Sergei Loznitsa (1964): regie, scenario, productie, camera en montage.
Er zijn 11 films gevonden.

The Natural History of Destruction

2022 | Documentaire

Duitsland​/​​Litouwen​/​​Nederland 2022. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Voortreffelijke, uit archiefmateriaal samengestelde documentaire, waarin de Oekraïense regisseur Loznitsa de geallieerde strategie tijdens WO II laakt om Duitse steden waar wapenfabrieken stonden – zoals Keulen, Lübeck en Rostock – plat te bombarderen om het moreel te breken. Beginnend bij het vooroorlogse plattelandsleven en eindigend bij volledig vernielde spooksteden, laat Loznitsa zien hoe in de wapenindustrie en door oorlogsretoriek aan beide zijden van het conflict burgers werden aangemoedigd om hun energie, kennis en middelen in te zetten voor massadestructie. De documentaire levert stevige kritiek op het vooruitgangsideaal, en weet met een bloedstollende soundtrack deze zwarte bladzij uit de geschiedenis indrukwekkend tot leven te wekken.

Babi Yar. Context

2021 | Documentaire

Nederland​/​​Oekraïne 2021. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Voortreffelijke, uit louter archiefmateriaal opgebouwde documentaire van de productieve, maatschappijkritische Oekraïense filmmaker Sergey Loznitsa (Donbass, State Funeral), bekroond met een speciale vermelding in Cannes. Over Babi Yar, een ravijn net buiten Kiev waar de Duitse bezetter, geholpen door de Oekraïense politie, in september 1941 33.771 Joodse inwoners van Kiev de dood injoeg zonder enig protest van de lokale bevolking. Loznitsa trekt het breed, van het enthousiaste onthaal van de Duitsers in Oekraïne in 1941 tot het applaus voor de terugkerende Russische sovjetsoldaten drie jaar later. Loznitsa laat de beelden grotendeels voor zich spreken in deze ontluisterende geschiedenisles.

State Funeral

2019 | Documentaire

Nederland​/​​Litouwen 2019. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Documentaire, opgebouwd uit louter archiefmateriaal, over de staatsbegrafenis van Sovjetleider Joseph Stalin in maart 1953. Een groteske, megalomane show die het hoogtepunt vormde van de persoonsverheerlijking van de ‘rode tsaar’. Achter de schermen woedde een machtsstrijd tussen Stalins vazallen Beria, Malenkov en Chroesjtsjov, die allen een speech houden. De Oekraïense regisseur Loznitsa, kritisch beschouwer van de Russische geschiedenis, geeft nauwelijks expliciete duiding, maar stopt zijn subtiele commentaar in de montage. Die toont eindeloze hordes van een apathisch, stemloos volk dat zich door zijn leiders liet bespelen.

The Trial

2018 | Documentaire

Nederland​/​​Rusland 2018. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Loznitsa’s proces is een Kafkaëske remake, samengesteld uit zwartwit-archiefmateriaal voor een oude Sovjet-propagandafilm over een Stalinistisch showproces uit 1930 tegen de ‘Industriële Partij.’ Acht vooraanstaande ‘kapitalistische’ wetenschappers en industriële voormannen zouden met buitenlandse steun een staatsgreep hebben beraamd. In wezen dienden ze als zondebok voor het falen van het eerste vijfjarenplan. De Oekraïense filmmaker Loznitsa (Donbass, The Event) biedt de naar houvast zoekende kijker weinig context, maar benadrukt zo de ongerijmde ervaring van een absurde praktijk die ook onder Poetin weer actueel is.

Donbass

2018 | Drama

Duitsland​/​​Oekraïne​/​​Frankrijk​/​​Nederland​/​​Roemenië 2018. Drama van Sergei Loznitsa. Met o.a. Valeriu Andriuta, Georgiy Deliev en Evgeny Chistyakov.

Het conflict tussen het Oekraïense leger en pro-Russische separatisten aan de hand van een elftal vignetten, die (zeer) losjes met elkaar verbonden zijn. De regisseur - zelf in Oekraïne geboren - houdt zich niet in en geeft alle partijen er flink van langs in deze uitbundige, maar ook onevenwichtige film. Donbass wisselt namelijk vaak van toon, en is dan weer theatraal, dan weer gefilmd als een documentaire. De plot, voor zover aanwezig, is vanwege het fragmentarische karakter niet altijd even goed te volgen, en het ene vignet is een stuk beter dan het andere.

A Gentle Creature

2017 | Drama

Frankrijk 2017. Drama van Sergei Loznitsa. Met o.a. Vasilina Makovtseva, Valeriu Andriuta, Liya Akhedzhakova, Sergei Kolesov en Dimitry Bykovsky.

Wanneer een naamloze vrouw ('de zachtmoedige', naar Dostojevski) een pakket dat ze aan haar man in een Siberische gevangenis stuurde onbestelbaar retour krijgt, begint ze aan een lange reis om uit te zoeken wat er loos is. Het wordt een bureaucratische hordenloop langs machtsmisbruikers en uitbuiters die steeds absurdere, duistere trekjes aanneemt en uitmondt in een kafkaësk horrorsprookje over Rusland als gevangenissysteem waaruit geen ontsnapping mogelijk is. Vlijmscherpe maatschappijkritiek met een begrijpelijk woedend, maar niettemin zichzelf overschreeuwend slot.

The Event

2015 | Documentaire, Historische film

Nederland​/​​België 2015. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Documentaire over de staatsgreep in augustus 1991 van conservatieve communistische hardliners tegen toenmalig Sovjetpresident Gorbatsjov en Ruslands president Jeltsin, die mislukte doordat de bevolking massaal de toegang tot overheidsgebouwen blokkeerde. Regisseur Sergei Loznitsa (In the Fog, Maidan) monteerde uit gevonden beeldmateriaal een beschouwing over de kracht van het volk en het politieke krachtenspel achter de schermen. Enige voorkennis is wel vereist om de gebeurtenissen op waarde te kunnen schatten. Met veelzeggende 'cameo' voor Vladimir Poetin, die connecties aan beide zijden van het spectrum had.

Maidan

2014 | Documentaire

Oekraïne 2014. Documentaire van Sergei Loznitsa.

In Maidan filmt Sergei Loznitsa de Oekraïense protesten uit 2013 tegen de corrupte president Viktor Janoekovitsj. De van oorsprong Oekraïense maker portretteert een ontwakend volk, dat opstaat tegen de vazal van Poetin en ja zegt tegen de Europese Unie. Loznitsa volgt de protesteren over een periode van drie maanden, in lange statische shots, waardoor de film soms overkomt als een livestream. Bus wordt in brand gestoken, tien minuten later: bus staat in brand. Een belangrijke, politieke film die geduld vraagt.

In the Fog

2012 | Oorlogsfilm, Drama

Belarus​/​​Rusland​/​​Letland​/​​Duitsland​/​​Nederland 2012. Oorlogsfilm van Sergei Loznitsa. Met o.a. Vladimir Svirskiy, Vladislav Abashin en Sergei Kolesov.

De opvolger van Loznitsa's overrompelende My Joy (2010) is traag op het slepende af, maar blijft nog lang nagalmen. In the Fog is een WO II-drama over de Sovjet-Russische spoorwegwerker Sushenya (indrukwekkend gespeeld door Svirskiy), die in 1942 ten onrechte verdacht wordt van heulen met de Duitse bezetter en voor enorme morele dilemma’s komt te staan. Gebaseerd op een roman van de Wit-Rus Vasili Bykov en in 2012 winnaar van de FIPRESCI Prijs, de prijs van de internationale filmkritiek, op het festival van Cannes.

My Joy

2010 | Drama

Oekraïne​/​​Duitsland​/​​Nederland 2010. Drama van Sergei Loznitsa. Met o.a. Victor Nemets, Olga Shuvalova en Vladimir Golovin.

Met de lijfspreuk 'realisme is geen kunst' ging voormalig documentairemaker Loznitsa in 2009 in de leegte van landelijk Oekraïne aan de haal met het stereotiepe beeld van corruptie, misdaad en moreel verval in de post-Sovjetsamenleving. De kapstok voor zijn overtreffende trap-film werd een vrachtwagenchauffeur die ergens een verkeerde afslag neemt, waarna de ongelukkige transformeert van passieve toeschouwer van allerhande misère tot fanatieke uitbater. Kijk de film voor de levenloze vergezichten, voor de gesublimeerde aftakeling, maar weet dat de maker zweert bij de kunst van het overdrijven.

Blockade

2006 | Documentaire

Rusland 2006. Documentaire van Sergei Loznitsa.

Met de lijfspreuk 'realisme is geen kunst' ging voormalig documentairemaker Loznitsa in 2009 in de leegte van landelijk Oekraïne aan de haal met het stereotiepe beeld van corruptie, misdaad en moreel verval in de post-Sovjetsamenleving. De kapstok voor zijn overtreffende trap-film werd een vrachtwagenchauffeur die ergens een verkeerde afslag neemt, waarna de ongelukkige transformeert van passieve toeschouwer van allerhande misère tot fanatieke uitbater. Kijk de film voor de levenloze vergezichten, voor de gesublimeerde aftakeling, maar weet dat de maker zweert bij de kunst van het overdrijven.