Eberhard Fechner: regie, cast en scenario.
Er zijn 10 films gevonden.

Ein Kapitel für sich

1979 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Oostenrijk 1979. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Edda Seippel, Ernst von Klipstein, Stephan Schwartz, Jens Weisser en Klaus Höhne.

In Rostock worden op 1 mei 1945 aan alle huizen witte vlaggen gehangen in afwachting van de komst van de Russische tanks. Voor de familie Kempowski komt de vrede niets te vroeg. De afwezigheid van de vader en de oudste zoon had het leven tijdens de oorlog hard gemaakt. Een fles wijn wordt ontkurkt, maar weldra vallen de eerste schoten. De jonge Walter Kempowski (Schwartz) verlaat naderhand de Russische bezettingszone en gaat naar het verwoeste Hamburg, waar hij een onderkomen vindt bij een oom. Hij vindt echter geen werk, omdat hij geen verblijfsvergunning heeft voor de Britse sector. Via een list komt hij toch aan werk. Met zijn broer Robert (Weisser) belandt hij in de gevangenis en komt erachter dat ook zijn moeder Margarethe (Seippel) is opgepakt en in een werkkamp is terechtgekomen. Driedelige miniserie naar de autobiografische romans van Walter Kempowski, die in 1948 bij zijn terugkeer in Rostock door het communistische regime van de DDR tot 25 jaar dwangarbeid werd veroordeeld op beschuldiging van spionage (hij kwam in 1956 vrij). Op navrante wijze wordt Oost- Duitsland onder de Russische bezetting in beeld gebracht, waarbij het kleinburgerlijke denken over het naoorlogse leven zeer scherp is weergegeven. Het scenario is van regisseur Fechner. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Winterspelt 1944

1978 | Oorlogsfilm

Duitsland 1978. Oorlogsfilm van Eberhard Fechner. Met o.a. Katharina Thalbach, Ulrich von Dobschütz, Hans Christian Blech, Henning Schlütter en Ulrich Radke.

In het dorpje Winterspelt in de Eifel wil een Duitse commandant zijn troepen overgeven aan de Amerikanen, die dit weigeren. Een indrukwekkende oorlogsfilm zonder commerciële gevechtsscènes, maar 'n beetje te intellectueel van opzet.

Die Comedian Harmonists - Sechs Lebensläufe

1976 | Documentaire, Biografie, Muziek, Historische film

Duitsland 1976. Documentaire van Eberhard Fechner.

In 1927 verscheen een aankondiging in de krant van Harry Frommerman. Hij was op zoek naar stemmen om een zanggroepje op te richten. Zo ontstonden, ge[KA3]inspireerd op de Amerikaanse groep `The Revellers`, de Duitse `Die Comedian Harmonists`, bestaande uit Frommerman (stichter), Ari Leschnikoff (1e tenor), Robert Biberti (bas), Roman Cycowski (bariton), Erwin Bootz (pianist) en Erich Collin (2e tenor). Hun carri[KA2]ere begon in 1928 en door hun unieke sound waren ze binnen de kortste tijd razend populair, zowel in binnen- als buitenland. In 1935, toen Hitler aan de macht kwam in Duitsland, werd hun muziek echter verboden en de joden uit hun gezelschap werden op non-actief geplaatst. Hiermee was het lot van `Die Comedian Harmonists` bezegeld en ook al verkopen hun platen vandaag nog steeds redelijk goed, ze zouden nooit meer optreden. In zijn documentaire film laat Fechner de vier toen (1976) nog levende leden uitvoerig vertellen over hun loopbaan en over hun botsing met het fascisme. Frommerman en Collin waren intussen overleden. Ook al bestaat haast de hele film uit monologen (van bovenvermelde leden en hun resp. echtgenotes), opgefleurd met foto`s en (op de klankband) een aantal bekende nummers van de groep, toch is hij van begin tot einde ontzettend boeiend. Het levensverhaal van zes populaire muzikanten die door hun succes overleefd werden, vol leuke anecdotes en aangrijpende momenten. De film werd oorspronkelijk in twee delen uitgezonden, met in deel een hun opgang en in deel twee hun na-Hitler jaren.

Tadellöser & Wolff

1975 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm

Duitsland 1975. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Edda Seippel, Karl Lieffen, Gabriele Michel, Martin Kollewe en Martin Semmelrogge.

Schitterende verfilming van gelijknamige autobiografische roman, in het Nederlands verschenen onder titel [KL]We hebben `t niet geweten[KLE] (sic). Op navrante en vaak humoristische wijze wordt in tweedelige tv-film verhaal verteld van redersfamilie Kempowski uit Rostock tijdens nazi-tijd, waarbij het kleinburgerlijke denken over het hele oorlogsgebeuren scherp wordt weergegeven. Vader en moeder Kempowski hebben drie kinderen, vader (Lieffen) moet uiteraard onder de wapens, maar ook de twee opgroeiende jongens: Robert (Semmelrogge) in 1943, de jongste, Walter (Kollewe) in 1945. Regisseur Fechner zorgt voor detailgetrouwe schildering van de gebeurtenissen. Hij schreef zelf het scenario.

Tatort - Frankfurter Gold

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Michel Gruner, Hans-Christian Blech, Karl Lieffen en Fritz Rasp.

Kommissar Konrad (H[KA3]ohne) uit Frankfurt krijgt bij zijn eerste zaak te maken met Johannes Stein (Gruner), een oplichter, die uit lood staven laat gieten en ze vervolgens met een heel dun laagje bladgoud laat vergulden. Daarna slaat hij ze op in de kluis van een bank en laat een notariële acte opmaken over Zwitsers goud. Daarmee zoekt hij klanten, die bij hem hun spaarcentjes beleggen. Als de mensen merken dat hun geld is verdwenen, beginnen ze te klagen. Het is voor Konrad nog niet eens zo eenvoudig om aan te tonen dat Stein een schurk is. Eerste en enige TATORT-film van regisseur Fechner, die ook het scenario schreef. De eerste van acht zaken die Konrad zou behandelen; een per jaar tot 1979. Aflevering nummer zes. Het camerawerk is van Rudolf Korösi.

Gezeiten

1970 | Drama

Duitsland 1970. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Elke Twiesselmann, Vadim Glowna, Verena Buss en Helga Feddersen.

Drie verschillende verhalen aan elkaar geregen door in elkaar overlopende (liefdes)geschiedenissen met als grootste gemene deler de zeevaart. De eerste episode gaat over de dikke scheepskok van het ms Brunsland, Gustav (H[KA3]ohne) die door zijn vrouw Elli (Twiesselmann) overgehaald wordt om aan de wal te gaan werken. Terwijl Elli na de geboorte van hun zoon opbloeit, kwijnt Gustav weg. In het tweede verhaal is zeemansvrouw Lore Elvers (Feddersen) het liefdeloze leven in het zeemanshuis zat en gaat ze aan boord van een Hollandse coaster, waarvan de kapitein duidelijk de vijftig is gepasseerd. De laatste geschiedenis betreft de eerste stuurman van de Brunsland Peter Br[KA3]ohan (Glowna), die door zijn vrouw Yvonne (Buss) opgejut wordt om eindelijk zijn papieren als kapitein te behalen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want Peter is geen studiekop; hij laat liever zijn handen wapperen; als het zover komt en hij weer aanmonstert op de Brunsland, kiest die zonder hem het zeegat. Voor liefhebbers van zeemansverhalen en het zilte vocht van de woelige baren misschien verrukkelijke kost, maar voor anderen slechts drie korte stukken drama. Het scenario is van voornoemde Feddersen. Werd vervolgd door IM FAHRWASSER met dezelfde personages, die echter niet allemaal door dezelfde rolverdeling gespeeld werden.

Vier Stunden auf Elbe I

1968 |

Duitsland 1968. Eberhard Fechner. Met o.a. Carsta Löck, Helga Feddersen en Klaus Höhne.

Drie verschillende verhalen aan elkaar geregen door in elkaar overlopende (liefdes)geschiedenissen met als grootste gemene deler de zeevaart. De eerste episode gaat over de dikke scheepskok van het ms Brunsland, Gustav (H[KA3]ohne) die door zijn vrouw Elli (Twiesselmann) overgehaald wordt om aan de wal te gaan werken. Terwijl Elli na de geboorte van hun zoon opbloeit, kwijnt Gustav weg. In het tweede verhaal is zeemansvrouw Lore Elvers (Feddersen) het liefdeloze leven in het zeemanshuis zat en gaat ze aan boord van een Hollandse coaster, waarvan de kapitein duidelijk de vijftig is gepasseerd. De laatste geschiedenis betreft de eerste stuurman van de Brunsland Peter Br[KA3]ohan (Glowna), die door zijn vrouw Yvonne (Buss) opgejut wordt om eindelijk zijn papieren als kapitein te behalen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan want Peter is geen studiekop; hij laat liever zijn handen wapperen; als het zover komt en hij weer aanmonstert op de Brunsland, kiest die zonder hem het zeegat. Voor liefhebbers van zeemansverhalen en het zilte vocht van de woelige baren misschien verrukkelijke kost, maar voor anderen slechts drie korte stukken drama. Het scenario is van voornoemde Feddersen. Werd vervolgd door IM FAHRWASSER met dezelfde personages, die echter niet allemaal door dezelfde rolverdeling gespeeld werden.

Vier Stunden auf Elbe 1

1968 | Drama

Duitsland 1968. Drama van Eberhard Fechner. Met o.a. Klaus Höhne, Helga Feddersen, Carsta Löck, Dorothea Thiess en Evelyn Hamann.

De tocht door het Nord-Ostsee-Kanal, dat aan de zuidzijde bij Brunsb[KA3]uttelskoog begint naar de noordelijke uitgang in Holtenau bij Kiel duurt een dikke vier uur. De vrouwen van de zeelieden die op de wilde vaart zijn, profiteren van de korte tijd om hun mannen te zien door het reisje mee te maken, of als dat niet kan, in de zeemanstehuizen bij de sluizen met hun kerels te spreken. Daar duurt het schutten een half uur. In het zeemanshuis in Br[KA3]unbuttelskoog is Klara Andresen (L[KA3]ock) de baas en haar zwager Gustav (Höhne), ooit kok op de wilde vaart, hoopt in deze 'haven' een bruidje te vinden. Op een bijna documentaire manier wordt het zeemansbestaan rond 1970 geschilderd door het realistische scenario van Helga Feddersen, die zelf de rol speelt van Lore Elvers. Hamann die later veel hogere ogen zou gooien en lang op het Duitse beeldscherm zou aanblijven is te zien als Elke Hansen. Gevolgd door een drietal afleveringen. Het camerawerk in zwart-wit van Rudolf Körösi laat mooie beelden uit lang vervlogen dagen zien en is bijna nostalgisch.

Selbstbedienung

1968 | Misdaad

Duitsland 1968. Misdaad van Eberhard Fechner. Met o.a. Wolfgang Condrus, Jürgen Draeger, Wolfgang Giese, Dagmar Biener en Katharina Tüschen.

Het verhaal is niet zo boeiend, maar de manier waarop Fechner zijn fictie met documentaire nauwkeurigheid in elkaar zette, is meer dan een kwart eeuw later nog steeds interessant. De inhoud is snel opgesomd: een trio would-be inbrekers lukt het in januari (1965) niet om de kluis te kraken van een groot warenhuis in Berlijn. Een dag later lezen zij in de krant dat ze een half miljoen mark (voor die tijd een reuzenfortuin) gemist hebben. Ze besluiten op Hemelvaartsdag aan de herkansing te doen omdat de omstandigheden dan ideaal zijn: bezoek van de Engelse koningin, de politie wordt daarvoor ingezet en ze hebben 36 uur de tijd. Ze beginnen lang van te voren met de voorbereidingen die gepaard gaan met veel tegenslagen, die ieder normaal mens ontmoedigd zouden hebben. Ze slaan uiteindelijk hun slag: DM 470.000. Enkele dagen later worden ze gepakt en veroordeeld, maar de buit wordt nooit teruggevonden.

Ein Tag - Bericht aus einem deutschen Konzentrationslager 1939

1965 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1965. Drama van Egon Monk. Met o.a. Achim Dünnwald, Harald Eggers, Eberhard Fechner, Gert Haucke en Ernst Jacobi.

Het scenario is van Gunther R. Lys die als politieke gevangene van de nazi's het concentratiekamp Sachsenhausen wist te overleven, en Claus Hubalek. Hij vertelt aan de hand van de 'belevenissen' van een dag over het noodlot van de ongelukkigen, die als vijanden van de staat werden geïnterneerd in de strafkampen van de kippenslachter uit Schrobenhausen in Beieren, Heinrich Himmler. Heel wat gevangenen haalden na het morgenappel en de dwangarbeid de avond niet. Het camerawerk is van Walter Fehdmer, Michael Vallenthin en Fritz Peters.