Patrick Dell'Isola

Acteur, Producer

Patrick Dell'Isola is acteur en producer.
Er zijn 7 films gevonden.

Accident de parcours

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Patrick Volson. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Caroline Proust, Isabelle Gélinas, Quentin Baillot en Thibault de Montalembert.

Automobilist scheurt op een kwade ochtend een kind omver. Stopt, stelt vast dat er geen getuigen zijn, en vlucht. De gebeurtenis, echter, haalt hem in: als journalist moet hij het akelige ongeval onderzoeken en hij begint kronkelverhalen te verzinnen. Televisiefilm naar de gelijknamige roman van Jean Cavé uit 2009 is het portret van een Alleman in gewetensnood met la France profonde als tragediedecor. Scenarist Alain Le Henry, die zijn ambacht leende aan films van Diane Kurys, Luc Besson en recenter Alix Delaporte, verzorgde de uitstekende adaptatie.

Marie et le loup

2003 | Drama

Frankrijk/België 2003. Drama van Ève Heinrich. Met o.a. Zaïda Ghorab-Volta, Marc Barbé en Patrick Dell'Isola.

Automobilist scheurt op een kwade ochtend een kind omver. Stopt, stelt vast dat er geen getuigen zijn, en vlucht. De gebeurtenis, echter, haalt hem in: als journalist moet hij het akelige ongeval onderzoeken en hij begint kronkelverhalen te verzinnen. Televisiefilm naar de gelijknamige roman van Jean Cavé uit 2009 is het portret van een Alleman in gewetensnood met la France profonde als tragediedecor. Scenarist Alain Le Henry, die zijn ambacht leende aan films van Diane Kurys, Luc Besson en recenter Alix Delaporte, verzorgde de uitstekende adaptatie.

Roberto Succo

2001 | Biografie, Misdaad, Thriller, Romantiek

Frankrijk 2001. Biografie van Cédric Kahn. Met o.a. Stefano Cassetti, Isild Le Besco, Patrick Dell'Isola, Vincent Dénériaz en Aymeric Chauffert.

Toen Roberto Succo (Cassetti) amper negentien was, vermoordde hij in Mestre, een voorstadje van Veneti[KA3]e, zijn ouders. Dat was in 1981. Hij werd berecht en kwam terecht in een psychiatrische inrichting. In 1986 ontsnapt hij en vlucht naar Zuid-Frankrijk, noemt zich Kurt en zegt dat hij een Engelsman is ondanks zijn zware Italiaanse accent. De Franse politie aan de Rivi[KA2]era wordt rond die tijd geconfronteerd met een serie inbraken, overvallen en moorden, maar kan er geen patroon in vinden. Tegen het einde van de schoolvakantie leert de middelbare scholiere L[KA1]ea (Le Bosco) uit Haute Savoie Kurt kennen aan de C[KA4]ote d`Azur. Ze is nog maar net zestien en onder de indruk van de jongeman met een baard, genoeg geld en wisselende auto`s. Als ze naar huis is teruggekeerd, komt Kurt haar achterna gereisd, een spoor van vernieling, inclusief verkrachtingen, achter zich latend, maar Le[KA1]ea die hij opzoekt, behandelt hij met zachtheid. Seks tussen die twee loopt op een teleurstelling uit. De politie komt op zijn spoor door een studente in de medicijnen, C[KA1]eline (Perron), die hij laat lopen als hij zich opblaast als een kikker en zegt dat hij de internationale terrorist André is. Léa komt achter zijn misdadige verleden als hij over de moord op zijn ouders begint. Ze wil dan niets meer met hem te maken hebben en dreigt hem aan te geven als ze begrijpt dat er nog meer aan de hand is. Het scenario van regisseur Kahn is gebaseerd op het boek van Pascal Froment Je te tue : Histoire vraie de Roberto Succo. Kahn heeft geprobeerd zonder overdrijving en wreedheden het portret van een complexe psychopaat te schilderen en antwoord te geven op de vragen wat zo iemand beweegt. Kahn, die een fijn gevoel heeft voor details, is daarin geslaagd en hij heeft zich bediend van een docudrama-stijl - dat werkt heel goed, maar na een tijdje wordt het ook voor hem onvermijdelijk om niet te vervallen in een 'gewone' misdaadfilm. Dit is geen bezwaar, termeer het spel van de hoofdrollen heel geloofwaardig is en de film gesierd wordt door allerlei goede invallen. Het camerawerk is van Pascal Marti. Ook bekend als JE TE TUE en KURT.

Ligne 208

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Bernard Dumont. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Nozha Khouadra, Pierre Martot, Nicolas Duvauchelle en Serge Riaboukine.

Zo`n typische Franse film die laat zien dat de sudderende `melting pot` op het punt staat te exploderen, door een vermeende ruk naar rechts, maar het Le Pen-isme leed zijn vernietigende nederlaag bij de presidenti[KA3]ele- en kamerverkiezingen in 2002, derhalve is dit thema aardig achterhaald. Bruno (Dell`Isola) valt voor de oogverblindende Djamila (Khouadra), die uit de Maghreblanden afkomstig is. Jean (Martot) is zijn vriend, die bij de politie zit. Dan maakt Bruno kennis met racisme en geweld, waartegen hij niet is opgewassen. Hij is zo teleurgesteld dat hij zich in extreem-rechtse kringen gaat begeven. Het scenario van Sylvie Bailly en regisseur Dumont houdt een waarschuwing in en die kun je nooit genoeg geven van ultra-rechts is nooit dood. Buiten Frankrijk toch lastiger te volgen. De film deed niet veel in eigen land om daarna algauw op de tv op te duiken. Het camerawerk is van Pierre Milon. Ook bekend als L'AGRESSION.

Caméra sans visa: Roberto Succo

2001 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 2001. Drama van Cédric Kahn. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Isild Le Besco, Stefano Casseti, Stefano Casseti en Stefano Cassetti.

Een labiele man die een dubbelleven leidt, trekt rovend en moordend door Europa

Rien à faire

1999 | Komedie, Romantiek, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Marion Vernoux. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Sergi López, Florence Thomassin, Kelly Hornoy en Marion des Fachelles.

Marie (Bruni-Tedeschi) is al geruime tijd werkloos. Ze leest historische romans, ze wandelt wat en luistert veel naar de radio, `liedjes, verzoekjes, quizzen. Die houden me gezelschap.´ In de supermarkt ontmoet ze kettingroker Pierre (Dell´Isola). Pierre is ook werkloos. De chemie is ver te zoeken maar een gedeeld ledig bestaan is volgens regisseur/co-scenariste Vernoux voldoende voedingsbodem voor 100 minuten onhandig baltsgedrag. Enkele spitsvondigheden over Het Dagelijks Leven geven de blindganger nog enige impact. (VM/VPRO Gids)

État des lieux

1994 | Drama

Frankrijk 1994. Drama van Jean-François Richet. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Yannick Lee Trebalag, Blaise Stenzy Nioka, Donald Kibouillou en Clément Arco Descat.

Pierre C[KA1]ephas (Dell'Isola) is 27 en blank. Hij woont in een woonkazerne in de Franse voorstad en hokt met zijn vriendin die in verwachting is. Hij werkt als machinebankwerker in een fabriek. Er is werkloosheid en wie zijn baan verliest, komt niet zo snel meer aan de bak. Hij is links georiënteerd en dat wordt hem fataal. In zijn werkkast vindt zijn baas marxistisch- leninistische literatuur en dat is voldoende reden voor ontslag. Hij komt terecht in een neerwaartse spiraal zonder uitzicht. Dit leidt tot weer uiteenzettingen met gekleurde landgenoten, die nog wel de bescherming genieten van een baan. Een voedingsbodem, waarop het Front National, de Franse fascistische partij, welig kan tieren. Het debuut van Richet werd door hem gefinancieerd door zijn WW-uitkering in het casino te vertienvoudigen. Om kosten te besparen werd 16 mm gebruikt, werden er slechts tien spoelen volgemaakt en waren er maar tien draaidagen. De rolverdeling bestaat grotendeels uit amateurs en de stijl is gedeeltelijk documentair, maar het geheel heeft alle allures van een sociaal bewogen film. De boodschap die Richet tracht uit te dragen, wordt nog steeds zwaar onderschat: de sociaal uitgesloten bewoners van de voorsteden, die de werkende klasse niet laat integreren in hun maatschappij, vormen een explosieve tijdbom. Gisteren in Amerika, vandaag en morgen in Frankrijk en overmorgen in de rest van Europa. De film zal niet iedereen aanspreken door de pulserende rap van de groep Assassins, door de jongeren die aan het woord zijn en het soms merkbare lage budget, maar gezagsdragers, bestuurders en wetgevers die hiervan geen kennis nemen zouden nog weleens in de aap kunnen logeren; bovendien wordt het de hoogste tijd dat de werkende klasse voor zover die over geestelijke vermogens beschikt, zich gaat realiseren dat er iets aan de hand is, waarvoor zij medeverantwoordelijk zijn. Camerawerk van Michel Abramowicz, Pierre Boffety en Valéry Le Gurun. Het scenario is van regisseur Richet en hoofdrol Dell'Isola. Ondanks alle bureaucratische tegenwerking uiteindelijk - voor het grootste gedeelte in verboden marge - tot stand gekomen!

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Patrick Dell'Isola op televisie komt.

Reageer