Johanna Matz: cast.
Er zijn 24 films gevonden.

Preminger: Anatomy of a Filmmaker

1991 | Documentaire, Biografie

Oostenrijk​/​​Verenigde Staten 1991. Documentaire van Valerie A. Robins. Met o.a. Burgess Meredith, Michael Caine, Deborah Kerr, James Stewart en Frank Sinatra.

Een portret van Otto Preminger (1905-1986), de eerste onafhankelijke Amerikaanse cineast, die regelmatig de Hayes Code uitdaagde door taboe-gegevens als homoseksualiteit, druggebruik, vrije liefde, verkrachting en politieke corruptie in zijn films te verwerken. Hij begon zijn carri[KA2]ere in Wenen onder de vleugels van de legendarische Max Reinhardt. Hier draaide hij zijn eerste film DIE GRO[KL29]E LIEBE in 1931. In 1935 werd hij door Joseph Schenck naar Amerika gehaald. Na zijn ruchtmakende ruzie met Darryl F. Zanuck beleefde hij zijn eerste successen op Broadway, maar al vlug werd hij terug door Hollywood binnengehaald. Met FOREVER AMBER (1947) kreeg hij voor het eerst last met de censuur en moest onder druk van de studio toegeven. Begin jaren 1950 startte hij met zijn eigen productiehuis en vanaf toen sloot hij geen enkel compromis meer met de censuurcommissie. In deze documentaire komen heel wat bekende mensen praten over hun werk met Preminger en hun obades worden geïllustreerd met fragmenten uit zijn bekendste films. Thomas J. Wiener schreef het scenario. Burgess Meredith fungeert als gastheer en nieuw materiaal werd gefotografeerd door Paul C. Goldberg. Een boeiend, maar eenzijdig beeld van een van de grootste Amerikaanse cineasten.

Als Mutter streikte

1973 | Drama, Komedie

Duitsland 1973. Drama van Eberhard Schröder. Met o.a. Peter Hall, Gila von Weitershausen, Belinda Mayne, Dominique Müller en Hartmut Becker.

Moeder verlaat het gezin een tijdje met als gevolg dat er van alles mis gaat. Pretentieloos filmpje, waarnaar het aangenaam kijken is. Scenario van Georg Laforet, naar een roman van Eric Malpass. Het camerawerk is van Wolfgang Treu.

Der Kapitän

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Johanna Matz, Horst Tappert, Ernst Stanovski en Horst Janson.

Vrachtvaarder Ebbs (Rühmann) krijgt het commando over een groot passagiersschip en komt tot de ontdekking dat een van zijn nieuwe taken het zwierig omgaan met vrouwelijke passagiers is. De situaties zijn niet erg verschillend van de latere Love Boat-serie en dit verhaal van Richard Gordon werd al eerder als The Captain's Table met John Gregson in de hoofdrol verfilmd. Scenario van Georg Laforet. Camerawerk van Ernst Wild.

Die Geschichte der 1002. Nacht

1969 | Drama, Historische film

Duitsland 1969. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Johanna Matz, Grete Zimmer, Hans Jaray, Guido Wieland en Walter Kohut.

Rond 1875 reist een perzische sjah (Ragheb) naar Wenen en wil kennismaken met Europese vrouwen, aan wie hij vervolgens oneerbare voorstellen doet. Hij is heel kieskeurig en wil op een bepaald moment een dame uit de betere kringen ontmoeten. Hoewel men een vorst niets weigeren mag, wil het toeval dat het hoertje Mizzi Schinagl (Matz) als twee druppels water lijkt op de gravin Wernberg (wederom Matz). De gastheer haalt Mizzi over om zich uit te geven als gravin Wernberg. Mizzi wordt begeleid door de jonge ritmeester baron von Taittinger (Reyer) die verliefd op haar geworden is. Mizzi vertelt, vertelt en vertelt, maar haar bedrog komt uit en zij belandt in de gevangenis, al heeft de sjah nooit iets gemerkt. Als zij weer uit de gevangenis is, helpt de ritmeester haar bij het maken van een nieuwe start. Dan komt de vorst weer op bezoek en hij is de gravin nog niet vergeten... Tegen de achtergrond van de verdwenen Oostenrijks-Hongaarse monarchie een ouderwetse film die in principe niet veroudert, maar toch verouderd aandoet. Een uitgebreide rolverdeling die in het vergeetboek is geraakt, voert de boventoon in een rolprent, die netjes verhaalt wat men in de JOSEFINE MUTZENBACHER-films heel aanschouwelijk opdient. Het scenario is van Herbert Asmodi.

Ruf der Wälder

1965 | Drama

Oostenrijk 1965. Drama van Franz Antel. Met o.a. Terence Hill, Hans-Jürgen Bäumler, Gerhard Riedmann, Ellen Farner en Johanna Matz.

Simpel, goedbedoeld melodrama met Hill als een Italiaanse gastarbeider die zich door z'n ongewoon zachtaardig karakter de minachting van zijn Oostenrijkse collega's op de hals haalt. Hill doet zichtbaar z'n best in een voor hem ongebruikelijke rol, maar de platte regie van de doorgaans in Tirolerkluchten gespecialiseerde Antel laat helaas weinig ruimte voor subtiliteiten.

Rote Lippen soll man küssen

1963 | Komedie, Romantiek, Musical

Oostenrijk 1963. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Johanna Matz, Peter Weck, Sabine Sesselman, Peter Vogel en Trude Herr.

In dit romantische verhaal met veel muziek wil een Amerikaanse miljonairsdochter een prima ballerina worden en ze gaat daarvoor naar Wenen.

Die Glücklichen Jahre der Thorwalds

1962 | Drama

Duitsland 1962. Drama van Wolfgang Staudte en John Olden. Met o.a. Hansjörg Felmy, Dietmar Schönherr, Elisabeth Bergner, Johanna Matz en Brigitte Grothum.

Verfilming van J.B. Priestley's toneelstuk Time and the Conways, begonnen onder regie van Olden die ziek werd, waarna Staudte het met tegenzin overnam, wat te merken is. In het Duitsland van de jaren 1910-1920 verlangt mevrouw Thorwald de beste toekomst voor haar kinderen.

Geschichten aus dem Wienerwald

1961 |

Duitsland 1961. Erich Neuberg. Met o.a. Johanna Matz, Paula Nefzger en Walter Kohut.

Verfilming van J.B. Priestley's toneelstuk Time and the Conways, begonnen onder regie van Olden die ziek werd, waarna Staudte het met tegenzin overnam, wat te merken is. In het Duitsland van de jaren 1910-1920 verlangt mevrouw Thorwald de beste toekomst voor haar kinderen.

Man müßte nochmal zwanzig sein

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Ewald Balser, Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Susi Nicoletti en Erik Frey.

Remake in de vorm van een grove, platte klucht van de film ALTES HERZ WIEDER JUNG van Erich Engel uit 1943 met Emil Jannings in de hoofdrol. Friedrich Hoffmann (Balser) is zeventig jaar, een welgesteld mens (hij heeft een chocoladefabriek) en hoort tot zijn grote verrassing dat hij een kleindochter heeft van twintig, die Susanne Menzel (Matz) heet. Om haar beter te leren kennen vraagt hij hulp aan zijn neef Dr. Paul Degenhard (Böhm), maar van de weeromstuit verliest hij het papiertje, waarop haar naam en adres gekrabbeld staan. Zonder het te beseffen neemt hij haar als scecretaresse in dienst, waarop de misverstanden niet van de lucht zijn: de hebzuchtige erven menen dat Friedrich Hoffmann een maîtresse heeft, maar op een familiefeest komt alles weer op zijn pootjes terecht. Het scenario is van C.H. Diller en Kurt Nachman naar een idee van Charlotte Diller, die ook meegeschreven had aan het scenario van de film uit 1943. Het camerawerk is van Günther Anders.

Im Prater blüh'n wieder die Bäume

1958 | Muziek

Oostenrijk 1958. Muziek van Hans Wolff. Met o.a. Johanna Matz, Gerhard Riedmann, Nina Sandt, Theo Lingen en Marte Harell.

Een prins wordt verliefd op een meisje van eenvoudige komaf, maar moet om politieke redenen van een huwelijk afzien. Een matte verfilming van het toneelstuk Die Sachertorte. Geza von Bolvary zou er beslist méér van hebben gemaakt. Stolz' befaamde 'Wienerlied', dat als titel fungeert, plus twee door hem voor deze film gecomponeerde melodieën zorgen in ieder geval voor nog wat Weense sfeer.

Hoch klingt der Radetzkymarsch

1958 | Muziek, Komedie

Oostenrijk 1958. Muziek van Géza von Bolváry. Met o.a. Johanna Matz, Paul Hörbiger, Walter Reyer, Boy Gobert en Chariklia Baxevanos.

Luchthartige officieren en lieftallige Weense meisjes zijn de hoofdpersonen in deze film. Een van hen, Franzi, krijgt haar officier nadat er heel wat water door de Donau is gestroomd. Von Bolvary weet wel raad met dit operetteverhaal en Johanna Matz is het ideale 'süsse' Weense meisje.

Es wird alles wieder gut

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Johanna Matz, Paul Hartmann, Trude Hesterberg, Franz Schafheitlin en Bernard Wicki.

Als de vader van Beate Horstmann komt te overlijden, stort haar wereldje ineen. Ze kan haar school niet meer afmaken, maar ze krijgt een baantje bij de tv (die net in opkomst is) als secretaresse. Haar baas is de sympathieke, maar verlegen Dr. Johann Krapp (Wicki). Toch blijkt onze Beate onder een gelukkig gesternte geboren te zijn: ze heeft zangtalent en met behulp van de handige Peter Link (Biederstaedt) stijgt ze snel naar de top. Dan moet Beate kiezen tussen Peter en Johann. Onrealistisch, lichthartig gedroom uit het tijdperk van het Wirtschaftwunder, niet oncharmant gebracht en gespeeld, maar op den duur verslagen door Vadertje Tijd. Het scenario werd geschreven door Robert A. Stemmle (zelf een regisseur die dergelijke onzinfilms ook draaide) en Manfred Barthel. Het camerawerk is van Willi Sohm.

...und führe uns nicht in Versuchung

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Gerhard Riedmann, Heidemarie Hatheyer en Johanna Matz.

Als de vader van Beate Horstmann komt te overlijden, stort haar wereldje ineen. Ze kan haar school niet meer afmaken, maar ze krijgt een baantje bij de tv (die net in opkomst is) als secretaresse. Haar baas is de sympathieke, maar verlegen Dr. Johann Krapp (Wicki). Toch blijkt onze Beate onder een gelukkig gesternte geboren te zijn: ze heeft zangtalent en met behulp van de handige Peter Link (Biederstaedt) stijgt ze snel naar de top. Dan moet Beate kiezen tussen Peter en Johann. Onrealistisch, lichthartig gedroom uit het tijdperk van het Wirtschaftwunder, niet oncharmant gebracht en gespeeld, maar op den duur verslagen door Vadertje Tijd. Het scenario werd geschreven door Robert A. Stemmle (zelf een regisseur die dergelijke onzinfilms ook draaide) en Manfred Barthel. Het camerawerk is van Willi Sohm.

... und führe uns nicht in Versuchung

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Rolf Hansen. Met o.a. Johanna Matz, Heidemarie Hatheyer, Gerhard Riedmann, Rudolf Forster en Annie Rosar.

Afgeleid door de verleidelijke Anna (Matz) vergeet getrouwde stationschef Hudetz (Riedmann) op een belangrijk spoorwegknooppunt in de bergen een sein te verzetten, waardoor er een verschrikkelijk ongeluk gebeurt. Na een gerechtelijk onderzoek legt Anna een meinedige verklaring af, waardoor de schuld onmogelijk op Hudetz kan vallen. Frau Hudetz (Hatheyer) krijgt de bons en Hudetz trouwt met de mooie Anna, maar hij wordt gekweld en verteerd door wroeging. In de finale stelt hij zich. Indertijd een groot succes aan de Duitse bioscoopkassa, maar een halve eeuw later een naïef drama met sociale trekjes, waarin geen hond geloven kan. De spelprestaties zijn naar behoren en hetzelfde mag opgemerkt worden van de regie en het camerawerk van Franz Weihmayr. Het redelijk in elkaar gezette scenario van Hans Höllering is gebaseerd op het toneelstuk van Ödön von Horváth, dat getiteld is Der jüngste Tag. Hoe de mentaliteit veranderen kan.

Regine

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Harald Braun. Met o.a. Johanna Matz, Horst Buchholz, Erik Schumann, Käthe Dorsch en Rudolf Forster.

Nieuwe versie van een film uit 1934 die toen wel aardig was.

Reich mir die Hand, mein Leben

1955 | Biografie

Oostenrijk 1955. Biografie van Karl Hartl. Met o.a. Oskar Werner, Johanna Matz, Nadja Tiller, Gertrud Kückelmann en Annie Rosar.

Verfilmde biografie van Mozart met veel muziek en met Werner in een te zwaar aangezette rol.

Der Kongresz Tanzt

1955 | Muziek

Oostenrijk 1955. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Rudolf Prack, Johanna Matz, Oskar Sima, Hans Moser en Karl Schönböck.

Deze nieuwe versie in Technicolor van Eric Charells klassieke schlager-operette werd met Prack en Matz een bleke afschaduwing. Zelfs het onverwoestbare 'Das muB ein Stück vom Himmel sein' riekt te veel naar het Oostenrijkse lonken naar Westduitse Wirtschaftsmarken.

Mannequins für Rio

1954 | Drama

Duitsland 1954. Drama van Kurt Neumann. Met o.a. Scott Brady, Raymond Burr, Johanna Matz, Ingrid Stenn en Gert Fröbe.

Handel in 'blanke slavinnen' op Zuid-Amerika; een redelijk spannend Neumann-melodrama.

Arlette erobert Paris

1953 | Muziek, Komedie

Duitsland 1953. Muziek van Victor Tourjansky. Met o.a. Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Paul Dahlke en Peer Schmidt.

Buitenechtelijke dochter van een Franse minister wil in Parijs carrière maken als zangeresje. Door een persoonsverwisseling wordt alles nog ingewikkelder wanneer haar vader een schandaal probeert te voorkomen. Een leuk niemendalletje.

Alles für Papa

1953 | Komedie, Drama

Duitsland 1953. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Johanna Matz, Curd Jürgens, Olga Tschechowa, Peer Schmidt en Ina Malfatti.

Uitgever van een boulevardblad en weduwnaar Clemens Haberland (Jürgens) krijgt zijn inmiddels volwassen geworden dochter in huis, nadat zij een finishing-school in Zwitserland met goed gevolg doorlopen had. Daar is hij helemaal niet blij mee, want het is afgelopen met zijn vrijbuitersleventje van pokeren en zuipen.

Im Weißen Rößl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Willi Forst. Met o.a. Johanna Matz, Johannes Heesters, Walter Müller, Rudolf Forster en Paul Westermeier.

Een vrolijke Eric Charell-productie van de beroemde operette over een kelner die verliefd is op de waardin van 'Im Weißen Rößl'. Het scenario is van Horst Budjahn, Henry Halm en Charell. Het camerawerk is van Günther Anders.

Die Försterchristl

1952 | Muziek

Duitsland 1952. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Johanna Matz, Karl Schönböck, Angelika Hayff, Will Quadflieg en Oskar Sima.

Met liedjes als `Hab` ein Herz frei und froh` en `Gebt mir die Geigen der ganzen Welt` wordt de tijd van keizer Franz Joseph geschetst. Christl, dochter van een houtvester, geeft een jonge jager een boete. De jager blijkt later de keizer te zijn. In de regie van Friedrich Zelnik werd dit verhaal al in 1926 verfilmd met Harry Liedtke, Lya Mara en Wilhelm (William) Dieterle.

Der große Zapfenstreich

1952 | Historische film, Drama

Duitsland 1952. Historische film van George Hurdalek. Met o.a. Johanna Matz, Jan Hendriks, Friedrich Domin, Paul Hartmann en O.E. Hasse.

Een kazerne aan de Frans-Duitse grens, voor het uitbreken van WO I. Een luitenant van adellijke komaf wordt verliefd op een burgermeisje, de dochter van een wachtmeester. Ze kunnen hun liefde niet lang geheim houden, maar na een paar dramatische gebeurtenissen overwinnen zij zowel de strenge code van de adel als de conventies in het leger. Een voor die tijd uitzonderlijk goed gemaakte film met grote acteursprestaties en een gezonde portie maatschappijkritiek.

Maria Theresia

1951 | Historische film, Romantiek

Oostenrijk 1951. Historische film van Emile E. Reinert. Met o.a. Paula Wessely, Fred Liewehr, Marianne Schönauer, Rosa Albach-Retty en Rudolf Fernau.

Als de keizerin van Oostenrijk Maria Theresia (Wessely) tijdens de Zevenjarige Oorlog zich met Pruisen en met staatszaken moet bezighouden, interesseert haar gemaal, Franz I (Liewehr) zich meer voor de vorstin-weduwe Trautperg (Schönauer). Als de vrede met Pruisen in zicht is, weet de keizerin ook haar huwelijk te redden. Een aardige historische film, waarin de romantiek de boventoon voert.