Arthur Shields: cast.
Er zijn 28 films gevonden.

For the Love of Mike

1960 | Western

Verenigde Staten 1960. Western van George Sherman. Met o.a. Richard Basehart, Stu Erwin, Arthur Shields, Armando Silvestre en Elsa Cardenas.

In deze sentimentele western willen twee priesters (Basehart en Shields) geld inzamelen om in een Mexicaans dorp een kerk te kunnen bouwen. De jonge Michael (Bravo), is erin geslaagd met veel liefde een ziek paard te genezen en Rex Allen, die zichzelf speelt, organiseert een paardenrace. Het jochie wint en geeft de centen aan de priesters. Het scenario was van Daniel D. Beauchamp. Allen keerde voor deze gastrol even terug naar de film, nadat in 1954 zijn serie was stopgezet. Hij hield zich sindsdien alleen met plaatopnamen bezig.

Enchanted Island

1958 | Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1958. Avonturenfilm van Allan Dwan en Allen Dwan. Met o.a. Dana Andrews, Jane Powell, Don Dubbins en Arthur Shields.

Mislukte herverfilming van Herman Melville's TYPEE, gemaakt met een gering budget en de verkeerde acteurs. Andrews is een deserteur van een Amerikaanse walvisvaarder die op een eiland in de Stille Zuidzee de liefde ontdekt met een autochtoon meisje, Powell. Op de koop toe een paar opstandjes van de plaatselijke kannibalen.

Daughter of Dr. Jekyll

1957 | Horror

Verenigde Staten 1957. Horror van Edgar G. Ulmer. Met o.a. John Agar, Gloria Talbott, Arthur Shields en John Dierkes.

Een variant op het boek Dr. Jekyll and Mr. Hyde Robert Louis Stevenson. Talbott denkt dat zij erfelijk belast is door een mens-monster. Ze vergist zich. Iemand gaat aan de haal met de geheime formule van haar vader. Een vreemde mengeling van vampier-, weerwolf- en Jekyll en Hyde-elementen.

The King and Four Queens

1956 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1956. Western van Raoul Walsh. Met o.a. Clark Gable, Eleanor Parker, Jo Van Fleet, Jean Willes en Barbara Nichols.

Vier broers maken bij een postkoetsoverval een fortuin buit. Bij een explosie sterven er drie; de vierde kan ontkomen. Hun moeder, Ma McDade (Van Fleet), waakt als een tiran over de vier echtgenotes van haar zonen. Zij weet waar de schat verborgen is. Op een dag arriveert de gewonde avonturier Dan Kehoe (Gable) op de ranch. Hij wordt verzorgd en de vrouwen vallen voor zijn charme, met uitzondering van Sabina (Parker). Ze beseffen niet dat Dan op zoek is naar de schat. Zwakke acteerprestaties van zowel Walsh als Gable, die zich duidelijk niet goed in zijn rol kon inleven. Er zitten bovendien wel wat mankementen in het scenario van Margaret Fitts en Richard Alan Simmons. Wel een aanvaardbaar beeld van het einde van het western-tijdperk. Het fraaie camerawerk van Lucien Ballard en de melodieuze score van Alex North vormen ook een pluspunt. Gefilmd in CinemaScope.

Pride of the Blue Grass

1954 | Komedie

Verenigde Staten 1954. Komedie van William Beaudine. Met o.a. Lloyd Bridges, Vera Miles, Margaret Sheridan en Arthur Shields.

Het bekende racebaan-verhaal. Vakkundige produktie.

South Sea Woman

1953 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Arthur Lubin. Met o.a. Burt Lancaster, Virginia Mayo, Chuck Connors, Arthur Shields en Paul Burke.

Een somber verhaal over liefde en bedrog op een tropisch eiland, waar soldaat Lancaster met Mayo de zaak opvrolijkt.

Scandal at Scourie

1953 | Drama

Verenigde Staten 1953. Drama van Jean Negulesco. Met o.a. Greer Garson, Walter Pidgeon, Donna Corcoran, Agnes Moorehead en Arthur Shields.

Een lauwe Garson-Pidgeon-productie, spelend in Canada, over een protestants echtpaar dat de gemeente shockeert door een katholiek kind te adopteren. Scenario van Norman Corwin, Leonard Spiegelgass en Karl Tunberg naar een verhaal van Mary McSherry. Camerawerk van Robert Planck.

The Quiet Man

1952 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1952. Drama van John Ford. Met o.a. John Wayne, Maureen O'Hara, Barry Fitzgerald, Victor McLaglen en Mildred Natwick.

Nadat zijn laatste tegenstander op onfortuinlijke wijze in de ring sterft, keert voormalig bokskampioen Sean (Wayne) terug naar zijn geboorteplaats in Ierland, in de hoop op een rustig leventje na zijn uitputtende jaren in de States. Hij valt al snel voor de mooie Mary Kate (O'Hara), maar krijgt te maken met de primitieve lokale gewoontes (een bruidsschat) en de plaatselijke sterke jongens onder aanvoering van haar broer. Geregisseerd door grootmeester John Ford, vooral bekend van zijn vele westerns, die er zijn vierde Oscar voor beste regisseur mee binnen haalde.

The River

1951 | Drama, Romantiek

India​/​​Verenigde Staten 1951. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Nora Swinburne, Arthur Shields, Radha, Adrienne Corri en Esmond Knight.

Een bijzonder aangrijpende lyrische bewerking van Rumer Goddens roman over Engelse kinderen opgroeiend in het voormalige Bengalen. Schokkend door de dood van een kind aan het einde van de film. Een grootse kleurenfilm, met prachtig wijdse beelden, een triomf voor de cameraman Claude Renoir, (de neef van Jean) en regisseur Jean Renoir.

The People Against O'Hara

1951 | Drama, Thriller, Misdaad

Verenigde Staten 1951. Drama van John Sturges. Met o.a. Pat O'Brien, James Arness, Diana Lynn, John Hodiak en Eduardo Ciannelli.

Een middelmatig drama met Tracy als een bekend strafpleiter, die berouw heeft na onethisch gedrag tijdens een zaak. John Monks jr bewerkte een roman van Eleazar Lipsky tot scenario. Camerawerk van John Alton.

Blue Blood

1951 | Drama

Verenigde Staten 1951. Drama van Lew Landers. Met o.a. Bill Williams, Jane Nigh, Arthur Shields en Audrey Long.

Duf paardenraceverhaal met een paar goede momenten van Shields als de oude trainer die een come-back wil maken.

Apache Drums

1951 | Western

Verenigde Staten 1951. Western van Hugo Fregonese. Met o.a. Stephen McNally, Colleen Gray, Willard Parker, Arthur Shields en James Griffith.

McNally, een gokker, wordt samen met een serie dansmeisjes de stad uitgejaagd. De meisjes worden vermoord door Indianen. McNally waarschuwt de stad die vervolgens belegerd wordt. Het laatste bolwerk waar de bewoners zich in terugtrekken is de kerk. De Indianen vallen aan, maar dan komt het leger. Bekend thema naar het boek Stand at Spanish Boot van Harry Brown, door David Chandler bewerkt. Het was de laatste film van producent Val Lewton die in 1951 stierf. Hij had vooral naam gemaakt als horror-specialist.

Tarzan and the Slave Girl

1950 | Actiefilm

Verenigde Staten 1950. Actiefilm van Lee Sholem. Met o.a. Lex Barker, Vanessa Brown, Robert Alda, Hurd Hatfield en Arthur Shields.

Een stam van leeuwenaanbidders ontvoert Jan (Brown), waardoor Tarzan een gemakkelijke prooi wordt voor Darcel als verlokkelijke halfbloed. Goedkope kitsch. Zie ook: 'Tarzan'-serie.

She Wore a Yellow Ribbon

1949 | Western, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Western van John Ford. Met o.a. John Wayne, Joanne Dru, Ben Johnson, John Agar en Harry Carey jr.

Tweede deel van een trilogie die Ford maakte over de Amerikaanse cavalerie in de pioniersdagen van het Westen - de andere films waren Fort Apache (1948) en Rio Grande (1950). De titel She Wore a Yellow Ribbon slaat op de strijd van twee legerofficieren om de gunst van commandantsdochter Olivia (Dru): zij laten haar hun gele sjaal dragen. Maar eigenlijk gaat het om het komende afscheid van kapitein Brittles (Wayne), die met pensioen gaat, maar moeite heeft zijn verantwoordelijkheid neer te leggen. Ford nam de film op in het schitterende, mystieke landschap van Monument Valley. Cameraman Winston C. Hoch kreeg een Oscar voor zijn fraaie kleurenfotografie.

Lassie: Challenge to Lassie

1949 | Familiefilm, Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1949. Familiefilm van Richard Thorpe. Met o.a. Edmund Gwenn, Donald Crisp, Geraldine Brooks, Reginald Owen en Sara Allgood.

Lassie keert steeds terug naar het graf van d`r baas Crisp. De vroede vaderen van de stad Edinburgh maken jacht op iedere hond die zonder meester is, maar herbergier Gwen steekt zijn nek uit: tot het gerechtshof aan toe! De spelprestaties zijn degelijk vakwerk en de film is een halve eeuw na dato nog steeds de moeite waard. Naar een waargebeurd verhaal uit de 19e eeuw. Lassie was in feite een Skye-terrier. Later opnieuw gemaakt als GREYFRIARS BOBBY (waarin Crisp de beheerder van het kerkhof speelt). William Ludwig bewerkte de roman van Eleanor Atkinson to scenario. Camerawerk van Charles Schoenbaum.

Tap Roots

1948 | Western, Drama

Verenigde Staten 1948. Western van George Marshall. Met o.a. Van Heflin, Susan Hayward, Boris Karloff, Julie London en Whirfield Connor.

Dit familiedrama met een westernachtergrond speelt zich af in de tijd van de Burgeroorlog. Alan LeMay bewerkte de roman van James Street over de familie Dabney, door Bond aangevoerd in een weinig overtuigende rol. Hayward en London zijn twee zusters. Hun leven wordt door de oorlog totaal ontwricht. Heflin is een krantenuitgever (een goede rol) en Karloff is de Indiaanse vriend des huizes. De afwerking door cameramannen Lionel Lindon en Winton C. Hoch was goed. De latere producer Aaron Rosenberg was regie-assistent. De actiescènes werden verfilmd door George Templeton voor producent Walter Wanger.

Fighting Father Dunne

1948 | Film noir

Verenigde Staten 1948. Film noir van Ted Tetzlaff. Met o.a. Pat O'Brien, Darryl Hickman, Charles Kemper, Una O'Connor en Anna Q. Nilsson.

De geschiedenis van Vader Dunne, priester die zich in 1905 het lot aantrekt van zwerfkinderen die leven van de verkoop van dagbladen en diefstal. Met veel moeite kan hij zich van de financiële medewerking verzekeren van een aantal vooraanstaande zakenlieden uit St. Louis. Flauwe herkauwing van hetzelfde thema als BOYS TOWN, maar dan met veel minder bravoure gebracht. O'Brien is goed in de rol die hij in tientallen andere films ook speelde, maar het is dankzij O'Connor dat er nog wat leven in deze zoetzemerige film zit. Scenario van Martin Rackin en Frank Davis, naar een verhaal van William Rankin. De kinderen, onder wie Hickman en Billy Gray, spelen zeer natuurlijk. Camerawerk is van George E. Diskant en de sentimentele score van Roy Webb.

Seven Keys to Baldpate

1947 | Mysterie

Verenigde Staten 1947. Mysterie van Lew Landers. Met o.a. Philip Terry, Jacqueline White, Eduardo Ciannelli, Margaret Lindsay en Arthur Shields.

Het al vaak verfilmde verhaal over de schrijver van mysterieverhalen die betrokken raakt bij moord. Aardig gedaan dit maal.

Three Strangers

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Geraldine Fitzgerald, Peter Lorre, Joan Lorring, Robert Shayne en Marjorie Riordan.

Jer[KA4]ome Arbutny (Greenstreet) en John West (Lorre) werken samen met Crystal Shackleford (Fitzgerald) als partners die onder ongebruikelijke omstandigheden beschikken over een winnend paardentotobriefje. Een bizar John Huston-scenario maakt er fascinerend kijkvoer van, naar het verhaal Three Men and a Girl. Het camerawerk is van Arthur Edeson. Howard Koch werkte mee aan het scenario.

The Verdict

1946 | Misdaad, Drama, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Misdaad van Don Siegel. Met o.a. Peter Lorre, Joan Lorring, George Coulouris, Arthur Shields en Rosalind Ivan.

Greenstreet en Lorre doen wat zij kunnen in dit volmaakte misdaadverhaal waarin Greenstreet een gepensioneerde Scotland Yard-inspecteur is wiens methodes ouderwets werden geacht. Het is Siegels eerste hoofdfilm als regisseur. Het scenario is van Peter Milne naar de roman The Big Bow Mystery van Israel Zangwill. Het camerawerk is van Ernest Haller.

Gallant Journey

1946 | Drama

Verenigde Staten 1946. Drama van William A. Wellman. Met o.a. Glenn Ford, Janet Blair, Charles Ruggles, Henry Travers en Arthur Shields.

Ford pioniert in de ontwikkeling van het zweefvliegtuig in de 19e eeuw. Goed, maar niet zo dramatisch als de bedoeling was.

The Corn Is Green

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Irving Rapper. Met o.a. Bette Davis, John Dall, Nigel Bruce, Rhys Williams en Rosalind Ivan.

Lerares Miss Moffat (Davis) verhuist eind negentiende eeuw naar een huisje in het Welshe Glensarno. Tot haar ontsteltenis treft zij in het dorp volslagen ongeletterde mijnwerkers aan. Onderwijzen wordt haar missie, in het bijzonder gericht op ruwe diamant Morgan (Dall). The Corn Is Green is de verfilming van het toneelstuk van Welshman Emlyn Williams, die zelf aan het mijnwerkersbestaan kon ontsnappen dankzij een inspirerende lerares. De film is nogal toneelmatig: er wordt weinig gedaan met de mogelijkheden van cinema, maar Davis krijgt wel de ruimte om weer eens fabelachtig een sterke vrouw neer te zetten.

Nightmare

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Tim Whelan. Met o.a. Brian Donlevy, Diana Barrymore, Henry Daniell, Gavin Muir en John Abbott.

Een leuk geacteerd (vooral Muir is goed) en sfeerrijk spionageverhaal dat zich afspeelt in Schotland tijdens WO II. Gebaseerd op het verhaal Escape van Philip MacDonald. Donlevy breekt in bij Barrymore op de avond dat haar man wordt vermoord. Ze moeten vluchten voor zowel de politie als voor Duitse spionnen.

Gentleman Jim

1942 | Sportfilm, Biografie, Drama

Verenigde Staten 1942. Sportfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Errol Flynn, Alexis Smith, Jack Carson, Alan Hale en Minor Watson.

Rondborstige biografie over de glamour-bokser Jim Corbett (Flynn) in de vroege dagen van de vechtsport. Flynn is dynamisch in zijn titelrol, de rest van de rolbezetting geeft hem kleurrijke ruggesteun. Het scenario is van Vincent Lawrence en Horace McCoy naar de roman The Roar of the Crowd van James J. Corbett. Het camerawerk is van Sid Hickox.

The Gay Falcon

1941 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Mysterie van Irving Reis. Met o.a. George Sanders, Wendy Barrie, Allen Jenkins, Anne Hunter en Gladys Cooper.

In zijn eerste filmavontuur wordt Falcon (Sanders) gevraagd om een beroemde diamant te bewaken, die gedragen wordt door een belangrijke gast op een receptie. De eigenaar van het sieraad wordt vermoord en Falcons chauffeur is verdachte nr. 1. Maar de speurneus ontdekt een netwerk van juwelendieven, gespecialiseerd in het oplichten van verzekeringsmaatschappijen. Een onschuldige, leuke detective-story. Verhaal en personage werden bedacht door Michael Arlen. De nieuwe held is een mengeling van Philo Vance, The Saint en Don Juan. Leslie Charteris daagde RKO trouwens voor de rechter omdat hij van oordeel was dat de Falcon teveel gelijkenis vertoonde met The Saint (ook door Sanders gespeeld in een filmserie). Hij kreeg geen gelijk. Scenario is van Lynn Root en Frank Fenton. De camera was in handen van Nicholas Musuraca. Vervolg: A DATE WITH THE FALCON. Zie ook: 'The Falcon'-serie.

Confirm or Deny

1941 | Romantiek

Verenigde Staten 1941. Romantiek van Archie Mayo. Met o.a. Don Ameche, Joan Bennett, Roddy McDowall, John Loder en Raymond Walburn.

Liefde in een bunker met Ameche en Bennett als journalist en telefoniste; plezierige romance.

Drums Along the Mohawk

1939 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Drama, Western, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1939. Avonturenfilm van John Ford. Met o.a. Claudette Colbert, Henry Fonda, John Carradine, Edna May Oliver en Eddie Collins.

In het jaar van het verpletterende Stagecoach maakte regisseur Ford nog een prachtige film. Vlak voor de Onafhankelijkheidsoorlog verhuizen Lana (Colbert) en Gilbert Martin (Fonda) naar een huisje in de Mohawk Valley. Vooral Lana moet erg wennen aan het karige, primitieve bestaan. En dan beginnen Indianen, aangevoerd door de eenogige Brit Caldwell (Carradine), hun dorpje ook nog aan te vallen en breekt ook nog de oorlog met de Britten uit. Met hulp van uitstekend spelende Colbert en Fonda schetste Ford in zijn eerste kleurenfilm een opmerkelijk realistisch beeld van een tumultueuze periode uit de Amerikaanse geschiedenis.

The Plough and the Stars

1937 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1937. Komedie van John Ford. Met o.a. Barbara Stanwyck, Preston Foster, Barry Fitzgerald, Una O'Connor en J.M. Kerrigan.

Tijdens de Ierse opstand in Dublin in 1916 heeft Foster de leiding over een regiment dat tegen de Britse overmacht strijdt. Zijn vrouw, Stanwyck, vreest voor zijn leven en dreigt hem te verlaten. Sterke vereenvoudiging van het toneelstuk van Sean O'Casey. Al het cynisme van O'Casey over de koppigheid van de Ierse nationalisten die even dom als moedig waren is verdwenen, om plaats te maken voor de huwelijkscrisis van de hoofdpersonages. Dudley Nichols adapteerde het toneelstuk en Joseph August stond achter de camera. Ford ging niet akkoord met de wijzigingen die achter zijn rug aangebracht werden, terwijl George Nicholls Jr. nieuwe scènes opnam. Hij wilde zijn naam niet langer aan de film verbinden, maar de producenten weigerden, zodat het tot een breuk kwam tussen de regisseur en R.K.O. Enkele van zijn latere films, door Ford zelf geproduceerd, werden echter wel door de maatschappij gedistribueerd.