Ken Mitsuishi

Acteur

Ken Mitsuishi is acteur.
Er zijn 8 films gevonden.

Tokyo Playboy Club

2011 | Actiefilm, Komedie, Misdaad

Japan 2011. Actiefilm van Yôsuke Okuda. Met o.a. Sei Ando, Yasushi Fuchikami en Ken Mitsuishi.

Ironische gangsterfilm over een man die bij zijn vriend in een bordeel schuilt voor criminelen. Maar daar verergert de situatie nog. Tiger-kandidaat op het IFFR.

Megane

2007 | Komedie, Drama

Japan 2007. Komedie van Naoko Ogigami. Met o.a. Satomi Kobayashi, Ichikawa Mikako, Ryo Kase, Ken Mitsuishi en Masako Motai.

Carrièrevrouw Taeko (Kobayashi) belandt op een paradijselijk eiland in het wonderlijke hotel Hamada. Iedere dag wordt er gevuld met onthaastende activiteiten, variërend van een vreemd soort ochtendgymnastiek tot het mysterieuze 'schemeren'. Al snel wil de stadse Taeko weg, maar dat valt niet mee. Er is weinig actie in Megane, maar er is veel te zien. Alles is van een even grote schoonheid: het zorgvuldig klaargemaakte eten, de fraaie designkleren, de sobere decorstukken, het witte zand en de heldere zee. Ogigami’s hang naar mysterie en spiritualiteit krijgt wel af en toe behaagzieke trekjes, maar de schoonheid van Megane creëert beslist innerlijke rust.

Mabudachi

2001 | Familiefilm, Drama

Japan 2001. Familiefilm van Tomoyuki Furumaya. Met o.a. Yamato Okitsu, Ryosuke Takahashi, Yuta Nakajima, Ken Mitsuishi en Asako Yashiro.

De tweede speelfilm van regisseur Furumaya, die tevens het originele scenario schreef, is gesitueerd in 1980 in de ge[KA3]isoleerde bergstreek van Nagano. Centraal staan een drietal jongeren die op de school van Kobayashi (Shimizu) zitten. Kobayashi regeert zijn instelling met ijzeren hand. Hij kent slechts drie categorie[KA3]en: plichtsverzuimers, schorem en fatsoenlijke jongens. Het trio onder aanvoering van Sadatomo (Okitsu) maakt zich uit verveling schuldig aan winkeldiefstal. Als Kobayashi erachter komt, licht hij de ouders in en verplicht de jongens een opstel van dertig kantjes te schrijven over zelfkritiek. Sadatomo is zo onder de indruk dat hij een aandoenlijke getuigenis van zijn schuld op papier zet. Hij wint hiermee het respect van Kobayashi, die het opstel uitverkiest om op het jaarlijkse schoolfeest voor te lezen. Als Sadatomo dit via zijn moeder (Yashiro) hoort, is hij ontgoocheld, want hij wil zijn vrienden niet verraden. De twee andere jongens hebben geen letter op papier gekregen en Kobayashi zet hen fysiek onder zware druk met een trainingsprogramma; de gevolgen zijn fataal voor Shuji (Nakajima): hij pleegt zelfmoord. Furumaya's film is gedeeltelijk autobiografisch en hij oefent sterke kritiek uit op de bijna feodale kadaverdiscipline van de Japanse maatschappij en de te grote invloed van het onderwijs ten detrimente van de ouders. Hij geeft een nuchter beeld van de onzekerheid, angst en vriendschap van jongeren. De jonge rolverdeling is geloofwaardig en de oudere Shimizu is een waarlijke tiran. Het camerawerk van Masami Inomoto is heel mooi en heeft de omgeving in prachtige beelden vastgelegd.

Whiteout

2000 | Actiefilm, Thriller

Japan 2000. Actiefilm van Setsurô Wakamatsu. Met o.a. Yuji Oda, Nanako Matsushima, Koichi Sato, Ken Ishiguro en Mitsuru Fukikoshi.

Terroristen overvallen de Okutowa-stuwdam en het personeel wordt gegijzeld. Aanvoerder Utsugi eist van de Japanse regering vijf miljard yen die binnen 24 uur betaald moet worden. Zoniet, dan schiet hij de gijzelaars dood en blaast hij de stuwdam op, hetgeen 200.000 families in het dal het leven zal kosten.

Mabudachi

2000 |

Japan 2000. Furumaya Tomoyuki. Met o.a. Shimizu Mikio, Yashiro Asako, Ken Mitsuishi, Nakajima Yuta en Takahashi Ryosuke.

Terroristen overvallen de Okutowa-stuwdam en het personeel wordt gegijzeld. Aanvoerder Utsugi eist van de Japanse regering vijf miljard yen die binnen 24 uur betaald moet worden. Zoniet, dan schiet hij de gijzelaars dood en blaast hij de stuwdam op, hetgeen 200.000 families in het dal het leven zal kosten.

Eureka

2000 | Drama, Experimenteel

Japan 2000. Drama van Shinji Aoyama en Aoyama Shinji. Met o.a. Kôji Yakusho, Aoi Miyazaki, Masaru Miyazaki, Yohichiroh Saitoh en Ken Mitsuishi.

Tieners Tamura, broer Kozue (Aoi Miyazaki) en zus Naoki (Masaru Miyazaki), nemen dagelijks de bus naar school en worden uitgezwaaid door hun moeder. Deze keer is de rit anders dan anders. Een passagier (G[KA4]o) trekt een pistool en schiet enkele inzittenden dood en kaapt de bus. Algauw zijn ze omsingeld door de politie en er beginnen onderhandelingen. Als de hijacker uit de bus komt en hij de chauffeur Makoto Sawai (Yakusho) als schild gebruikt, zakt Makoto van emotie in elkaar en dit moment wordt benut om de kidnapper om te leggen. Twee jaar gaan voorbij; Kozue en Naoki zijn door hun moeder aan hun lot overgelaten na de dood van hun vader, maar ze bewonen het grote huis en hebben geen financi[KA3]ele zorgen dankzij de uitkering van de levensverzekering. Makoto heeft zijn beroep als buschauffeur vaarwel gezegd en werkt nu bij een bouwonderneming. De lijken van vermoorde vrouwen komen boven drijven in de naburige rivier. Makoto`s broer begint hem te verdenken en ontzegt hem de toegang tot het huis. Makoto zoekt Kozue en Naoki op en trekt bij hen in. Hij vervult de ontbrekende vaderrol en het trio leeft in harmonie, die verstoord wordt door Akihiko (Saitoh), de neuzige neef van Kozue en Naoki. Dan wordt de administrateur op het bouwwerk vermoord. Makoto wordt ingerekend en gehoord, maar bij gebrek aan bewijs vrijgelaten. Hij koopt een bestelwagen die hij ombouwt tot een camper en het viertal begeeft zich op weg naar de kust om te herstellen van al het leed - de kern van het verhaal. In essentie gaat deze film met spaarzame dialogen naar een scenario van regisseur Aoyama, over het verwerken van een trauma. Aoyama had wellicht het geheel in een uur minder kunnen vertellen, maar hij koos ervoor om het met indrukwekkende beelden van cameraman Masaki Tamra in zijn eigen tempo te doen. De spelprestaties passen goed bij Aoyama's aanpak. Oorspronkelijk in kleur opgenomen, maar naderhand afgedrukt in sepia en in die tint doelbewust uitgebracht. Deze minimalistische film is buitengewoon rijk aan emoties, tragiek en krachtig drama. Het verwerken van het verdriet kan gemakkelijk slaan op de atoombommen die in 1945 op Nagasaki en Hirosjima gegooid werden. Deze film refereert in dat opzicht aan HIROSHIMA MON AMOUR, het meesterwerk van Alain Resnais uit 1959. De indrukwekkende landschappen zijn puur John Ford, de grootste maker van westerns. Uitsluitend geschikt voor kijkers die zich willen openstellen en zich de tijd kunnnen veroorloven.

Dokuritsu shonen gasshoudan

2000 | Familiefilm, Drama

Japan 2000. Familiefilm van Akira Ogata en Akira Ogata. Met o.a. Atsushi Ito, Sora Tôma, Teruyuki Kagawa, Ryoko Takizawa en Ken Mitsuishi.

In het Noorden van Japan wordt de 15-jarige Michio (Ito) wees als zijn vader (Kunimura) sterft. Hij bezat een fotostudio. Over diens laatste woorden `Waarom dit allemaal nodig was`, denkt Michio nog lang na zonder te begrijpen dat het om het `bestaan` ging. Zijn oom (Mitsuishi) stuurt hem naar een katholiek internaat voor jongens. Het is een koorschool, waar de paters hetzelfde niveau als de [KL]Wiener S[KA3]angerknaben[KLE] willen bereiken. Michio, die net begint te puberen, stottert, maar Yasuo (T[KA4]oma), de sopraanstem van het koor, ontfermt zich over hem en haalt hem over om mee te zingen. Ze bereiden zich voor op het landelijk concours dat ze graag zouden willen winnen. Het zijn turbulente tijden in Japan - de jaren 1970 die gekenmerkt worden door bomaanslagen. Deze gebeurtenissen gaan ook op de school niet ongemerkt voorbij ondanks de strenge discipline. Yasuo raakt begaan met de revolutionaire idee[KA3]en als hij terugkomt van verlof. De rollen zijn dan omgekeerd tussen hem en Michio. Ondertussen heeft Seino (Kagawa), de dirigent van het koor, in het geheim onderdak verleend aan Satomi (Takizawa). Zij wordt gezocht door de politie wegens het leggen van bommen op politiebureaus, waarbij dodelijke slachtoffers zijn gevallen. Op een gegeven moment wordt de grond te heet onder de voeten van Seino en hij smijt Satomi de deur uit, waarop zij zich ten overstaan van de jongens opblaast. Het regiedebuut van Ogata, is een mooie, maar complexe film, ingewikkelder dan bovenstaande samenvatting aangeeft. Ondanks de homo-erotische elementen die de kijker zou vermoeden tussen Michio en Yasuo, blijkt Michio pas echt te ontwaken als hij geprikkeld raakt door het jonge vrouwelijke schoon van het meisjeskoor. Tegelijkertijd loopt in het subplot de geschiedenis van de maatschappelijke revolutie, die met nodeloos geweld gepaard gaat; dit alles vermengd met de vraag over de zin van het bestaan, vooral als de jongens zich realiseren dat hun stem slechts voor korte tijd als sopraan zal klinken. De rollen zijn prachtig, maar de film is veel te lang, waardoor kijker in het laatste half uur de aandacht verliest. Het scenario is van Kenji Aoki. Het camerawerk is van Masami Inomoto.

The Pillow Book

1995 | Drama, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Nederland/Frankrijk 1995. Drama van Peter Greenaway. Met o.a. Vivian Wu, Yoshi Oida, Ken Ogata, Hideko Yoshida en Ewan McGregor.

Kyoto, Japan in de jaren 1970. Een beroemde calligraaf schildert elk jaar de verjaardagswensen voor zijn dochter Nagiko op haar gelaat. Ze is nu volwassen en gaat op zoek naar de ideale man die een calligraaf moet zijn en de naakte huid van haar hele lichaam als perkament mag gebruiken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ken Mitsuishi op televisie komt.

Reageer