kritiekloze Depardieu-fans. De regisseurs schreven zelf het scenario en tekenden tevens voor de montage. Fotografie is van Barney Gumble.

Parvozi zanbur

1998 |

Tadzjikistan 1998. Min Boung Hun en Jamshed Usmonov. Met o.a. Mardonqul Qulhubo, Fakhriddin Fathiddin, Tagmoimurod Roziq, Mastura Ortiq en Muhammadjon Shodi.

Een collage van diverse interviews, gegeven door een uiteenlopende reeks mensen op even uiteenlopende tijdstippen, over de Franse acteur G[KA1]erard Depardieu (1948). Op die manier trachten de makers een beeld te cre[KA3]eren van de persoon, de mythe, de mens, de acteur, de zakenman, de regisseur, enz., zonder dat Depardieu zelf op de pijnbank gelegd wordt. Helaas wordt het haast een promotiefilm voor hem, want nergens is er een woord kritiek te bespeuren in de soms ellenlange hommages. Het geheel wordt ge[KA3]illustreerd met fragmenten uit zowel zijn theaterwerk, o.a. [KL]Les gar[KA10]cons de la bande[KLE] van Matt Crowley (uit 1968) en [KL]Galapagos[KLE] van Jean Chatenet (uit 1971). Met een fragment uit LES VALSEUSES (1974) belanden we dan bij het serieuze filmwerk. Een documentaire die uitsluitend in de smaak zal vallen van de kritiekloze Depardieu-fans. De regisseurs schreven zelf het scenario en tekenden tevens voor de montage. Fotografie is van Barney Gumble.

Parvaz-e zanbur

1998 | Drama

Zuid-Korea/Rusland 1998. Drama van Jamshed Usmonov en Min Biong Hun. Met o.a. Muhammadjon Shodi, Mastura Ortik, Taghoymurod Rozik, Fakhriddin Fakhriddin en Beknazar Kabirov.

Na de val van het communisme werd de voormalige Sovjetrepubliek Tadzjikistan zelfstandig. Mensen met goede verbindingen uit de dagen van de almachtige partij konden als plunderende roofridders snel rijk worden. Een `na[KA3]ieve` leraar (Shodi) met eerlijke opvattingen uit een veraf gelegen dorpje heeft een buurman (Rozik) die zich zo snel verrijkt heeft, dat hij er een priv[KA1]elegertje op na moet houden om zich de vijanden van het lijf te houden. Hij lonkt ongeg[KA4]eneerd naar de vrouw (Ortik) van de leraar en plaatst bovendien een schijthuis onder het raam van de leraar zodat het van de stank in huis niet meer uit te houden is. De leraar beklaagt zich bij de burgemeester (Kulbobo), maar die speelt onder één hoedje met de buurman. Daarop besluit de vertwijfelde leraar zijn schamele bezittingen te verkopen en koopt de aan het gemeentehuis grenzende grond van zijn grootvader. Hij wil daarop een openbaar toilet laten aanleggen, waarvan de bezoekers van de markt gebruik kunnen maken. Een heftige strijd met onaangename gevolgen wordt tijdig voorkomen als bij de graafwerkzaamheden een bron gevonden wordt, waarop het hele dorp, dat al honderden jaren zonder stromend water zat, aangesloten kan worden. Een gemakkelijk te begrijpen en te volgen parabel over recht en onrecht tegen de achtergrond van de niet te stuiten sociale ontwikkeling. Fraai spel en een scenario van regisseur Usmonov dat net zoals het camerawerk van Min Biong Hun geïnspireerd is op het realisme van de Indiase meesterfilmer Satyajit Ray, wiens muziek gebruikt werd. Meervoudig bekroond.

Agantuk

1991 | Drama

India/Frankrijk 1991. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Dipankar De, Mamata Shankar, Deepankar De, Bikram Bhattacharya en Utpal Dutt.

Anila Bose (Shankar) ontvangt van haar oom Manmohan Mitra (Dutt), die bijna drie jaar ervoor op wereldreis was gegaan, een brief dat hij haar in Calcutta zal bezoeken. Anila's echtgenoot is tegen het bezoek: is Mitra wel haar oom of is het een bedrieger, die komt profiteren? Zwanenzang van de grote meester van het witte doek uit India vol speelse dialogen en een warm pleidooi voor tolerantie en een fel pamflet tegen het vooroordeel. Een mooie rol van Dutt. Ray schreef, regisseerde en overwon! De fotografie is van Barun Raha. Een must voor cinefielen.

Shaka Proshaka

1990 | Drama

Frankrijk/India 1990. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Ajit Bannerjee, Haranda Bannerjee, Soumitra Chatterjee, Deepankar De en Ranjit Mullik.

Vier broers staan aan het ziekbed van hun vader voor wie eerlijkheid de grote deugd is. Twee zoons trekken voordeel uit de mogelijkheden die de moderne maatschappij hen biedt, een wil onkreukbaar blijven, terwijl de ander ondergedompeld is in de onschuld als het gevolg van een auto-ongeluk. De laatste wordt de redder van de oude man. Ray confrontreert de kijker door middel van deze eenvoudige, maar mooie parabel met een kernvraag: kunnen luxe en eerlijkheid in de moderne maatschappij samengaan? De regisseur geeft ons hoop en zegt dat uitzonderingen de regel bevestigen en dat vriendschappen bestaan. Het werk van Ray wordt gekenmerkt door een groot menselijk gevoel. Deze voorlaatste film is wederom een getuigenis van Ray's grootse talent. Camerawerk van Barun Raha.

Ganashatru

1989 | Drama

India 1989. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Dhritiman Chatterjee, Ruma Guhathakurta, Mamata Shankar en Dipankar Dey.

De eerste film die Ray sinds vijf jaar gemaakt heeft, is een moderne bewerking van een toneelstuk van Ibsen dat hij gesitueerd heeft in Bengalen. De boodschap die gebracht wordt, over het risico van hebzucht, religieus fanatisme en milieuverontreiniging, mag dan actueel zijn, de film is te statisch om een echt schokeffect teweeg te brengen. Er zitten echter genoeg briljante staaltjes van Ray in deze film om hem de moeite waarde te maken. De regisseur schreef tevens het scenario. Camerawerk van Barun Raha.

The Home And The World

1984 |

1984. Satyajit Ray. Met o.a. Gopa Aich, Swatilekha Chatterjee, Soumitra Chatterjee en Victor Banerjee.

De eerste film die Ray sinds vijf jaar gemaakt heeft, is een moderne bewerking van een toneelstuk van Ibsen dat hij gesitueerd heeft in Bengalen. De boodschap die gebracht wordt, over het risico van hebzucht, religieus fanatisme en milieuverontreiniging, mag dan actueel zijn, de film is te statisch om een echt schokeffect teweeg te brengen. Er zitten echter genoeg briljante staaltjes van Ray in deze film om hem de moeite waarde te maken. De regisseur schreef tevens het scenario. Camerawerk van Barun Raha.

Ghare Baire

1984 | Drama

India 1984. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Victor Banerjee, Swatilekha Chatterjee, Gopa Aich en Jennifer (Kendal) Kapoor.

In 1905 gesitueerd sociaal-psychologisch drama van de bekendste Indiase regisseur. Met als achtergrond de onafhankelijkheids-strijd van de maharadja Nikhil concentreert de film zich op de bewustwording en geleidelijke drang naar zelfstandigheid van diens vrouw Bimala. De maharadja moedigt een en ander aan en stelt zelfs een lerares aan om Bimala Engels te leren. De sinds A PASSAGE TO INDIA ook internationaal bekende Victor Bannerjee is schitterend in de rol van Nikhil, hoewel de film vaak langdradig is. Ook bekend als THE HOME AND THE WORLD.

Sadghati

1981 | Drama

India 1981. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Om Puri, Smita Patil, Mohan Agashe, Gita Siddharth en Bhaialal Hedao.

Een boer, die tot de kaste der ongenaakbaren (de allerlaagsten) behoort, gaat naar de brahmaan om diens zegen te vragen voor de verloving van zijn dochter. Om hem te vernederen draagt deze hem een aantal zware taken op die voor de door ziekte verzwakte boer de doodsteek betekenen. De man valt dood neer en voor de eerste keer wordt de brahmaan geconfronteerd met de moedwil van de lagere klasse, die weigert het lichaam te verwijderen. Pessimistische allegorie op het Indische klasseverschil. De brahmaan en zijn hovaardige vrouw (schitterende rollen van Agoshe en Siddharth) worden afgeschilderd als wereldvreemde wezens die zich boven alles verheven achten. Een film die, ondanks zijn korte speelduur, lang blijft nazinderen, geschreven door Ray en Amrit Rai naar een verhaal van Munshi Premehand. Knappe fotografie van Soumendu Roy.

The Chess Players

1977 |

India 1977. Satyajit Ray. Met o.a. Saeed Jaffrey, Sanjeev Kumar en Richard Attenborough.

Een boer, die tot de kaste der ongenaakbaren (de allerlaagsten) behoort, gaat naar de brahmaan om diens zegen te vragen voor de verloving van zijn dochter. Om hem te vernederen draagt deze hem een aantal zware taken op die voor de door ziekte verzwakte boer de doodsteek betekenen. De man valt dood neer en voor de eerste keer wordt de brahmaan geconfronteerd met de moedwil van de lagere klasse, die weigert het lichaam te verwijderen. Pessimistische allegorie op het Indische klasseverschil. De brahmaan en zijn hovaardige vrouw (schitterende rollen van Agoshe en Siddharth) worden afgeschilderd als wereldvreemde wezens die zich boven alles verheven achten. Een film die, ondanks zijn korte speelduur, lang blijft nazinderen, geschreven door Ray en Amrit Rai naar een verhaal van Munshi Premehand. Knappe fotografie van Soumendu Roy.

Shatranj ke kilhari

1977 | Historische film

India 1977. Historische film van Satyajit Ray. Met o.a. Sanjeev Kumar, Saeed Jaffrey, Richard Attenborough, Amjad Khan en Shabana Azmi.

Twee Indiase aristocraten spelen liever schaak dan dat ze zich bewust zijn van de gebeurtenissen, die zich om hen heen afspelen: de British East India Company annexeert in 1856 een gebied en onttroont de plaatselijke maharadja. Parallel aan de zetten op het schaakbord bereidt een Engelse generaal de militaire operatie voor van de gebiedsiname. Een werk van de grote Indiase meester, waarin hij de apathie van zijn landgenoten versus de bezetters te kijk heeft willen zetten dat toch niet altijd de aandacht vasthoudt ondanks het degelijke spel. De westerse kijkers zullen bovendien niet al te zeer begaan zijn met de dikwijls schandalige geschiedenis van het subcontinent. Regisseur Ray componeerde zijn eigen muziek en schreef het scenario naar het verhaal van Munshi Premshand. Soumendu Roy verzorgde fotografie. De verhaalstem is van Amitabh Bachchan.

Shantranj Ke Kilhari

1977 | Drama, Experimenteel

1977. Drama van Satyajit Ray.

Twee Indiase aristocraten spelen liever schaak dan dat ze zich bewust zijn van de gebeurtenissen, die zich om hen heen afspelen: de British East India Company annexeert in 1856 een gebied en onttroont de plaatselijke maharadja. Parallel aan de zetten op het schaakbord bereidt een Engelse generaal de militaire operatie voor van de gebiedsiname. Een werk van de grote Indiase meester, waarin hij de apathie van zijn landgenoten versus de bezetters te kijk heeft willen zetten dat toch niet altijd de aandacht vasthoudt ondanks het degelijke spel. De westerse kijkers zullen bovendien niet al te zeer begaan zijn met de dikwijls schandalige geschiedenis van het subcontinent. Regisseur Ray componeerde zijn eigen muziek en schreef het scenario naar het verhaal van Munshi Premshand. Soumendu Roy verzorgde fotografie. De verhaalstem is van Amitabh Bachchan.

Ashani Sanket

1973 | Drama

India 1973. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Babita, Sandhya Roy, Ramesh Mukherjee en Chitra Bannerjee.

Een vlijmscherp portret van menselijke zwakte die zich onder bijzondere omstandigheden - WO II - manifesteert als jungle- mentaliteit, overlevingsdrang en fatalisme. Ego[KA3]isme en hebzucht voeren de boventoon en veroorzaken dood en verderf. Aanvankelijk was de oorlog voor de bewoners van een dorpje in Bengalen een machtig vuurwerk (vandaar de titel 'donder in de verte') totdat er gehamsterd werd, de prijzen opgedreven raakten en voedseltekorten ontstonden, waardoor mensen aan de hongerdood stierven. Maatschappijkritisch, hard en poëtisch, waarbij de gehate, arrogante Engelse bezetter een veeg uit de pan krijgt. Groots werk van de Indiase meester, die zelf het scenario schreef naar de roman van Bibhuti Bhushan Bandopadhyay. De sobere fotografie is van Sumendu Roy.

Simabaddha

1972 | Drama

India 1972. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Barun Chanda, Sharmila Tagore en Parumita Chowdhary.

Shyamal Chatterjee, directeur van een grote firma, leidt met vrouw en kinderen een rustig, comfortabel leventje. De komst van zijn vrouws jongste zuster en een zakelijke crisis doen dit leventje eventjes wankelen. Een kritische film over de jacht naar succes en het daarvoor aan de kant zetten van de menselijke waarden.

Shakespeare Wallah

1965 | Drama

India/Indonesië/Verenigde Staten 1965. Drama van James Ivory. Met o.a. Shashi Kapoor, Felicity Kendall, Geoffrey Kendall, Laura Liddell en Madhur Jaffrey.

Playboy Kapoor - die een vriendin heeft die actrice is - gaat met Kendall om, een lid van een tweederangs Engels theater gezelschap dat met Shakespeare India afreist. Een simpel, zinvol drama.

Kapurush-o-Mahapurush

1965 | Drama

India 1965. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chattapadhya, Madhabi Moukhopadhya en Haradhon Bandopadhya.

Tijdens een verkenningstoer in de provincie heeft de wagen van scenarist Chatterpadhya (wiens naam ook Chatterjee gespeld wordt) af te rekenen met pech. Hij zal enkele dagen in een verloren gat moeten doorbrengen. De rijke thee-teler Bandopadhya (of Banerjee) nodigt hem uit op zijn plantage. Tot zijn grote verbazing herkent hij in diens vrouw zijn vroegere geliefde Moukhopadhya (of Mukherjee), die duidelijk ongelukkig is in haar huwelijk. Ooit liet hij haar, uit lafheid, in de steek. Zal hij deze fout uit zijn verleden nu kunnen goedmaken? Aan de hand van een doodgewoon liefdesromannetje brengt Ray een vlijmscherpe satire op het Indische kastesysteem. De plantage-eigenaar behoort tot de hoogste laag en doorspekt zijn gesprekken steeds met Engelse zinnen om dit aan te tonen. Het scenario, dat hijzelf baseerde op de roman Story Of A Coward van Premendra Mitra, is soms echter wat verward en op andere plaatsen doorzichtig. Toch een leuke zeldzaamheid in het œuvre van deze Indiase cineast.

Charulata

1964 | Drama

India 1964. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Madhabi Mikherjee, Soumitra Chatterjee, Shyamal Ghoshal en Sailen Mukherjee.

Probleemfilm rond de emancipatie van een jonge vrouw, wier man al zijn krachten steekt in een tijdschrift. Met zijn gebruikelijke soberheid weeft Ray een subtiel portret van een jonge vrouw die moet kiezen tussen traditie en persoonlijke vooruitgang. Naar westerse normen vermoedelijk traag, maar daarom niet minder interessant.

The Big City

1963 |

1963. Satyajit Ray. Met o.a. Jaya Bhaduri, Vicky Redwood, Haradhan Banarjee, Anil Chatterjee en Madhabi Mukherjee.

Probleemfilm rond de emancipatie van een jonge vrouw, wier man al zijn krachten steekt in een tijdschrift. Met zijn gebruikelijke soberheid weeft Ray een subtiel portret van een jonge vrouw die moet kiezen tussen traditie en persoonlijke vooruitgang. Naar westerse normen vermoedelijk traag, maar daarom niet minder interessant.

Two Daughters

1962 | Komedie

India 1962. Komedie van Satyajit Ray.

Twee verhalen ineen. Het eerste 'The Postmaster' is een rustig, maar indringend verhaal over een jong dienstmeisje en haar toewijding voor haar baas, de postmeester. 'The Conclusion' is een alleraardigst verhaal over een jonge bruid die uit haar gedwongen huwelijk wegrent, maar naar de lieve man terugkeert en alsnog verliefd wordt.

BF's daughter

1961 |

1961. Satyajit Ray. Met o.a. Aparna Das Gupta, Chandana Bannerjee, Soumitra Chatterjee en Anil Chatterjee.

Twee verhalen ineen. Het eerste 'The Postmaster' is een rustig, maar indringend verhaal over een jong dienstmeisje en haar toewijding voor haar baas, de postmeester. 'The Conclusion' is een alleraardigst verhaal over een jonge bruid die uit haar gedwongen huwelijk wegrent, maar naar de lieve man terugkeert en alsnog verliefd wordt.

Devi

1960 | Drama

India 1960. Drama van Satyajit Ray.

Twee verhalen ineen. Het eerste 'The Postmaster' is een rustig, maar indringend verhaal over een jong dienstmeisje en haar toewijding voor haar baas, de postmeester. 'The Conclusion' is een alleraardigst verhaal over een jonge bruid die uit haar gedwongen huwelijk wegrent, maar naar de lieve man terugkeert en alsnog verliefd wordt.

The World Of Apu

1959 | Experimenteel

India 1959. Experimenteel van Satyajit Ray. Met o.a. Alok Chakravarty, Sharmila Tagore en Soumitra Chatterjee.

Het laatste deel uit de Apu trilogie. Aspirant schrijver Apu wordt gestrikt in een gearrangeerd huwelijk, maar hij kan maar moeilijk wennen aan het vaderschap.

Apur Sansar

1959 | Drama

India 1959. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Soumitra Chatterjee, Sharmila Tagore, Alok Chakravarty en Swapan Mukherji.

Een droevig po[KA3]etisch relaas van de verlegen Apu (Chatterjee) die trouwt en vader wordt. Prachtig van acteren. De laatste van de trilogie APU. De regisseur bewerkte de roman van Bibhuti Bhushan Bandopadhaya tot scenario. De camera werd bediend door Subrata Mitra.

Jalsaghar

1958 | Drama

India 1958. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Chabbi Biswas, Ganda Pada Basu, Kali Sarkar, Tulsi Lahari en Padma Devi.

Een eenzame, oude maharadja denkt terug aan de dag toen hij een feest gaf in zijn muzieksalon om de geboorte van zijn zoon te vieren. Intussen is er veel veranderd. Zijn vrouw en zoon zijn verdronken na een bootongeval, zijn land werd geconfisqueerd door de Engelse bezetter, zijn meubels werden verkocht om z'n schulden te betalen. De maharadja besluit nog één keer een groots feest te organiseren en dan in schoonheid te sterven. Een sobere, subtiele bezinning over eenzaamheid, cultuur, traditie en aristocratie. De regisseur bewerkte het verhaal van Trashankar Banerjee tot scenario. Het camerawerk is van Subrata Mitra.

Aparajito

1956 | Drama, Experimenteel

India 1956. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Pinaki Sen Gupta, Smaran Ghosal, Karuna Banerjee, Ramani Sen Gupta en Kanu Banerjee.

De tweede van Ray`s Apu-trilogie is een ontroerend, prachtig gefilmd verhaal over leven en dood binnen een arm Indiaas gezin, waarvan de zoon Apu (Ghosal) naar Calcutta gaat om te studeren. Het scenario is van de regisseur naar de roman van Bibhuti Bhushan Bandopadhaya. Het camerawerk deed Subrata Mitra. Ook bekend als THE UNVANQUISHED.

Pather Panchali

1955 | Drama, Experimenteel

India 1955. Drama van Satyajit Ray. Met o.a. Karuna Banerjii, Uma Das Gupta, Chunibala Devi, Runki Banerjee en Subir Bannerjee.

Pather Panchali (1955) is het eerste deel van Rays drieluik over het tragische bestaan van een doodgewone, arme Indiase familie. Het jongetje Apu groeit op met een afwezige vader, een verbitterde moeder, een stokoude tante en zijn liefhebbende zus. Rampspoed is nooit ver weg in de sprankelende vertelling, die realisme combineert met lyrische lichtvoetigheid. Regisseur Ray liet zich sterk beïnvloeden door het neorealistische Ladri di biciclette (1948) van Vittorio De Sica, maar gaf een eigen draai aan de stroming. De filmmuziek van sitarspeler Ravi Shankar geldt inmiddels ook als klassiek.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Satyajit Ray op televisie komt.

Reageer