Peter Weck: regie, cast en productie.
Er zijn 73 films gevonden.

Oma wider Willen

2012 | Drama

Oostenrijk​/​​Duitsland 2012. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Christiane Hörbiger, Luna Baptiste Schaller, Peter Weck en Elisabeth Lanz.

Jaren geleden heeft Henriette ruzie met haar studerende dochter Luise gehad, waarna deze vertrok naar Zuid-Amerika. Sindsdien heeft Henriette niets meer van haar gehoord tot er op een dag een Braziliaans meisje voor de deur staat, Evita, de dochter van Luise.

Ein Ferienhaus auf Ibiza

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Marco Serafini. Met o.a. Heidelinde Weis, Peter Weck, Tina Ruland en Suzan Anbeh.

Om haar altijd ruziënde kinderen Karla, Henriette en Max voor eens en voor altijd met elkaar te laten verzoenen, nodigt Greta ze allen uit voor een vakantie op Ibiza. En als er eentje weigert te komen, zal diegene onterfd worden!

Die Rosenkönigin

2007 | Romantisch drama

Duitsland​/​​Oostenrijk 2007. Romantisch drama van Peter Weck. Met o.a. Mirjam Weichselbraun, Maximilian Schell, Rebecca Immanuel en Erol Sander.

De veelbelovende parfumeur Marie mag voor de gerenommeerde parfumproducent Weidemann werken. Op zoek naar het perfecte parfum wordt Marie verliefd op de charmante chauffeur Bernhard, die later de bankier van Weidemann blijkt te zijn. Weidemanns jaloerse dochter doet er alles aan om Marie te dwarsbomen.

Glück auf vier Rädern

2006 | Komedie

Duitsland 2006. Komedie van Dagmar Knöpfel. Met o.a. Peter Weck, Heidelinde Weis, Katharine Schubert en Pierre Besson.

Professor psychologie Friedrich Sibelius is net met pensioen, en om te voorkomen dat hij zich verveelt, bedenkt zijn vrouw Anna allerlei plannetjes. Hij moet nu eindelijk zijn rijbewijs maar eens halen. En omdat de rijinstructeur een aantrekkelijke vrouw is, heeft Friedrich geen enkel bezwaar.

Fliege hat Angst

2004 | Drama, Thriller, Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Drama van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Peter Weck, Wolfgang Winkler, Heidelinde Weiss en Ernst Stankovski.

Professor psychologie Friedrich Sibelius is net met pensioen, en om te voorkomen dat hij zich verveelt, bedenkt zijn vrouw Anna allerlei plannetjes. Hij moet nu eindelijk zijn rijbewijs maar eens halen. En omdat de rijinstructeur een aantrekkelijke vrouw is, heeft Friedrich geen enkel bezwaar.

Fliege kehrt zurück

2003 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2003. Misdaad van Klaus Gietinger. Met o.a. Karl-Heinz von Hassel, Peter Weck, Wolfgang Winkler, Heidelinde Weis en Michael Lesch.

Professor psychologie Friedrich Sibelius is net met pensioen, en om te voorkomen dat hij zich verveelt, bedenkt zijn vrouw Anna allerlei plannetjes. Hij moet nu eindelijk zijn rijbewijs maar eens halen. En omdat de rijinstructeur een aantrekkelijke vrouw is, heeft Friedrich geen enkel bezwaar.

Drei unter einer Decke

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Uschi Glass, Elmar Wepper, Heidelinde Weis, Fritz Wepper en Annika Pages.

Er is veel veranderd in Slot Mariabrunn. Ludwig is overleden en zijn treurende broer Otto ziet het niet meer zitten, waardoor de zaken steeds slechter gaan. Om het nog erger te maken probeert Otto's zus Nane het bedrijf over te nemen. Vervolg op de tv-film Drei in fremden Betten uit 1996 van Otto Retzer met vrijwel dezelfde hoofdrollen.

Mann, oh Mann, oh Mann!

2002 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2002. Romantiek van Peter Weck. Met o.a. Friedrich von Thun, Julia Stemberger, Oliver Stokowski, Max Tidof en Ilse Neubauer.

Er is veel veranderd in Slot Mariabrunn. Ludwig is overleden en zijn treurende broer Otto ziet het niet meer zitten, waardoor de zaken steeds slechter gaan. Om het nog erger te maken probeert Otto's zus Nane het bedrijf over te nemen. Vervolg op de tv-film Drei in fremden Betten uit 1996 van Otto Retzer met vrijwel dezelfde hoofdrollen.

Drei unter eine Decke

2002 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 2002. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Heidelinde Weis, Elmar Wepper en Uschi Glas.

Er is veel veranderd in Slot Mariabrunn. Ludwig is overleden en zijn treurende broer Otto ziet het niet meer zitten, waardoor de zaken steeds slechter gaan. Om het nog erger te maken probeert Otto's zus Nane het bedrijf over te nemen. Vervolg op de tv-film Drei in fremden Betten uit 1996 van Otto Retzer met vrijwel dezelfde hoofdrollen.

Zwei unter einem Dach

2001 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 2001. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Otto Schenk, Valentin Heidrich Klausburg, Suzanne von Borsody en Peter Matic.

Weduwnaar en rentenier Eberhard en buurman Walter maken elkaar het leven zuur tot hun gezamenlijke kleinzoon een beroep op beiden doet. Zijn geliefde lerares dreigt door de schooldirecteur ten onrechte overgeplaatst te worden: Eberhard en Walter moeten de strijdbijl voor één keer begraven en gezamenlijk actie ondernemen.

Zwei alte Gauner

2001 | Misdaad, Komedie

Duitsland 2001. Misdaad van Sabine Landgraeber. Met o.a. Peter Weck, Jaecki Schwarz, Stefan Wigger, Gila von Weitershausen en Gundi Ellert.

Weduwnaar en rentenier Eberhard en buurman Walter maken elkaar het leven zuur tot hun gezamenlijke kleinzoon een beroep op beiden doet. Zijn geliefde lerares dreigt door de schooldirecteur ten onrechte overgeplaatst te worden: Eberhard en Walter moeten de strijdbijl voor één keer begraven en gezamenlijk actie ondernemen.

Herzensfeinde

2001 | Komedie

Oostenrijk 2001. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Peter Weck, Friedrich von Thun, Susanne Uhlen, Michèle Marian en Dietrich Siegl.

Hypochonder en weduwnaar gaat op vakantie met zijn zwager, een charmante oplichter en een gokker.

Am Ende siegt die Liebe

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Peter Weck. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Denise Zich, Rolf Hoppe, Tim Egloff en Elodie Eick.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Mädchen aus der Torte, Das

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Peter Weck. Met o.a. Rainhard Fendrich, Heio von Stetten, Max Tidof, Marion Mitterhammer en Friedrich von Thun.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Das Mèdchen aus der Torte

1999 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1999. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Heio von Stetten, Marion Mitterhammer, Rainhard Fendrich en Max Tidof.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Das Mädchen aus der Torte

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Peter Weck. Met o.a. Rainhard Fendrich, Heio von Stetten, Max Tidof, Marion Mitterhammer en Friedrich von Thun.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Geliebte Gegner

1998 | Misdaad, Komedie

Oostenrijk 1998. Misdaad van Peter Weck. Met o.a. Peter Weck, Rainhard Fendrich, Katharina Böhm, Hans-Michael Rehberg en Nikolaus Paryla.

Anna Linke (S[KA3]agebrecht) heeft twee jaar achter de tralies opgeknapt voor haar knappe, roodharige dochter Lilli (Zich), die een verkeersongeval had veroorzaakt op een provinciale weg in Beieren en was doorgereden. Ondertussen is zij met de hulp van eerzuchtige en harde manager Frank F[KA3]urst (Bauer) als kort geknipt blondje een gevierd fotomodel geworden in Hamburg. Na haar vrijlating trekt Anna in bij haar dochter, die haar liever ziet gaan dan komen. Anna gaat zich weer mengen in het leven van Lilli. Max Sander (Hoppe), Anna`s ongecompliceerde vriend, was speciaal voor Lilli naar Hamburg verhuisd om haar als surrogaatvader te helpen. Hij geeft nog steeds veel om Anna, wat zij eigenlijk te laat beseft. Ondertussen heeft Lilli kennis gemaakt met een rijke uitgever in de hanzestad, en het ziet ernaar uit dat zij zich door hem laat ompraten om haar vriend Tom Grosse (Egloff), een aankomend journalist (een eerzamer beroep dan uitgever!), te laten vallen voor de machtige concernbezitter. Voor Anna is er dus weer veel werk aan de winkel om een volgend ongeluk van haar dochter te voorkomen. Gelukkig loopt alles goed af. Het scenario van Christiane Sadlo is een melodramatische draak, waarin S[KA3]agebrecht haar zegje had, zodat zij (alweer) geportretteerd wordt als de goeiïge vrouw die de lasten van anderen torst en daarbij zichzelf wegcijfert. Dit verhaal, dat van hinderlijk tot ergerlijk is, wordt dan weer gecompenseerd met puik spel van de hoofdrollen onder de vaardige regie van Weck, die meer dan honderd spelleidingen op zijn naam heeft staan. Hoppe speelt voor de verandering nu niet eens de schurk, maar een geschikte pief. Het camerawerk is van Rainer Gutjahr.

Hofrat Geiger

1996 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Oostenrijk 1996. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Peter Weck, Birgit Stauber, Otto Tausig, Jane Tilden en Christiane Ostermayer.

Dr. Martin Geiger verlangt nog steeds terug naar zijn jeugdliefde Marianne. Op een dag staat zijn dochter Mariandl voor zijn neus. Martin wil de gelegenheid aangrijpen om na twintig jaar haar moeder Marianne weer te zien. Zij wijst hem resoluut af. Martin voelt zich toch verantwoordelijk voor Mariandl en zorgt vaderlijk voor haar. Dat irriteert zijn jaloerse collega Luckmann, die verliefd op Mariandl geworden is

Ein Mann steht seine Frau

1996 |

Duitsland 1996. Peter Weck. Met o.a. Helmut Zierl, Tatjana Blacher, Karin Rasenack en Anna Bertheau.

Dr. Martin Geiger verlangt nog steeds terug naar zijn jeugdliefde Marianne. Op een dag staat zijn dochter Mariandl voor zijn neus. Martin wil de gelegenheid aangrijpen om na twintig jaar haar moeder Marianne weer te zien. Zij wijst hem resoluut af. Martin voelt zich toch verantwoordelijk voor Mariandl en zorgt vaderlijk voor haar. Dat irriteert zijn jaloerse collega Luckmann, die verliefd op Mariandl geworden is

Durchreise

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Peter Weck. Met o.a. Udo Samel, Simone Thomalla, Patrick Elias, Wolfgang Bahro en Burkhard Heyl.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Von Frau zu Frau: Die Sammlerin

1994 |

Duitsland 1994. Peter Weck. Met o.a. Christiane Hörbiger, Mathieu CarrièSabine Sinjen, Sabine Sinjen en Mathieu Carrière.

In 1931 is het Max Salomon (Samel) gelukt om een florerend confectieatelier te laten draaien in Berlijn. Zijn trouwe medewerkers zijn: coupeur-ontwerper Helmut Naumann, bijgenaamd Naum[KA3]annchen (Bahro), eerste verkoper Ernst Fiedler (Heyl) en coupeuse Monika Helmholtz (Thomalla), een slagersdochter die als leerling begonnen was. Ook Siegfried Fraenkel (Elias), de neef van Richard Fraenkel, de steenrijke eigenaar van een keten van klokkenwinkels, hoort erbij. Siegfried begint als leerling, maar klimt snel op, al had hij liever willen studeren. Siegfried heeft het echter best naar zijn zin en merkt niet dat Monika een oogje op hem heeft. De zaken gaan goed, maar in 1933 komt er een grote donkere wolk boven de Solomons en de Fraenkels: de N[KA3]urnberger wetten maakt hen, omdat ze joods zijn, het normale leven geleidelijk onmogelijk, en de SA maakt, als die de kans krijgt, alles kapot met grove straatterreur. Max besluit naar zijn zwager in Holland te verhuizen en de firma over te doen aan Helmut, Monika, Siegfried en G[KA3]utschow (Rennhack). Siegfried hoopt van zijn oom het benodigde geld te kunnen lenen; dat lukt. Hij is ondertussen verliefd geworden op Dagmar (Riemann) met wie hij trouwt en negeert de avances van Monika. Algauw is Max terug uit Holland, want hij kon het er niet uithouden en ontdekt dat Monika geen medefirmante is. Hij haalt de anderen over dit alsnog te doen en voortaan heet de zaak: Naumann, Fraenkel & Helmholtz. Ondertussen worden de nazi`s steeds machtiger en Ernst Fiedler bereidt een coup voor om het bedrijf in handen te krijgen, maar de firmanten zijn hem te vlug af door Siegfried, die halfjoods is, officieel uit te sluiten van de directie. Max` vrouw Selma (MacDonald) overlijdt en Max laat zijn plannen om naar Amerika te emigreren varen. Naumann die homo is een vriend bij de SA heeft, wordt nerveus over Siegfried; de zaken van Richard Fraenkel worden onteigend, waarop hij zelfmoord pleegt. Met de hulp van voormalige leerling Werner B[KA3]ohm (Freihof), een neefje van Fiedler, kan Siegfried (het is dan al oorlog) nog tijdig het land verlaten voordat hij in een concentratiekamp terecht komt. Bij het afscheid van Monika dat bijna een nacht lang duurt, bekent zij haar onvoorwaardelijke liefde en als Siegfried het land uit is, blijkt zij zwanger. Max raadt haar aan te trouwen met haar hunkerende achterneef Fritz Wagner (Baasner) om zich in te dekken tegen de nazi`s. Siegfrieds vrouw, de koele Dagmar (en een echt rotwijf) heeft zich allang van hem laten scheiden en heeft verklaard dat hij niet de vader is van hun dochter. Monika bezorgt Max nieuwe papieren onder de naam Werner Baumann uit Keulen dat al bezet is door de geallieerden. Fiedler probeert Max en Monika te laten arresteren, maar dat mislukt omdat hij bij het oversteken van de straat tegen een auto van de Wehrmacht oploopt. Na de oorlog komt Siegfried uit Engeland terug, terwijl Max die als Baumann bij een nazi was ondergedoken, door de Russen op grond van een misverstand wordt gearresteerd. Hij ontsnapt aan gevangeneming door een welwillende Russische kolonel, die zelf joods is. De firma wordt door Monika`s initiatieven weer opgebouwd en komt snel tot bloei (1950-60), Max krijgt (later) een orde van verdienste van de (kersverse) bondsrepubliek en Siegfried hoort uitgerekend van Fiedler (die dezelfde orde ontvangen heeft, oh, ironie) dat hij een zoon heeft bij Monika. Siegfried sterft op kantoor aan een hartaanval als zijn dochter hem komt bezoeken; zijn zoon, die als leerling begonnen was, weet (nog) niet dat hij een zuster heeft. Een stuk Duitse geschiedenis ten tijde van het Duizendjarige Rijk (dat gelukkig maar twaalf jaar heeft geduurd, maar dat was nog veel te lang) en het Wirtschaftswunder tot en met het vallen van de Muur van Berlijn in de vorm van een pakkend drama met goede spelprestaties. Het overigens uitstekende scenario van de 75- jarige toneeldramaturg Curth Flatow die de modebranche goed gekend heeft, bevat raak dialoog, maar heeft net iets teveel goede Duitsers en te weinig schoften; de nazitijd is iets te rose voorgesteld (concentratiekampen worden eigenlijk niet vermeld) en verraadt zonder dat het hinderlijk is, iets teveel van zijn toneelachtergrond. Het camerawerk van Hartwig Strobel is goed. Wordt meestal in drie delen uitgezonden, waarbij deel 1 gaat over de periode 1931-33, deel 2 over 1934-44, en deel 3 1944-91. Het laatste deel had minder gehoeven en is nodeloos dramatisch, bij het sentimentele af. Ondanks de lengte - vijf uur - blijft er nogal wat aan de oppervlakte en worden bepaalde figuren te kort belicht, maar de hoofdpersonages komen goed uit de verf. Thomalla komt warm en sympathiek over. De titel slaat op een uitspraak van Max, dat iedereen slechts op doorreis is - helaas wel (misschien). Samel's rol is zeer indrukwekkend en bijna vijf jaar later speelde hij een vergelijkbare rol in de lange tv-film STURMZEIT, waarin hij minder sterk naar voren kwam en de kijker het merkwaardige gevoel gaf niet helemaal te passen.

Von Frau zu Frau

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Peter Weck. Met o.a. Christiane Hörbiger, Mathieu Carrière, Sabine Sinjen en Else Quecke.

Hörbiger leidt een teruggetrokken leven in een afgelegen villa. Ze beheert er al jaren de kunstverzameling van haar gestorven vader. Zij weigert daarbij koppig de collectie voor kunsttentoonstellingen vrij te geven. Tot een onbekende Carrière opduikt, op wie zij op slag verliefd wordt. Voorspelbaar, simplistisch script van Brigitte Blobel op dorpsniveau.

Was zu beweisen war

1986 | Misdaad, Komedie

Duitsland 1986. Misdaad van Peter Weck. Met o.a. Martin Held, Brigitte Mira, Gisela Trowe, Hans-Jürgen Schatz en Peter Fricke.

De 78-jarige Held speelt de voormalige, gewiekste brandkastenkraker Wilhelm Kaiser, die in het milieu bekend staat als Kaiser Wilhelm. Een filmproductiemaatschappij heeft hem in de arm genomen als adviseur bij een film die over het kraken van een grote kluis bij een bank gaat. Daartoe zullen de scènes gedraaid worden in een echte bank. Bij de voorbesprekingen krijgt hij inzicht in de beveiliging van de kluis en als het geld voor de levensreddende operatie van een ziek meisje ontbreekt, heeft der Kaiser wel een ideetje. Goedgemutste, voorspelbare, zij het supersentimentele Gauner-komödie. Het scenario voor deze ouderwetse film is van Felix Huby en Marcus Conradt. Het camerawerk voor dit brave familevermaak is van Igor Luther.

Tatort: Trimmel und Isolde

1982 | Thriller

Duitsland 1982. Thriller van Peter Weck. Met o.a. Joachim Richert, Ulrich von Bock en Walter Richter.

De 78-jarige Held speelt de voormalige, gewiekste brandkastenkraker Wilhelm Kaiser, die in het milieu bekend staat als Kaiser Wilhelm. Een filmproductiemaatschappij heeft hem in de arm genomen als adviseur bij een film die over het kraken van een grote kluis bij een bank gaat. Daartoe zullen de scènes gedraaid worden in een echte bank. Bij de voorbesprekingen krijgt hij inzicht in de beveiliging van de kluis en als het geld voor de levensreddende operatie van een ziek meisje ontbreekt, heeft der Kaiser wel een ideetje. Goedgemutste, voorspelbare, zij het supersentimentele Gauner-komödie. Het scenario voor deze ouderwetse film is van Felix Huby en Marcus Conradt. Het camerawerk voor dit brave familevermaak is van Igor Luther.

Tatort - Trimmel und Isolde

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Walter Richter, Ulrich von Bock, Joachim Richert, Elisabeth Ackermann en Hartmut Becker.

Isolde Both[KA3]uter (Blum), de dochter van de bekende Richard Wagner-vertolker Matuscheck (R[KA3]ohl), wordt in haar woning dood aangetroffen. Vermoord? Op de pick-up ligt de elpee van [KL]Tristan & Isolde[KLE]. Inspecteur Trimmel (Richter) is ervan overtuigd dat haar ex-man, de journalist Klaus (Becker), de dader is. Hij kan hem echter niets bewijzen en Klaus gaat vrijuit. Trimmel geeft niet op en voelt het dochtertje (Heinsohn) van het slachtoffer aan de tand, dat ook Isolde heet. De film werd door acteur-regisseur-theaterdirecteur Weck netjes in elkaar gezet. Het scenario voor de elfde en laatste zaak van Trimmel is van Friedhelm Werremeier, die zijn personage bedacht. Het camerawerk is van Gerd Thieme. Aflevering 141.

Mrs. Harris - Ein Kleid von Dior

1982 | Komedie

Duitsland 1982. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Inge Meysel, Edith Volkmann, Heinrich Schweiger, Monika Kaufmann en Christiane Hörbiger.

Doris Harris verdient slechts 160 pond per maand. Ze heeft haar zinnen gezet op een jurk van Dior, die tien keer zo veel kost. Iedereen vraagt zich af waarom, want ze heeft nooit meer dan twintig pond aan een kledingsstuk besteed. Film uit de MRS. HARRIS-reeks voor de tv, geregisseerd door voormalige Schlagerster Weck met Meysel in de hoofdrol, die er nog heel wat zou maken (o.a. onder regie van veteraan Franz J. Gottlieb). Naar een gelijknamige vertelling van Paul Gallico, door Robert Muller tot scenario bewerkt.

Tatort - Annoncenmord

1976 | Mysterie

Oostenrijk 1976. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Lieselotte Plauensteiner en Helma Gautier.

De politie vist kort na elkaar twee lijken op uit de Donau in Oostenrijk. Beide mannen werden op dezelfde wijze vergiftigd en vervolgens in de rivier geworpen. Beiden waren naar Wenen afgereisd naar aanleiding van een huwelijksadvertentie in de krant. Oberinspektor Marek (Eckhardt) die het onderzoek leidt, vermoedt dat de moord op verpleegster Hilde Sraner, bijgenaamd Rosi, in verband staat met deze twee moorden. Hij komt huwelijkszwendelaar Franz Niebauer op het spoor, maar het is tegelijkertijd ook mogelijk dat enkele onvindbare vrouwen iets met de zaak te maken zouden kunnen hebben. Door al dit gewroet komt Marek zelf in levensgevaar. De acteur/toneelregisseur/schouwburgdirecteur Weck draait sinds 1975 niet meer te tellen tv-krimi`s. Dit is zijn tweede nadat hij het jaar ervoor debuteerde met de TATORT - URLAUBSMORD (nummer 55), eveneens met Eckhardt als Marek. De gastcommissaris is Hauptkommissar Brammer (Kurt Hinz) uit Hamburg. Het scenario is van Eckhardt. Aflevering 66.

Tatort - Urlaubsmord

1975 | Mysterie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1975. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Liselotte Plauensteiner en Heinrich Schweiger.

Bij hun terugkeer van vakantie vinden Schweiger en Terval in hun woning het lijk van een onbekende jonge vrouw. Ze waarschuwen zonder dralen inspecteur Eckhardt, die ze tijdens hun reis naar Karintië hebben leren kennen. Degelijke en keurig gemaakte krimi, zo van de lopendeband zonder ook maar één greintje van originaliteit. De acteurs doen hun werk als niet gemotiveerde ambtenaren, mat en met weinig enthousiasme. Eckhardt schreef zelf het scenario dat door Udo Neukomm in beeld gebracht werd. Onschuldige tijd-doder, waaraan je je niet ergert, maar die je o zo gemakkelijk weer vergeten bent.

Ich heirate eine Familie

1975 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1975. Familiefilm van Peter Weck. Met o.a. Peter Weck, Thekla Carola Wied, Julia Biedermann, Timmo Niesner en Tarek Helmy.

De familie Weck-Wied en kinderen verheugen zich op de kerstvakantie op de Canarische eilanden, maar ze worden uitgenodigd door oom Holt uit Wenen die gaat trouwen. Een familie-film met aardige plaatjes van Berlijn, Wenen en Meyerhofen in het Zillertal, verpakt als kerstfilm.

Wenn jeder Tag ein Sonntag wär

1973 | Komedie, Muziek

Duitsland 1973. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Chris Roberts, Peter Weck, Lotte Ledl, Georg Thomalla en Heinz Reincke.

De eigenaar van een reisbureau gaat onder vermomming op vakantie in zijn eigen hotel. De hotelmanager krijgt daar lucht van, maar maakt de noodlottige vergissing een ander voor zijn baas aan te zien. Door schlagers omlijst is het allemaal nog minder te pruimen. Scenario van Sven Freiheit. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Reigen

1973 | Komedie, Erotiek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Otto Schenck. Met o.a. Gertraud Jesserer, Hans Brenner, Sydne Rome, Helmut Berger en Senta Berger.

Deze vierde verfilming van het ooit geruchtmakende toneelstuk van Arthur Schnitzler over voortdurende paarwisseling in het Wenen van 1900, bestaat uit tien episodes tot de cirkel wordt gesloten via dezelfde prostituée waarmee het ook begon. De neergaande lijn sinds Ophuls' meesterwerk LA RONDE bereikt een dieptepunt in deze nieuwste versie. De acteurs zijn goed of/en aantrekkelijk, maar de regie van een theaterman is lomp en het scenario geeft een overmatige aandacht aan de copulaties, en verwaarloost de ironie en de melancholie van het voor- en naspel. De eentonigheid wordt nog geaccentueerd door misplaatste en nadrukkelijke muziek van Lai.

Trubel um Trixie

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Uschi Glas, Fritz Eckhardt, Peter Weck, Ernst H. Hilbich en Claudia Butenuth.

Herr Wiesinger senior (Eckhardt) is directeur van een speelgoedfabriek in Wenen. De zaken gaan niet al te best, zoon Teddy (Weck) hangt meer de playboy uit dan dat hij in het bedrijf helpt als adjunct-directeur en boekhouder R[KA3]oslein (Hilbich) is hypernerveus over de financiële situatie.

Mensch, ärgere dich nicht

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Peter Weck en Kurt Nachmann. Met o.a. Chris Roberts, Georg Thomalla en Uschi Glas.

Herr Wiesinger senior (Eckhardt) is directeur van een speelgoedfabriek in Wenen. De zaken gaan niet al te best, zoon Teddy (Weck) hangt meer de playboy uit dan dat hij in het bedrijf helpt als adjunct-directeur en boekhouder R[KA3]oslein (Hilbich) is hypernerveus over de financiële situatie.

Mensch ärgere dich nicht

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Georg Thomalla, Uschi Glas, Chris Roberts, Christiane Hörbiger en Corinna Genest.

Het boekhoudertje van een bureau dat de consumptie van melk promoot, wordt door de zeer barse mensen in zijn omgeving voorkomend behandeld, omdat men denkt dat hij een miljoen gewonnen heeft. Wat een leuke Chaplinachtige satire of tragikomedie had kunnen worden, ontaardt in een van ongeloofwaardigheden aan elkaar hangende draak. Het scenario is van Kurt Nachmann en het camerawerk van Kurt Hölscher.

Meine Tochter - Deine Tochter

1972 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 1972. Komedie van Werner Jacobs. Met o.a. Chris Roberts, Georg Thomalla, Catharina Conti, Peter Weck en Heinz Reincke.

Een warrig, flinterdun scenario over een conciërge, die zijn dochter, die in Amerika woont, wijs heeft gemaakt directeur van een school te zijn. Hij mag op diens plaats zitten om de leugen vol te houden als ze komt; een jonge neef, die net een mislukte tentoonstelling achter de rug heeft wil bij zijn oom - het schoolhoofd - op bezoek komen met een jongedame die hij onderweg heeft opgepikt, wat dan niet mogelijk is enz. enz. Zoiets moet dan leiden tot de z.g. leutige 'komedie der verwisselingen'. Ondanks de redelijk bekwame rolbezetting is deze domme klucht niet te redden. Scenario van Erich Tomek, camerawerk van Heinz Hölscher.

Immer Ärger mit Hochwürden

1972 | Komedie

Duitsland 1972. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Georg Thomalla, Peter Weck, Heinz Reincke, Otto Schenk en Chris Roberts.

Een nog flauwer weliswaar op zichzelf staand vervolg op de komedie Hochwürden drückt ein Auge zu; dit keer raakt dorpspastoor Himmelreich (Thomalla) betrokken bij de strijd om een eilandje in het meer, waar hij een weeshuis wil stichten, terwijl ondernemer Springer (Weck) er een toeristencentrum van wil maken.

Hauptsache Ferien

1972 | Komedie, Muziek

Duitsland 1972. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Peter Alexander, Martin Held, Christiane Hörbiger, Theo Lingen en Marietta Schupp.

Dr. Alexander, leraar op het gymnasium, moet aan de beste vriendin (Claus) van zijn dochter Schupp, de boodschap overbrengen dat zij niet bevorderd zal worden naar de volgende klas. Claus is de dochter van een steenrijke aannemer en ze wil haar vakantie niet laten verknoeien; ze probeert de deugdelijke Alexander om te kopen, maar hij is onkreukbaar. Zij zorgt ervoor dat Alexander een prijs wint in een loterij, waaraan hij niet heeft meegedaan. Haar oudere zus, de kokette architecte Hörbiger komt de prijs uitreiken. Het onvermijdelijke geschiedt: Alexander wordt verliefd op haar. Als zij er achterkomen zitten ze behoorlijk in het schip! Maar ze leefden nog lang en gelukkig. Oubollig romantisch gedoe rondom de keurige schlagerster Peter Alexander. Voor wie het zich nog herinneren kan.

Wenn mein Schätzchen auf die Pauke haut

1971 | Muziek, Komedie

Duitsland 1971. Muziek van Peter Weck. Met o.a. Roy Black, Uschi Glas, Theo Lingen, Ilja Richter en Peter Weck.

Schlager-ster Black schrijft zijn eigen liedjes en mag naar Amerika. Hij komt terug met uranium in plaats van een hit en zonder het onmiddellijk door te hebben met een heleboel gangsters achter zich aan. Als hij het in de gaten krijgt, verstopt hij zich gauw in een dorpsschooltje met een smerig schoolhoofd die echter een schone dochter heeft. En zo loopt het toch nog goed af in dit als film geflopte product. Scenario van Tom Eck, Johannes Weihs en Kurt Nachmann. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Hochwürden drückt ein Auge zu

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Georg Thomalla, Roy Black, Uschi Glas, Peter Weck en Fritz Eckhardt.

Een flauwe komedie met een dorpspastoor in de hoofdrol die god en alleman tracht te helpen. Roy Black zingt o.a. 'Eine Liebesgeschichte', maar het is niks.

Unsere Pauker gehen in die Luft

1970 | Komedie, Muziek

Duitsland 1970. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Georg Thomalla, Wencke Myhre, Peter Weck, Siegfried Schürenberg en Chris Roberts.

Een strenge directeur van een gymnasium heeft na 25 jaar zoeken zijn tweelingbroer nog steeds niet gevonden. Hij treft hem op het vliegveld waar hij leert vliegen. Een magere komedie vol met schlagers.

Nachbarn sind zum ärgern da

1970 | Komedie

Duitsland​/​​Verenigde Staten 1970. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Uschi Glas, Fritz Wepper, Eddi Arent, Hubert von Meyrninck en Hans Korte.

De eigenaar van een rijtje eengezinswoningen raakt in grote moeilijkheden, doordat zijn huurders in staat van oorlog met elkaar verkeren. Het enige komische aan deze komedie is de opvatting van de regisseur over wat grappig is.

Das haut den stärksten Zwilling um

1970 | Komedie, Muziek

Duitsland 1970. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Peter Weck, Gerlinde Locker, Ulli König, Gaby König en Christian Anders.

Verwisselingen en verwarring rond een stel tweelingen. Voor de hand liggende lol van de allerknulligste soort. Met schlagers van Peggy March (`Doktor`, `Adios`), Marianne Mendt (`A Glock`n, die 24 Stunden l[KA3]aut`), Peter Maffay (`Lazy Daisy`, `Du bist anders`), Christian Anders ('Von Mann zu Mann', 'Du gehörst zu mir') e.v.a.

Warum hab' ich bloss 2 x ja gesagt

1969 | Komedie

Italië​/​​Duitsland 1969. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Lando Buzzanca, Terry Torday, Raffaella Carrà, Peter Weck en Ann Smyrner.

Een treincontroleur op het traject Rome-München heeft aan beide eindstations een echtgenote om altijd een comfortabel thuiskomen te hebben. Door het heen en weer gereis vergeet hij wel eens in welke stad en bij welke vrouw hij nu weer is. De regisseur van de FRAU WIRTIN-serie maakt de domme, hitsige Italiaanse held een nog erger stereotype dan gewoonlijk. Bovendien weet hij de veel vaker gebruikte kluchtsituatie zo weinig te benutten, dat een reeks tv-komieken als passagier en tijdvulling moet komen opdraven. De film wordt hierdoor echter niet leuker.

Unser Doktor ist der Beste

1969 | Komedie, Drama, Musical, Muziek

Duitsland 1969. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Roy Black, Helga Anders, Georg Thomalla, Peter Weck en Joachim Hansen.

Jonge dokter Black krijgt van afgunstige professor Hansen de kinderafdeling onder zijn vleugels met maar één patiëntje. Hoofdzuster Genest behandelt hem ijzig, maar lief verpleegstertje Anders draagt hem een heel warm hart toe. In het ziekenhuis ligt tweedehands autohandelaar Thomalla, wiens dochter Esser huis en haard moet bestieren. Zij krijgt echter problemen met de schooldirecteur, maar dankzij Black zet zij hem een hak en op haar beurt helpt ze Roy tegen prof Hansen als die de kinderkliniek wil sluiten. Kluchtig Roy Black-vehikel met voorspelbare afloop. Scenario van Dr. Kurt Nachmann, camerawerk van Kurt Junek.

Professione bigamo

1969 | Komedie

Italië 1969. Komedie van François Legrand. Met o.a. Lando Buzzanca, Raffaella Carrà, Terry Torday, Peter Weck en Franco Giacobini.

Subtiele komedie over een controleur in de slaaptrein van Rome naar München, die bigamist is en er in beide plaatsen een vrouw op na houdt. Hij is maar drie dagen in de week bij elke vrouw, maar tot volle tevredenheid van beiden. Het probleem is alleen dat ze het niet van elkaar mogen weten. Een echte Buzzanca-film, want hij domineert alle scènes.

Hilfe, ich liebe Zwillinge

1969 | Komedie

Duitsland 1969. Komedie van Peter Weck. Met o.a. Roy Black, Uschi Glas, Georg Thomalla, Ernst Stankowski en Eddi Arent.

Een onbeduidende klucht met Schlagerzanger Roy Black als reclamefotograaf, die de kans van zijn leven krijgt als hij een topmannequin mag fotograferen, waar hij tot over zijn oren verliefd op wordt. Ze heeft echter nog een tweelingzus. Een typische komedie der verwisselingen en misverstanden tegen de achtergrond van de fraaie Wörthersee. Scenario van August Rieger en Kurt Nachmann. Camerawerk van Kurt Junek.

Immer Ärger mit den Paukern

1968 | Komedie

Duitsland 1968. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Uschi Glas, Roy Black, Georg Thomalla, Peter Weck en Franziska Oehme.

Klucht met Schlagerster Black (toen net populair geworden in Duitsland) als eindexamenleerling van een middelbare school, die al twee keer gezakt is. Zijn vertoornde ouders sturen hem naar een kostschool, maar hij weet een vriend over te halen om in zijn plaats te gaan. Deze zwendelarij is natuurlijk gedoemd te mislukken. Er wordt in deze film veel te hard gelachen om flauwe schooljongensbakken. Scenario van August Rieger en Janne Furch. Kurt Junek maakte de plaatjes.

An der Donau, wenn der Wein blüht

1965 | Komedie, Romantiek

Oostenrijk​/​​Duitsland 1965. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Hansjörg Felmy, Ingeborg Schöner en Peter Weck.

De kleine Florian zoekt een nieuwe vrouw voor zijn vader, de weduwnaar Frank Richter. Gabriele, die in de plaatselijke boekhandel werkt, vindt hij wel een goede kandidate, maar nu moet hij ze nog koppelen. Een boottochtje op de Donau brengt uitkomst.

Liebesgrüße aus Tirol

1964 | Komedie, Muziek

Oostenrijk​/​​Verenigde Staten 1964. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Peter Weck, Gitte, Marlene Warrlich, Grethe Weiser en Gunther Philipp.

Professor in kinderpsychologie Dr. Stefan Burger (Weck) die nog een vrolijke vrijgezel is, wordt directeur van een instelling voor moeilijke tieners. Twee verliefde studentes, Rena (Gitte Haenning) en Susanne (Marlene Warrlich), reizen hem achterna om zo dicht mogelijk bij hem in de buurt te zijn. Alles loopt echter mis voor de jonge prof in zijn nieuwe omgeving; geen nood, want zijn jonge aanbidsters reiken de helpende hand. Een schlagerwerkje, de aanwezigheid van Bill Ramsey moet dit benadrukken, dat qua titel niets te maken heeft met de later zo bekende Tiroler-seksfilms. Sommige spelers uit deze weinig originele en stichtelijke film doken echter naderhand op in die flauwe seksprenten; ze hadden er tijdens het draaien van deze film nog geen weet van. In ieder geval was de Evangelische Filmbeobachter in april 1964 over dit kluchtige maaksel behoorlijk positief. Het scenario is van Kurt Nachmann. Het camerawerk is van Hannes Staudinger.

Heirate mich, Chéri

1964 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hubschmid, Letitia Roman, Ann Smyrner, Peter Weck en Adeline Wagner.

Succesvolle, goed van de tongriem gesneden advocaat Dr. Georg Sch[KA3]onberger (Weck) is een verlegen mens als het vrouwen betreft. Zijn vriend Dr. Andreas Gollhofer (Hubschmid) is een notoire rokkenjager, die Georg af en toe een duwtje in de goede richting probeert te geven. Christine Rauch (Roman) is een schuchter schepsel en Marianne (Smyrner) is haar vlotte vriendin met ervaring. Georg en Christine ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Het stel wil trouwen, maar als Andreas ervan hoort, wil hij eerst even uitmaken wat er aan de hand is. Hij legt het zo aan dat hij met Christine aan de Wolfgangsee komt vast te zitten (en versiert haar), terwijl Georg met Marianne in Venetië opgescheept zit. Er is een happy-end met een trouwerij. Ouderwetse, zo niet oubollige komedie der verwisselingen, die met veel routine in elkaar geflanst is. Het scenario is van Janne Furch en Heinz Pauck naar de pulproman van Gabor von Vaszary en het zit vol flauwe dubbelzinnigheden, die toentertijd gewiekst waren, maar waarvan tegenwoordig geen hond meer koud of warm van wordt. Het camerawerk is van Friedel Behn- Grund.

The Cardinal

1963 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1963. Drama van Otto Preminger. Met o.a. Tom Tryon, Romy Schneider, Carol Lynley, Raf Vallone en John Huston.

Een jonge priester uit Boston klimt op tot bisschop, en uiteindelijk kardinaal. Maar zijn religieuze overtuiging wordt in de eerste helft van de twintigste eeuw flink op de proef gesteld door morele en ethische kwesties die op zijn levenspad komen: abortus, racisme, fascisme, het celibaat. Regisseur Preminger (Anatomy of a Murder) maakte een film vol relevante vraagstukken, maar slaagt er toch niet helemaal in je de geloofscrisis van het hoofdpersonage - niet al te sterk neergezet door Tom Tryon - te laten meevoelen. John Huston speelt een collega-kardinaal.

Rote Lippen soll man küssen

1963 | Komedie, Romantiek, Musical

Oostenrijk 1963. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Johanna Matz, Peter Weck, Sabine Sesselman, Peter Vogel en Trude Herr.

In dit romantische verhaal met veel muziek wil een Amerikaanse miljonairsdochter een prima ballerina worden en ze gaat daarvoor naar Wenen.

Ist Geraldine ein Engel?

1963 | Muziek, Komedie

Duitsland 1963. Muziek van Steve Previn. Met o.a. Cornelia Froboess, Peter Weck, Gunther Philipp, Vilma Degischer en Sabine Bethmann.

Muziekuitgever Weck is een notoire rokkenjager. Zweedse schone, Froboess vindt dat hij een lesje verdient. Uiteraard gaat dat niet zomaar. Vrolijke muziekfilm rond een populair duo van toen, dat geleidelijk aan zijn betekenis en glans heeft verloren, behalve voor trouw gebleven fans. Speelt in Wenen en Monaco. Zie ook: Schlagerfilms.

Im singenden Rössel am Königssee

1963 | Komedie

Oostenrijk 1963. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Peter Weck, Waltraut Haas en Ingeborg Schöner.

Cordula heeft twee weken de tijd om een echtgenoot te vinden voor haar erfenis zal vervallen. Het wordt echter ingewikkeld als ze haar oog laat vallen op kelner Franz, die een tweelingbroer blijkt te hebben.

Die Försterchristl

1962 | Muziek

Duitsland 1962. Muziek van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Sabine Sinjen, Peter Weck, Sieghardt Rupp en Gerlinde Locker.

Het zo langzamerhand tot op de draad versleten operetteverhaal over het boswachtersmeisje Christl dat zomaar op de keizer verliefd wordt, ditmaal alleen nog overeind gehouden door de naïeve fleurigheid van Sinjen.

Die Försterchristel

1962 | Romantiek

Duitsland 1962. Romantiek van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Sabine Sinjen, Peter Weck, Gerlinde Locker en Sieghardt Rupp.

Tijdens een wandeling in het bos wordt de jonge keizer Franz Joseph door boswachtersdochter Christel aangezien voor een stroper en een dag opgesloten. Tijdens die dag blijkt dat ze elkaar wel érg leuk vinden.

Der Vogelhändler

1962 | Muziek

Duitsland 1962. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Cornelia Froboess, Georg Thomalla, Peter Weck, Rudolf Vogel en Rudolf Platte.

Revue-achtige verfilming van Carl Zeller's operette in een 'modern' jasje over keurvorst Thomalla, die zijn vrouw Sebaldt voorwendt voor staatszaken naar Parijs te gaan, maar in werkelijkheid aan de jacht deelneemt. Froboess is Christel en Weck graaf Stanislaus. Niettemin nogal mat. Het scenario is van de regisseur, naar een vrije bewerking van Hagen Galatis en Kurt Feltz. Het camerawerk is van Willy Winterstein.

Almost Angels

1962 | Muziek, Familiefilm, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1962. Muziek van Steve Previn en Steven Previn. Met o.a. Peter Weck, Hans Holt, Fritz Eckhardt, Bruni Lobel en Vincent Winter.

Sentimentele maar onderhoudende Disney-film over twee jongens van de Wiener Sängerknaben die vrienden worden. Aangenaam verhaal, goede muziek. Scenario van Vernon Harris naar een idee van Robert A. Stemmle. Camerawerk van Kurt Grigoleit.

...und ewig knallen die Räuber

1962 | Komedie, Actiefilm

Oostenrijk 1962. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Georg Thomalla, Peter Weck, Paul Hörbiger, Franz Muxeneder en Beba Loncar.

Een veelgeplaagde kleermaker wordt een soort Robin Hood- achtige roverhoofdman die sympathieke (mis)daden begaat. Als hij per ongeluk een echte roversbende vangt wordt hij natuurlijk de held van het dorp. Zelfs met veel goede wil valt er weinig te lachen. Het scenario is van Kurt Nachmann naar ideeën van de roman Niklaus Tschinderle, Räuberhauptmann van J.F. Perkoning. Het camerawerk is van Hanns Matula.

Junge Leute brauchen Liebe

1961 | Muziek, Komedie, Musical

Oostenrijk 1961. Muziek van Géza von Cziffra. Met o.a. Johannes Heesters, Peter Weck, Waltraut Haas, Senta Berger en Bill Ramsey.

Modetekenares Annie (Connie) wordt verliefd op haar chef, rokkenjager Charles F[KA3]urst (Heesters). Na de nodige teleurstellingen in de liefde, maar succes met een modelijn van avantgarde kleding in Parijs, neemt zij genoegen met trompettist Axel (Weck). Scenario van regisseur Von Cziffra en camerawerk van Willi Winterstein. Typisch genre-product. Zie ook: Schlagerfilms.

Eine hübscher als die andere

1961 | Komedie

Duitsland 1961. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Heidi Brühl, Peter Nestler, Gustav Knuth, Rudolf Platte en Peter Vogel.

Rijkeluiszoon Pitt Seeberg (Nestler) is een ellendige nietsnut die achter de rokken aanjaagt. Gabi (Br[KA3]uhl) moet van zo`n oppervlakkige hartedief niets hebben, maar hij wordt verliefd op haar, en weet haar dankzij een andere identiteit in te palmen totdat hij geheel voorspelbaar (inclusief de finale) door de mand valt. Goed voer voor Brühl-fans, die haar nog eens willen zien. Het scenario is van Aldo von Pinelli, Dieter Hildebrandt en Gustav Kampendonk. Het camerawerk is van Igor Oberberg.

Meine Nichte tut das nicht

1960 | Muziek

Oostenrijk 1960. Muziek van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Cornelia Froboess, Peter Weck, Fred Bertelmann, Margit Nünke en Rex Gildo.

Zie: Schlagerfilms.

Immer will ich dir gehören

1960 | Komedie, Muziek

Duitsland 1960. Komedie van Arno Assmann. Met o.a. Heidi Brühl, Hans Söhnker, Helmut Lohner, Peter Weck en Heinrich Gretler.

Een brave komedie der verwisselingen met hier en daar wat Schlagerdeuntjes over de blonde Brühl, die 's nachts auto's poetst, deze overdag verkoopt als verkoopster met een zwarte pruik op aan een vrouw met rood haar die op haar lijkt. Voor Brühl-zwijmelaars.

Liebe verboten - Heiraten erlaubt

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Kurt Meisel. Met o.a. Ingeborg Schöner, Peter Weck, Elma Karlowa, Wolfgang Neuss en Inge Meysel.

Een jonge, getrouwde architect in spe (en vader van een baby) straalt voor zijn examen wegens het gebrek aan een wiskundeknobbel en komt daardoor niet aan de bak. Zijn vrouw die een opleiding als secretaresse heeft genoten, vindt een baantje, maar verzwijgt man en kind aan haar werkgever. Op de tweede huwelijksdag moet ze met haar baas naar het idyllische Comomeer (in de Italiaanse Alpen) op dienstreis. Manlief zoekt troost bij een hupse onderhuurster van zijn buurvrouw. Na de wederzijdse jaloezie en de misverstanden wordt het huwelijk, de toekomst en het werk toch nog gered. Formulefilm met een ervaren en populaire rolverdeling, die ten onder gaat aan het clichématige scenario van Gitta von Cetto en Joachim Wedekind naar een verhaal van Hans Nicklisch. Het camerawerk is van Gerhard Krüger.

Rendezvous in Wien

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Helmut Weiss. Met o.a. Peter Weck, Hans Holt en Josef Meinrad.

Een jonge, getrouwde architect in spe (en vader van een baby) straalt voor zijn examen wegens het gebrek aan een wiskundeknobbel en komt daardoor niet aan de bak. Zijn vrouw die een opleiding als secretaresse heeft genoten, vindt een baantje, maar verzwijgt man en kind aan haar werkgever. Op de tweede huwelijksdag moet ze met haar baas naar het idyllische Comomeer (in de Italiaanse Alpen) op dienstreis. Manlief zoekt troost bij een hupse onderhuurster van zijn buurvrouw. Na de wederzijdse jaloezie en de misverstanden wordt het huwelijk, de toekomst en het werk toch nog gered. Formulefilm met een ervaren en populaire rolverdeling, die ten onder gaat aan het clichématige scenario van Gitta von Cetto en Joachim Wedekind naar een verhaal van Hans Nicklisch. Het camerawerk is van Gerhard Krüger.

Ohne Mutter geht es nicht

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Erik Ode. Met o.a. Ewald Balser, Adelheid Seeck, Heidi Brühl, Piet Clausen en Roland Kaiser.

Veel kabaal in een gezwollen komedie over een professor en zijn gezin die een huis kopen. Schlagersterren Kaiser en Brühl als zoon en dochter.

Man müßte nochmal zwanzig sein

1958 | Komedie

Oostenrijk 1958. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Ewald Balser, Johanna Matz, Karlheinz Böhm, Susi Nicoletti en Erik Frey.

Remake in de vorm van een grove, platte klucht van de film ALTES HERZ WIEDER JUNG van Erich Engel uit 1943 met Emil Jannings in de hoofdrol. Friedrich Hoffmann (Balser) is zeventig jaar, een welgesteld mens (hij heeft een chocoladefabriek) en hoort tot zijn grote verrassing dat hij een kleindochter heeft van twintig, die Susanne Menzel (Matz) heet. Om haar beter te leren kennen vraagt hij hulp aan zijn neef Dr. Paul Degenhard (Böhm), maar van de weeromstuit verliest hij het papiertje, waarop haar naam en adres gekrabbeld staan. Zonder het te beseffen neemt hij haar als scecretaresse in dienst, waarop de misverstanden niet van de lucht zijn: de hebzuchtige erven menen dat Friedrich Hoffmann een maîtresse heeft, maar op een familiefeest komt alles weer op zijn pootjes terecht. Het scenario is van C.H. Diller en Kurt Nachman naar een idee van Charlotte Diller, die ook meegeschreven had aan het scenario van de film uit 1943. Het camerawerk is van Günther Anders.

Ihr 106. Geburtstag

1958 | Komedie

Duitsland 1958. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Margarete Haagen, Paul Hubschmid, Gerlinde Locker, Gustav Knuth en Lucie Mannheim.

Hoe een 106-jarige overgrootmoeder de inhalige familie, die op haar bezit aast, voor aap zet en hoe zij haar achterkleindochter helpt bij haar liefde voor een circusdirecteur tegen wil en dank van de hebzuchtige bloedverwanten. Een glansrol van Haagen in een overigens banale klucht naar het toneelstuk van Mama Mouret van Jean Sarment.

Heimatlos

1958 | Drama, Muziek

Duitsland 1958. Drama van Herbert B. Fredersdorf. Met o.a. Freddy Quinn, Rudolf Lenz, Marianne Hold, Peter Weck en Willi Rösner.

Vlak voor haar huwelijk met Lenz, de eigenaar van een zagerij in Tirol, gaat Hold een vriendin bezoeken in München, waar zij Weck leert kennen die aan de kost komt met het smokkelen van auto's. Als Lenz haar uit München wil ophalen, komt het tot een handgemeen met Weck, die door de politie dodelijk wordt getroffen. Hold blijft hangen in de grote stad en Lenz reist boos terug naar zijn dorp. Nu is de mooie Hold verdrietig, maar gelukkig ontfermt zanger Quinn zich over haar. Hij zorgt ervoor dat ze een baantje in een bar krijgt. Jaren later ontmoet ze Lenz weer, die nog steeds van haar houdt en niet wist dat ze samen een kind hadden. Zo loopt het toch nog goed af. Zwijmelende, zeer onwaarachtige film, die zijn genre geen dienst bewijst. Het scenario is van E.A. Wildenburg en het camearwerk is van Walter Riml. De titelsong van Freddy stond maandenlang op de Schlagerparade en hij kreeg er een vette gouden plaat voor.

Mädchen mit schwachem Gedächtnis

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Géza von Cziffra. Met o.a. Germaine Damar, Peter Weck, Rudolf Platte, Heinz Erhardt en Loni Heuser.

Vehikel voor toenmalige schlagerster Weck als Poldi Kohlegger en populaire komediant Erhardt als persfotograaf Albert in een verwisselingsklucht, waar nu toch wel de glans vanaf is. Anny Prechtl (Damar) is een wicht uit Beieren, wier jeugdvriend Weck revuester in München is. Ze droomt ook van zo'n carrière en neemt de trein naar de grote stad waar ze berooid aankomt omdat ze onderweg bestolen werd. Weck blijkt in werkelijkheid kelner te zijn en samen belanden ze in een erfeniszwendel, die door het echtpaar Turner uit Amerika (Buhlan-Leibelt) is opgezet.

Die Liebe Familie

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Helmut Weiss. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Nielsen, Karl Schönböck, Michael Heltau en Ingrid Andrée.

Een perfekte huisvrouw krijgt geen enkele waardering van haar gezin, die vinden dat haar inspanningen haar normale plichten zijn. Ullrich is hierover ongelukkig en uit dit in haar schrijversschap. Een goed beeld van een Duitse familie Doorsnee in het midden van de jaren vijftig. Voor wie dat interessant vindt.

Das ist die Liebe der Husaren

1956 |

Oostenrijk 1956. E.W. Emo. Met o.a. Peter Weck, Traute Wassler en Paul Hörbiger.

Een perfekte huisvrouw krijgt geen enkele waardering van haar gezin, die vinden dat haar inspanningen haar normale plichten zijn. Ullrich is hierover ongelukkig en uit dit in haar schrijversschap. Een goed beeld van een Duitse familie Doorsnee in het midden van de jaren vijftig. Voor wie dat interessant vindt.

Und der Himmel Lacht dazu

1954 | Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1954. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hörbiger, Marianne Koch, Carl Wery, Gerhard Riedmann en Ellinor Jensen.

H[KA3]orbiger is Bruder Martin, een monnik die zijn hart op de juiste plaats heeft, maar met onorthodoxe, guitige methodes zijn inzamelingen voor de armen en hulpbehoevenden houdt. Hij trekt erop uit met zijn ezelin Ida. De abt van zijn klooster wordt tureluurs van hem want hij krijgt allerlei klachten. Zo is er de pastoor uit Siebenwiesen (Wery) die zeurt dat hij de miswijn ongevraagd verkwanseld heeft. De abt laat Bruder Martin schoorvoetend binnentreden maar legt hem defintief een uitgaansverbod op. Dan komt een noodklagende brief van Martins nicht Lena (Jensen) en Martin mag één keertje het klooster uit, maar moet met de hand op het hart beloven geen streken meer uit te halen. Hij is natuurlijk onverbeterlijk. Bescheiden filmpje dat meer dan een halve eeuw later uiterst altmodisch aandoet. Het verhaaltje is echter tijdloos en inspireerde omroep RTL ertoe in 1996 een tv-serie met Dieter Pfaff te brengen, getiteld Bruder Esel. Erna Fentsch en Carl Costa bewerkten het stuk Bruder Martin voor het volkstoneel dat Costa geschreven had. Sepp Ketterer stond achter de camera.