Mario Serandrei (1907-1966): montage.
Er zijn 15 films gevonden.

The Battle of Algiers

1966 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Italië​/​​Algerije 1966. Oorlogsfilm van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Brahim Hadjadj, Jean Martin, Yacef Saadi en Samia Kerbasch.

Piekfijn gerestaureerd Italiaans/Algerijns meesterstuk over de Algerijnse opstand tegen de Franse overheersing eind jaren vijftig van de vorige eeuw. De internationaal gelauwerde film is losjes gebaseerd op het boek Souvenirs de la Bataille d'Alger van verzetsstrijder Saadi Yacef en belicht zowel de Algerijnse kant als de Franse kant van de strijd, compleet met wederzijdse martelingen, 'politionele acties', bomaanslagen en allerhande slinkse propaganda. Behalve de treffend relevante inhoud blinkt het drama uit dankzij meeslepende composities van Ennio Morricone, authentiek ogende beelden, indringende montage en lest best de ontzagwekkende massascènes.

Twitch Of The Death Nerve

1971 |

Italië 1971. Mario Bava. Met o.a. Lea Krugher, Franco Ressel, Mary Arden, Ariana Gorini en Thomas Reiner.

Piekfijn gerestaureerd Italiaans/Algerijns meesterstuk over de Algerijnse opstand tegen de Franse overheersing eind jaren vijftig van de vorige eeuw. De internationaal gelauwerde film is losjes gebaseerd op het boek Souvenirs de la Bataille d'Alger van verzetsstrijder Saadi Yacef en belicht zowel de Algerijnse kant als de Franse kant van de strijd, compleet met wederzijdse martelingen, 'politionele acties', bomaanslagen en allerhande slinkse propaganda. Behalve de treffend relevante inhoud blinkt het drama uit dankzij meeslepende composities van Ennio Morricone, authentiek ogende beelden, indringende montage en lest best de ontzagwekkende massascènes.

Le streghe

1967 | Komedie, Experimenteel, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1967. Komedie van Luchino Visconti, Mauro Bolognini, Pier Paolo Pasolini, Franco Rossi en Vittorio De Sica. Met o.a. Silvana Mangano, Clint Eastwood, Annie Girardot, Francisco Rabal en Massimo Girotti.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

L'Uomo che ride

1966 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1966. Drama van Sergio Corbucci. Met o.a. Jean Sorel, Edmund Purdom en Lisa Gastoni.

Rode draden in deze intrigerende, zij het erg wisselvallige collectie korte films van Italiaanse regisseurs zijn producent Dino De Laurentiis, zijn vrouw Silvana Mangano, die in alle vijf episodes een rol speelt, en het thema 'heksen'. Geen van de regisseurs lijkt écht z'n best te hebben gedaan, maar elke bijdrage bevat wel een goede vondst of fijne, meestal absurdistische toon. Hoogtepunten zijn de surrealistische bijdrage van Pasolini en de onkarakteristieke rol van Eastwood in Una serata come le altre van De Sica. Eastwood kreeg er van De Laurentiis een Ferrari voor.
Het vijfluik bestaat uit:
1. La strega bruciata viva (The Witch Burned Alive) van Luchino Visconti.
2. Senso civico (Civic Sense) van Mauro Bolognini.
3. La terra vista dalla Luna (The Earth As Seen From The Moon) van Pier Paolo Pasolini.
4. La siciliana (The Girl From Sicily) van Franco Rossi.
5. Una serata come le altre (A Night Like Any Other) van Vittorio De Sica.

Il Gattopardo

1963 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Alain Delon, Claudia Cardinale, Rina Morelli en Paolo Stoppa.

De patriarch (Lancaster) van een oude, adellijke familie op Sicilië ziet weemoedig toe hoe zijn neef (Delon) zich in 1860 aansluit bij de strijders van Garibaldi, en later ook nog trouwt met de dochter (Cardinale) van de burgemeester, al komt dat laatste goed uit, omdat ze weliswaar niet van adel is, maar wel schatrijk. Volgens regisseur Visconti is Il Gattopardo 'doortrokken van het gevoel van een naderende dood. De dood van een klasse, van een individu, van een wereld, van een mentaliteit, van bepaalde privileges.' Hij verwerkte het thema tot een klassieker en won er onder andere een Gouden Palm mee.

Sodom and Gomorrah

1962 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Robert Aldrich. Met o.a. Stewart Granger, Pier Angeli, Stanley Baker, Rossana Podestà en Anouk Aimée.

Het koninkrijk Sodom wordt bedreigd door de barbaarse Elamieten, aangevoerd door de afgunstige broer van de vorstin. De Hebreeër Lot weet met een list de aanval te keren, maar belandt om zijn toorn over alle losbandigheid die hij ziet, desondanks in de kerkers. God laat de zondige stad ten onder gaan, waarbij alleen Lot en zijn dochters overleven. Deze spectaculaire film heeft een zwak scenario, dat de legendarische zonden alleen op slinkse wijze suggereert, hoewel Aimée als lesbische vorstin en Baker als de jaloerse en incestueuze broer met dubbelzinnige ironie acteren. Veel scènes worden verknoeid door het houtenklazerige spel van de overige rollen, zodat alleen de geslaagde speciale effecten en massa-taferelen overblijven

La freccia d'oro

1962 | Familiefilm, Avonturenfilm, Fantasy, Animatie, Actiefilm

Italië 1962. Familiefilm van Antonio Margheriti. Met o.a. Tab Hunter, Rossana Podestà, Umberto Melnati, Renato Baldini en Dominique Boschero.

Een jonge prins uit Damascus wordt van een wrede despoot gered en opgevoed door woestijnrovers. Als de kroonprinses moet worden uitgehuwelijkt, meldt hij zich ook als gegadigde en weet zijn rivalen uit te schakelen dankzij de kunsten van een bevriende tovenaar die hem drie beschermgeesten meegeeft. Wie de blonde pin-up acteur Hunter als Oosterse prins weet te accepteren, kan kinderlijk genoegen beleven aan deze variant op THE THIEF OF BAGDAD vol vernuftig bedachte, maar niet steeds overtuigend uitgevoerde speciale effecten. Het scenario is van Bruno Vailati, Augusto Frassineti, Filippo Sanjust, Giorgio Prosperi, en Giorgio Arlorio. Het camerawerk is van Gabor Pogany.

Boccaccio '70

1962 | Komedie, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Federico Fellini, Luchino Visconti, Mario Monicelli en Vittorio De Sica. Met o.a. Sophia Loren, Anita Ekberg, Romy Schneider, Peppino De Filippo en Silvio Bagolini.

Film met drie episoden.1. LE TENTAZIONI DEL DOTTOR ANTONIO. Een moraalprediker wordt verontwaardigd over een pikant reclamebord met de tien keer levensgrote Ekberg die in zijn overspannen dromen tot leven komt. Deze eerste film in kleur voor Fellini kondigt in klein bestek de gestileerde fantasie en verbeeldingen van later werk aan. Deze episode duurt 53m. 2. IL LAVORO. De echtgenote van een Romeinse aristocraat die door een callgirl-schandaal in opspraak komt, geeft een impuls aan het huwelijk door zich voortaan ook voor gunsten te laten betalen. De Visconti-sketch is een bitter meesterwerkje en de openbaring van Schneider als volwassen actrice. 3. LA RIFFA. De eigenares van een kermisschiettent wordt door haar broer hoofdprijs van een competitie gemaakt, maar de winnaar is niet degene op wie ze een oogje heeft. Rumoerige volksklucht met temperamentvolle Loren was destijds verrassend, maar werd door haar en De Sica sindsdien te vaak herhaald. De film was oorspronkelijk een vierluik, maar de niet onaardige sketch RENZO E LUCIA van Mario Monicelli over een pasgetrouwde arbeider in Turijn - zonder beroemde ster - werd geknipt. Die wordt soms meevertoond op tv. De oorspronkelijke versie was 190m; de in ons land uitgebrachte film: 165m (de drieluik!), maar de censuur in Duitsland bijvoorbeeld sneed daar nog eens 9m af, zodat de Duitse drieluik slechts 156m is. De producenten voegden het getal 70 aan de titel toe, omdat ze dachten dat de film niet vóór 1970 door de Italiaanse censuur zou komen. Scenario's van Giovanni Arpino, Italo Calvino, Tullio Pinelli, Enzo Flaiano, Suso Cecchi d'Amico en Cesare Zavattini. Camerawerk van Giuseppe Rotunno, Otello Martinelli en A. Nannuzzi.

Rocco e i suoi fratelli

1960 | Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alain Delon, Renato Salvatori, Annie Girardot, Katina Paxinou en Spiros Focás.

Voor dit episodenverhaal greep Visconti terug op de thematiek van La terra trema (1948), maar hij stileerde Rocco e i suoi fratelli veel meer dan zijn neorealistische voorganger. De film vertelt de sage van een familie die de armoe van Zuid-Italië verruilt voor het geïndustrialiseerde Milaan. In elk van de episoden staat een van de vijf broers centraal, en telkens zijn we ongeveer een jaar verder. Visconti liet zich onder meer inspireren door Dostojevski's Idioot en Thomas Manns Joseph und seine Brüder (naar de Bijbel). Met muziek van Nino Rota.

Il bidone

1955 | Komedie, Drama, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1955. Komedie van Federico Fellini. Met o.a. Broderick Crawford, Richard Basehart, Franco Fabrizi, Lorella De Luca en Irene Cefaro.

Een drietal oplichters weet met allerlei trucs en vermommingen goedgelovige plattelanders geld afhandig te maken, maar wordt door het thuisfront de doelloosheid van hun onbekommerde bestaan steeds meer duidelijk gemaakt. Bij de laatste grote slag komt de aanvoerder om het leven. Fragmentarisch opgebouwde en verrassend sober gefilmde tragikomedie geldt als een van Fellini`s mindere films, maar blijkt bij herzien goed gebleven (of zelfs beter geworden). Geslaagde spelprestaties en rake, licht satirische milieu- typeringen. Het scenario is van regisseur Fellini, Ennio Flaiano en Tullio Pinelli. Het camerawerk is van Otello Martelli.

Bravissimo

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Luigi Filippo D'Amico. Met o.a. Alberto Sordi, Giancarlo Zarfati, Patrizia Della Rovere, Mario Riva en Gianrico Tedeschi.

Een beginnend onderwijzer ontdekt dat een van zijn leerlingen gezegend is met een prachtige bariton. De meester vat het plan op een zangcarrière voor de jongen op te bouwen, en hij ontpopt zich als een bekwaam en meedogenloos manager, die het klaarspeelt zijn protégé in La Scala in Milaan te laten optreden. Hebzuchtige familieleden van de jongen komen plotseling opdagen om het kind op te eisen, dat zij eerder in de steek hadden gelaten. Helaas zal de leraar de strijd op de lange duur verliezen, en de jongen wordt gedwongen een andere weg in te slaan. Een bittere komedie over de speculatie en uitbuiting van ouders van begaafde kinderen, met een uitzonderlijk goede acteerprestatie van Alberto Sordi. Het scenario is van Agenore Incrocci. Het camerawerk is van Marco Scarpelli.

Peccato che sia una canaglia

1954 | Komedie

Italië 1954. Komedie van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sophia Loren, Vittorio De Sica, Marcello Mastroianni, Walter Bartoletti en Mario Passante.

Een meisje gebruikt haar charme als afleidingsmanoeuvre terwijl haar vader en zijn handlangers stationsdiefstallen plegen. Een jonge taxichauffeur wordt ook het slachtoffer, maar is zo verliefd dat hij hen aan de politie laat ontsnappen. Deze uitbundige komedie - naar een verhaal van Moravia - liet voor het eerst de mogelijkheden van Loren zien als temperamentvol comédienne en koppelde haar - ook voor het eerst - aan Mastroianni. Een verrukkelijke rol van De Sica als stelende vader.

Bellissima

1951 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië 1951. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Anna Magnani, Walter Chiari, Tina Apicella, Gastone Renzelli en Tecla Scarano.

Een volksvrouw laat haar dochtertje Apicella een auditie doen voor een filmrol; ze laat zich imponeren en inspinnen door gewetenloze lieden van Cinecittà tot ze merkt, dat haar oogappel als onbegaafde lelijkerd alleen maar als mikpunt voor grappen dient. Een temperamentvolle rol van Magnani in een ongewoon luchtige film voor Visconti's doen, die zijdelings kritiek spuit op de verwatering van de idealen van het neo- realisme. Visconti's derde film. Magnani ontving de hoogste onderscheiding voor haar rol, de zilveren band.

Le mura di Malapaga

1949 | Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1949. Romantiek van René Clément. Met o.a. Jean Gabin, Isa Miranda, Vera Talchi, Andrea Checchi en Robert Dalban.

Na de moord op zijn vrouw is Pierre op de vlucht geslagen. Verstopt op een vrachtboot komt hij in Genua aan. Daar begint hij langzaam aan een nieuwe toekomst te denken als hij Marta ontmoet, maar de politie zit hem op het spoor.

Fabiola

1948 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1948. Historische film van Alessandro Blasetti. Met o.a. Michèle Morgan, Henri Vidal, Michel Simon, Louis Salou en Massimo Girotti.

Een Gallische gladiator wordt in Rome in de vierde eeuw verliefd op een christenvrouw. Door jaloerse intriganten wordt hij ter dood veroordeeld en zijn geliefde kan hem alleen redden door haar religie af te zweren. Eerste naoorlogse terugkeer tot een van de specialismes van de Italiaanse cinema: het spektakel. Zorgvuldig gemaakt, maar nogal wijdlopig. (De exportversie is maar liefst 70 m korter).