Gábor Medvigy

Cameraman

Gábor Medvigy is cameraman.
Er zijn 5 films gevonden.

Chacho Rom

2001 | Historische film, Oorlogsfilm

Frankrijk/Hongarije/Duitsland 2001. Historische film van Ildikó Szabó. Met o.a. Sándor Zsótér, Gergö Kaszás, Nóra Parti, Mariann Szalay en Zsolt László.

Tijdens de Hongaarse afscheidingsoorlog van 1848 ligt de prins van Habsburg (Zs[KA1]ot[KA1]er) zwaargewond tussen de doden op het slagveld. Een jonge zigeuner, J[KA1]ozs[KA1]i (Kasz[KA1]as), haalt de zakken van de gevallenen leeg en bemerkt dat de prins nog leeft. De prins die de taal der zigeuners machtig is, wordt meegenomen door J[KA1]ozs[KA1]i naar het zigeunerkamp, waar hij verzorgd wordt en van zijn verwondingen herstelt. Er ontstaat een hechte vriendschap tussen de prins en J[KA1]ozs[KA1]i, die prachtig viool kan spelen, die echter vertroebelt als de prins de schone Zerf[KA1]i (Parí) zwanger maakt, de dochter van het stamhoofd, terwijl zij aan hem beloofd was. Toch blijven er banden bestaan door de tijden heen tussen de adel en de zigeuners. Als de nazi's tijdens WO II Hongarije bezetten, dringen zij het slot binnen van de nakomelingen van de prins en deporteren de familie naar een concentratiekamp. De film wordt afgewisseld met flashbacks naar het verleden en de horror van het kamp met de gaskamers. Hoewel de zigeuners een even droevig lot trof als de joden in de vervolging door de nazi's, krijg je de indruk als je de film bekijkt, dat het verhaal een allegorie is over de holocaust onder de dekmantel van een geschiedenis met zigeuners. Helaas is de film nogal chaotisch, springt van de hak op de tak en bevat de bekende clichés over nazi's en concentratiekampen. Het spel is betamelijk; sommige acteurs en actrices spelen verschillende personages dat door het gebruik van zwart-wit in het verleden enigszins verdoezeld wordt. Het scenario met de bekende humor over zigeuners en nazi's is van regisseur Szabó, Zoltan Jancso en Gergely Daniel Fogarasi. Het camerawerk is van Gábor Medvigy, Vasile Dragan en Tamás Sas.

Werckmeister harmóniák

2000 | Drama, Fantasy, Experimenteel

Frankrijk/Duitsland/Hongarije 2000. Drama van Béla Tarr en Ágnes Hranitzky. Met o.a. Lars Rudolph, Peter Fitz, Hanna Schygulla, János Derzsi en Djoko Rossich.

Zes jaar na het monumentale, zeven uur en een kwartier durende Satantango, komt regisseur Béla Tarr met een nieuwe lange speelfilm. Werckmeister Harmonial, 'slechts' tweeënhalf uur lang, draagt onmiskenbaar het handelsmerk van de Hongaarse meester, door sommigen gezien als de enige ware opvolger van Andrej Tarkovski. Zoals gebruikelijk filmt Tarr in zwart-wit en speelt het verhaal zich af op het Hongaarse platteland, in een klein, onaanzienlijk dorpje. Het dorpje wordt bezocht door een rondreizend buitenlands circus, met als grootste attractie 'De Prins'. De dorpsbewoners trekken in drommen naar het circus om dit mysterieuze verschijnsel te aanschouwen. Als blijkt dat De Prins niet zal verschijnen, slaat de toch al geladen stemming om in een complete opstand. Vier jaar lang werkte Tarr aan deze film.

Auf der Kippe

1998 | Documentaire

Roemenië 1998. Documentaire van Andrei Schwartz.

Bij de Roemeense stad Cluj (Klausenburg), de eerste grote stad van importantie na de Hongaarse grens in het Duitstalige gedeelte van Roemeni[KA3]e, bevindt zich een vuilnisbelt, die geheel eufemistisch Dallas genoemd wordt. Er leven circa twintig zigeunerfamilies, die zich met het stinkende afval in leven houden: aluminiumblikjes van bier en frisdranken, metaal en oud- papier leveren per dag zo`n twee[KA3]enhalve euro op, waarmee een gezin zich overeind houdt. Lege plastik flessen worden voor het huishouden gebruikt. Jong en oud zoeken naar voorwerpen van waarde, maar de kinderen zouden liever naar school gaan en iets leren. De burgemeester van Cluj is deze kampbewoners liever kwijt dan rijk. De zigeuners hebben hun bestaan georganiseerd al wonen ze in krotten met soms een enkele papieren wand, die nauwelijks enige privacy verschaffen. Zo is er ook tijd voor een beetje `romantiek` (voor de voortplanting) of het nuttigen van nogal wat alcohol voor bij een gezellig samenzijn. Als er geld overblijft, is het grootste vertier de bioscoop. Hoewel het bestaan triest moet zijn en zich onder iedere denkbare armoedegrens afspeelt, is deze film niet deprimerend, maar juist zeer onderhoudend. Je realiseert je wel dat je onder de communistische regimes niets hoorde over zigeuners en dat de Roemenen, die zich van het marxistische juk bevrijd hebben, geen haar beter zijn dan hun fascistische voorgangers, die in de jaren 1930 en begin 1940 dergelijke minderheden het leven vrijwel onmogelijk maakten. Het scenario is van regisseur Schwartz die in Boekerest werd geboren en sedert 1973 in Hamburg woont. Het camerawerk is van Gábor Medvigy. Bekroond met de Joris Ivens-prijs - deze saloncommunist is al dood, maar hij zou het er van harte mee eens geweest zijn. Wie in Cluj wil gaan kijken, kan beter in de winter gaan, want dan stinkt het minder. Hij mist dan wel de ironie van de zomer: zigeuners gaan zich wassen in de rivier, terwijl Roemenen zich met modder insmeren!

Sátántangó

1994 | Drama, Experimenteel

Hongarije 1994. Drama van Béla Tarr. Met o.a. Miklos B. Székely, Mihály Vig en Putyi Horváth.

Het hoofdpersonage van deze allegorie is een dokter (Berling), die zich opsluit in zijn desolate kamer. In de drank zoekt hij vergetelheid, want hij stelde als geneesheer de kanker vast van het tijdsgewricht. Tegen de ziekte, die ook zijn ziel en lichaam heeft aangetast, bestaat geen remedie. Er is een genezer, Irimias (Vig), maar in tegenstelling tot zijn bijbelse naamgenoot (Jeremias) is hij een valse profeet. Hij is een agent van een satanisch systeem. Het doorwerken van deze filmmarathon is niet eenvoudig. Niet enkel de speelduur vraagt een fysieke krachttoer, maar de symboliek van het verhaal is ook niet steeds vlug te doorgronden. Je moet doorlopend alert zijn. Sommige gebeurtenissen worden herhaald, maar dan gezien door een ander personage, zodat het geheel bestaat uit diverse cirkels die meestal troosteloosheid uitstralen. Een indrukwekkend apocalyptisch scenario van Tarr en Laszlo Krasznahorkai, gebaseerd op de roman van laatstgenoemde. Gabor Medvigy hanteerde de camera.

Damnation

1988 | Drama

Hongarije 1988. Drama van Béla Tarr. Met o.a. György Cserhalmi, Vali Kerekes, Gáspár Ferdinándy, Gyula Pauer en Miklós Székely B..

Een haveloze man van middelbare leeftijd zit in een troosteloos Hongaars stadje achter een nachtclubzangeres aan. Ze wil niets van hem weten. Zoals regisseur Tarr op de Britse dvd-uitgave zegt speelt dit verhaal een ondergeschikte rol: Damnation is vooral een film over regen, modder en huilende honden. De schoonheid van de wanhoop, gevangen in eindeloze zwart-wit takes. (KT)

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Gábor Medvigy op televisie komt.

Reageer